Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 93 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Niet sociale hond

 
Profiel   

Klopt BriPi, maar ze zijn er wel.
Er zijn heus zat mensen die ook hun dominante of zelfs agressieve hond laten loslopen.
Denk maar aan het befaamde zinnetje "oh maar dit doet ie anders noooooit"...
Een dominante loslopende hond naar een Akita die met lichaamsbouw al dominant lijkt en het is Bingo.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 13:57 



 

BriPi schreef
Dat is zeker een goed punt waar ik nog niet bij had stilgestaan, want we hadden het steeds over 'lieve' loslopende honden en niet de 'agressieve' variant.

Hier lopen ze ook geregeld met meerdere honden tegelijk los, heb je een roedel om je heen in allerlei soorten en maten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 14:01 



 
Profiel   

Dank voor jullie reacties :)

Een cursus zou in principe kunnen, maar zoals eerder gezegd voelt het een beetje scheef; onze hond communiceert duidelijk dat hij geen contact wil en het zijn andere honden die daar niet naar luisteren, waardoor onze hond op een gegeven moment zijn grens aangeeft. Verder is er niets mis met de hond qua opvoeding/luisteren en de manier hoe ze communiceert. En je kan uiteindelijk niet de aard van het beestje (oerras) aanpassen. Ze heeft gewoon geen behoefte aan contact met andere honden.

Muilkorf zou in principe kunnen en is wel een oplossing voor drukke gebieden. Maar ik vind wel dat onze hond zich moet kunnen verdedigen mocht er wel iets misgaan. Ze heeft al een zwakkere positie omdat ze aan de lijn loopt.

Ik neem in ieder geval de tip van het gele lintje mee, baat het niet dan schaad het niet. :) Thanks!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 14:02 



 
Profiel   

Het is sowieso nooit verkeerd de muilkorf aan te leren, de mijne kennen het allemaal :j dat terzijde ik zou voor zoiets gaan: https://www.aaieneerstvragen.nl/niet-aa ... nden-groot
dat is groot en valt op, je hebt ook nog andere versies

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 14:05 



 
Profiel   

Mindim schreef
BriPi schreef
Dat is zeker een goed punt waar ik nog niet bij had stilgestaan, want we hadden het steeds over 'lieve' loslopende honden en niet de 'agressieve' variant.

Hier lopen ze ook geregeld met meerdere honden tegelijk los, heb je een roedel om je heen in allerlei soorten en maten.


Little_Gift schreef
Klopt BriPi, maar ze zijn er wel.
Er zijn heus zat mensen die ook hun dominante of zelfs agressieve hond laten loslopen.
Denk maar aan het befaamde zinnetje "oh maar dit doet ie anders noooooit"...
Een dominante loslopende hond naar een Akita die met lichaamsbouw al dominant lijkt en het is Bingo.


Oh ja, ik weet ook dat ze er zijn, maar had er niet bij stilgestaan.


Fair schreef
Dank voor jullie reacties :)

Een cursus zou in principe kunnen, maar zoals eerder gezegd voelt het een beetje scheef; onze hond communiceert duidelijk dat hij geen contact wil en het zijn andere honden die daar niet naar luisteren, waardoor onze hond op een gegeven moment zijn grens aangeeft. Verder is er niets mis met de hond qua opvoeding/luisteren en de manier hoe ze communiceert. En je kan uiteindelijk niet de aard van het beestje (oerras) aanpassen. Ze heeft gewoon geen behoefte aan contact met andere honden.

Muilkorf zou in principe kunnen en is wel een oplossing voor drukke gebieden. Maar ik vind wel dat onze hond zich moet kunnen verdedigen mocht er wel iets misgaan. Ze heeft al een zwakkere positie omdat ze aan de lijn loopt.

Ik neem in ieder geval de tip van het gele lintje mee, baat het niet dan schaad het niet. :) Thanks!


