Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen en tips honden koelvest

 
Profiel   

Dag bokkers,

Omdat het mooie weer er hopelijk weer aan komt ben ik aan t rondkijken voor een koelvest. Merkte vorig jaar dat m'n hond z'n warmte slecht kwijt kan raken en ben benieuwd naar ervaringen en tips mbt een koelvest. Vest moet evt ook binnen gedragen kunnen worden dus de voorkeur gaat uit naar eentje die niet nat moet worden gemaakt.

Hond in kwestie

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 19:15 



 
Profiel   

Ik heb voor mijn zwarte, kortharige hond en Ruffwear Jet Stream en erg tevreden over. Maar dat is wel eentje die je nat moet maken dus ik weet niet of je daar wat aan hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 19:17 



 
Profiel   

Hier ook erg tevreden met de ruffwear jet stream. Wij gebruiken hem dan wel alleen buiten of in de auto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 19:25 



 
Profiel   

Ik lees even mee. Mijn Aussie had afgelopen zomer zoveel last van de hitte, dat hij alleen maar voor de airco lag. Dus ik ben nu ook vroeg genoeg aan het oriënteren, maar er is zoveel op de markt. :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 22:47 



 
Profiel   

Ik heb voor mijn assistentiehond (Sheltie) een ruffwear swampcooler. Die maak je niet kletsnat maar vochtig. En doet z'n werk uitstekend door middel van verdamping. Als 't 30+ is en je steekt je hand eronder is 't ook echt koel. Hij heeft 'm om als 't te warm is maar ik een afspraak heb die ik niet kan verzetten naar een koeler moment of zoals afgelopen hittegolf standaard als we de deur uit gaan

Ik ben geen fan van koelvesten met gel of water. Het lastige namelijk is dat je hond er niet van weg kan komen en elk jaar weer zijn er honden met huid wonden door die ondingen. Een koelmat met gel op basis van druk zou wel kunnen maar mijn honden liggen daar weer niet op.


Wat ook erg belangrijk is en veel mensen vergeten is de staat van de vacht van je hond. Zeker bij honden met een ondervacht is het cruciaal dat de vacht uitgekamd is. Zo niet dan kan de vacht de werking niet geven die er moet zijn wat leid tot verhitting. Tevens 't scheren van dubbele vachten heeft een negatief effect want een goed onderhouden vacht koelt ook door de isolatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 03:15 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties, zal eens kijken naar die ruffwear, belangrijkste is dat t goed werkt natuurlijk :j
Villaneusjes, hoe bedoel je dat precies, dat ze er niet onder weg kunnen komen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 06:26 



 
Profiel   

Suusw schreef
Bedankt voor de reacties, zal eens kijken naar die ruffwear, belangrijkste is dat t goed werkt natuurlijk :j
Villaneusjes, hoe bedoel je dat precies, dat ze er niet onder weg kunnen komen?


Vele matten koelen erg fijn. Maar worden door lichaamswarmte van het dier uiteindelijk gloeiend heet.

Ben er paar jaar terug zelf bewust op gaan liggen slapen. Werd wakker van inmense warmte. Ding was gloeiend heet. De volgende dag in de vuilnisbak beland

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 16:45 



 
Profiel   

VillaNeusjes schreef
Ik ben geen fan van koelvesten met gel of water. Het lastige namelijk is dat je hond er niet van weg kan komen en elk jaar weer zijn er honden met huid wonden door die ondingen. Een koelmat met gel op basis van druk zou wel kunnen maar mijn honden liggen daar weer niet op.


Heb je hier (betrouwbare) bronnen van? Want tot ik die gelezen heb is dit echt onzin en onmogelijk.

TS, waarom wil je er een hond water? Want dan kom je uit bij een reflectievest en niet bij een koelvest, een koelvest werkt namelijk ten alle tijden met water omdat er verdamping moet plaatsvinden.

Om de juiste keuze in koelvest te maken moet je ervoor zorgen dat je weet hoe het werkt. Vesten die nat worden gemaakt werken door middel van verdamping. Het water dat door het vest is opgenomen verdampt en door de verdamping wordt er richting hond gekoeld.

Het is ook belangrijk om te weten waarvoor je het koelvest gebruikt, is het tijdens sporten, dus tijdens intense trainingen of iets dergelijks is het belangrijk dat je een koelvest hebt dat vooral vitale organen koelt. Dan kies je voor een vest wat vooral borstkas koelt.

Wil je het koelvest gebruiken voor in en om huis dan kun je beter een koelvest gebruiken wat vanaf de rug koelt maar waar de liezen vrij blijven. Dan kies je voor een koelvest/jas wat je nat maakt maar waar de verdamping op de rug plaatsvind.

Tijdens het wandelen in de zomer moet je nóóit zo'n koelvest aandoen want dan krijg je een disbalans in temperatuurregeling van de hond en er zijn honden die daar niet goed op reageren. Je koelt dus alleen tijdens pauzes, op gezette tijden of bij thuiskomst als de hond dat wilt.

Ik heb onze honden geleerd aan te geven of ze het koelvest bij thuiskomst aan willen of niet. Ze staan hier altijd in een emmer water klaar, als er een hond naar die emmer water loopt krijgt hij of zij het koelvest aan.

De jetstream is een fijn vest tijdens het sporten. Zit ook heel mooi onder een tuig wat eventueel nodig is om te sport te beoefenen. Er zitten verder niet veel frutseltjes aan waardoor het ook voor behendigheid of flyball gebruikt kan worden.

De swamp cooler is een super veelzijdig koelvest. Wij gebruiken deze vooral bij thuiskomst en als ze in de auto zitten op weg naar huis na een training (als ze het vest aan willen).

Deze water masters hebben wij een aantal jaar geleden in Engeland gekocht en die zijn gewoon fenomenaal! Die werken als een zeemleer en je ziet de verdamping plaatsvinden. Wij gebruiken deze thuis heel veel. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 17:59 



 
Profiel   

KimD schreef
VillaNeusjes schreef
Ik ben geen fan van koelvesten met gel of water. Het lastige namelijk is dat je hond er niet van weg kan komen en elk jaar weer zijn er honden met huid wonden door die ondingen. Een koelmat met gel op basis van druk zou wel kunnen maar mijn honden liggen daar weer niet op.


Heb je hier (betrouwbare) bronnen van? Want tot ik die gelezen heb is dit echt onzin en onmogelijk. [Quote]



De betrouwbare bron ben ikzelf tijdens stages bij diverse dierenartsen.

Gels die koelen zijn vergelijkbaar met cool packs voor mensen. De gel blijft koelen en soms in zodanige hoeveelheid dat de huid daarop reageert. Het probleem zit er in dat wij een cool pack eraf halen als we voelen dat 't teveel koelt. Een hond kan dat niet en loopt er mee door en wordt vaak pas laat ontdekt dat 't niet goed gaat. Bandana's van koelgel zijn gewoonweg niet voor elke hond geschikt. dat is de reden dat een koelvest die op basis van verdamping, wat zweten mimiekt, de voorkeur heeft. Verdampen zal verkoelend maar nooit in zo'n mate dat er vriesbrand zou kunnen ontstaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:11 



 
Profiel   

Maar je schrijft ook vesten op basis van water af in je eerste post. Vind je die dan wel of niet oké?

Overigens heb ik ook een halsband die je in water legt en die dan water op zuigt. Ook daar nooit issues mee gehad, draag m zelf ook weleens op hele warme dag :)) Zolang het op basis van water is kan het écht geen vriesbrand creëren, tis niet alsof je m in de vriezer stopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 12:17 



 
Profiel   

Kaus schreef
Maar je schrijft ook vesten op basis van water af in je eerste post. Vind je die dan wel of niet oké?

Overigens heb ik ook een halsband die je in water legt en die dan water op zuigt. Ook daar nooit issues mee gehad, draag m zelf ook weleens op hele warme dag :)) Zolang het op basis van water is kan het écht geen vriesbrand creëren, tis niet alsof je m in de vriezer stopt.



Je hebt gelijk , ik heb dat beetje ongelukkig geschreven maar ik bedoel daarmee de gelbanden die je in water legt en vervolgens kou af geven. Hoewel somkige prima werken zijn er ook wat goedkopere versies die niet zo onschuldig zijn
Again, jij kan m af doen als t moet , een hond niet. En dan zijn er ook nog idioten die m echt in de vriezer gooien (wat natuurlijk niet aan de band zelf ligt maar aan de idioot die dat doet ondanks de waarschuwingen op de verpakking) wat helemaal gevaarlijk is.

Kijk als je een verantwoordelijke eigenaar bent die zn hond in de gaten houd kan je op tijd ingrijpen, maar vaak gooit men een bandana om en checkt t gewoon uren lang niet. Dat is een ongelukkige combinatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 00:41 



 
Profiel   

Ik heb hier de cool on track (is van back on track), waar ik tevreden over ben. Is ook op basis van water, even vochtig maken en opleggen, werkt prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 01:10 



 
Profiel   

VillaNeusjes schreef
Kaus schreef
Maar je schrijft ook vesten op basis van water af in je eerste post. Vind je die dan wel of niet oké?

Overigens heb ik ook een halsband die je in water legt en die dan water op zuigt. Ook daar nooit issues mee gehad, draag m zelf ook weleens op hele warme dag :)) Zolang het op basis van water is kan het écht geen vriesbrand creëren, tis niet alsof je m in de vriezer stopt.



Je hebt gelijk , ik heb dat beetje ongelukkig geschreven maar ik bedoel daarmee de gelbanden die je in water legt en vervolgens kou af geven. Hoewel somkige prima werken zijn er ook wat goedkopere versies die niet zo onschuldig zijn
Again, jij kan m af doen als t moet , een hond niet. En dan zijn er ook nog idioten die m echt in de vriezer gooien (wat natuurlijk niet aan de band zelf ligt maar aan de idioot die dat doet ondanks de waarschuwingen op de verpakking) wat helemaal gevaarlijk is.

Kijk als je een verantwoordelijke eigenaar bent die zn hond in de gaten houd kan je op tijd ingrijpen, maar vaak gooit men een bandana om en checkt t gewoon uren lang niet. Dat is een ongelukkige combinatie.


Maar dan nog snap ik niet hoe je vrieswonden krijgt van een bandana die je nat maakt met kraanwater +-15C? en om doet. Dat wordt dan nooit kouder dan 15C, alleen maar warmer. Of hebben wij het allebei over iets anders?

Ik heb het namelijk over zo'n bandana, die dus water opzuigt en dat vasthoudt:
https://www.huisdiervoordeelshop.nl/qui ... r-bandana/

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 11:24 



 
Profiel   

Ik lees even mee, met erge warme leg ik weleens een natte handdoek neer waar de hond op kan.
Ook hebben we de hierboven genoemde bandanas die ik dan nat maak en omknoop..

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 19:11 



 
Profiel   

Hier gewoon niets en ze leven nog. S ochtends om 6 uur naar de zee op hete dagen en verder plas aan de overkant. S avonds richting zee of stuk in de bossen en verder thuis zonder airco met koele plekjes rust.

Laat ze sowieso niet sporten bij extreem weer en ze zitten nooit tegen over verhitten aan.

Na mijn ervaring met koelmat die ik hier boven beschreven hebt komt er niets meer in. Een bandage ook gehad maar ze liepen weg zodra ik die pakte. Zei mij genoeg

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 19:20 



 
Profiel   

Ik heb al jaren een Ruffwear Swamp Cooler, echt een topding!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 19:26 



 
Profiel   

Kaus schreef
Maar dan nog snap ik niet hoe je vrieswonden krijgt van een bandana die je nat maakt met kraanwater +-15C? en om doet. Dat wordt dan nooit kouder dan 15C, alleen maar warmer. Of hebben wij het allebei over iets anders?

Ik heb het namelijk over zo'n bandana, die dus water opzuigt en dat vasthoudt:
https://www.huisdiervoordeelshop.nl/qui ... r-bandana/



Op de site die je nu hier link staat oa dit :

Voor extra verkoeling kun je ervoor kiezen om de Quick Cooler bandana maximaal 15 minuten, in een plastic zak, in de vriezer te leggen.
Herhaal deze stappen na enkele dagen om de bandana weer opnieuw te activeren.

Let op: koel de bandana niet langer dan voorgeschreven, om te voorkomen dat de bandana te veel weekt of bevriest.

Ik denk dat het onder andere hierbij mis gaat bij mensen, koel bandana in vriezers leggen is sowieso een heel slecht idee. Die 15 graden die jij noemt is geen garantie. Dat kan veel meer zijn, zeker als je m in de vriezer gooit en dat kan met een hond die een gevoelige huid heeft (net als mensen zit daar ook verschil in) funest zijn.
Als de hond de koelte niet meer als prettig ervaart kan hij in tegenstelling tot een koelmat op de vloer er niet van wegkomen. Hij krijgt 't vest of bandana niet af en het nadeel van vriesbrand is dat je op 't moment zelf vaak niet zoveel merkt maar dat de huid na een halve tot hele dag langzaam afsterft. Je kan dus mooi kijken naar de huid maar dus niets zien tot 't te laat is. Van een actief koelend product zoals gel wat geactiveerd wordt met water is er geen stop op de koeling. Bij een product wat niet actief koelend is maar zweten mimiekt, en evt deels reflecteert is de koeling dan wel minder heftig maar veel regelmatiger en kan dit technisch niet laag genoeg komen om in de buurt van vriesbrand temperaturen te komen. Dat is waarok deze producten de voorkeur hebben. In ieder geval is dit ook de reden waarom we de koeljassen van oa ruff wear (swamp cooler of jetstream) aanraden bij de teams van Stichting Dutch Assistance Dogs. Kijk met hoge temperaturen wil je je afspraken sowieso niet midden op de dag plannen als 't even kan maar soms ontkom je er niet aan. Met hoge temperaturen krijgt mijn eigen assistentiehond een swamp cooler aan, en die werkt overigens briljant.


Kijk je mag prima een andere mening hebben en alsnog een gel basis product gebruiken. Ik kan je niets verbieden natuurlijk. Ik kan alleen mijn ervaring vertellen en die zijn niet mals, laat staan dat ik zelf ooit gedacht heb dat 't kon gebeuren, maar de omvang en aanzicht kan ik nog zo voor m'n ogen halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 05:51 



 
Profiel   

Mijn hond heeft echt last van de warmte wat niet vreemd is want ze is 15 en heeft hartproblemen. We wandelen al alleen vroeg in de ochtend en overdag is het de tuin in en 2 minuten later weer naar binnen. Ik ben (inmiddels was ;) ) op zoek naar info over koelvesten dus dit topic kwam goed van pas. Ik heb zojuist de Ruffwear Swamp cooler besteld. Hopelijk kan ik met dit vest de zomer voor haar veraangenamen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 10:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen