Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 9 [ 225 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe zit het met het vlees in hondenvoer?

 
Profiel   

Nikass schreef
[ [url=m/h84TPP.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/hWtTsT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Informatie van Riverwood. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van geïmporteerd vlees uit Nieuw Zeeland.


De schapen hebben daar tenminste wél ruim voldoende ruimte! Wat betreft dierenwelzijn natuurlijk erg fijn is.

Dat het de halve wereld over moet vliegen, is dan wat minder.

Ik heb een tijdje Riverwood gevoerd, maar vind het te duur. €9 per kg.


Als ze Europees vlees zouden gebruiken, zou de brok nog 2x zo duur zijn waarschijnlijk.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-21 22:09 



 
Profiel   

Ja klopt, de regels over dierenwelzijn zijn in Nieuw Zeeland volgens mij wel streng (positief!) maar dat transport, hoe gaat dat? Vanuit Australië vertrekken grote schepen met veel te veel schapen naar het Midden Oosten, de omstandigheden zijn afschuwelijk. Veel schapen sterven door hitte en uitdroging of hebben wonden doordat ze elkaar vertrappen.
Ik weet niet of de schapen uit Nieuw Zeeland levend via Australië worden getransporteerd, want dan is het voor mij echt een no go.
Als ze in Nieuw Zeeland worden geslacht en daarna het vlees de wereld over gaat, dan heb je nog wel een grote belasting op het milieu denk ik.
Maar de eerste optie vind ik sowieso dramatisch.
Riverwood is inderdaad erg duur vind ik zelf.
Ik kocht een keer een blikje zonder op de prijs te letten. Later zag ik dat een blikje natvoer van 400 gram 4 euro kost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 14:28 



 
Profiel   

ik heb me nog niet door alle pagina's geworsteld, sorry,
maar ik vroeg mij af hoe jullie dan tegen brok aankijken op basis van insecten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 14:46 



 
Profiel   

trustHim schreef
ik heb me nog niet door alle pagina's geworsteld, sorry,
maar ik vroeg mij af hoe jullie dan tegen brok aankijken op basis van insecten?


Ik sta daar zéér positief in.

Alléén... Véél brokken "op basis van insecten" hebben maar een paar % daadwerkelijk insect als vleesbron, (soms zelfs alleen maar de wettelijke 4%) en voor de rest zit er dan vaak kip/ rund/ lam in. En in totaal vaak minder dan 40% vlees.

Zodra er een brok beschikbaar komt met echt als hoofdingredient uitsluitend insect met minimaal 60 (liever 80) % "vlees" en de overige 40% (20) een goede koolhydraatbron zoals pompoen, erwt enz. Voor een prijs van maximaal €6 per kg, dan heb ik daar zéér zeker Interesse in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 15:19 



 
Profiel   

Bugs for pets heeft alleen dierlijke eiwitbron van insecten.
Geen 40+% maar wel alleen insect.
Over peulvruchten als koolhydraatbron is veel te doen. Omdat peulvruchten(en aardappel) een taurine tekort kan veroorzaken.
En hoewel ik zelf een brok (naast kvv) voer met aardappel. Zou ik dan niet direct zeggen dat aardappel of peulvruchten de beste optie zou zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 15:33 



 
Profiel   

nee nooit bij stilgestaan. ik voer gewoon de brok die de fokker al voerde.

Brok op basis van insecten of soms zelfs vegan, het is er allemaal en ik persoonlijk vind het allemaal de grootste flauwekul. Het is meer een modegril dan dat er naar het welzijn van de hond gekeken wordt mijns inziens. Dus hier doen we niet moeilijk. Hij eet eukanuba lam rijst en daar doet hij het super op. De katten krijgen brok met rund en gevogelte en dat gaat ook goed. De rest is voor mij echt niet interessant. zolang mijn dieren gezond en blij zijn, ben ik ook blij

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 16:09 



 
Profiel   

Dat valt wel mee: modegril wat insect voer betreft. Het is juist heel fijn dat insect-brok te verkrijgen is aangezien honden met intoleranties nu meer opties hebben. En wat mij betreft is er niks mis mee om je te verdiepen in wat je je dieren voert. Net als bij mensen kun je bij de dieren ook heel veel goed of fout doen op langer termijn en zij zijn afhankelijk van ons met wat ze krijgen dus daar mogen mensen best wat verantwoording voor nemen of eens inlezen over wat ze precies voeren. Er is gewoon echt veel voer verkrijgbaar waar je gewoon heel makkelijk en voor hetzelfde geld ook betere alternatieven voor hebt. Die opmerkingen van 'mijn kat wordt op whiskas of mijn hond wordt op frolic 16 jaar oud' vind ik toch altijd zo'n dooddoeners bv. Ja, als je echt alles al geprobeerd hebt en je hond of kat eet gewoon echt niks anders... dan houdt 't toch op: er moet toch eten in natuurlijk. Je hond of kat of whatever moet het gewoon goed doen op wat je voert, dat is altijd het belangrijkste. Maar een mens kan ook ouder worden op Mcdonals bij wijze van... Als je daarvoor kiest? Prima. Maar onze dieren kiezen niet zelf dus als jij bewust dagelijks dingen voert wat vol zit met kleurstoffen of veel zout of veel suikers, vind ik dat persoonlijk best jammer, als er dan niet eerst ook andere alternatieven zijn geprobeerd. Uiteindelijk ieders eigen keus natuurlijk, maar wat mij betreft mogen mensen zich best eens wat meer bewust worden van wat er in veel winkels verkocht wordt en wat dat vaak kan doen met een dier op langer termijn. Heel veel blaas/nier problemen bij katten kan bv. echt voorkomen worden dmv goede voeding. Dat is toch jammer als je dan gewoon voer geeft wat het juist sneller veroorzaakt? Maar goed, zoveel mensen, zoveel meningen natuurlijk. En ieders mening wordt gevormd door eigen ervaringen e.d. En wij zijn ook alles behalve heilig hoor; onze hond krijgt ook wel eens wat tussendoor wat in theorie niet zo geweldig is. Maar in basis probeer ik wel gewoon bewust bezig te zijn met wat erin gaat zodat ik haar hopelijk gewoon kan helpen langer gezond te blijven :) Maar uitgangspunt is uiteraard altijd: Kijken naar wat past bij het individu. Mijn kat wil ik in theorie het allerliefst volledig op kvv, maar dat eet ze gewoon niet goed genoeg dus daar pas ik in aan en zij krijtg dus wel brok naast vlees bv. En ook die brok is in theorie niet 'perfect' zoals sommige anderen het graag zouden zien, maar ze doet het daar goed op en krijgt ook vlees dus voor mij is dat dan inderdaad voor nu prima en ik blijf kvv gewoon aanbieden. Dat moet natuurlijk ieder voor zijn/haar eigen dier zelf uitmaken, maar toch zou het mooi zijn als bepaalde grote fabrikanten, die jammer genoeg toch niet veel veranderen en zelf verantwoording nemen al met wat ze verkopen, eens wat beter onder de loep gelegd zouden worden bv. @ LvdO, niet op jou persoonlijk gericht overigens, maar het is iets wat je wel gewoon heel veel hoort zo om je heen en ik vind dat soms gewoon echt verbazingwekkend. Dat mensen wel hun kinderen gezond willen voeren en/of zichzelf etc, geen E-nummers of andere toevoegingen bla bla en pakjes en ingrediënten checken maar bij hun dieren maar geloven dat whiskas en frolic prima is omdat het immers in de schappen verkocht mag worden en niet snel verder kijken. *Ik noem Whiskas en Frolic maar gewoon even als voorbeeld natuurlijk omdat dat gewoon zo makkelijk is wel haha. Maar puntje bij paaltje moet uiteraard iedereen vooral zelf beslissen wat ze belangrijk vinden of niet en doen wat ze willen doen. Wat ik belangrijk vind in voer, kan een ander juist niet ideaal vinden met hoe ik denk en zo zijn er ook onder de voer professionals gewoon heel veel verschillende meningen. En snap ook echt dat niet iedereen zich hierin wil of kan verdiepen. Gaat er uiteindelijk om dat je zelf gewoon blij bent met wat je voert en dat kan niemand anders voor je bepalen natuurlijk.

