Dierenartskosten kat gebitsproblemen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xTammyy

Berichten: 4408
Geregistreerd: 20-09-10

Dierenartskosten kat gebitsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 13:26

Hallo.
Mijn 5 jarige gecastreerde kater moest vandaag naar de dierenarts ivm gebitsproblemen.
Nu wordt ik net gebeld dat de kosten uitkomen op €640(!!!). Er zijn drie foto’s gemaakt, zijn gebit is gereinigd en er zijn twee kiezen getrokken.
Details krijg ik later vandaag te horen als ik hem mag ophalen.

Maar ik schrok enorm van de prijs. Is dit normaal?
Ik moest rekening houden met €450 dus dat het iets hoger zou worden zat in mijn hoofd, maar €200 erbij :wow:

Een paard met koliek op de kliniek voor een week kost €2000, hoe kan dit zo duur zijn..

Katyatje

Berichten: 1863
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:30

Pfoe, ik zou toch even verduidelijking vragen als je hem gaat oppikken.
Toen bij ons kat de kiezen werden getrokken was dat inderdaad rond 400 euro denk ik.

veranadautje
Berichten: 1289
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Dierenartskosten kat gebitsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:32

Phoe dat is flink meer als waar je rekening mee moest houden. Zou dit toch wel even aankaarten.

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:32

Oei, dat vind ik ook wel aan de prijzige kant. Maar goed, onder narcose etc. kost vaak wel aardig wat.. Onze poes had een ontstoken oor. Die moest schoongemaakt (en verder bekeken worden) onder narcose. Uiteindelijk ook € 260,- :x

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Dierenartskosten kat gebitsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:39

2 kiezen trekken valt onder een operatie, dus dan zijn de kosten niet zo gek.

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:44

Narcose plus reiniging plus 1 foto was bij één van mijn katten (weegt 5 kilo, daar hangen de kosten van de narcose wel ook vanaf) recent ongeveer 160 euro. Met 3 foto's zou ik op 225 oid zijn uitgekomen.

Reken er nog een uur DA bij voor twee kiezen trekken (schoonmaken wordt hier door assistentes gedaan, trekken door DA) zou het denk ik hier 350 euro zijn geworden.

(Heb wel eens kiezen moeten laten trekken bij een hond van 10 kilo, dat kwam toen zonder foto's op 375 uit.)

En ik heb geen goedkope DA. 640 lijkt me echt aan de prijzige kant :=

Onali

Berichten: 18475
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:45

Holy *piep* :wow: Zelfs bij de Lingehoeve was ik niet meer kwijt dan €300.

:(:)

Jessix

Berichten: 16452
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Dierenartskosten kat gebitsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:46

Dat is een behoorlijke rekening! Ben benieuwd naar de specificatie.

xTammyy

Berichten: 4408
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 13:55

Ik lees op andere forums hele wisselende berichten.
Bij de ene nog geen €200 en bij de ander loopt het op tot €880 en iemand zegt dat het bij de kliniek wel €1600 kan kosten?

Misschien ben ik ook een beetje blue want mijn paard heeft in 11 jaar tijd alles bij elkaar maximaal €500 aan onverwachte dierenarts kosten gehad..

Zodra ik de specificatie heb zal ik deze delen.

Nyaleti

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:58

Belachelijk :=
Gebitsreiniging gaat hier vanaf 100 euro geloof ik, dentale RX 40 + korting voor volgende foto's, kosten van tanden trekken gaan wel per 40 euro geloof omdat je daar wel lang mee bezig kan zijn.
Vind dit bedrag belachelijk hoog en dat mag je best duidelijk maken. Ook dat er 400 was doorgebeld.

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:00

Dit is schrikken. Ik heb jaren geleden bij mijn kat alle kiezen laten trekken i.v.m. ontstekingen, hier was ik € 600,= voor kwijt. Ik weet wel dat er toen gezegd werd dat het vrij lastig is om kiezen bij katten te verwijderen, omdat de kans groot is dat er restjes overblijven die kunnen ontsteken als het niet heel precies en goed gebeurt. Misschien dat het daarmee te maken heeft? Maar alsnog was het wel zo fijn geweest als de kliniek je daar van tevoren voor gewaarschuwd had.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:03

Paar jaar geleden ( jaar of 10 denk zo) moest onze kat dat ook ondergaan. Gebit schoonmaken en enkele losse tanden/kiezen trekken. Uiteindelijk alle kiezen, 1 hoektand en 2 voortandjes zijn getrokken. Volgens mij kostte ons dat toen tussen 150 en 175 euro. Ook een boel geld.

Twee jaar geleden moest bij onze kat (5 kg) een bloedoor worden behandeld . Op advies van de Da werd dat een operatie ( in plaats van leegzuigen) . Uiteindelijk konden we 357 euro aftikken!
Terwijl de sterilisatie van onze witte herder teef ( 29 kg) - wat een echte buikoperatie is- net zo veel kostte.

Maar dat dit bijna 200 euro meer gaat kosten, is wel erg heftig. Ik zou idd een uitgebreide specificatie willen hebben. En ik weet niet of ik hier zo akkoord mee zou gaan.

xTammyy

Berichten: 4408
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Dierenartskosten kat gebitsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 14:12

Maar zou je hier iets mee kunnen dan?
Voel me altijd zo machteloos als een rekening zo hoog uit valt. Je wilt toch dat je dier de juiste zorg krijgt..

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:17

Hier moesten we rekening houden met een dure variant van verdoving (gas, poes is al oud). Toen we hem ophaalden gaven ze aan dat hij extra ketamine nodig had, dus we waren de spaarrekening al aan het overboeken... €290 euro... incl enting van de kat en de hond, die waren 50 euro samen

Lughnassadh

Berichten: 1810
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:18

Wat mij betreft heeft je DA ook een verantwoordelijkheid hierin. Ze hebben jou een schatting gegeven. Nu komen ze daar heel ruim boven. Als zo iemand er halfweg achterkomt dat het ruim duurder gaat worden dan is een telefoontje plegen met de vraag of dat dit akkoord is of dat je bepaalde handelingen toch niet wilt zo gepleegd lijkt me.
Ik zou in elk geval not amused zijn. Om zoiets te voorkomen geef ik ook altijd aan van bel even als de kosten onverhoopt beduidend hoger uit (gaan) pakken voor je verder gaat.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Dierenartskosten kat gebitsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:20

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:21

Heeft je DA geen prijzen op hun website staan voor sommige ingrepen?

xTammyy

Berichten: 4408
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Dierenartskosten kat gebitsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 14:23

Emptywords, ik kan je factuur net niet goed lezen, hij is iets te wazig maar bedankt voor het delen!

Helaas online geen prijslijst, die is alleen beschikbaar in de kliniek staat er..

Wellicht kan ik zo dan aangeven dat ik het echt niet tof vind dat ik niet eerder ben gebeld..

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:24

Voor nu kun je weinig, hooguit je ongenoegen op een nette manier kenbaar maken dat de rekening 30 % hoger is dan aangegeven en vragen waarom. En voor de volgende keer duidelijkere afspraken of eerst verschillende praktijken mailen.

Onali

Berichten: 18475
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:25

xTammyy schreef:
Ik lees op andere forums hele wisselende berichten.
Bij de ene nog geen €200 en bij de ander loopt het op tot €880 en iemand zegt dat het bij de kliniek wel €1600 kan kosten?

Misschien ben ik ook een beetje blue want mijn paard heeft in 11 jaar tijd alles bij elkaar maximaal €500 aan onverwachte dierenarts kosten gehad..

Zodra ik de specificatie heb zal ik deze delen.


Mijn shet moest begin dit jaar een kies missen.
Röntgenfoto's, sedatie, tandarts, alles bij elkaar net geen €700.
Was begroot op €1200. Ik was enorm blij dus :')


Maar ik zou inderdaad eerst een specificatie willen en uitleg waarom het zo duur is.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:26

Voor mijn kat:
consult + bloedonderzoek
gebitsreiniging + trekken van 2 hoektanden en 2 kiezen (onder narcose)
nodige medicatie voor nazorg

Was 400 euro kwijt in totaal. Voor tweede consult omdat ik me ergens zorgen over maakte hoefde ik niet meer te betalen voor het consult, alleen voor extra pijnstilling.

Ik vind 640 euro echt wel aan de hoge kant.
Konden ze aangeven waarom het zoveel hoger uitviel dan in de eerste instantie geschat?

horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:26

Voor deze specifieke behandeling is dit echt geen gekke prijs. Ik snap wel dat je schrikt omdat het ruim 200 euro meer is dan ze hadden verwacht, misschien hadden ze beter tussendoor even kunnen bellen om dit door te geven/te overleggen.
Mensen vergeten bij dit soort behandelingen dat het best een klusje is. Gebitsbehandelingen bij dieren zijn qua (narcose)tijd echt moeilijk in te schatten. Het is daarom ook dat er vaak geen eenduidige prijs kan worden gegeven op een tandextractie. De ene tand is er binnen een minuut uit en op de andere tand ben je zo 15 minuten verder.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Dierenartskosten kat gebitsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:30

Wij hakken met hetzelfde bijltje. Twee katten met forl. Je wilt niet weten hoeveel we kwijt zijn.
De ene is al twee x geopereerd, met beide bedragen in de 500 en 800. Zat 1,5 jaar tussen. Andere kat koste 600, eenmalig tot nu toe.

Wat ik wel weet van katten is dat ze hele lange wortels hebben en er nogal problemen parten kunnen spelen met eruit halen. Soms brokkelen ze af onder de vingers van je dierenarts, soms moeten ze het uitboren of snijden etc

Bij de kat is “trekken” anders, je kunt dus niet zoals bij ons mensen ff een kies trekken. Lijkt meer op een heel gebitje vol met rare verstandskiezen zeg maar.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:31

Jemig.. Dat vind ik wel veel. Dinsdag is onze kater geweest, gebitsreiniging, foto + 2 kiezen getrokken. Dat, inclusief 1 konijn geënt + 1 konijn gezondheidscheck kwam op 350EU. Dat viel me reuze mee.

Het zal m wel vooral in de tijd zitten zoals horsiegek inderdaad zegt.
Laatst bijgewerkt door Walkure op 21-05-21 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:32

Ik schrik hier enorm van reacties van mensen, nog geen 200 euro voor een volledige operatie waarbij kiezen en tanden getrokken worden. Misschien wat bruut gezegd, maar echt ga jullie schamen dat jullie klagen over zulke bedragen. Vergeet niet dat die mensen een universitaire diploma(s) in hun kontzak hebben zitten waar ze keihard voor hebben moeten werken. Dat die mensen niet alleen je tandarts voor je dier zijn, maar ook gelijk internis, oftalmoloog, anesthesist en ga zo maar verder. En dat dan niet voor 1 diersoort, maar het liefst hond, kat, paard, knaagdieren etc. etc. Vind maar eens een menselijke chirurg die al die takken van beroep kan en voor 200 euro alle kiezen trekt + wat tanden erbij. De assistent moet van die 200 ook nog betaalt worden niet te vergeten.

Dierenartsen maken verschrikkelijk lange dagen voor eigenlijk maar een schijntje, want die (nog geen ) 200 euro gaat dus echt niet rechtstreeks de portemonnee in...was het maar zo’n feest. Het is ook niet voor niets dat het zelfmoordpercentage onder dierenartsen het hoogste is van alle beroepen. Een beetje meer respect is wel op z’n plaats...

Nu, die 640 van TS is wel het andere uiterste. Als het mij zou zijn overkomen zou ik gewoon eens een belletje doen en zeggen dat je rond 400 verwacht had. Een operatie kan snel oplopen in kosten als zaken niet gaan zoals verwacht op tafel, zeker ook nog eens met de fragiele tandjes van katten :)