Niet sociale hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Niet sociale hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-21 12:24

Hi!

Sinds kort hebben wij de Akita van een familielid over moeten nemen door omstandigheden. De akita was al vaker bij ons omdat we altijd oppaste, maar nu is ze echt bij ons komen wonen. Ze bloeit gelukkig weer helemaal op en het gaat erg goed. Ze is echt een hele lieve hond voor de familie.

Helaas is de akita niet zo sociaal naar andere honden en kan ze erg schrikken als kinderen of vreemde mensen haar willen aanraken en dan wil ze nog wel eens waarschuwen. Ze heeft nog nooit gebeten, maar dat is wel iets wat we willen voorkomen door mensen wel in te lichten dat ze niet aan de hond moeten komen.

Nu is het al vaker voorgekomen dat als we haar uitlaten, we honden tegenkomen die loslopen. De akita negeert andere honden en zal zelf nooit de eerste stap zetten, maar het gebeurd wel eens dat er dus loslopende honden op haar afkomen terwijl ze dat absoluut niet wil en ze wil dan wel uithalen. Ze wordt uitgelaten op plekken waar honden wel aan de lijn horen. Met zin lopen we hier en proberen we andere honden zoveel mogelijk te mijden. Vaak roepen de eigenaren dan als hun loslopende hond op die van ons afstormt: ‘hij doet niets hoor’, ja hartstikke leuk, maar die van mij wel. :Y) wil je hem aanlijnen? Ook gebeurd het wel eens dat er kinderen op haar afrennen en willen aaien, wat gewoon niet kan. Punt.

Nu hebben we al een ‘niet aaien’ sticker voor haar tuig. Maar ik vraag me af of er ook iets bestaat in de vorm van een sticker, kleur tuig oid, waarmee we kunnen aangeven dat de hond niet sociaal is met andere honden. Zodat we situaties met loslopende honden meer kunnen voorkomen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Niet sociale hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 12:28

De theorie is een geel lintje. Maar je hebt wel het verschil tussen theorie en praktijk helaas... ik gok niet dat deze eigenaren daar naar zouden kijken/luisteren.
Maar dan heb je wel gedaan wat "hoort" in ieder geval. Het feit ook dat je dit zelf al niet weet van het lintje(geen aanval naar jou!) geeft ook al aan hoe groot de kans is dat degene die je treft dit wel weet.

Wat je beschrijft klinkt mij wel in de oren als Akita gedrag, niet dat ik daar zoveel kennis van heb, maar ze zijn vrij eenkennig en gesteld op hun "rust".

LaPluche

Berichten: 1978
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 12:30

Met de hond op cursus bij een goede therapeut en leren wat “hondentaal” nu precies inhoudt.
Ik heb een jonge mechelaar (heb er 5 in totaal) en deze vindt de roedel erg leuk maar buiten is die niet sociaal naar andere honden. Mensen gelukkig wel.
Ik zit met hem op cursus bij een gedragstherapeut en we kunnen nu redelijk langs andere honden lopen zonder dat hij deze als tandenstoker wil gebruiken :')

Waar woon je precies of ongeveer, dan kunnen mensen met je meedenken.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 12:32

Ik zou dan toch een soepele muilkorf gaan dragen in gebieden met veel honden. Loopt voor alle partijen veel meer ontspannen en jullie Akita kan daardoor meer vrijheid ervaren zonder continue op te passen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Niet sociale hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 12:34

Eigenlijk zijn de eigenaren met honden die loslopen buiten het losloopgebied ook fout hé niet andersom...

Ik vind de tip van gedragsdeskundige etc. zeker niet verkeerd, maar sommige dingen is wel een beetje de omgekeerde wereld.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 12:40

Sowieso wordt kinderen nog te weinig geleerd dat je eerst moet vragen of je de hond mag aaien (zie het ook bij dingen als geleidehonden etc.). Maar ja, goed dat er al iets op het tuigje staat en misschien is zo'n muilkorf een idee, in ieder geval voor wat drukkere gebieden zoals Hannanas zegt.
Dat van een geel lintje wist ik eerlijk gezegd ook niet.


siskeh schreef:
Eigenlijk zijn de eigenaren met honden die loslopen buiten het losloopgebied ook fout hé niet andersom...

Ik vind de tip van gedragsdeskundige etc. zeker niet verkeerd, maar sommige dingen is wel een beetje de omgekeerde wereld.


Dat, maar als de akita bijt, ligt de schuld ineens bij de TS en haar hond, ook al zitten zij eigenlijk niet fout. Ik vind het ook wel vervelend dat dit soort dingen gebeuren, zeker met honden die niet goed luisteren. Mijn eerste hond was zo goed getraind, dat die altijd naast mijn moeder liep en pas wegging als zij "vrij" riep en meteen terugkwam als ze hem terugriep. Nu was die hond best eenkennig, maar het zou het mooist zijn als alle honden dit toch in de basis hebben, juist omdat 'lieve' honden ook 'minder lieve' honden benaderen.

meggiemeg

Berichten: 12218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Niet sociale hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 12:46

Het gele lintje wat hierboven al een keer genoemd is, maar helaas zal je mee maken dat veel mensen dat niet herkennen/kennen.
Het is niet prettig als je netjes je hond aan de lijn hebt en deze wordt toch benaderd door andere honden die ook op die plek aan de lijn horen, enige voordeel wat je hebt is dat als het fout gaat ze jouw niets kunnen maken omdat jij je hond wel netjes aangelijnd had, alleen wil je dat natuurlijk niet zo ver laten komen.
Je zult tegen deze situaties aan blijven lopen, te veel mensen die hun gang gaan.
Wellicht kan je eens informeren hoe dit op te lossen d.m.v. een cursus? Je hebt al veel gewonnen omdat jouw hond geen interesse toont in eerste instantie en later op pas netjes waarschuwt.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78500
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 12:57

LaPluche schreef:
Met de hond op cursus bij een goede therapeut en leren wat “hondentaal” nu precies inhoudt.
Ik heb een jonge mechelaar (heb er 5 in totaal) en deze vindt de roedel erg leuk maar buiten is die niet sociaal naar andere honden. Mensen gelukkig wel.
Ik zit met hem op cursus bij een gedragstherapeut en we kunnen nu redelijk langs andere honden lopen zonder dat hij deze als tandenstoker wil gebruiken :')

Waar woon je precies of ongeveer, dan kunnen mensen met je meedenken.


Het grappige is dat die hondentaal dan aangeleerd moet worden aan de honden die op deze hond af komen, want zo op een hond af komen is juist geen hondentaal. Een hond hoort af te tasten van grote afstand en dan zouden de signalen van de Akita al duidelijk moeten zijn.
Helaas heb ik hetzelfde probleem, en ook geen oplossing voor kunnen vinden.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:03

Hannanas schreef:
Ik zou dan toch een soepele muilkorf gaan dragen in gebieden met veel honden. Loopt voor alle partijen veel meer ontspannen en jullie Akita kan daardoor meer vrijheid ervaren zonder continue op te passen.


Eens. En daarnaast is het voor de eigenaren van de andere hond ook de ultieme indicatie dat jouw hond niet sociaal is.

Een geel lintje zou ideaal zijn maar ik denk dat er te weinig mensen zijn die daarmee bekend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:05

Hannanas schreef:
Ik zou dan toch een soepele muilkorf gaan dragen in gebieden met veel honden. Loopt voor alle partijen veel meer ontspannen en jullie Akita kan daardoor meer vrijheid ervaren zonder continue op te passen.


Ben ik het niet mee eens. Mijn hond houdt ook niet van andere honden. Ik houdt daar rekening mee door hem aan te lijnen. Ik neem daarmee mijn verantwoording. Tevens loop ik ook in een gebied waar honden aangelijnd horen te zijn. De mensen die hun hond op ons af komt gestormd, staat ten eerste niet onder appel en ten tweede mag hij niet los. Maar dan zou mijn hond maar een muilkorf om moeten en op cursus voor hondengedrag? Dat is een beetje de omgekeerde wereld. Men heeft geen last van mijn hond, als zij ook netjes hun hond aangelijnd houden. Tevens leeft mijn hond in een roedel met staat honden, hondentaal kent hij prima. De andere honden spreken de hondentaal iets minder geloof ik, want dan hadden ze mijn hond wel begrepen.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:07

Van mij mag een hond aan de lijn best wel uithalen naar een andere hond waar hij geen contact mee wil. Hoe moet hij anders duidelijk maken dat hij geen contact hoeft. Ik grijp op zo een moment pas in als het escaleert, maar dat is dan omdat de losloper niet afdruipt. Indien je hond echt naar alle honden zonder reden uithaalt is dat een ander verhaal natuurlijk, maar voor mij is het bij dit soort primitieve rassen echt niet abnormaal dat ze op sociaal vlak demonstratiever zijn. Zolang de hond goed opgevoed is en niet angstig zou ik op haar communicatie wel vertrouwen. Je hebt haar immers aan de lijn, dat is niet om belaagd te worden door anderen en dat probeert ze volgens mij wel duidelijk te maken. Sommige eigenschappen van een hond moet je ook leren mee leven. Sommige mensen hebben een fijne sociale luisterende hond en denken daarom dat alle honden zo zijn of horen te zijn terwijl honden zo verschillend zijn, zelfs binnen hetzelfde ras kom je grote verschillen tegen. Je zegt dat je hond andere honden negeert, dat is een heel sterk communicatiesignaal. Onderling weten honden prima wat dat wil zeggen. Dat ze zich dan maar opdringen heeft meer met hun eigen buitensporige sociabiliteit te maken. Een hond haalt niet zomaar uit. Daar gaan veel signalen aan vooraf dat het merendeel van de mensen niet zien.


Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:13

Helaas kijken mensen niet naar tuigjes of lintjes.
En zo’n Akita ziet er natuurlijk extra mooi uit voor kinderen.

Ik heb altijd een extra slipriem bij me zodat ik een andere hond kan vangen, mocht het nodig zijn.

Ook neem ik andermans gevoelens niet voor mijn rekening en roep ik dus al direct naar iemand “roep je hond terug, lijn hem aan.” Ik ga dan afhankelijk van de situatie ook stilstaan om ze even de kans te geven terug te roepen.

In het geval van kinderen roep ik direct naar ouders “Don’t pet my dog!”, komen ze dan toch blokkeer ik ze heel duidelijk met mijn lichaam en krijgen ze een nee. Dat laat normaal wel een indruk achter.
Als ze niet willen terug roepen na mijn waarschuwing ga ik actief mijn riem tevoorschijn halen en dat vinden mensen niet leuk hoor. Ook blokkeer ik dan de hond en zorg ik dat ik intimiderend ben.

Meestal is de verontwaardigde eigenaar dan inmiddels wel daar. Zo niet lever ik m zelf af, en dat gaat lekker makkelijk aan een sliplijn.

Goed, ik kom dit bijna elke dag wel tegen want dit is mijn werk. :’)

Zijn er andere dingen die je kan doen zoals een muilkorf of training, ja natuurlijk, altijd. Maar zoals hier boven word gezegd, de loslopende hond hier heeft het communicatie probleem.

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Re: Niet sociale hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:25

Geen oplossing TS maar knap dat je er zo mee bezig bent. Heb al eens anders gehoord.

Dit is dus de reden dat mijn hond niet losloopt. Die staat niet voldoende onder apel en om ongelukken te voorkomen omdat andere honden hem niet zo aardig vinden dus altijd aangelijnd.
Ik loop er wel vaak tegenaan dat andere honden zo op hem afvliegen: ook met de boodschap ‘de mijne doet niks’ nee de mijne ook niet maar stel hij deed dat wel? Heb je de grootste poppenkast.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:25

Nagini schreef:
Helaas kijken mensen niet naar tuigjes of lintjes.
En zo’n Akita ziet er natuurlijk extra mooi uit voor kinderen.

Ik heb altijd een extra slipriem bij me zodat ik een andere hond kan vangen, mocht het nodig zijn.

Ook neem ik andermans gevoelens niet voor mijn rekening en roep ik dus al direct naar iemand “roep je hond terug, lijn hem aan.” Ik ga dan afhankelijk van de situatie ook stilstaan om ze even de kans te geven terug te roepen.

In het geval van kinderen roep ik direct naar ouders “Don’t pet my dog!”, komen ze dan toch blokkeer ik ze heel duidelijk met mijn lichaam en krijgen ze een nee. Dat laat normaal wel een indruk achter.
Als ze niet willen terug roepen na mijn waarschuwing ga ik actief mijn riem tevoorschijn halen en dat vinden mensen niet leuk hoor. Ook blokkeer ik dan de hond en zorg ik dat ik intimiderend ben.

Meestal is de verontwaardigde eigenaar dan inmiddels wel daar. Zo niet lever ik m zelf af, en dat gaat lekker makkelijk aan een sliplijn.

Goed, ik kom dit bijna elke dag wel tegen want dit is mijn werk. :’)

Zijn er andere dingen die je kan doen zoals een muilkorf of training, ja natuurlijk, altijd. Maar zoals hier boven word gezegd, de loslopende hond hier heeft het communicatie probleem.


Oh zeker mee eens. Denk ook niet dat deze akita hondentaal moet leren, juist die andere honden die de signalen niet opvangen. Muilkorf was voor mij ook de extreemste maatregel (ook al is het eigenlijk stom dat TS haar hond nog meer moet beperken terwijl de anderen fout zitten, zeker waar), die cursus/gedragstherapeut vind ik te ver gaan want dat heeft deze hond zo te lezen niet nodig.
Mag ik vragen wat voor werk je doet dat dit nodig is? En krijg je dan niet af en toe agressief reagerende mensen (ouders of hondeneigenaren die vinden dat ze niks fout doen :D )?

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Niet sociale hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:31

Oei een Akita....en echt he ik vind het een machtig mooi ras maar inderdaad, het zijn niet de makkelijkste en voor kinderen zien ze er schattig uit. Het vervelende is dat je dus altijd verantwoordelijk blijft voor wat jouw hond naar een ander doet, ook al is die ander honderd keer fout. En je moet er niet aan denken dat het inderdaad een keer mis gaat. Zeker niet naar kinderen......

Je zult altijd alert en actief aanwezig moeten zijn om zulke dingen uit te sluiten. Recent is het hier in de buurt ook mis gegaan. Kind dook op een herder, herder houdt niet van honden en kinderen, grauwde maar raakte wel het kind in haar gezicht. En tuurlijk hoort het kind niet op een hond te duiken maar ja het is soms gebeurd voordat je het in de gaten hebt. Trieste uitkomst, hond is in beslag genomen en mag niet meer bij de eigenaar wonen.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:31

Het zijn de eigenaren die hun honden overal laten loslopen waar dat niet is toegestaan,die zwaar fout zitten.

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Niet sociale hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:33

Ik zou in dit geval in ieder geval oefenen met een muilkorf. En met veel training ondersteunen mbt mensen/kinderen/honden.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:34

Hier ook een hond die niet vriendelijk is naar andere honden.. In onbekend terrein loopt onze hond altijd met een muilkorf. Als je hond bijt, ben je altijd de Sjaak.. Wij zijn liever safe than sorry..

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:37

Iris82 schreef:
Hannanas schreef:
Ik zou dan toch een soepele muilkorf gaan dragen in gebieden met veel honden. Loopt voor alle partijen veel meer ontspannen en jullie Akita kan daardoor meer vrijheid ervaren zonder continue op te passen.


Eens. En daarnaast is het voor de eigenaren van de andere hond ook de ultieme indicatie dat jouw hond niet sociaal is.

Een geel lintje zou ideaal zijn maar ik denk dat er te weinig mensen zijn die daarmee bekend zijn.

Muilkorf is idd de oplossing. Ten eerste als duidelijk signaal dat iedereen begrijpt.
1. voor de veiligheid van iedreeen rond jou, zowel mens als dier. Het zijn niet alleen loslopende honden of aaiende kinderen, het kan ook altijd gebeuren dat jouw hond ooit eens onbedoeld losraakt.
2. als duidelijk signaal. Iedereen, ook wie niets van honden weet, zal beseffen dat je een hond met een muilkorf met rust moet laten.
3. voor jezelf en voor de hond. Als je met een niet-sociale, niet-gemuilkorfde hond wandelt is er sowieso stress. Stress van jou omdat je alles goed in het oog moet houden. En die stress slaat op de hond over.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:38

Ik denk dat een muilkorf wel afschrikt in gebieden en op dagen dat je bijna niet onder de kinderen en onopgevoede honden uit komt. Maar het blijft de omgekeerde wereld dat je hond netjes aangeeft wat ie niet wil en dat anderen daar geen respect voor hebben. Zowel met onopgevoede kinderen als met baasjes die helemaal geen hond zouden moeten hebben in de eerste plaats.
De muilkorf zou dan alleen als afschriksignaal zijn en of je daar nou je hond mee moet willen lastig vallen...

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:45

daffodil schreef:
Oei een Akita....en echt he ik vind het een machtig mooi ras maar inderdaad, het zijn niet de makkelijkste en voor kinderen zien ze er schattig uit. Het vervelende is dat je dus altijd verantwoordelijk blijft voor wat jouw hond naar een ander doet, ook al is die ander honderd keer fout. En je moet er niet aan denken dat het inderdaad een keer mis gaat. Zeker niet naar kinderen......

Je zult altijd alert en actief aanwezig moeten zijn om zulke dingen uit te sluiten. Recent is het hier in de buurt ook mis gegaan. Kind dook op een herder, herder houdt niet van honden en kinderen, grauwde maar raakte wel het kind in haar gezicht. En tuurlijk hoort het kind niet op een hond te duiken maar ja het is soms gebeurd voordat je het in de gaten hebt. Trieste uitkomst, hond is in beslag genomen en mag niet meer bij de eigenaar wonen.



nine1987 schreef:
Hier ook een hond die niet vriendelijk is naar andere honden.. In onbekend terrein loopt onze hond altijd met een muilkorf. Als je hond bijt, ben je altijd de Sjaak.. Wij zijn liever safe than sorry..


Dit ja, de anderen zitten hartstikke fout (!), maar als je hond bijt, ondanks dat deze duidelijke signalen geeft, zijn jij en je hond de schuldige.
daffodil, wel banketstaaf van die herder. Maar hij is niet geëuthanaseerd? Wij hebben hier vaak ook eigenaren in de praktijk die de taal van hun EIGEN hond niet eens snappen, hond bijt kind (achteraf blijkt dat kind al langer grenzen opzocht...) en de hond heeft het gedaan en moet een spuit krijgen (terwijl die honden juist superlief zijn als ze begrepen worden en bij de volgende eigenaar goed terechtkomen). Of verhalen van 'valse' honden die in beslag worden genomen en geëuthanaseerd worden, want 'het was de hond zijn fout'.


Sas_Mon schreef:
Ik denk dat een muilkorf wel afschrikt in gebieden en op dagen dat je bijna niet onder de kinderen en onopgevoede honden uit komt. Maar het blijft de omgekeerde wereld dat je hond netjes aangeeft wat ie niet wil en dat anderen daar geen respect voor hebben. Zowel met onopgevoede kinderen als met baasjes die helemaal geen hond zouden moeten hebben in de eerste plaats.
De muilkorf zou dan alleen als afschriksignaal zijn en of je daar nou je hond mee moet willen lastig vallen...


Het is ook allesbehalve eerlijk, TS houdt zich aan de regels en heeft een hond die van karakter niet zo van andere honden houdt maar wel hondentaal snapt, terwijl anderen zich niet aan regels houden en onopgevoede honden en kinderen laten loslopen. En als het misgaat ligt de schuld bij TS en haar hond. Muilkorf zou inderdaad afschrikken, maar ik zou ook zoiets hebben van "moet mijn goed opgevoede hond nu zo'n ding op omdat anderen hun honden niet opvoeden?". Dat vind ikzelf het lastige hieraan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:49

daffodil schreef:
Oei een Akita....en echt he ik vind het een machtig mooi ras maar inderdaad, het zijn niet de makkelijkste en voor kinderen zien ze er schattig uit. Het vervelende is dat je dus altijd verantwoordelijk blijft voor wat jouw hond naar een ander doet, ook al is die ander honderd keer fout. En je moet er niet aan denken dat het inderdaad een keer mis gaat. Zeker niet naar kinderen......

Je zult altijd alert en actief aanwezig moeten zijn om zulke dingen uit te sluiten. Recent is het hier in de buurt ook mis gegaan. Kind dook op een herder, herder houdt niet van honden en kinderen, grauwde maar raakte wel het kind in haar gezicht. En tuurlijk hoort het kind niet op een hond te duiken maar ja het is soms gebeurd voordat je het in de gaten hebt. Trieste uitkomst, hond is in beslag genomen en mag niet meer bij de eigenaar wonen.


Te triest voor woorden.

Kinderen heb ik geen last van, die zijn eerder bang voor mij dan voor de hond :')

Ik roep al bij voorbaat dat men de hond niet in de buurt moet laten komen en og ze aan kunnen lijnen. Luistert ie niet naar zijn baas en heb ik er last van, kan ie een skup onder kont krijgen van me en een beste ook.

Little_Gift
Berichten: 1778
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:50

Denken jullie dan niet aan hoe gevaarlijk het ook kan worden met een muilkorf?
Iemand die bij ons in de hondenafrichting zat, had een niet sociale AmStaff herplaatser opgevangen en liet die ook voor iedereens veiligheid, tijdens zijn heropvoeding, uit met een muilkorf... Die hond heeft het wel mogen bekopen met zijn leven toen ze langs een weggetje wandelden waar een boerderij langs lag en de erfhond van het erf afstormde, de baan op en de Stafford greep.
Deze kon niets terug doen wegens de muilkorf en door het intense gevecht, kreeg de begeleider de muilkorf ook niet meer tijdig af...
Er is nog een boer van een nabij gelegen erf ter hulp geschoten die de Bouvier letterlijk met de spade van de Stafford afgeslagen heeft, maar voor de Stafford was het toen al te laat... Doodgebeten en zonder zelf enig verweer in te kunnen brengen...
Never nooit niet dat ik 1 van mijn honden dus zou muilkorven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:52

Little_Gift schreef:
Denken jullie dan niet aan hoe gevaarlijk het ook kan worden met een muilkorf?
Iemand die bij ons in de hondenafrichting zat, had een niet sociale AmStaff herplaatser opgevangen en liet die ook voor iedereens veiligheid, tijdens zijn heropvoeding, uit met een muilkorf... Die hond heeft het wel mogen bekopen met zijn leven toen ze langs een weggetje wandelden waar een boerderij langs lag en de erfhond van het erf afstormde, de baan op en de Stafford greep.
Deze kon niets terug doen wegens de muilkorf en door het intense gevecht, kreeg de begeleider de muilkorf ook niet meer tijdig af...
Er is nog een boer van een nabij gelegen erf ter hulp geschoten die de Bouvier letterlijk met de spade van de Stafford afgeslagen heeft, maar voor de Stafford was het toen al te laat... Doodgebeten en zonder zelf enig verweer in te kunnen brengen...
Never nooit niet dat ik 1 van mijn honden dus zou muilkorven.

Precies, je plaats een hond aan de lijn al in een zwakke positie to van een losloper en met een muilkorf nog meer, geen haar op mijn hoofd.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:55

Mindim schreef:
Little_Gift schreef:
Denken jullie dan niet aan hoe gevaarlijk het ook kan worden met een muilkorf?
Iemand die bij ons in de hondenafrichting zat, had een niet sociale AmStaff herplaatser opgevangen en liet die ook voor iedereens veiligheid, tijdens zijn heropvoeding, uit met een muilkorf... Die hond heeft het wel mogen bekopen met zijn leven toen ze langs een weggetje wandelden waar een boerderij langs lag en de erfhond van het erf afstormde, de baan op en de Stafford greep.
Deze kon niets terug doen wegens de muilkorf en door het intense gevecht, kreeg de begeleider de muilkorf ook niet meer tijdig af...
Er is nog een boer van een nabij gelegen erf ter hulp geschoten die de Bouvier letterlijk met de spade van de Stafford afgeslagen heeft, maar voor de Stafford was het toen al te laat... Doodgebeten en zonder zelf enig verweer in te kunnen brengen...
Never nooit niet dat ik 1 van mijn honden dus zou muilkorven.

Precies, je plaats een hond aan de lijn al in een zwakke positie to van een losloper en met een muilkorf nog meer, geen haar op mijn hoofd.


Dat is zeker een goed punt waar ik nog niet bij had stilgestaan, want we hadden het steeds over 'lieve' loslopende honden en niet de 'agressieve' variant.