Zelf zou ik alleen voor een in principe gezonde hond dan toch eerder gaan voor een brok met goed vlees aandeel of vers vlees ipv standaard insect-brok voeren. Ik vind insect brok gewoon een goede optie als je een hond met intoleranties hebt die op veel reageert en om dan eens te kijken hoe dit gaat of voor erbij nog eventueel. Als dat voor zo'n hond dan gewoon heel goed werkt, is dat gewoon een prima optie voor dat individu natuurlijk :) Maar zeker voor de honden met intolerantie heel fijn om als optie te hebben vandaag de dag.

Vegan vind ik echt heel jammer dat dat steeds meer een ding wordt en vooral omdat er gewoon nog veel te weinig onderzoek naar gedaan is geworden dus je hebt momenteel nog veel te weinig kennis aanwezig om te kunnen zeggen wat het effectief doet op langer termijn. Er zijn wel actief studies gaande om te kijken hoe slecht het nu wel of niet is, maar het kan nog wel jaren duren voor er echt conclusive information bekend komt waar je van op aan kunt gaan. Als je zwart/wit kijkt naar de anatomie en fysiologie van oa de hond en hetgeen wat de wetenschap Wel weet nu, kun je er gewoon niet omheen: doe je hond (en zeker katten) een plezier en geef ze voer waar gewoon vlees bij zit, of schaf geen vlees etend dier aan, mits er geen onderliggende problemen zijn waar je met voer op moet aanpassen. Ik kijk dan even naar in principe gewoon gezond ogende dieren. Maar met hoe weinig er nog bekend is over vegan voer zeg ik echt: doe maar lekker niet tenzij je echt einde raad bent met een hartstikke ziek dier wat het er dan toevallig wel op doet maar dat moet echt een uitzondering op de regel zijn wat mij betreft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 16:21 



 
Profiel   

ik vind dit topic vooral ook uit professioneel oogpunt heel interessant.

Wij verkopen diverse soorten hondenvoer/kattenvoer maar de supermarkt merken heb ik niet standaard liggen. Wil iemand dat perse hebben dan kan ik het wel regelen, maar in principe zijn wij altijd op zoek naar voer wat zo hoog mogelijk in vlees percentage is en met de klant per dier kijken wat past. We verkopen ook vers vlees.

De vraag betreffende de insecten komt met name omdat ik daar ook een toename in zie, diverse merken springen blijkbaar in op een behoefte/ vraag van de consument en ik vraag mij dan af in hoeverre is er vraag naar, maar nog veel meer in hoeverre is het gezond voor het dier.

Vegan voor een vleeseter geloof ik absoluut niet in tenzij het dier echt maar dan ook echt allergisch is voor alle dierlijke eiwitbronnen , al vraag ik me af in zo'n geval hoe gezond het dier is en of dat dier een waardig leven kan hebben maar dat terzijde

Wat betreft herkomst van het vlees daar zou ik mij eens meer in willen verdiepen, ik weet wel dat lamsvlees heel vaak uit Engeland komt (Kivo b.v. komt het lamsvlees uit Engeland)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 17:43 



 
Profiel   

Ik heb echt nog nooit stilgestaan bij deze kwestie, best wel gek eigenlijk want verder vind ik dierenwelzijn wel erg belangrijk. Ik eet zelf eigenlijk bijna geen vlees (ook omdat ik veel niet lekker vind en groente zooo lekker vind :+ ) maar voor mn hond kijk ik alleen naar kwaliteit, niet naar afkomst vh vlees idd. Interessant om dit te lezen en ook super belangrijk!!
Ik ben toevallig op het moment aan het inlezen over kvv en dit is dan wel een puntje die ik mee kan nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 18:49 



 
Profiel   

trustHim schreef
ik heb me nog niet door alle pagina's geworsteld, sorry,
maar ik vroeg mij af hoe jullie dan tegen brok aankijken op basis van insecten?


Ik heb me daar eerlijk gezegd nog helemaal niet in verdiept. Geen idee hoe gezond het wel of niet is voor honden/katten en wat voor insecten gebruikt worden en waar die vandaan komen.
Ben wel benieuwd naar verdere informatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 21:44 



 
Profiel   

LvdO schreef
nee nooit bij stilgestaan. ik voer gewoon de brok die de fokker al voerde.

Brok op basis van insecten of soms zelfs vegan, het is er allemaal en ik persoonlijk vind het allemaal de grootste flauwekul. Het is meer een modegril dan dat er naar het welzijn van de hond gekeken wordt mijns inziens. Dus hier doen we niet moeilijk. Hij eet eukanuba lam rijst en daar doet hij het super op. De katten krijgen brok met rund en gevogelte en dat gaat ook goed. De rest is voor mij echt niet interessant. zolang mijn dieren gezond en blij zijn, ben ik ook blij


Ik ben ook niet zo'n voorstander van vegetarisch hondenvoer, maar realiseer jij je dan dat Eukanuba lam/rijst ook voor een groot deel vegetarisch is?


[ img ]

Edit: Cursebreaker: uiteraard is het van belang om te kijken wat je huisdier nodig heeft, wat gezond voor hem is. Maar ik geef ook om andere dieren en hún welzijn, en ik werk liever niet mee aan bio industrie achtige taferelen, óók niet voor mijn honden. Dàt is waar dit topic over gaat.
Juist voor mensen die zelf vegetarisch of biologisch eten is het vaak confronterend om hun geliefde huisdier plofkip (bij wijze van) te voeren.
En het hoeft niet, want er zijn alternatieven.
Maar het achterhalen van de herkomst van de producten is best een hele toer. Dat probeer ik hier te doen, en alle info die mensen kunnen aandragen is welkom.
Ik kan me daarbij voorstellen dat insecten als voeding misschien gunstig kan zijn in het kader van duurzaamheid. Maar nogmaals, ik heb mij nog niet verdiept in hondenvoer op basis van insecten. Ook zie ik het nog niet direct als kvv of Barf mogelijkheid, maar daar zal ik eens naar vragen op Barfplaats. Daar zit redelijk wat kennis over hondenvoeding.


Laatst bijgewerkt door Nikass op 12-11-21 22:52, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 22:28 



 
Profiel   

Nee, met minimaal 36% gedroogde vlees+eieren is Eukanuba lam/rijst zeker niet voor een groot deel vegetarisch. Het is niet grotendeels vleesgebaseerd, dat is iets anders.

Mijn haren gaan wel een beetje overeind staan van het eerste ingrediënt bij een lams-brok van deze prijsklasse, maar dat is weer een ander verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 22:40 



 
Profiel   

Eieren past in een vegetarisch dieet. Het vlees aandeel leek me nou niet zo groot (14%? en nog wat kippenjus?)
Hoe kom jij aan 36 Mizora?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 22:42 



 
Profiel   

Nikass schreef
LvdO schreef
nee nooit bij stilgestaan. ik voer gewoon de brok die de fokker al voerde.

Brok op basis van insecten of soms zelfs vegan, het is er allemaal en ik persoonlijk vind het allemaal de grootste flauwekul. Het is meer een modegril dan dat er naar het welzijn van de hond gekeken wordt mijns inziens. Dus hier doen we niet moeilijk. Hij eet eukanuba lam rijst en daar doet hij het super op. De katten krijgen brok met rund en gevogelte en dat gaat ook goed. De rest is voor mij echt niet interessant. zolang mijn dieren gezond en blij zijn, ben ik ook blij


Ik ben ook niet zo'n voorstander van vegetarisch hondenvoer, maar realiseer jij je dan dat Eukanuba lam/rijst ook voor een groot deel vegetarisch is?


[ [url=m/irOkvu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit: Cursebreaker: uiteraard is het van belang om te kijken wat je huisdier nodig heeft, wat gezond voor hem is. Maar ik geef ook om andere dieren en hún welzijn, en ik werk liever niet mee aan bio industrie achtige taferelen, óók niet voor mijn honden. Dàt is waar dit topic over gaat.
Juist voor mensen die zelf vegetarisch of biologisch eten is het vaak confronterend om hun geliefde huisdier plofkip (bij wijze van) te voeren.
En het hoeft niet, want er zijn alternatieven.
Maar het achterhalen van de herkomst van de producten is best een hele toer. Dat probeer ik hier te doen, en alle info die mensen kunnen aandragen is welkom.
Ik kan me daarbij voorstellen dat insecten als voeding misschien gunstig kan zijtin het kader van duurzaamheid. Maar nogmaals, ik heb mij nog niet verdiept in hondenvoer op basis van insecten. Ook zie ik het nog niet direct als kvv of Barf mogelijkheid, maar daar zal ik eens naar vragen op Barfplaats. Daar zit redelijk wat kennis over hondenvoeding.


Klopt en ik ging daar even wat off-topic door te reageren op een ander bericht waar dingen in stonden die m’n interesses wekten haha, dus mijn reactie staat echt even los van het topic onderwerp. Sorry voor het afdwalen en ik zal proberen gewoon weer on topic te blijven ;)



Maar tja voor mij persoonlijk: puntje bij paaltje is voor mij een goede herkomst Net minder belangrijk als gewoon m’n dier kwaliteit voeren en voeren wat ik graag wil zien in het voer. Mijn mening natuurlijk. Maar voor ons vallen bepaalde merken gewoon al af onder ik geen premix voer, bepaalde verhoudingen niet geef als ik ze niet goed vind (ook al is het merk miss wel duurzaam bezig met herkomst), etc: Betekent niet dat ik duurzaam ed niet belangrijk vind maar iedereen trekt daar een eigen grens in en welke afwegingen dan zwaarder wegen. Ik zou m’n hond, om even een Krom voorbeeld te noemen, toch liever vlees voeren waarvan ik niet 100% weet of t allemaal duurzaam is maar wel van zie dat samenstelling en kwaliteit verder goed is tov een brok waar idd veel in zit wat ik absoluut niet wil voeren bv. Dan vind ik dat het een wat zwaarder weegt als het ander voor mij maar kan het voor een ander toch nog andersom zijn natuurlijk. Die keuzes maakt iedereen voor zichzelf natuurlijk. Iedereen denkt anders over wat ze belangrijk vinden al wat er In het voer zit dus dat beïnvloed sowieso al je koop keus maar dingen als duurzaamheid ed zullen ook bij iedereen dan nog eens niet even zwaar wegen.

Het topic is verder onwijs fijn om idd meer te weten te komen over herkomst ed want als je daar graag echt goed rekening mee houdt is dit natuurlijk heel fijn. Het laat mensen nadenken en beter naar bepaalde dingen kijken en dat vind ik wel echt heel positief :) er is nog vrij weinig openbaar van dit soort informatie dus dat is altijd leerzaam!

Insect is wel een goed alternatief wanneer gewenst/nodig. Maar imo; tenzij je een niet gezonde hond hebt die anders gewoon prima vlees of goede vlees brok zou eten zou ik er persoonlijk niet voor kiezen om volledig insect based te voeren. Ook daar is imo nog te weinig wetenschappelijk onderzoek en ervaringen over bekend wat mij betreft. Wel vind ik het een prima optie voor honden die idd echt iets anders nodig hebben en het hier goed op doen en voor die individuen is dat een goede keus. Persoonlijk zou ik het niet voeren als het duurzamer is als rauw vlees. Dan zou ik toch gewoon voor rauw vlees blijven kiezen. Ik ben ook wel benieuwd naar meer achtergrond informatie wat betreft het maken van de insect brok en waar het vandaan komt ed. Misschien dat de fabrikanten daar wat meer over kwijt willen.


EDIT:
Met dat vlees uit nieuw Zeeland bv. Dat vind ik persoonlijk dan idd ook weer wat zonde ja, dat het zo’n lange weg moet afleggen. Al ga je er ook vanuit dat een fabrikant normaal automatisch wel zo kortbij mogelijk probeert te zoeken maar tegelijkertijd willen ze ook kwaliteit waarborgen. Dus als het anderzijds wel weer super kwaliteit is en ze krijgen het niet korter bij... lastige afweging. Maar dan zou je eerst wel nog kunnen kijken naar alternatieven- al zijn er ook niet super veel merken die hert standaard hebben natuurlijk. Ik moet zeggen dat ondanks dat ik dit dus wel een super onderwerp vind, ik toch met het inkopen niet alles tot in de details uitgeplozen heb met de fabrikanten die wij kopen en waar het vandaan komt. Ik heb so far idd vooral gekeken naar samenstelling, structuur en kwaliteit en daarop ons huidige menu gemaakt. Maar door het topic ben ik idd wel meer gaan opzoeken nu erover. Mochten er dingen zijn die me idd minder aanstaan wat duurzaamheid/herkomst betreft kan ik nu wel bewust kijken voor alternatieven.


Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 12-11-21 23:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 22:52 



 
Profiel   

De ingrediënten staan op volgorde van hoeveel erin zit. Dat is wettelijk verplicht. Wel moet je heel scherp zijn op waar de ingrediënten gesplitst worden*.
Min. 14%Gedroogde kip en kalkoen (een natuurlijke bron van glucosamine en chondroïtinesulfaat) ,
14%lam,
14%rijst,
2.6-14%maïs,
2.6-14%gerst,
2.6-14%sorghum,
2.6-14%varkensvet,
2.6-14%gedroogde hele eieren,
2.6-14%vismeel,
2.6%gedroogde bietenpulp,
max. 2.6%kippenjus,
0.35-2.6%mineralen (waaronder natriumhexametafosfaat 0.35%),
etc.

Ja, eieren passen op zich in een vegetarisch dieet, maar zij heeft het over vegan en eieren leveren wel dierlijke voedingsstoffen, en sluiten dus qua voedingswaarde veel beter bij honden aan en zijn een prima toevoeging bij vlees, al zou ik ze niet als enige dierlijke bron in willen zetten.

14+% gedroogd kip/kalkoen
14% lam
2.6+% varkensvet
2.6+% gedroogde eieren
2.6+% vismeel
2x14+3x2.66 = 36% dierlijke producten (maar waarschijnlijk meer, denk aan 3-4% voor de kleine producten)

Kippenjus reken ik niet mee gezien het hoge vochtgehalte. Reken je voor rijst, mais, sorghum en gerst 14% (wat niet waarschijnlijk is, waarschijnlijk loopt het van 14 naar grofweg 10%) en voor de mineralen 2.4%, dan kom je op totaal (met bietenpulp en nog 1% toevoegingen). 62% plantaardige producten en dus minimaal 38% dierlijke producten, waarvan minimaal 2.5% kippenjus. Combineer deze gegevens en dan kom je uit op zo'n 37-43% dierlijke producten + 2.5% kippenjus.

----------

* Dit splitsen is een stuk valsspelen van WOOOF-voer. Hun ingrediëntenlijst is als volgt (regular, maar de andere soorten zijn vergelijkbaar):
Rund/(dierlijk eiwit)-ontsloten mais, gevogeltevet, weipoeder, zalmolie, lijnzaad, inuline, mineralen.

Het eerste ingrediënt lijkt rund, maar dat is het niet. Het is ingrediënt is...

Rund/(dierlijk eiwit)-ontsloten mais

Juist, een mengsel van ontsloten mais, rund en dierlijk eiwit. Waarbij, als je kijkt naar de analyse, al snel duidelijk wordt dat het hoofdingrediënt mais moet zijn. Anders komen ze niet aan de hoeveelheid koolhydraten in het voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 22:58 



 
Profiel   

Dank je Mizora, ik heb het inderdaad niet helemaal goed gelezen, en jij bent goed in dit soort specificaties.
Het is inderdaad verre van vegan, maar alsnog grotendeels plantaardig, en ik vraag me dan wel af waar bij iemand als LvdO dan de grens ligt ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 23:31 



 
Profiel   

Was toevallig net bij kiezebrink aant speurneuzen en die hebben een aparte sectie met bewuste keuze producten. Ik ga een dezer dagen eens wat meer spitten hierin en kijken waar het verschil zit met deze selectie en de rest van hun aanbod. Wel benieuwd naar.

https://www.kiezebrink.eu/nl/webshop-pe ... uste-keuze

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 23:33 



 
Profiel   

Voor de waarheid over kangoeroe vlees:
https://www.google.co.nz/amp/s/amp.theg ... in-cruelty

Dat versturen op een open truck zou ik me echt niet te druk over maken.

Mijn belangrijkste vraag is, komt dat vlees voor dierlijke consumptie ooo van het dier dat volgens de regels geschoten is of wordt er door amateurs geld verdiend aan beesten die vernietigd zouden moeten worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 23:55 



 
Profiel   

Nikass schreef
uiteraard is het van belang om te kijken wat je huisdier nodig heeft, wat gezond voor hem is. Maar ik geef ook om andere dieren en hún welzijn, en ik werk liever niet mee aan bio industrie achtige taferelen, óók niet voor mijn honden. Dàt is waar dit topic over gaat.
Juist voor mensen die zelf vegetarisch of biologisch eten is het vaak confronterend om hun geliefde huisdier plofkip (bij wijze van) te voeren.
En het hoeft niet, want er zijn alternatieven. .


Ik hoop dat ik dit op een goede manier gequote heb zo, ben daar niet zo goed in.

Ik werk zelf in de intensieve veehouderij en ik kan je zeggen dat het allemaal niet zo vreselijk is als er beweerd wordt hoor. Iedereen roept maar gewoon een hoop over onze sector, maar bijvoorbeeld plofkippen wordt super dramatisch over gedaan. Maar zo plof is het echt niet meer hoor, dat is er al jaren van af...

En alternatieven zijn vooral marketing, want eerlijk is eerlijk: vleesvervangers etc zijn ontzettend ongezond en chemisch in elkaar gezet. Ik eet dan liever gewoon een goed stuk vlees dan een valess of andere rommel.

De prijzen van onze producten zijn in de supermarkten veel te laag. Wij zien er amper iets van terug terwijl wij het meest veilige voedsel produceren ter wereld. Ook kwa dierenwelzijn staan wij vooraan in de wereld, en nog steeds blijft een kleine groep schreeuwers ons iedere keer zwart maken. Ik zeg niet dat jij dat bent hoor, voor ik heel bokt over me heen krijg.

Maar ik ben wel van mening dat men zich niet zo druk moet maken over dit alles. Eukanuba wordt geproduceerd in Nederland, dus ik heb vertrouwen dat ik een goed product voer. ik zal bijvoorbeeld nooit mijn vleesetend roofdier op een plantaardig dieet zetten. Net als ik dat mezelf als omnivoor ook nooit aan zou doen. Mensen vergeten hun afkomst, hun evolutie en dat vind ik jammer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 13:59 



 
Profiel   

Ik eet al mijn leven lang vegetarisch, maar ik eet nooit vleesvervangers. Ik heb alleen al een hekel aan dat woord, dat suggereert dat je vlees moet vervangen omdat je het nodig hebt. En dat is niet zo. Vleesvervangers vind ik inderdaad vaak ongezond en ook meestal niet lekker.

Ik ben het niet met je eens dat het allemaal wel meevalt in de intensieve veehouderij. Zeer zeker niet. Ik heb in het buitengebied tussen de boeren gewoond en helaas teveel gezien. "Plofkip" noemde ik alleen even om de essentie van mijn verhaal duidelijk te maken.

Ik ben het wel met je eens dat vlees veel te goedkoop in de supermarkt ligt. Maar ik denk dat boeren er zelf ook een aandeel in hebben in te accepteren dat het zo gaat. Begrijp me niet verkeerd, ik weet dat het niet zo simpel is, maar ook als veehouder maak je een keuze of je mee blijft gaan in de gekte, of dat je het roer omgooit, op welke manier dan ook.

Ik vind juist dat we ons veel te weinig druk maken ;) Daarin verschillen wij duidelijk van mening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 14:31 



 
Profiel   

Nou geloof me, wij als boeren worden helemaal ziek van die bodemprijzen in de winkel. Wij werken ons de hele dag het schompes zodat het onze waardevolle dieren aan niets ontbreekt en dan krijgen we er door de kartelvorming amper iets voor terug. Als ik kijk naar de huidige melkprijs is dat echt om te huilen. Juist daardoor en door alle belachelijke milieu- en welzijnsregels van de overheid zijn wij als sector gedwongen tot schaalvergroting, willen we ons bedrijf überhaupt financieel overeind kunnen houden. Als je net geïnvesteerd hebt in nieuwe stallen, emissie arme vloeren en andere dingen die de maatschappij graag wil zien, verandert het allemaal weer.

natuurijk zijn er - zoals overal - een paar rotte appels en die moeten er uitgehaald worden. maar 99 van de 100 veehouderij doet alles voor het welzijn van de dieren. Ik heb in al die jaren veel bedrijven gezien en veel boeren gesproken en ik ben er nog niet een tegengekomen die geen passie en liefde voor zijn dieren heeft.