Klinkt goed! Ik vind het echt een lastige situatie, want jullie doen eigenlijk niks fout.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 14:10 



 
Profiel   

Wij hebben een hond die angstagressie had door loslopers die haar aangevlogen zijn en besloten niet te korven en de hond te “trainen” op dat wij haar beschermen. En wij hebben de mogelijkheid te wandelen in gebieden waar weinig andere honden komen en juist met een trainer en haar honden geoefend zodat de acceptatie en benadering van andere honden beter ging. Ik ben dus ook tot nu toe altijd voor een andere hond geweest die er op af komt/kwam. En in die tijden ook altijd een breakstick opzak. Zodat wij niet hoefden te korven.
Maar zodra t ook naar mensen/kinderen gebeurd vind ik een muilkorf wel een must.

Maar je zal toch linksom of rechtsom iets moeten doen om een beetje lekker te kunnen wandelen en t voor alle partijen veilig te houden. En communicatie met o.a. Gemeente hierover is ook nog niet zo verkeerd. Als er losgelopen word terwijl dat niet mag is dat een mooi moment om de kas te spekken.. dus controleren.
Bij ons heb ik t tig keer gemeld. Zonder succes. Tot na t zoveelste incident ik aangaf een stafford te hebben, alle meldingen opgenoemd en dat ik ze aansprakelijk ga stellen voor de volgende schade omdat ze weigeren te handhaven. Niet lang daarna een zwaargewonde door een losloper die een fietser van zn fiets slingerde.
Uiteraard nooit meer reactie gehad, maar kort daarna liep alles aangelijnd.
T is in ieder geval te proberen om bij de gemeente structureel melding te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 14:14 



 
Profiel   

Mijn hond houdt ook niet van vreemde honden. Hij is nu 8 en het is nog nooit echt misgegaan, omdat ik de andere honden blok en wegstuur.

1 keer wel een 'gevecht ' met alleen schade bij mijn hond en niet de ander, omdat die op mijn hond dook toen ik mijn tuindeur openmaakt eb dus niks kon zien. Dan alsnog een hoop herrie maar geen schade, omdat hij geleerd heeft dat ik het op los en hij niet.

Ja, ik moet als eigenaar dus heel erg opletten, maar zo kan mijn hond wel redelijk normaal rond lopen met speeltje zonder dat hij lastig gevallen wordt. Ik gebruik absoluut geen muilkorf, alleen bij de da, ik regel het zelf. En daardoor komt hond dus ook aan mijn andere kant lopen als hij iets aan ziet komen. Veel rustiger, want hij wil ook niet corrigeren en snauwen als we gewoon lekker wandelen. Nu doe ik precies hetzelfde als we los lopen maar ik ontwijk wel de drukke gebieden.
Ik heb een tijd getraind, maar voor dit gedrag vind ik het jiet nodig. Hij zoekt het niet op, kan tussen 30 honden doorlopen zonder reactie, maar reageert wel als er 1 bovenop hem springt oid. En dat mag hij best, als ik het gemist heb mag hij best aangeven dat het niet oké is.

Je hebt trouwens ook riemen in rood en geel waar waarschuwingen op staan. Zal even kijken of ik die nog kan vinden. Die zijn duidelijker als een lintje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 14:15 



 

Helaas heb je ook veel honden die tientallen meters voor hun baas (soms zijn ze niet eens in zicht), uitlopen en die zien de waarschuwing dan te laat of niet helaas.
Van de week renden hier 2 jachthonden los door het bos, wel 10 minuten en geen baas in zicht.
De gemeente doet er hier weinig aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 14:23 



 
Profiel   

Maar dat is met een muilkorf ook, als hond zo ver weg loopt.
Ik gebruik het ook niet hoor, bij angstagressieve hond had ik tuigje met niet aaien of training, maar niemand die daar op let :+ dus ben zelf meer gaan oplossen, oversteken en opletten.

Uk doe niet aan uit zicht _O- als ze dat proberen zitten ze verplicht aan de lijn tot ze wel luisteren. Vreselijk en sneu voor het wild...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 14:37 



 
Profiel   

Ik heb 3 honden maar nooit worden ze geaaid, ligt zeker aan het ras als ze wel geaaid worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 14:46 



 
Profiel   

Ik heb één sociale hond en één die nogal nerveus en hyper is en vreemde honden behoorlijk spannend vindt.
Zj reageert nogal hysterisch hyper (niet aggressief maar wel gillen en stuiteren uit onzekerheid) en lokt daarmee minder gezellige reacties uit bij sommige honden.
Ik loop vnl 's nachts en 's morgens rond zonsopgang, dan is het vaak doodstil en kan ik een stuk relaxter lopen. :)
Het is jammer dat het nodig is maar aangezien een hoop hondenbaasjes hun hond gewoon los laten lopen of bewust de lijn verlengen zodat ze gezellig kunnen snuffelen, geen rekening houden met anderen (ben meerdere keren aan 3 kanten ingesloten geweest waardoor ik niet weg kon terwijl er een niet zo gezellige hond voor me stond -O-) en ik daardoor soms letterlijk met het zweet in mijn bilnaad loop...

Overdag vermijd ik het losloopgebied etc dan ook als de pest, mijn sociale hond vindt het daar zelfs niet meer leuk omdat de zogenaamde sociale 'hij speelt alleen maar' honden hem ondersteboven kegelen, onderuitschoffelen en letterlijk over hem heen denderen en hij is met zijn 7-7,5kg totaal geen partij voor de vaak toch wel grotere honden.
En dan de honden (altijd staffordachtige types) die vanaf de andere kant vh losloopgebied aan komen rennen om ff hun punt te maken en hem tegen de grond werken terwijl hij met zijn rug naar ze toe aan een struik staat te snuffelen niet te vergeten. :roll:

Mensen vergeten vaak dat een losloopgebied geen 'laat je hond zijn goddelijke gang maar gaan' gebied is.
Of ze denken dat hun hond lief speelt terwijl hij gewoon een irritante etter is. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 14:56 



 
Profiel   

Nooit dat ik mijn aangelijnde hond zou muilkorven voor een loslopende hond die niet luistert naar zijn baas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 14:58 



 

MyWishMax schreef
Maar dat is met een muilkorf ook, als hond zo ver weg loopt.
Ik gebruik het ook niet hoor, bij angstagressieve hond had ik tuigje met niet aaien of training, maar niemand die daar op let :+ dus ben zelf meer gaan oplossen, oversteken en opletten.

Uk doe niet aan uit zicht _O- als ze dat proberen zitten ze verplicht aan de lijn tot ze wel luisteren. Vreselijk en sneu voor het wild...


Klopt, alles wat je aan, op of om je hond hangt is nutteloos als een baas te ver weg loopt.

Hier gebeurd dat best vaak.
Men gaat op pad met de kinderwagen en een peuter door de bossen en dan zijn 2 honden aan de riem vanzelf niet handig. Dus dan gooi je ze fijn los en dan kun jezelf de aandacht bij het kleine grut houden, de hond red zich wel. Dat soort situaties zie je hier veel. In dit geval was het een berner sennen die op mijn 11 jarige oude baas sprong, oude baas piepte er van. Ik heb die hond een schop verkocht en die vrouw verbaal een draai om de oren gegeven.

Of mensen die te druk zijn met het kletsen en niet meer op de hond letten, sommige gaan aan de rand van het bos staan, laten de boel los en zien wel wanneer ze terug komen of hondenverenigingen die gezellig met een tiental of meer honden aan de wandel is, een en al gezelligheid en alle honden lopen los. Bijna geen enkele hond staat onder appel en de nonchalance onder veel hondenhouders te groot, ook enorm sneu voor het wild inderdaad.

Als je dan met een reactieve hond loopt of een met angst-agressie of een hond die aan het revalideren is of een oudje, feit is dat je er last van hebt. Anderen hoeven geen last hebben van je huisdier. Ik zit niet op de hond of kinderen van een ander te wachten. Hou ze bij je, denk ik dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 15:06 



 
Profiel   

___1 schreef
Nooit dat ik mijn aangelijnde hond zou muilkorven voor een loslopende hond die niet luistert naar zijn baas.


Ik dus ook niet, ik loop met twee honden waarvan 1tje niet met andere honden kan en de andere gebruik ik als bliksemafleider..
Ik heb het geluk als ze mijn bliksemafleider zien vaak mensen ineens hun hond aan de lijn doen. (bullterrier) terwijl zij dus echt niets doet :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 15:21 



 
Profiel   

BriPi schreef
Dat is zeker een goed punt waar ik nog niet bij had stilgestaan, want we hadden het steeds over 'lieve' loslopende honden en niet de 'agressieve' variant.


Ook als ze niet agressief zijn, maar wel grensoverschrijdend bezig zijn (ze pikken immers niet het signaal op dat deze hond helemaal niet op sociale interactie zit te wachten) kan dat heel erg angstig zijn voor de hond die is gemuilkorfd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 15:23 



 
Profiel   

Onze hond reageert precies hetzelfde op andere honden. Op de meeste andere honden dan, haha.
Ze heeft een sterkte voorkeur over met wie ze wel en niet contact wilt.

Dus, wanneer ze dit niet wilt (meestal) geeft ze een snauw en laat haar tanden soms zien.
Dit blijft echter bij één snauw, tenzij de hond doorgaat. Op dat moment geeft ze er nog een paar.

Hoe wij hiermee omgaan is haar de ruimte geven, ook aan de riem.
Ze vind het niet fijn als honden in haar aura komen. Dus, wanneer ik een hond zie aankomen, los of aangelijnd, maakt niet uit. Ik neem mijn hond wat korter aangelijnd. Op het moment dat ik de hond passeer laat ik de lijn langer. Waardoor mijn hond de ruimte krijgt om de andere hond te negeren en passeren. Nou weet ik wel zeker dat ze niet bijt en het bij een snauw blijft.
Maar 9 van de 10 keer is een snauw al niet nodig, gezien ze de ruimte heeft om door te lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 15:50 



 
Profiel   

Little_Gift schreef
Klopt BriPi, maar ze zijn er wel.
Er zijn heus zat mensen die ook hun dominante of zelfs agressieve hond laten loslopen.
Denk maar aan het befaamde zinnetje "oh maar dit doet ie anders noooooit"...

Een dominante loslopende hond naar een Akita die met lichaamsbouw al dominant lijkt en het is Bingo.


Het lijkt wel of die 2 hand in hand gaan |o
Hier in het bos lopen de meest agressieve honden los, eigenaren weten dat hun hond bijten, dat ze samen werken en een andere hond aanvallen en zo weten te krijgen dat ze hem op de meest kwetsbare plekken kunnen bijten, dit zijn dan husky's. Ook loopt er 1 met een kruising akita-rotweiler, hond komt vriendelijk aan gelopen, slaat ineens om en is dan ook niet meer te stoppen, resultaat eigenaresse van de aangevallen hond halve vinger kwijt en haar hond meer dan 70 hechtingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 15:58 



 
Profiel   

Moeilijk onderwerp altijd. Helemaal als jouw hond zo duidelijk aan geeft geen contact te willen.

Ik woon compleet afgelegen en heb mijn hond hier altijd los lopen, wel een riem mee en zorg altijd dat als ik de hoek om ga ik voorop loop, zie ik iemand (ongeacht of er een hond bij is of niet) lijn ik haar meteen aan. Mijn hond is niet altijd duidelijk en kan absoluut niet tegen sommige karaktertjes.
Ik vind het altijd zo jammer dat andere mensen dat respect niet kunnen tonen.

Buiten dat sommige honden er niet van gediend zijn, zijn er ook een hele hoop mensen niet van gediend als er een hond op hun afgedenderd komt en/of tegen hun aan springt.

Wat ik dan altijd weer moeilijk vind op andere plekken is dat als je een hond hebt waarvan je weet dat ze er niet van gediend zijn en je ziet een hond, je als baas in spanning schiet wat je weer super hard op de hond over brengt. Daardoor word het gedrag van de hond soms ook nog heftiger waardoor het uiteindelijk wel een echt probleem word.

Ik zou denk ik in jouw situatie ook voor een muilkorf gaan. Tegenwoordig zijn er best comfortabele muilkorfen te krijgen en het schrikt flink af. Ouders zullen kinderen meer bij zich houden of terug roepen en hetzelfde met mensen met honden. Klinkt onwijs krom, en dat is het ook maar als jouw hond het gewend raakt en het niet leert als iets wat negatief is, vind de hond het niet erg en door het effect op andere kunnen jullie beide meer genieten van wandelingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 16:18 



 

XxLiEsJuHhxX schreef
Moeilijk onderwerp altijd. Helemaal als jouw hond zo duidelijk aan geeft geen contact te willen.

Ik woon compleet afgelegen en heb mijn hond hier altijd los lopen, wel een riem mee en zorg altijd dat als ik de hoek om ga ik voorop loop, zie ik iemand (ongeacht of er een hond bij is of niet) lijn ik haar meteen aan. Mijn hond is niet altijd duidelijk en kan absoluut niet tegen sommige karaktertjes.
Ik vind het altijd zo jammer dat andere mensen dat respect niet kunnen tonen.

Buiten dat sommige honden er niet van gediend zijn, zijn er ook een hele hoop mensen niet van gediend als er een hond op hun afgedenderd komt en/of tegen hun aan springt.

Wat ik dan altijd weer moeilijk vind op andere plekken is dat als je een hond hebt waarvan je weet dat ze er niet van gediend zijn en je ziet een hond, je als baas in spanning schiet wat je weer super hard op de hond over brengt. Daardoor word het gedrag van de hond soms ook nog heftiger waardoor het uiteindelijk wel een echt probleem word.

Ik zou denk ik in jouw situatie ook voor een muilkorf gaan. Tegenwoordig zijn er best comfortabele muilkorfen te krijgen en het schrikt flink af. Ouders zullen kinderen meer bij zich houden of terug roepen en hetzelfde met mensen met honden. Klinkt onwijs krom, en dat is het ook maar als jouw hond het gewend raakt en het niet leert als iets wat negatief is, vind de hond het niet erg en door het effect op andere kunnen jullie beide meer genieten van wandelingen.


Het probleem zit hem in de loslopende hond en diens eigenaar. Als ik met een oude hond loop of een hond in revalidatie, lijn ik ze ook aan, om aan te geven dat de andere partij dat ook doet. Het fatsoen om even te overleggen eer je ze los laat is er niet meer. Niet alleen voor reactieve honden zijn loslopers een probleem. Sommige mensen zijn ook angstig voor honden, sommige honden denderen even goed op kinderen, oude mensen, wild, hardlopers, ruiters en fietsen af, grote honden die op kleintjes afstormen of zieke en oude dieren die het maar moeten ondergaan.

Flinke boetes en meer handhaving zou fijn zijn, maar niet de mensen en dieren die hun verantwoording nemen nog beperken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 16:31 



 
Profiel   

Mindim schreef
Het probleem zit hem in de loslopende hond en diens eigenaar. Als ik met een oude hond loop of een hond in revalidatie, lijn ik ze ook aan, om aan te geven dat de andere partij dat ook doet. Het fatsoen om even te overleggen eer je ze los laat is er niet meer. Niet alleen voor reactieve honden zijn loslopers een probleem. Sommige mensen zijn ook angstig voor honden, sommige honden denderen even goed op kinderen, oude mensen, wild, hardlopers, ruiters en fietsen af, grote honden die op kleintjes afstormen of zieke en oude dieren die het maar moeten ondergaan.


Dit dus, de meeste mensen doen maar wat, hebben geen fatsoen of denken mee met een ander, zien dat je de hond aan de lijn doet of dat je hem al aan de lijn hebt en nog gaat er geen lampje branden van goh misschien gebeurt het wel om een reden...


Afgelopen winter had onze oude opa net bij de in- / uitgang van het bos een epileptische aanval. Hij lag op de grond, ik zat bij hem in de modder. Mijn andere hond bleef dan altijd strak bij hem. Komt er een hond aan gerend, roep of ze hem bij zich wil houden, hij doet niets was het antwoord, nog 2x gevraagd en 2x hetzelfde antwoord, toen ze vlakbij me stond ach is hij moe? Nee ik zit voor mijn lol bij hem in de modder, hij heeft een epileptische aanval maar is wel bij bewustzijn dus een vreemde hond die probeert boven op hem te springen is erg angstig en vervelend voor hem, al schouderophalend is ze door gelopen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 16:42 



 
Profiel   

Ik heb met interesse meegelezen. Lastige situatie als andere hondenbezitters hun hond niet aanlijnen waar het hoort. De muilkorf leek een optie maar kan dus ook desastreuze gevolgen hebben. Wat bij mij de vraag oproept: Bestaan er geen muilkorven die je in geval van nood op een makkelijke manier snel kan lostrekken? Het idee van de paniekhaak, zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 17:14 



 
Profiel   

Zoveel mogelijk wandelen op rustige plekken en tijden, routes kiezen met 'vluchtwegen', andere honden ontwijken indien mogelijk én als iemand ons toch 'klem' loopt van verre afstand al roepen dat we ruimte nodig hebben en of ze hun hond aan de riem bij zich willen houden. Plus een zak lekkere snoepjes mee om onze honden af te leiden.

Dit is ons plan van aanpak met 3 honden, waaronder 1 Shar Pei (met zo te lezen dezelfde eigenschappen als jouw Akita) en 1 kruising stafford met angstagressie.

Werkt heel goed, zeker omdat de andere hondenmensen hier in de buurt ons en onze honden inmiddels kennen en ook wat rekening met ons houden. Maar dat heeft wel even geduurd!

Trouwens: met de hond met angstagressie houden we ons aan de BAT-methode. Met de Shar Pei in principe dus ook, maar bij hem is het ook puur desinteresse in andere honden. En dan heeft een cursus weinig zin, want ze communiceren in principe prima, alleen niet wat de andere hond over het algemeen wil 'horen'. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 17:20 



 
Profiel   

Neonlight schreef
LaPluche schreef
Met de hond op cursus bij een goede therapeut en leren wat “hondentaal” nu precies inhoudt.
Ik heb een jonge mechelaar (heb er 5 in totaal) en deze vindt de roedel erg leuk maar buiten is die niet sociaal naar andere honden. Mensen gelukkig wel.
Ik zit met hem op cursus bij een gedragstherapeut en we kunnen nu redelijk langs andere honden lopen zonder dat hij deze als tandenstoker wil gebruiken :')

Waar woon je precies of ongeveer, dan kunnen mensen met je meedenken.


Het grappige is dat die hondentaal dan aangeleerd moet worden aan de honden die op deze hond af komen, want zo op een hond af komen is juist geen hondentaal. Een hond hoort af te tasten van grote afstand en dan zouden de signalen van de Akita al duidelijk moeten zijn.
Helaas heb ik hetzelfde probleem, en ook geen oplossing voor kunnen vinden.

De hond moet geen hondentaal leren in dit geval (of nooit eigenlijk) de baas moet de hond “leren” lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 18:13 



 
Profiel   

LaPluche schreef
De hond moet geen hondentaal leren in dit geval (of nooit eigenlijk) de baas moet de hond “leren” lezen.


Het is alleen erg lastig om andere baasjes op cursus te sturen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 18:18 



 
Profiel   

Wijslander schreef
LaPluche schreef
De hond moet geen hondentaal leren in dit geval (of nooit eigenlijk) de baas moet de hond “leren” lezen.


Het is alleen erg lastig om andere baasjes op cursus te sturen...

Zou eigenlijk verplicht moeten worden bij de aanschaf van een pup/hond.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 19:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 93 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen