Alvleesklier ontsteking bij kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Alvleesklier ontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 15:37

Bij mijn kat (18jaar) is onlangs chronische alvleesklierontsteking geconstateerd.
Dit heeft waarschijnlijk al langer gesluimerd. Ze had af en toe dagen dat ze minder at, maar dat ging steeds weer over.
Sinds deze maand werd dat erger. Bij de dierenarts is bloedonderzoek en een echo uitgevoerd. Daaruit kwam deze diagnose. Ze eet slecht en heeft buikpijn. Nu heb ik aangepast voer gekregen en pilletjes tegen misselijkheid. Helaas knapt ze niet echt op. Vanavond ga ik weer naar de dierenarts. Mogelijk is het inmiddels een acute ontsteking.
Waar ik op zoek naar ben is ervaringen van anderen hiermee en tips om de kat te stimuleren te eten en het ongemak voor de kat te verlichten.

Esther_

Berichten: 3997
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Alvleesklier ontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:35

Onze kat heeft een flinke ontsteking in september gehad. En ik denk dat het soms wat terugkeert...

In ieder geval goede pijnstillers en dan geen metacam (NSAID), want die verergeren de ontsteking.
Bijv. Cerenia om de eetlust op te wekken. Probeer kleine beetjes van zijn favoriete natvoer. Als hij echt niet eet vloeibaar voer, bijv. Recovery met een spuitje in zijn bekje doen. Ik had allerlei kleine blikjes staan, want het was per dag verschillende of hij het at.

Drinkt de kat wel nog? Want anders krijgen de nieren het ook nog zwaar.

Succes

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Alvleesklier ontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 19:11

Drinken doet ze gelukkig wel.
Cerenia kreeg ze al. Vandaag nog weer een eetlustopwekker gehad.
Het heeft toch meer tijd nodig.
De informatie van de assistente maakte dat ik wat twijfels kreeg, maar haar waarden zijn verder okay.
Nou ja, een extra check kan geen kwaad.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 19:22

Hier twee keer meegemaakt. Bij kat 1 heeft het enkele weken geduurd en heb ik hem met een spuitje bijgevoerd. Hij is volledig hersteld. Cerenia, Emeprid (beide tegen misselijkheid) en Mirtazepine (eetlustopwekkend). Katten met alvleesklieronsteking zijn erg misselijk dus daar hoog op inzetten, ook hebben ze erge buikpijn, hiervoor is een speciale pijnstiller nodig, ben even de naam kwijt, geen Metacam in elk geval.
Kat 2, heeft een neussonde gehad, dit heeft hem erg geholpen, helaas bleef hij kwakkelen en is uiteindelijk een half jaar later overleden (hij had meerdere kwalen).
Veel sterkte, het is pittig maar ze kunnen er doorheen komen. Hij moet blijven eten, anders ligt leververvetting op de loer.
Afbeelding

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 19:55

Oei wij hebben hier ook een kat gehad met dat euvel.
Idd voor ons was het medicament protocol cerenia, mirtazapine en als pijnstilling buprenorphine omdat het zo ontzettend pijnlijk is. Daarnaast gaven wij ook zitac om maagzuur te remmen aangezien dat ook een taak is van de alvleesklier (vanaf de dunne darm wordt maagzuur gebufferd door de alvleesklier, dus dat kan ook slecht gaan nu).

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:26

Is het echt een ontsteking TS? Die van mij bleek een tumor op de alvleesklier te hebben. Die at ook niet meer en viel af als een malle. Ik heb hem helaas dezelfde dag nog laten inslapen.

Edit: overigens waren zijn waarden ook niet gek en zagen ze het pas met een echo.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 20:37

Er is een uitgebreide buikecho gemaakt op de kliniek. Dus ik ga er vanuit dat dit goed gediagnosticeerd is, maar deze optie kun je niet helemaal uitsluiten. Ze is nog nauwelijks afgevallen. Dus heb goede hoop dat het opknapt, maar het is nooit leuk om te zien dat een dier niet goed in haar vel steekt.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Alvleesklier ontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-21 14:17

De kat voelt zich intussen al weer stukken beter. Uiteindelijk toch snel opgeknapt.
Op naar de 20 jaar :)

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Alvleesklier ontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 15:25

Super <3

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-21 20:10

Helaas heeft de kat weer een terugval. Twee weken geleden al en nu weer. (En in juli ook nog een keer)
Vooral vandaag voelt ze zich zichtbaar erg beroerd. Zo zielig om te zien. -O-
Weer andere/extra medicijnen tegen de misselijkheid en pijn gekregen. Hopelijk knapt ze snel op.