Je suggereert in je bericht dat de mens vlees niet nodig heeft, dit vind ik een bijzondere uitspraak. de mens is namelijk een omnivoor die leeft van zowel dierlijk als plantaardig voedsel. Gebruik van een ander (plantaardig) eiwit is altijd vervanging dan voor de inname van dierlijke eiwitten. Soja, tofu en noem het allemaal maar op. Het is allemaal een vervanging van vlees. De mens heeft vitamine b12 nodig, om maar een voorbeeld te noemen. Dat zit bijna uitsluitend in dierlijke voedsel en als het in plantaardig voedsel zit, dan is ons lichaam heel slecht in staat daar voldoende uit te halen met alle mogelijke tekorten tot gevolg... Dus het is een bijzondere uitspraak dat vlees niet vervangen hoeft te worden, omdat de mens het niet nodig heeft.

Maar om ontopic te blijven: Honden (en katten) zijn carnivoren die dus als hoofdvoedsel vlees hebben. Een vervanging van dit vlees in hun voeding door andere eiwitten vind ik echt een no-go. En ik weet dat die dieren die bij de slachterij afgekeurd worden omdat ze niet geschikt zijn voor menselijke consumptie de diervoeding in gaan. Behalve als hier natuurlijk antibiotica of iets dergelijks in zit. En dat laatste wordt in Nederland zwaar bestraft, want het afvoeren van een koe die nog medicatie in het lichaam heeft is verboden. Dit in tegenstelling tot andere landen...
Het vlees uit de hondenvoeding komt dus ook uit goede veehouderijen met hart voor hun dieren. Er bestaat volgens mij niet zoiets als een bedrijf dat vlees produceert uitsluitend voor de hondenvoeding. Dus eigenlijk kun je daar dus nooit fout mee zitten als je vlees voert

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 15:45 



 
Profiel   

LvdO dit topic is niet bedoeld voor een discussie over de boeren, daar is al een topic over. En ook niet over of mensen wel of geen vlees nodig hebben. (Sitenote: soja en tofu heb ik nooit gegeten tijdens mijn vegetarische opvoeding. Dus verdiep je eerst eens in de materie voordat je met allerlei dingen komt aanzetten die niet persé terzake doen).

Over welzijnsnormen verschillen wij duidelijk van mening. So be it. In het kader van dierenwelzijn en duurzaamheid stellen sommige mensen, waaronder ik, het op prijs om de herkomst van hun voedsel, en het voedsel van hun dieren te kennen en daar iets van te vinden. Dáár gaat dit topic over.

Ik mijn optiek zijn honden inderdaad carnivoren en hebben zij, in tegenstelling tot mensen ;), wèl vlees nodig. Dat staat hier wat mij betreft niet ter discussie (al heb ik er geen bezwaar tegen als mensen daar anders over denken)
Het gaat om de herkomst van het vlees dat voor diervoeding gebruikt wordt.
Jij kunt vinden dat er geen bezwaar kan zijn tegen de herkomst van het vlees, omdat het een bijproduct is, maar ik vind dat daar wèl bezwaren tegen kunnen zijn. In de eerste plaats vanwege het welzijn van de productie dieren, maar óók vanwege de gezondheid van onze huisdieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 17:43 



 
Profiel   

Informatie van Haaksbarf hondenvoer:


[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 18:53 



 
Profiel   

Dank je wel weer Nikass! +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 16:33 



 
Profiel   

Mensen die geïnteresseerd zijn in een goede brok waarbij nagedacht is over het welzijn van de gebruikte dieren zouden kunnen denken aan Renske of aan Edgar&Cooper.

Ik gebruik zelf de brokjes van Edgar&Cooper biologisch kip en kalkoen als trainingskoekjes. Ze zijn mooi klein. Ik neem een handvol mee in een zakje voor onderweg.
Om het als volledige voeding te geven voor een grote hond lijkt me wel erg duur. Maar bij een kleine hond zou het prima gaan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 11:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 9 [ 225 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen