Eendennest op een hele lastige plek.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Utixo

Berichten: 6581
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Eendennest op een hele lastige plek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 10:49

Hoi, alvast bedankt voor het lezen.

Op stal heb ik een hele domme, of slimme, eend. Ze heeft haar nest op een prominente plek in de mestput gelegd.

Helaas moet de put echt geleegd gaan worden, ook omdat we nu het stuk waar de eend ligt niet kunnen gebruiken. Ik heb al contact met de vogelopvang gehad, aangezien er nog geen veren zichtbaar zijn, en moeders nog regelmatig de hort op is, zullen niet alle eieren gelegd zijn. Officieel mag het nest alleen verplaatst worden in levensbedreigende situaties. En dat is het niet, het is alleen onwijs onhandig. Buiten dat vind ik het zielig, ze kijkt heel lief en ik ben bang dat ze straks haar eieren kwijt is:+.

Maar nu? Ik kan de mestboer bellen en vragen of hij er rekening mee kan houden, maar dat betekend ook dat ik hem voor een halve vracht moet laten komen. Ik denk niet dat hij daar heel veel zin in heeft voor moeder eend.

Iemand ideeën?


Afbeelding

De put, het nest is nu afgezet met pionnen. Maar ze ligt ongeveer 2 meter uit de hoek achterin.


Afbeelding

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Re: Eendennest op een hele lastige plek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:52

Oei lastig dilemma.
Mocht je het fijn vinden, kan ik ze ophalen en onder de broedmachine leggen. Dit heb ik namelijk al een keer eerder meegemaakt bij een vriendin op stal.
Het is vervelend voor moeder eend, alleen wat je al zei. ze zit nog niet te broeden. Dus in principe kan het geen kwaad. Zodra al haar eieren liggen, gaat ze zitten. Dan ben je eigenlijk verder van huis.

Utixo

Berichten: 6581
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Eendennest op een hele lastige plek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 10:56

Dat is wel een mooie oplossing, dank je wel! Ik zit alleen wel in het Westland... het is ook zo dat ik gewoon echt de eieren niet wil dumpen. Compleet hypocriet, omdat ik best een kippeneitje lust, maar je krijgt er toch een band mee hé...

Ik wacht nog heel even af, de vogelopvang belt mij nog terug vandaag. Ik heb daar alleen denk ik niet heel veel aan, ze lieten al doorschemeren dat hun er niet veel aan konden doen.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Eendennest op een hele lastige plek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:58

Kan je ze niet laten broeden en het leeghalen van de mestput wat uitstellen? Eén keer de eieren uitgebroed zijn, gaat ze met haar kleintjes de hort op. Het gaat dus enkel om de broedtijd dat je het leeghalen moet uitstellen, lijk te overzien?

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:06

Utixo schreef:
Dat is wel een mooie oplossing, dank je wel! Ik zit alleen wel in het Westland... het is ook zo dat ik gewoon echt de eieren niet wil dumpen. Compleet hypocriet, omdat ik best een kippeneitje lust, maar je krijgt er toch een band mee hé...

Ik wacht nog heel even af, de vogelopvang belt mij nog terug vandaag. Ik heb daar alleen denk ik niet heel veel aan, ze lieten al doorschemeren dat hun er niet veel aan konden doen.


Haha herkenbaar! Voor mij is dat niet erg hoor. Ik heb hier zelf 4 jonge eenden zitten. Mogen wegvliegen wanneer ze willen en ze kunnen er eventueel bij zodra ze uitgebroed zijn. Ik zou ze dan ook niet tam maken. En idd ik snap het haha. Ik redt ook het liefst alles wat er te redden valt.
Lastige keuze! Mocht je, je bedenken mag je altijd een gil geven :) <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:10

Solleke_Noah schreef:
Kan je ze niet laten broeden en het leeghalen van de mestput wat uitstellen? Eén keer de eieren uitgebroed zijn, gaat ze met haar kleintjes de hort op. Het gaat dus enkel om de broedtijd dat je het leeghalen moet uitstellen, lijk te overzien?


Dit zou ik ook voorstellen denk ik. En dan tijdelijk de rest van de mest even ernaast opslaan?
Eenden zijn vrij "nestvast" dus als je haar verder niet stoort zal dat geen probleem zijn.
En als ze eenmaal allemaal uit het ei zijn komen ze ook niet meer terug bij het nest.

Utixo

Berichten: 6581
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Eendennest op een hele lastige plek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 11:53

Dat was in eerste instantie het idee, maar de mestput ligt hier op een hoek, waar de trailers langs moeten. Helaas te weinig ruimte om de trailers ergens anders neer te zetten. Normaal word de mestput om de week geleegd, het broeden is 3 weken als ik dat goed heb begrepen, en start pas als alle eieren liggen. Ik heb nu maar de halve put beschikbaar terwijl hij al vol zit. Dan zou ik nog een week of 4 door moeten, terwijl hij deze week dus ookal niet geleegd is.
Dan krijg ik ook de milieudienst op mijn nek vrees ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Eendennest op een hele lastige plek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:59

De eend laten broeden zou betekenen dat je je mestput zo'n 4 weken niet kunt laten legen. Lijkt me ook niet wenselijk.

Ik zou persoonlijk de eieren wegnemen. Vervelend voor moedereend, maar dit is gewoon niet handig en in de natuur worden eieren ook wel eens geroofd. Het nest verplaatsen gaat niet lukken, denk ik. Ik vraag me ook af of je wilde eendeneieren zelf mag gaan uitbroeden, ik betwijfel het.

Utixo

Berichten: 6581
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 12:10

De vogelopvang heeft net teruggebeld. Nest verplaatsen is de enige oplossing. Dan blijft moeders alleen nog steeds in de put zitten, waarbij er een risico blijft dat op een gegeven moment haar plek verstoord word. Ik vind dit echt niet de beste oplossing.
Afbeelding

Even voor het beeld, dit is de put. Ik kan hem nog een meter of 2 de hoek in laten lopen, en nog wat de lucht in, maar dan hebben we het over maximaal 2 weken uitstel. Daarna is het echt klaar.
Bij de pionnen ligt Truus de Eend.

Een foto van de kraker;

Afbeelding

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Eendennest op een hele lastige plek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:15

Zou het niet lukken om alleen dat hoekje te laten liggen en de rest weg te halen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:20

Daar moest ik ook meteen aan denken. Beetje stutten misschien, maar dat moet te doen zijn lijkt me.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:21

zijn er misschien volkstuinen in de buurt die wat kruiwagens mest eromheen willen hebben?
Als je hun de mest gratis weggeeft zijn zij er vaak blij mee en dan kun je het stukje met het nest laten voor wat het is tot ze uitgebroed is. Scheelt je wellicht nog kosten voor het legen van de mestput ook.

Utixo

Berichten: 6581
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 12:21

Dat ga ik wel met de mestboer overleggen. Het ligt er een beetje aan wie van de chauffeurs komt denk ik. Ook ivm instortingsgevaar, ze ligt nu in een soort van kuil. Als de wanden weggehaald worden moet natuurlijk niet het nest bedolven worden.

Liggen ze trouwens wel vaker zo ver bij de sloot vandaan? Er zit echt wel een meter of 150, 200 tussen. De sloot ligt zeg maar bij de bosjes achteraan op de foto van de mestput.

Ik heb een man die iedere week wat kruiwagens komt halen voor de volkstuinen, maar dat zet weinig zoden aan de dijk, behalve dan dat ik lekkere groenten van hem krijg. Het is de mest van 42 paarden :).

Stutten is een goed idee, ik heb nog wel wat platen liggen. Morgen maar eens een puzzel maken.

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:28

Nest oppakken op moment van leeg halen en daarna weer terug plaatsen . Dat moet gewoon kunnen volgens mij.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:28

kun je als de mestboer dat niet wil niet gewoon met wat menden ff wat aanhangers volscheppen en zelf wegbrengen? nwe mest evt gelijk op aanhanger rijden en wegbrengen zodra het vol is?

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:37

anca schreef:
Nest oppakken op moment van leeg halen en daarna weer terug plaatsen . Dat moet gewoon kunnen volgens mij.

Dit is de oplossing effe grote schep er onder ofhouten plankje nest compleetwegleggen mest weg nest terug en klaar

Utixo

Berichten: 6581
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 12:40

Ik waardeer jullie ideeën over de mestafvoer, maar we hebben het over 6000 tot 8000 kilo mest per week. Dat is met aanhangers, buiten alle bezwaren zoals tijd, waar te legen en extra werk, echt geen optie.

Voor nu vind ik mijzelf echt heel dom dat het idee van het stutten niet in mij is opgekomen. Ik ga morgen de boel eromheen mooi stutten en duidelijk afzetten, dan laat ik de put rechts nog een weekje oplopen zodat we een volle vracht hebben, en dan bel ik de mestboer. Hij zal er vast veel lol om hebben, maar als ik zorg dat het duidelijk is geloof ik nooit dat hij er moeilijk om doet.

Opakken op het moment van leeghalen zou dan meerdere keren moeten gebeuren, aangezien ze nog niet aan het broeden is. En dan begin je weer met een lege put, waardoor de kans op bedolving van het nest na een week vrij groot is. Of je moet hem steeds oppakken naarmate het niveau stijgt, met moeders erop.

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:41

Teveel gerommel rond het nest heeft hetzelfde effect. Eenden zijn taaie diertjes maar ze houden net als menig dier niet van teveel overlast.
Dus als je wanden gaat stutten en de rest laat liggen, heb je kans dat ze de eieren en nest voorgoed verlaat.

ik denk zelf dat alle vogels nu andere plekken dan normaal gaan zoeken. het is nu kouder snachts, waardoor ze wat beschuttere plekken gaan zoeken.

Utixo

Berichten: 6581
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Eendennest op een hele lastige plek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 12:43

De mestput is wel heerlijk warm ja, daar zit ze goed mee.

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:47

Ik zou dan een stellage in die hoek maken waar het nest op kan liggen en de mest eronder. Hoef je alleen maar de mest even opzij te scheppen als het weer opgehaald moet worden

Utixo

Berichten: 6581
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-21 00:02

Voor de mensen die zich afvroegen hoe het afgelopen is;

Afbeelding

De mestboer zal vast gegrinnikt hebben, maar vorige week heeft hij keurig om de eend heen geschept. Het was hard nodig.
Het broeden lijkt nu echt begonnen te zijn. Is het normaal dat de woerd op bezoek komt? Of wacht hij zijn kans schoon tot de eieren uitgebroed zijn? Dan zou ik het helemaal sneu vinden, ik heb wel een mening over de versiertechnieken van eenden.

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Eendennest op een hele lastige plek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 07:47

Wat goed dat het gelukt is!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 07:49

Nou maar wachten tot de eieren uitkomen.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 07:53


Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 08:43

janouk schreef:
<3

Lief, wilde eenden hebben het moeilijk. Het aantal daalt sterk in NL.

https://www.erikkleyheeg.nl/dutchmallar ... kenproject. Als je mee wil werken aan nationaal onderzoek, meld dan straks het aantal kuikens in de kuikenteller.




Vooral de vrouwtjes hebben het moeilijk...

De mannetjes daarintegen leven er lustig op los hier op het enige vrouwtje.... Heren zijn ook moddervet...