Eendennest op een hele lastige plek.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Eendennest op een hele lastige plek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:51

Je zou idd wel een zwembad met kroos kunnen neer zetten (uiteraard moeten ze daar wel in kunnen) mocht je ze langer in de buurt willen houden kan je proberen om eenden voer te kopen en deze aan te bieden op een vaste plek

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Eendennest op een hele lastige plek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:26

Wij hadden bij ons vorige huis een lekker verwilderde tuin en een mooie grote (verwilderde) vijver. Eend Jantina heeft onder de heg haar 12 eieren uitgebroed. Heeft in de ochtend van dag 2 haar kroost leren zwemmen in de vijver. In de middag is ze met de helft van haar kroost door de achtertuin / zijtuin en voortuin, over de weg, over het dijkje naar de sloot gegaan. 6 van haar piepende kinders achterlatend...

Mijn man heeft de achterblijvers gevangen en in zo'n grote bouwemmer gedaan, naar de sloot gewandeld. Het kroost in de emmer piepte alsof het leven er vanaf hing. Eend Jantina zwom nerveus rond in de sloot. De pullekes in de emmer zijn netjes in de sloot gezet en zijn door een ondankbare moedereend opgehaald.

Dus nee, het heeft niet altijd zin om een zwembad voor je eendenkroos(t) neer te zetten.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:28

Utixo schreef:
Helaas heb ik ze echt niet meer gezien. Ik hoop echt dat het grut van stroloodsKatrien even bij haar blijft tot alles is uitgekomen.

Als ik een zwembadje met wat kroos neerzet, zouden ze daarin trappen?

Bij ons wel, zelfs zonder kroos..
Maar bij ons konden ze de tuin niet uit..

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Eendennest op een hele lastige plek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 15:16

Wat een sneu einde :\ Helaas is dat het lot van heel veel pulletjes, maar dit is wel heel snel :\

Hopelijk blijft er meer over van het broedsel van Stroloods Katrien.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 10:35

Even een update,

Het nest in de stroloods ligt er nog, het zal voor iedere dag zijn nu zo'n beetje. Moeders is het zat, en verlaat het nest te pas en te onpas. Aangezien de eieren nog wel goed warm zijn maak ik mij niet zo'n zorgen.

Ik ga straks kijken of ik iets van een waterbak kan neerzetten, het zal niet en hele grote zijn, de stroloods staat vol op het moment.
Een speciekuip met oploopplank is zeker te hoog gegrepen?

Bloemetje75
Berichten: 1985
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Eendennest op een hele lastige plek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 10:49

Kun je niet zo’n harde zandbak/schelp zetten als badje. Laag, vast via marktplaats etc voor weinig te vinden en ook nog later te gebruiken als schriktraining ding bij de paarden.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Eendennest op een hele lastige plek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 11:38

Die heb ik nog wel in de tuin staan, dat is het probleem niet. Is zo meegenomen. Maar daar heb ik geen plek meer voor. Ik heb door de eend mijn strooloods anders moeten inruimen en in plaats van tetris te spelen met het hooi, heb ik nu alles rechts neergezet met een halve meter looppad links. Gelukkig was het verpakt hooi en kon ik een stuk uit de stroloods stapelen :+ .
Overigens vond ze dit allemaal prima en is ze pas een paar dagen hierna van haar nest af gegaan.

Bloemetje75
Berichten: 1985
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Eendennest op een hele lastige plek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 11:39

Jij bent echt te lief voor loodskatrien!

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Eendennest op een hele lastige plek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 11:41

Dit was wel mijn grens, als ze het niet prettig had gevonden was het echt haar probleem. Ik kan moeilijk de paarden geen hooi meer geven omdat Katrien daar is gaan nestelen.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Eendennest op een hele lastige plek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 11:47

Afbeelding

Ze is weer terug!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Eendennest op een hele lastige plek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 14:06

Ahhhhh, had stukje gemist.

Vogels gaan sws op de meeste vreemde, onhandige plekken zitten.

Hier hoor ik ook moeders en jong spul kwetteren en vaak is het daarna stil, te stil.......Soms vind ik de natuur echt niet leuk dan.

Die kleintjes moeten ook zo snel mee op pad.

Zag laatst hoe de winterkoninkjes uit nest kwamen. Amper nog veertjes, kunnen alleen wat hupsen en die drogen echt in vrij korte tijd op. Maar ik denk steeds; zo kan je je kids toch niet het bos in sturen?

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 16:19

Ben benieuwd of het nog wat wordt met stroloods katrien , je doet in ieder geval flink je best voor der :D

Wij hadden 2 weken geleden weer een verassing na de 4-ling heeft ze er nu weer 2 :Y)


Afbeelding

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Eendennest op een hele lastige plek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 21:40

De eend die ooit bij ons gebroed heeft had er 11 dit jaar. Ze heeft er nu nog 2. Ik hoop dat deze het redden. Ze zijn al vrij groot.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Eendennest op een hele lastige plek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 22:14

Afbeelding
Mag ik jullie voorstellen aan StroloodsKatrien haar kroost?

Ik heb geprobeerd het eea te barricaden voor zover het gaat, dus ik hoop dat ze er morgenochtend nog zitten. In de ideale situatie blijven ze daar, vangen we ze over een paar dagen en zetten we ze veilig in de sloot.
Wat eten baby-eendjes?

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 22:25

Eendenvoer heb ik gekocht destijds! Soort biks.
Groentes kun je ook geven. Klein beetje rijst, klein stukje brood maar dat soort dingen niet teveel.
Helaas zijn ze ook na een paar dagen nog steeds een makkelijke prooi..

En vergis je niet in wat het spul kakt!! Kan echt enorm gaan stinken.

En je kan ook gewoon meelopen naar de sloot. Ze gaan echt met moeder mee. Kan je ze veilig houden. Maar eenmaal daar...

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Eendennest op een hele lastige plek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 22:30

Ik kan ze maar tot op bepaalde hoogte helpen -O-. Niet in het minst omdat ik echt 0,0 verstand heb van eenden.
Het enige wat ik eventueel nog zou kunnen doen... ik heb 1 box tijdelijk leeg. Daarin zou ik een eendenopfok kunnen beginnen. Maar hoe lang voor het veilig is? Kunnen ze gewoon onbeperkt eten?

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 22:32

Geen idee. Heb destijds google heel veel gebruikt.. geloof niet echt dat ze zich overeten!

Paddock paradise voor pullen!

Ik heb ze gehouden tot ze echt al wat volwassen dekveren kregen.. dat ze zeker de helft van moeder waren.

Ik zag de moeder eend die hier zat van de week ook. Ze had vorige week 4 vrij grote pullen over. Maar van de week nog maar 1...

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Eendennest op een hele lastige plek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 22:39

Morgen eerst maar eens kijken of ze nog in de stroloods zitten. En dan bedenk ik wel wat.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Eendennest op een hele lastige plek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 22:43


IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Eendennest op een hele lastige plek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 22:49

Ik had iets gekocht wat beiden mochten weet ik nog.. ik had bij de welkoop geïnformeerd.

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 23:00

Zo ver ik weet is het verboden om wilde (water)vogels langer als een dag op te vangen. Brood zou ik sowieso niet geven, daar staan online genoeg artikelen over dat dat niet goed is voor eenden. Het is buikvulling met zout, het voedt niet :)

Ik snap dat je ze bij elkaar wilt houden maar hoeveel uur zit er straks tussen geboren worden en voor het eerst iets kunnen eten, ik hoop dat dat niet teveel uur is. Eenden heb ik geen verstand van, jonge vogels moeten toch wel om de 30 a 60 minuten iets eten

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 23:08

Opfokvoer voor watervogels moet je hebben.
Het merk Kasper heeft dat.

Geen idee of de vogelkelder dit heeft.

En kroos eten ze ook :j

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 23:13

Ze zitten in de stroloods nu, er ligt sowieso graan op de grond, er groeit gras in de hoekjes en er liggen groenten.

Zoals gezegd, ik heb echt geen verstand van eenden. Het enige wat ik weet is dat de vorige pullen dezelfde avond nog verdwenen waren en ik deze graag dat lot wil besparen.

Wie weet blijken ze morgen toch de benen hebben genomen, dan kan ik er ook niets meer aan doen. Het is gebarricadeerd, maar niet compleet afgesloten.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 23:31


knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Eendennest op een hele lastige plek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 23:35

Ik had een onderbak van een konijnen kooi, zo een plastic en daar gooide ik slootwater met kroos in, met tegels een opstap en uitstap en ik had kuiken meel dat in water als papje, ze maken er wel een ongelofelijke bende van