zwerfpoes met jongen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 20:40

Silvia schreef:
Hier in onze regio kunnen we de Dierenambulance bellen die vervolgens een vangkooi plaatst. Nadat de kat gevangen is, wordt hij/zij gecastreerd en het liefst weer in dezelfde omgeving teruggeplaatst. TS, misschien is dat een optie voor je als de kat weer tevoorschijn komt?


Ts heeft eerdr al vermeld dat de poes echt nit in de vangkooi gaat helaas.

Is poes ook niet te volgen?

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 21:46

Cowgirl schreef:
Silvia schreef:
Hier in onze regio kunnen we de Dierenambulance bellen die vervolgens een vangkooi plaatst. Nadat de kat gevangen is, wordt hij/zij gecastreerd en het liefst weer in dezelfde omgeving teruggeplaatst. TS, misschien is dat een optie voor je als de kat weer tevoorschijn komt?


Ts heeft eerdr al vermeld dat de poes echt nit in de vangkooi gaat helaas.

Is poes ook niet te volgen?


Nee op het moment niet, zodra ze doorgeeft dat ik haar in de gaten hou stopt ze en gaat ze zitten en blijft daar.

Ben met een stichting in contact die haar ook helpen als we haar te pakken krijgen.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 14:41

Inmiddels groeien de jongen goed, ze heeft er in totaal 5, eerst een aantal weken in de schuur en nu zijn ze buiten in het houthok. Tussentijds heeft ze ze nog wel een keer versjouwd maar nu zijn ze er weer. Kittens eten inmiddels ook brokjes. Eind van de week komen ze van stichting zwerfpoes en gaan we een poging wagen om haar te vangen inclusief de kittens. Ben heel benieuwd. Ze is bij dit nest heel beschermend, blaast en gromt zelfs tegen mij als ik haar brokjes voer, dat heeft ze nooit gedaan.
Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:54

Hopelijk kunnen ze ze vangen!

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 08:17

Afgelopen donderdag zouden ze komen van de stichting, 's morgens vroeg telefonisch contact gehad, niemand op komen dagen. Eind van de dag een appje: oeps. Vrijdag in de loop van de middag kwamen 2 dames, 2 kooien geplaatst, ze zaten op hun gemak onder de veranda te kwebbelen , na een uurtje waren mamapoes en de kittens nog niet gevangen. Ik zei al dat komt omdat de kooi op de plek waar ze altijd zitten vreemd is, daar moet ze aan wennen, plus de dames zaten druk te kletsen. Vreemde stemmen erbij voor mamapoes. Gevolg is dat ik ze vanaf zaterdag niet meer heb gezien, ze hebben ook de brokjes niet meer gegeten. De bedoeling was dat als ik ze te pakken kreeg dat mamapoes dan vandaag ook geholpen zou worden.
Nu heb ik de vangkooien weg gehaald, zodat voor mamapoes de situatie weer terug is bij het oude in de hoop dat ze terug komt omdat ze al een tijd gewend is om gevoerd te worden door ons daar.
Dit heb ik ook doorgegeven aan de stichting, krijg een appje terug dat ze dan de vangkooien wel op komen halen.
Zelf vind ik het een beetje kort door de bocht, het is duidelijk dat mamapoes iets meer tijd nodig heeft om te wennen. Of zie ik dat nu verkeerd?

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:22

Soms heeft een vangkooi inderdaad enkele dagen of zelfs weken nodig om aan te laten wennen. Wat gek dat ze dan op die plek nog zo veel lawaai maakten ook, je zou denken dat ze wel ervaring hebben met schuwe katten.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 09:19

Ja dat zou je wel verwachten, ik was binnen aan het werk en hoorde ook regelmatig de telefoon overgaan. Allemaal vreemde geluiden dus alleen maar meer reden om weg te kruipen en niet te voorschijn te komen.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 08:57

Inmiddels heb ik sinds afgelopen zaterdag vangkooien staan via een andere stichting.
Zondagochtend de eerste poging gedaan, gelijk 1 kitten gevangen. Zondagavond nog 2 kittens gevangen en vanmorgen nog 1. Het vijfde kitten zie ik al 4 dagen niet meer, ben bang dat die er niet meer is.
Mamapoes laat zich nog niet vangen, ondanks dat ze buiten de vangkooi geen eten meer krijgt sinds zaterdagavond gaat ze er niet in. Ze heeft wel honger want ze gaat er wel naast zitten en kijkt naar het eten. Ga zo denk ik eerst maar de kittens weg brengen, de eerste die we hebben gevangen zit tenslotte nu al bijna 24 uur opgesloten in een grote transport box met eten en drinken en een puppypad er in. Nu zit hij gelukkig niet meer alleen er in maar samen met zijn andere broertjes.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 09:38

Goed bezig!

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:31

Wat fijn dat er actie ondernomen wordt om haar en de kittens te helpen. Ik doe zelf vrijwilligerswerk bij een stichting die zwerfkatten opvangt. Wat bij ons vaak onweerstaanbaar in die kooi is is bv tonijn, dat is echt een lokker. Dat zou je kunnen proberen, gewoon uit zo een blikje. Hopelijk heb je haar snel te pakken!

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 11:11

Ik gebruik inderdaad tonijn en haar eigen brokjes, de brokjes blijft ze het lekkerste vinden.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:36

Wat goed dat je er al die tijd zo mee bezig bent TS! *\o/* En fijn dat de kittens in elk geval gevangen zijn. Hopelijk volgt moederpoes nu ook snel :)

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 12:30

Ja dat zou heel fijn zijn als ze zich laat vangen. Vanmorgen was ze de vangkooi tot 4x toe te slim af. Ze weet precies tot waar ze moet gaan voordat hij dicht klapt en zij al weer buiten staat.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 19:20

En een ander soort vangkooi gebruiken , je hebt van die kooien die neervallen. (zoals stokje wegtrekken)

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 07:35

Heb nu 2 verschillende om te gebruiken. Voor nu heb ik een vangkooi staan op de plek waar ze altijd eten krijgt, hij staat niet op scherp en heb haar voerbak net in de kooi neer gezet zodat ze wel met haar kop er in moet om te kunnen eten. Ik kan wel heel eigenwijs zeggen ze moet helemaal er in maar dat doet ze op dit moment toch niet. Dan gaat ze nog liever weer zwerven dan dat ze dat eten gaat pakken als het er zover in staat. Dus voor nu hoop ik dat ze weer wat rustiger wordt en over een paar dagen niet meer verwacht dat hij dicht gaat, ze eet nu rustiger als gister en eergister. Dus morgen maar eens kijken of ik de bak wat verder er in kan plaatsen, gaat dat goed dan maar op naar de laatste stap hoop ik zodat we haar wel kunnen vangen.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 08:20

Ts je bent goed bezig.

Is de kooi gecamoufleerd of is die gewoon kaal?

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 08:55

Heb ze niet gecamoufleerd, het maakt haar weinig dat ze er staan, daar is ze nu aan gewend. Ze gaat er ook gerust strak naast zitten. Het is een maf poezebeest met een gebruiksaanwijzing.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 09:49

Geduld is een schone zaak, er komt vast een moment dat je haar kan vangen. Hoe vergaat het de kittens nu?

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 10:30

Ja ze heeft weer even tijd nodig, ze was er natuurlijk elke keer bij als er wel een kitten werd gevangen en dat die daarna verdwenen is. Snap het ook wel. De kittens heb ik maandagochtend weg gebracht, ze vonden ze er erg goed uit zien, groot voor hun leeftijd, schoon en goed levendig. Ze zijn direct ontwormd daarbij de pillenschieter gesloopt en spullen tegen de vlooien. Ze gaan naar een gastgezin om ze tam te maken zodat ze straks op kunnen naar een baasje.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 10:42

Je kan proberen de onderkant van de kooi te laten lijken op de ondergrond van de kooi. Zo is het al minder spannend. (Heb op die manier al menig dier gevangen)

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 11:50

Daks bedankt voor de tip, hou hem in gedachten als het niet wil lukken.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 19:26

Wat ben je goed bezig TS, ik hoop echt dat het gaat lukken!

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 12:36

Helaas tot nu toe nog niet gelukt. De vangkooi vindt ze prima dat die er staat, ze gaat er strak naast zitten. Haar voerbak in de opening was ook prima, haar voerbak halverwege was ook prima. Helaas was de voerbak te zwaar voor de klep, dus die ging door dat gewicht al af, los voer op de klep gelegd, daar trapt ze dus niet in, ze probeert vanaf de buitenkant met haar pootjes tussen de tralies door haar eten naar zich toe te werken. Gisteren heb ik de kooi maar weer weg gehaald, ze had inmiddels vanaf zaterdag ochtend niet meer gegeten, ze is krols dus ze gaat steeds verder zwerven, om te voorkomen dat ze dan helemaal weg blijft heb ik besloten het dus zo te doen, ga vragen of er een andere kooi beschikbaar is om het weer te proberen, deze kent ze dus inmiddels te goed.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 19:12

Balen!
Hopelijk helpt een andere kooi.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 09:35

Meggie wij hebben met een slimme kat en hond ook wel eens een constructie gemaakt dat de kooi zelfs dicht ging als ze niet eens op het klepje stonden. Wij deden dat met een stukje plexieglas. Zo vergroot je de ruimte waar ze op kunnen lopen maar vergroot je ook de activatie van het valmeganisme