Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 81 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

zwerfpoes met jongen

 
Profiel   

3 jaar geleden is ze geboren, bij de buurman, een mooie rode poes, zo wild als wat, ze was vaker bij ons dan bij de buurman, ze kreeg daar tenslotte haar eten. We vinden het prima dat ze ook bij ons is, kan ze mooi de muizen en ratten weg vangen.
Inmiddels heeft de buurman de boerderij verkocht oktober vorig jaar, de nieuwe bewoners voeren de wilde katten niet dus zijn ze overal en nergens naar toe gegaan. De rode poes is bij ons blijven hangen, ze krijgt dagelijks brokjes, we hebben diverse mooie plekjes gemaakt voor haar zodat ze uit de wind-regen-zon kan schuilen en ze heeft een mooi plekje in de schuur met een lekker mandje waar ze dankbaar gebruik van maakt.
Nu het volgende, ze is een poes dus meerdere keren per jaar een nestje. Ze is alleen een hele slechte moeder, ze sleept er continu mee, vergeet er dan gerust 1 die dan weer dood gaat. Ze blijft ook gerust een paar dagen weg bij de jongen als ze nog maar net de ogen open hebben, komt dan terug met een dode vogel en gaat weer weg voor een paar dagen.
Nu hadden we gehoopt dat ze nu ze een vast plekje heeft met genoeg te eten dat ze beter voor de kittens zou zorgen, helaas, ze heeft nu dus weer jongen, sinds vorige week woensdag-donderdag. De kittens zijn geboren in de schuur, had al bewust daar ook haar eten neer gezet, in de hoop dat ze dan minder ging sjouwen, helaas waar ze nu is weet ik niet, wel zie ik haar meerdere keren per dag om te komen eten. We hadden haar in januari aan de pil gedaan in overleg met de dierenarts, elke zondag een poezenpil door haar vlees heen, ze at het trouw op maar helaas toch krols geworden dus gestopt toen ik zag dat ze dikker werd, wilde geen misvormde kittens.
Heeft iemand nog tips waardoor ze meer honkvast wordt als ze kittens heeft?
Als ze geen kittens heeft is ze wel de hele dag bij ons op het terrein. Ze is wild dus even oppakken en wegbrengen om te laten helpen gaat m niet worden, zou wel de meest ideale situatie zijn maar helaas. Plus je zult altijd zien dat als we dat wel voor elkaar zouden krijgen dat ze de dag erna dood wordt gereden op de weg bij ons voor. Ik kan haar benaderen tot een 4 meter, dan blijft ze nog zitten maar dichterbij is te veel voor haar. Ze reageert wel op mijn stem als ik eens wat later ben met eten, ze kijkt ook gerust door de ramen bij ons naar binnen, als ze mij ziet gaat ze dan ook niet weg.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:25 



 
Profiel   

Volgens mij gaat het al gruwelijk fout bij 'het is een poes dus ze heeft jaarlijks meerdere nestjes'.
Als ze niet op te pakken is, plaats dan een vangkooi en laat heg dier aub helpen.
Heel sneu dit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:30 



 
Profiel   

Hier laat ik de zwerfkatten altijd vangen door stichting zwerfkat. Ik krijg dan een vangkooi te leen en zodra ze daarin zitten worden ze opgehaald en kosteloos geholpen in ruil voor dat ze terug mogen op de locatie waar ze gevangen zijn. Dit werkt altijd prima. De katten die uiteindelijk wel benaderbaar worden zoek ik een fijn nieuw huis voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:33 



 
Profiel   

Goof schreef
Volgens mij gaat het al gruwelijk fout bij 'het is een poes dus ze heeft jaarlijks meerdere nestjes'.
Als ze niet op te pakken is, plaats dan een vangkooi en laat heg dier aub helpen.
Heel sneu dit.


Idd dit. Bel een asiel of een organisatie en laat ze met een vangkooi komen.

Nu ben je bewust het zwerfkattenprobleem alleen maar groter aan het maken. Alle kittens die overleven zijn immers ook wild en gaan een poedersuiker leven tegemoet. Ik begrijp je denkwijze en je handelingen echt niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:34 



 
Profiel   

Goof schreef
Volgens mij gaat het al gruwelijk fout bij 'het is een poes dus ze heeft jaarlijks meerdere nestjes'.
Als ze niet op te pakken is, plaats dan een vangkooi en laat heg dier aub helpen.
Heel sneu dit.

In eerste instantie had ik daar niets over te zeggen omdat haar eigenaar nog naast ons woonde. Die is nu verhuisd dus geven wij haar te eten.
Het zou wel de mooiste oplossing zijn maar je krijgt haar op geen enkele manier te pakken, dus vandaar mijn vraag wat te doen om haar meer honkvast te krijgen.
Ik had het ook graag anders gezien daarom onze poging met de poezenpil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:35 



 
Profiel   

Vangkooi. Gewoon vangkooi. Ook niet aan te raken dieren kun je met een vangkooi vangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:36 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Idd dit. Bel een asiel of een organisatie en laat ze met een vangkooi komen.

Nu ben je bewust het zwerfkattenprobleem alleen maar groter aan het maken. Alle kittens die overleven zijn immers ook wild en gaan een poedersuiker leven tegemoet. Ik begrijp je denkwijze en je handelingen echt niet.

Wie zegt dat de kittens wilde worden? De kittens die ze achterlaat breng ik elke keer met de fles groot en zorg dat ze bij een goed baasje terecht komen.
Nogmaals ik had het ook graag anders gezien maar helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:38 



 
Profiel   

Tja, lastig bij wilde katten die je opvangt en die dus niet van jou zijn. ik snap deze opmerking dus ook wel:
meggiemeg schreef
Plus je zult altijd zien dat als we dat wel voor elkaar zouden krijgen dat ze de dag erna dood wordt gereden op de weg bij ons voor.


Maar aan de andere kant, je hebt dat dier nu min of meer geadopteerd en bent eigenlijk haar eigenaar geworden. Plus dat je echt baalt van het feit dat ze een beroerde moeder is. Ik zou dan toch liever het geld voor sterilisatie ervoor over hebben, dan ben je daarvan af. Bovendien is zo'n poezenpil ook niet gratis..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:39 



 
Profiel   

Goof schreef
Volgens mij gaat het al gruwelijk fout bij 'het is een poes dus ze heeft jaarlijks meerdere nestjes'.
Als ze niet op te pakken is, plaats dan een vangkooi en laat heg dier aub helpen.
Heel sneu dit.

Met die opmerking bedoel dat als het een kater geweest was dat we dat probleem niet hadden..
Ik ga er niet van uit dat als het maar een poes is dat het dan ook maar normaal is dat ze 2 nestjes per jaar hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:39 



 
Profiel   

Een zwerfkattenstichting bellen inderdaad voor de vangkooi.
Die mensen hebben veel ervaring hiermee. En ook nog wel met veel wildere exemplaren :D
Kan de poes gesteriliseerd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:39 



 
Profiel   

meggiemeg schreef
Nogmaals ik had het ook graag anders gezien maar helaas.


Vangkooi. Hoe vaak moet dit nog geschreven worden voordat je het leest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:39 



 
Profiel   

meggiemeg schreef
Goof schreef
Volgens mij gaat het al gruwelijk fout bij 'het is een poes dus ze heeft jaarlijks meerdere nestjes'.
Als ze niet op te pakken is, plaats dan een vangkooi en laat heg dier aub helpen.
Heel sneu dit.

Met die opmerking bedoel dat als het een kater geweest was dat we dat probleem niet hadden..
Ik ga er niet van uit dat als het maar een poes is dat het dan ook maar normaal is dat ze 2 nestjes per jaar hebben.


Katers blijven toch niet hangen, die zwerven immers. Een 'vaste' wilde kat is vrijwel altijd een poes..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:40 



 
Profiel   

meggiemeg schreef
Met die opmerking bedoel dat als het een kater geweest was dat we dat probleem niet hadden..


Je bedoelt, dan had iemand anders de kittens en de problemen gehad Ook ongecastreerde katers houden het zwerfkattenprobleem in stand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:40 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Vangkooi. Gewoon vangkooi. Ook niet aan te raken dieren kun je met een vangkooi vangen.

Was het maar zo simpel, het is tot nu toe niet gelukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:41 



 
Profiel   

Ik zou contact opnemen met een instantie, dan weet ik niet 123 welke je het beste kunt hebben (dierenambulance denk ik? Misschien het plaatselijke asiel?) met dat je buren een kat hebben achtergelaten en dat het nu niet goed gaat, want telkens stervende kittens is niks natuurlijk. Misschien dat zij met je mee willen denken en wat voor je kunnen betekenen? Onder het motto nee heb je, ja kan je krijgen, misschien willen ze het dier wel laten opereren en opnieuw los laten bij je?

Zijn het die rare buren die vertrokken zijn? Die met het vuurwerk en de loslopende hond die ook opeens spoorloos was? Dat zou ik je gunnen dat je dan nu gewoon lekker zonder die stress kan wonen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:42 



 
Profiel   

Ibbel schreef
meggiemeg schreef
Met die opmerking bedoel dat als het een kater geweest was dat we dat probleem niet hadden..


Je bedoelt, dan had iemand anders de kittens en de problemen gehad Ook ongecastreerde katers houden het zwerfkattenprobleem in stand.

De hele buurt hier heeft alleen maar wilde katten, diegene met een tamme kat heeft ze binnen en die zijn geholpen. Dit alleen al vanwege de drukke weg die we hiervoor hebben, er liggen met regelmaat dood gereden katten langs/op de weg. Het is niet mijn keuze om zo een dier te houden, ik heb ze liever tam en om me heen zodat ik mijn verantwoording kan nemen en er goed voor kan zorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:44 



 
Profiel   

Telpeva schreef
Ik zou contact opnemen met een instantie, dan weet ik niet 123 welke je het beste kunt hebben (dierenambulance denk ik? Misschien het plaatselijke asiel?) met dat je buren een kat hebben achtergelaten en dat het nu niet goed gaat, want telkens stervende kittens is niks natuurlijk. Misschien dat zij met je mee willen denken en wat voor je kunnen betekenen? Onder het motto nee heb je, ja kan je krijgen, misschien willen ze het dier wel laten opereren en opnieuw los laten bij je?

Zijn het die rare buren die vertrokken zijn? Die met het vuurwerk en de loslopende hond die ook opeens spoorloos was? Dat zou ik je gunnen dat je dan nu gewoon lekker zonder die stress kan wonen!

Nee helaas die wonen er nog steeds.... PS de volgende hond van hun is inmiddels dood gereden op de weg bij hun voor het huis... Interesseerde ze weinig, ze gingen kijken bij de hond toen die nog leefde , hebben hem stervende achter gelaten op het fietspad.
Ik zal eens een rondje gaan bellen.
Inderdaad ik vind het altijd zo verdrietig als ik ze te laat vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:46 



 
Profiel   

Vangkooi inderdaad. Met iets lekkers er in, niet te weerstaan.
Alle andere antwoorden zijn excusen! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:47 



 
Profiel   

Je kan contact opnemen met stichting zwerfkatten.

https://stichtingzwerfkattennederland.nl/meldingen

Mijn vriendin heeft een tijdje haar paard op een kalvermesterij gestald.
Daar waren ook wilde boerderijkatten, en heel veel nestjes per jaar dus.
Zij kon dat niet aanzien, en heeft stichting zwerfkatten gebeld.
Toen zijn alle katten gevangen, gesteriliseerd en teruggezet. (wel in overleg natuurlijk met de boer, dit vond dat goed)


Laatst bijgewerkt door mika11 op 06-05-21 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:51 



 
Profiel   

Captain schreef
Vangkooi inderdaad. Met iets lekkers er in, niet te weerstaan.
Alle andere antwoorden zijn excusen! :)

En bedankt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:53 



 
Profiel   

Barbet schreef
Je kan contact opnemen met stichting zwerfkatten.

https://stichtingzwerfkattennederland.nl/meldingen

Mijn vriendin heeft een tijdje haar paard op een kalvermesterij gestald.
Daar waren ook wilde boerderijkatten, en heel veel nestjes per jaar dus.
Zij kon dat niet aanzien, en heeft stichting zwerfkatten gebeld.
Toen zijn alle katten gevangen, gesteriliseerd. (wel in overleg natuurlijk met de boer, dit vond dat goed)


Ik ga daar eens naar kijken, bedankt voor de tip

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:57 



 
Profiel   

Vreselijk lijkt mij dat om zulke mensen om je heen te hebben, dan is het ook gewoon dweilen met de kraan open wat zielige dieren betreft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 10:00 



 
Profiel   

Of een vangkooi op dit moment de goede oplossing is weet ik niet. Geeft veel stress en dan kijkt ze misschien helemaal niet om naar de kittens. Je kan wel al eens contact opnemen met een kattenopvang en vragen wat zij erover denken.
Wij hebben vorig jaar 2 kittens gehaald bij een opvang. Eén van beiden is een kleintje van een zwerfkat. Kitten zat in de vangkooi maar moeder hebben ze niet kunnen vangen.
Het is nu ook weer niet zo dat een zwerfkat vrolijk de vangkooi inloopt.
Je kan het uiterard wel proberen als de kittens groot zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 10:14 



 
Profiel   

Je kan natuurlijk ook de kittens in de vangkooi leggen (als je het nest kunt vinden tenminste, en als de kittens nog niet mobiel zijn).
Zou me toch echt verbazen als poes daar niet heen gaat - ondanks haar gebrek aan moederlijke gevoelens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 10:15 



 
Profiel   

Kat woont, eet en leef dus bij jullie. Dan is eigenlijk de kat van jullie, want jullie maken kosten ervoor (inclusief poezenpil).

Zou overleggen met een organisatie die heel veel ervaring heeft met het vangen van wilde katten. Er zijn verschillende manieren om te vangen. Belangrijkste is denk ik ook zorgen dat er zo min mogelijk mensenlucht of lucht van andere katten aan de vangkooi zit. Met iets van eten wat ze onweerstaanbaar vind. Eventueel grote doos overheen iets wat ook nog een hoop katten heel interessant vinden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 10:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 81 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen