Niet sociale hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 19:23

LaPluche schreef:
Neonlight schreef:

Het grappige is dat die hondentaal dan aangeleerd moet worden aan de honden die op deze hond af komen, want zo op een hond af komen is juist geen hondentaal. Een hond hoort af te tasten van grote afstand en dan zouden de signalen van de Akita al duidelijk moeten zijn.
Helaas heb ik hetzelfde probleem, en ook geen oplossing voor kunnen vinden.

De hond moet geen hondentaal leren in dit geval (of nooit eigenlijk) de baas moet de hond “leren” lezen.


De hond van TS moet denk ik geen hondentaal leren nee, maar ik kom toch heel wat honden tegen die het abc van de hondentaal toch erg slecht onder de knie hebben.
Correct gezegd moet de eigenaar leren om de hond de "hondentaal" te leren in dat geval.

Ik ben gezegd met een hond die streetwise is. We lopen veelal in een losloopgebied, waarbij ik haar ook gewoon veilig honden kan benaderen, en ze zeker haar mannetje/vrouwtje staat als een andere hond haar gedrag niet aanstaat. Maar als mijn hond 4x jouw hond een énorme snauw moet geven, dan snapt de andere hond het ook niet...
Met alle respect, mijn hond kan véél beter de signalen inschatten dan ik dat kan, en zo zou het ook moeten zijn.
Vroeger had ik de neiging om haar vaker aan te lijnen, zeker ook met wat grotere honden of rassen met een reputatie. Maar zij kan veel beter inschatten wat een handige actie is dan Ik dat kan.

JlnG

Berichten: 286
Geregistreerd: 13-03-13

Re: Niet sociale hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 19:30

Ik heb niet alles gelezen, maar ik heb ook een hond die aangelijnd liever geen contact maakt met vreemde honden en mensen.
Maar net zoals jouw hond wel een hoge aaibaarheidsfactor heeft.

Ik heb het gele waarschuwingslabel “Afstand houden” aan zijn riem hangen. Mensen mogen dan denken dat ik een superagressief dier ana de riem heb lopen, wat niet zo is, maar de boodschap komt wel over. En de enkeling die mij er over aanspreekt en info vraagt kan en mag op mijn aanwijzingen de hond al dan niet aaien (en dan nog moet mijn hond zelf contact zoeken, anders niet!)

https://www.aaieneerstvragen.nl/

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 19:33

Die bedoelde ik dus!

Nu is mijn geluk dat ik met een bijna pikzwarte Duitse herder loop, dus aaien wil al bijna niemand. Nadeel is weer dat ik wel meteen die valse k*thond heb als hij corrigeert of snauwt, ook aal heeft hij nog nooit schade gemaakt. Wij trekken altijd aan het kortste eind, dus jammer genoeg zijn de meeste losloopgebieden al geen plekken waar wij ontspannen kunnen lopen. Juist omdat ik daar loop voor en met mijn hond om hem los te laten lopen en met hem te spelen en hij dat absoluut niet met andere honden wil.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 21:30

BriPi schreef:
[

Oh zeker mee eens. Denk ook niet dat deze akita hondentaal moet leren, juist die andere honden die de signalen niet opvangen. Muilkorf was voor mij ook de extreemste maatregel (ook al is het eigenlijk stom dat TS haar hond nog meer moet beperken terwijl de anderen fout zitten, zeker waar), die cursus/gedragstherapeut vind ik te ver gaan want dat heeft deze hond zo te lezen niet nodig.
Mag ik vragen wat voor werk je doet dat dit nodig is? En krijg je dan niet af en toe agressief reagerende mensen (ouders of hondeneigenaren die vinden dat ze niks fout doen :D )?


Ik ben honden trainer/gedrags therapeut en bied ook walk & trains en pack walks aan. In Nieuw Zeeland zit ik en voorheen Australie. Hier mogen honden in bijna elk park van de riem als ze maar niet bij het kinder speeltuintje gaan (10 meter). Australie was veel strikter met niet van de riem af.

En ja, die tref ik zeker. Maar dat boeit me niet zo. De wet hier zegt duidelijk hond mag alleen van de lijn als ze “under effective control”’ zijn. Dus als hun hond op die van mij, of klanten afstormen kan ik ze technisch gezien aangeven aan de gemeente. Doe ik natuurlijk niet, maar dreig er wel mee bij mensen die idd volhardend zijn. Waarschuwen dat als ze nu niet komen hun hond wellicht wat gaten in zijn nek overhoud doet overigens ook wel de truc (al zou ik dat natuurlijk nooit zo ver laten komen). Ik loop voornamelijk grote honden.

Over het algemeen zijn de mensen hier goed hoor. Zeggen ze oh sorry en lijnen ze de hond aan. Maar ik roep het als ik zie dat de hond zich begint te oriënteren op mij. Niet als ie 1 meter van me vandaan is.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Niet sociale hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 23:00

Als ik een hond tegen kom aan de lijn, dan gaat die van mij ook direct vast. Gelukkig meestal heel sociale mensen hier dus dan is het al gauw even communiceren of het wel of niet goed zou gaan. Helaas ook wel eens een loslopende agressieve hond met muilkorf boven op mijn hond gehad. Eigenaar dacht dat ze het bos even voor haar zelf had...

TS ik denk dat je moet blijven roepen dat je hond niet sociaal is met andere honden en kinderen. Lijkt mij de beste manier. Natuurlijk houdt iedereen in de ideale wereld zijn hond uit jouw buurt, maar in praktijk gebeurt dat gewoon niet altijd. Ik herken het wel van wanneer mijn hond loops was of onlangs na een operatie. Toen heb ik ook wel een paar keer moeten roepen naar mensen of ze hun hond vast willen houden en ik heb er ook wel eens een opgevangen die tot de eigenaar aan kwam lopen.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 23:29

Mindim schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:
Moeilijk onderwerp altijd. Helemaal als jouw hond zo duidelijk aan geeft geen contact te willen.

Ik woon compleet afgelegen en heb mijn hond hier altijd los lopen, wel een riem mee en zorg altijd dat als ik de hoek om ga ik voorop loop, zie ik iemand (ongeacht of er een hond bij is of niet) lijn ik haar meteen aan. Mijn hond is niet altijd duidelijk en kan absoluut niet tegen sommige karaktertjes.
Ik vind het altijd zo jammer dat andere mensen dat respect niet kunnen tonen.

Buiten dat sommige honden er niet van gediend zijn, zijn er ook een hele hoop mensen niet van gediend als er een hond op hun afgedenderd komt en/of tegen hun aan springt.

Wat ik dan altijd weer moeilijk vind op andere plekken is dat als je een hond hebt waarvan je weet dat ze er niet van gediend zijn en je ziet een hond, je als baas in spanning schiet wat je weer super hard op de hond over brengt. Daardoor word het gedrag van de hond soms ook nog heftiger waardoor het uiteindelijk wel een echt probleem word.

Ik zou denk ik in jouw situatie ook voor een muilkorf gaan. Tegenwoordig zijn er best comfortabele muilkorfen te krijgen en het schrikt flink af. Ouders zullen kinderen meer bij zich houden of terug roepen en hetzelfde met mensen met honden. Klinkt onwijs krom, en dat is het ook maar als jouw hond het gewend raakt en het niet leert als iets wat negatief is, vind de hond het niet erg en door het effect op andere kunnen jullie beide meer genieten van wandelingen.


Het probleem zit hem in de loslopende hond en diens eigenaar. Als ik met een oude hond loop of een hond in revalidatie, lijn ik ze ook aan, om aan te geven dat de andere partij dat ook doet. Het fatsoen om even te overleggen eer je ze los laat is er niet meer. Niet alleen voor reactieve honden zijn loslopers een probleem. Sommige mensen zijn ook angstig voor honden, sommige honden denderen even goed op kinderen, oude mensen, wild, hardlopers, ruiters en fietsen af, grote honden die op kleintjes afstormen of zieke en oude dieren die het maar moeten ondergaan.

Flinke boetes en meer handhaving zou fijn zijn, maar niet de mensen en dieren die hun verantwoording nemen nog beperken.


Ik ben het absoluut met jou eens, begrijp mij niet verkeerd :D Ik zou alleen persoonlijk voor de muilkorf kiezen voor mij en mijn hond. Als die muilkorf zorgd dat mensen wel afstand houden en hun honden en kinderen bij zich houden zonder dat ik als baasje spanning moet opbouwen door mensen toe te roepen hun hond bij zich te houden of ertussen te moeten gaan staan om mijn hond te beschermen, zou ik kiezen voor een muilkorf. Wel op een manier dat de hond het ook als een prettig iets ervaart natuurlijk.

Tinkermuts

Berichten: 9385
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Niet sociale hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 06:24

Ik heb ook een hond die tijdens het wandelen niet blij is met onbekende honden die komen buurten en meer.
Mijn hond kent al vanaf pup de muilkorf en vind het nog altijd verschrikkelijk om hem om te krijgen, en echt op zeer positieve manier aangeleerd.
Maar helaas toch regelmatig om.
Ik loop nooit in drukke losloop gebieden, vind ik niet verantwoord met zo'n pittige hond als de mijne.
Mijn hond is echt super getraind en gaat nooit naar een andere hond maar er stormen zo vaak honden op hem af, en inderdaad in aanlijngebieden.
Helaas denken mensen ook regelmatig, ow hij geeft muilkorf om dus Kan toch niets doen, hoef m'n hond niet bij me te houden....zucht...
En hij is inderdaad ook al eens gegrepen met z'n muilkorf om en is dan behoorlijk weerloos.
Als hond op hem duikt probeert hij zich toch te verweren en begint de ellende waarin andere hond vrijspel heeft doordat mijn hond zich niet veel kan.
Ik heb daarom nu altijd z'n gentle leader bij me en zie ik een andere hond aankomen dan gaat deze om.
Deze vond ie minder naar en als hond komt buurten kan ik z'n snuit heel makkelijk afwenden.
Ook is hij niet meer weerloos als ie toch gegrepen word.

Maar ik word er echt wel eens schij* ziek van dat ik mijn hond als het ware steeds soort van moet straffen terwijl hij gewoon naar me luisterd en aan m'n voet blijft, om hem wat om z'n neus te binden waar hij ongelukkig van word omdat andere mensen hun niet luisterende hond overal maar los willen laten.
Het is toch de omgekeerde wereld hé

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Niet sociale hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:34

De herder is inderdaad niet geeuthanaseerd. Dat hadden we wel verwacht maar er is een hoop heisa geweest met de eigenaar die vol in gevecht ging om zijn hond te behouden en uiteindelijk is er een tussenoplossing gevonden waarbij de hond nu bij zijn dochter woont.

Maar hoe je het ook wend of keert, een ander kan nog zo fout zitten, als jouw hond ergens in hangt ben jij degene met het probleem en dat maakt het zo superzuur als dat gebeurt.

Een muilkorf vind ik ook een ding hoor zeker na dat verhaal hier over de hond die gegrepen werd. Ik denk dat ik zelf toch zou kiezen voor zo min mogelijk contact met andere dieren. Maar linksom of rechtsom is dit toch gewoon lastig......

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:38

Tinkermuts schreef:
Maar ik word er echt wel eens schij* ziek van dat ik mijn hond als het ware steeds soort van moet straffen terwijl hij gewoon naar me luisterd en aan m'n voet blijft, om hem wat om z'n neus te binden waar hij ongelukkig van word omdat andere mensen hun niet luisterende hond overal maar los willen laten.Het is toch de omgekeerde wereld hé


Dat kan ik goed begrijpen, het is in veel dingen de omgekeerde wereld!

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Niet sociale hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:02

Tinkermuts, Wat heftig! Ik had wel echt verwacht dat mensen dan wel afstand zouden houden. Ik persoonlijk zou er dan toch zeker wel extra op letten als ik een hond met muilkorf zie.

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 21:48

Fair schreef:
Dank voor jullie reacties :)

Een cursus zou in principe kunnen, maar zoals eerder gezegd voelt het een beetje scheef; onze hond communiceert duidelijk dat hij geen contact wil en het zijn andere honden die daar niet naar luisteren, waardoor onze hond op een gegeven moment zijn grens aangeeft. Verder is er niets mis met de hond qua opvoeding/luisteren en de manier hoe ze communiceert. En je kan uiteindelijk niet de aard van het beestje (oerras) aanpassen. Ze heeft gewoon geen behoefte aan contact met andere honden.

Muilkorf zou in principe kunnen en is wel een oplossing voor drukke gebieden. Maar ik vind wel dat onze hond zich moet kunnen verdedigen mocht er wel iets misgaan. Ze heeft al een zwakkere positie omdat ze aan de lijn loopt.

Ik neem in ieder geval de tip van het gele lintje mee, baat het niet dan schaad het niet. :) Thanks!


Hoe reageert je hond dan als hij wordt lastig gevallen? Hoe geeft hij zijn grens aan?
Als hij een andere hond op een normale manier (zonder schade) corrigeert, zie ik geen reden voor een muilkorf.
Als je hond wèl schade aanricht (of je maakt de inschatting dat die situatie reëel is) dan zou ik wèl een muilkorf doen, want
1. Je bent hoe dan ook altijd aansprakelijk
2. Je wilt echt niet dat jouw hond een andere hond of een kind ernstig verwond.

Uiteraard zit je niet te wachten op asociaal gedrag van anderen, maar daar heb je geen controle over en er kan ook een situatie ontstaan door andere oorzaken dan asociaal gedrag.
Ik snap ook de aversie tegen een muilkorf voor het geval jouw hond wordt aangevallen, het lijkt me vreselijk als je dat overkomt. Maar als jouw hond een serieus gevaar is, zie ik niet direct hoe je dit anders op kunt lossen.

Mijn "oplossing" zou zijn om allereerst de rustige gebieden en rustige tijdstippen uit te zoeken om te wandelen. Daar doe je ook je hond het meeste plezier mee. Als je afhankelijk bent van wat je kan lopen vanaf huis kan dat lastig zijn, maar als je de beschikking hebt over een auto is zo'n gebied meestal wel te vinden.

Edit: vroeger kende ik een man in het Amsterdamse bos, met twee Akita's. Hij had ze erg goed onder controle. Ze liepen los, maar hij stond ze nooit toe om te grommen of snauwen naar andere honden, óók niet als de andere hond daar aanleiding toe gaf.
Dat ging heel goed, maar dat lijkt mij wel een behoorlijke uitdaging, zeker op zo'n drukke plek als het Amsterdamse bos.

Anoniem

Re: Niet sociale hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 00:30

Probleem is vaak Nikass dat wanneer de hond een grens aangeeft er doir andere honden overheen gegaan blijft worden.

Dan heb je niet per definitie een gevaarlijke hond aan de lijn als ie eens uitvalt. Want er lopen nogal wat ongemanierde honden los. Ik kom er soms wel drie op een wandeling tegen helaas.

Ik jaag de aankomende hond tegenwoordig weg, luisteren ze niet, dan ben ik niet meer lief. Heeft de eigenaar daar moeite mee, dan moet ie zijn hond maar aanlijnen.

Maar ik zou niet allerlei toeters en bellen aan mijn hangen en hem als het ware straffen omdat zoveel mensen schijt hebben aan anderen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 06:15

TS, de hond moet ook zijn buurt honden een beetje leren kennen. En zij hem. Grommen is oprotten. Dat geld voor honden en kinderen. Dit gedrag is heel natuurlijk en leren ze al op jonge leeftijd. Je zal zien als je het een beetje langs je heen laat glijden het makkelijker wordt. De loslopers die komen kijken of er gezelligheid is weten na een of 2 keer dat deze dat niet wil. Soms zit er een dom hondje tussen die het 4 a5 keer blijft proberen. Na een tijdje gaat het vaak een stuk beter.
Tja en kinderen? Dat wil ik sowieso niet hebben en ben daar vaak heel kort en duidelijk in. Tot schrik van de ouders. Want ja wie zegt er nou nee tegen hun prinsje of prinsesje :+

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:01

Mindim schreef:
Probleem is vaak Nikass dat wanneer de hond een grens aangeeft er doir andere honden overheen gegaan blijft worden.


Dat weet ik, maar een hond die op normale manier corrigeert wordt dan niet opeens een hond die schade aanricht. Dat is totaal ander gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:23

Nikass schreef:
Mindim schreef:
Probleem is vaak Nikass dat wanneer de hond een grens aangeeft er doir andere honden overheen gegaan blijft worden.


Dat weet ik, maar een hond die op normale manier corrigeert wordt dan niet opeens een hond die schade aanricht. Dat is totaal ander gedrag.


Als normale correcties niets uithalen.....dan kan er een moment van frustratie komen, zekers als dit soort dingen herhaaldelijk gebeuren.
Dan hoeft dat niet meteen schade te betekenen, maar ik snap die frustratie en een heftiger reactie wel. En dan vind ik dat niet meteen een gevaarlijker hond hoor. Als je dan ook nog een losloper tegen komt die ook wat dominant is...

Little_Gift
Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Niet sociale hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 13:21

Maar wat is het probleem eigenlijk dat de hond aan de leiband gevaarlijk gedrag zou vertonen? Deze hangt toch immers net precies ook aan de leiband? Die mag toch zijn zoals die is... De baas neemt verantwoordelijkheid en houdt aangelijnd.
De hond die dan de persoonlijke ruimte van de aangelijnde hond betreedt, is het probleem.

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:31

Nee dat is te simpel. Als ik met een aangelijnde hond wandel en er komt een losgebroken hondje aangerend (want zoiets kan ook hè) en mijn hond grijpt dat hondje meteen en het hondje ligt helemaal open, dan is het geen kwestie van "duh ik had mijn hond toch aangelijnd?"
Aangelijnd is geen vrijbrief voor ongeoorloofd gedrag, net zoals loslopen dat niet is.
En hondeneigenaren met een aangelijnde hond storen zich vaak vreselijk aan loslopende honden die niet goed onder appèl staan, maar ik kan me net zo goed storen aan aangelijnde honden die elk gedrag mogen vertonen "want ze zijn aangelijnd".

Een voorbeeld voor mij is bijvoorbeeld dit:


Afbeelding

Ik weet niet precies wat voor hond dit is, wel een grote, zware bulldog achtige, waarvan ik wéét dat hij erg agressief kan zijn, en al eens een hond dood gebeten heeft.
Ik vind dat deze eigenaar véél te achteloos omgaat met deze imo gevaarlijk hond.
Mocht nu het hondje uit de nabijgelegen tuin in een onbewaakt ogenblik per ongeluk door het tuinhekje glippen, dan kan dit resulteren in een onnodig drama. De eigenaar van de gevaarlijke hond is dan aansprakelijk, en terecht vind ik.

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:52

Mindim schreef:
Nikass schreef:
Dat weet ik, maar een hond die op normale manier corrigeert wordt dan niet opeens een hond die schade aanricht. Dat is totaal ander gedrag.


Als normale correcties niets uithalen.....dan kan er een moment van frustratie komen, zekers als dit soort dingen herhaaldelijk gebeuren.
Dan hoeft dat niet meteen schade te betekenen, maar ik snap die frustratie en een heftiger reactie wel. En dan vind ik dat niet meteen een gevaarlijker hond hoor. Als je dan ook nog een losloper tegen komt die ook wat dominant is...


Ik snap die frustratie en heftiger reactie ook zeker, en als de andere hond dan een tandgaatje of een schrammetje zou oplopen, tja liever niet, maar dat zou in zo'n geval kunnen.
Maar als jij als eigenaar probeert afstand te houden (weglopen) en jouw hond reageert boos op de andere hond, maar vertoont wel "normaal" hondengedrag, dan geloof ik nooit dat hij de andere hond ernstig zal verwonden.
Maar zoals ik al aangaf; heb je een hond die dat wel zou doen, dan zal je extra maatregelen moeten nemen, mogelijk in de vorm van een muilkorf.
Of als het, zoals jij zegt, regelmatig voorkomt, dan zul je als eigenaar ander management moeten toepassen: bijvoorbeeld andere routes, tijdstppen lopen.
Ik zeg niet dat het simpel is hè? En ik kan me zeker voorstellen dat je je dan kapot ergert! Maar om andermans hond maar zeker ook je eigen hond te beschermen zal je imo iets moeten verzinnen.

En daarbij nog even terugkomend op jouw bericht little gift:
Een hond die uitvalt aan de lijn voelt zich op dat moment alles behalve comfortabel.
Als eigenaar ben je er ook om je hond tegen dit soort stressvolle situaties zoveel mogelijk te beschermen. Dus ga ze uit de weg. En als je er op traint hou de afstand dan dusdanig dat het stressniveau van je hond niet te hoog wordt.

Mijn herder reu kan aangelijnd soms erg uitvallen tegen (sommige) andere reuen.
Daar pas ik mijn uitlaatbeleid zoveel mogelijk op aan:
Ik ga niet op een zonnige zondag in een druk aanlijngebied lopen.
Ik hou altijd de omgeving in de gaten. Zie ik een hond aankomen waarvan ik niet zeker weet of hij er ontspannen langs kan lopen dan neem ik afstand. Is de weg daarvoor niet breed genoeg? Dan sla ik af voor de hond te dichtbij is. Kan dat niet dan keer ik om en loop ik terug tot waar het wel kan.
Of ik stap het pad af en loop een eind de berm, het bos in.
Inmiddels kan ik aardig inschatten hoeveel afstand tot de andere hond mijn hond nodig heeft om ontspannen te blijven.
Daarnaast zijn er nog wat andere trucjes om de ontspanning te bevorderen.
Ik probeer daarbij mijn hond nooit te corrigeren (dit verhoogt de stress alleen maar) maar te steunen. Hij moet op mij kunnen terugvallen in situaties die hij niet goed kan hanteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 17:48

Nikass schreef:
Nee dat is te simpel. Als ik met een aangelijnde hond wandel en er komt een losgebroken hondje aangerend (want zoiets kan ook hè) en mijn hond grijpt dat hondje meteen en het hondje ligt helemaal open, dan is het geen kwestie van "duh ik had mijn hond toch aangelijnd?"
Aangelijnd is geen vrijbrief voor ongeoorloofd gedrag, net zoals loslopen dat niet is.
En hondeneigenaren met een aangelijnde hond storen zich vaak vreselijk aan loslopende honden die niet goed onder appèl staan, maar ik kan me net zo goed storen aan aangelijnde honden die elk gedrag mogen vertonen "want ze zijn aangelijnd".

Een voorbeeld voor mij is bijvoorbeeld dit:


[ [url=m/Ef4RP9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik weet niet precies wat voor hond dit is, wel een grote, zware bulldog achtige, waarvan ik wéét dat hij erg agressief kan zijn, en al eens een hond dood gebeten heeft.
Ik vind dat deze eigenaar véél te achteloos omgaat met deze imo gevaarlijk hond.
Mocht nu het hondje uit de nabijgelegen tuin in een onbewaakt ogenblik per ongeluk door het tuinhekje glippen, dan kan dit resulteren in een onnodig drama. De eigenaar van de gevaarlijke hond is dan aansprakelijk, en terecht vind ik.


Je gaat dan gelijk uit van een situatie waarin de hond aan de riem meteen grijpt, daar gaat het hier geloof ik niet helemaal over.

Aanlijnen is niet heilig nee en dat hangt volledig af van de persoon die de riem hanteert. Het voorbeeld van de fietser met hond hieronder is inderdaad een nonchalante actie. Maar als ik langsloop met mijn aangelijnde hond heb ik toch liever dat de baas hem aangelijnd heeft en niet los.

Of ik de eigenaar van de gevaarlijke hond meteen aansprakelijk zou stellen, weet ik niet, hangt van de situatie af, waarom zit de hond niet achter een deugdelijke omheining en hoe kan het ontsnappen, nonchalance van de eigenaar, dus wie begaat daar de eerste fout.
Een van mijn honden grijpt katten als ze de kans krijgt, wat als ze een kat in mijn tuin grijpt bijvoorbeeld, dan is mijn hond de sjaak? Note, ik heb omheining van 1.60 en heb wat dat betreft mijn verantwoording genomen, de eigenaar van de kat echter niet.

Ik heb er een gruwel aan dat de mensen die hun dier niet opvoeden, dan ook nog de dans ontspringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 18:02

Nikass schreef:
Ik snap die frustratie en heftiger reactie ook zeker, en als de andere hond dan een tandgaatje of een schrammetje zou oplopen, tja liever niet, maar dat zou in zo'n geval kunnen.
Maar als jij als eigenaar probeert afstand te houden (weglopen) en jouw hond reageert boos op de andere hond, maar vertoont wel "normaal" hondengedrag, dan geloof ik nooit dat hij de andere hond ernstig zal verwonden.
Maar zoals ik al aangaf; heb je een hond die dat wel zou doen, dan zal je extra maatregelen moeten nemen, mogelijk in de vorm van een muilkorf.
Of als het, zoals jij zegt, regelmatig voorkomt, dan zul je als eigenaar ander management moeten toepassen: bijvoorbeeld andere routes, tijdstppen lopen.
Ik zeg niet dat het simpel is hè? En ik kan me zeker voorstellen dat je je dan kapot ergert! Maar om andermans hond maar zeker ook je eigen hond te beschermen zal je imo iets moeten verzinnen.

En daarbij nog even terugkomend op jouw bericht little gift:
Een hond die uitvalt aan de lijn voelt zich op dat moment alles behalve comfortabel.
Als eigenaar ben je er ook om je hond tegen dit soort stressvolle situaties zoveel mogelijk te beschermen. Dus ga ze uit de weg. En als je er op traint hou de afstand dan dusdanig dat het stressniveau van je hond niet te hoog wordt.

Mijn herder reu kan aangelijnd soms erg uitvallen tegen (sommige) andere reuen.
Daar pas ik mijn uitlaatbeleid zoveel mogelijk op aan:
Ik ga niet op een zonnige zondag in een druk aanlijngebied lopen.
Ik hou altijd de omgeving in de gaten. Zie ik een hond aankomen waarvan ik niet zeker weet of hij er ontspannen langs kan lopen dan neem ik afstand. Is de weg daarvoor niet breed genoeg? Dan sla ik af voor de hond te dichtbij is. Kan dat niet dan keer ik om en loop ik terug tot waar het wel kan.
Of ik stap het pad af en loop een eind de berm, het bos in.
Inmiddels kan ik aardig inschatten hoeveel afstand tot de andere hond mijn hond nodig heeft om ontspannen te blijven.
Daarnaast zijn er nog wat andere trucjes om de ontspanning te bevorderen.
Ik probeer daarbij mijn hond nooit te corrigeren (dit verhoogt de stress alleen maar) maar te steunen. Hij moet op mij kunnen terugvallen in situaties die hij niet goed kan hanteren.


Wat je hier omschrijft is tekstboek, dat weet denk ik bijna elke eigenaar met een reactieve hond.
Ga op tijden dat het rustig is, loop eventueel om als je een andere hond ziet, verhoog spanning niet enz enz, niks nieuws onder de zon. En nee dat is niet simpel, ook bekend. Probleem is dat je dat allemaal kan toepassen, maar dat helpt niets als je een losloper tegen komt die jou interessant vindt. Dan kan je van het pad af in de berm gaan staan, dan komt ie gewoon naar je toe en soms heb je even geen zijpad of zie je mensen in het bos te laat. Het gaat er juist om dat jij als eigenaar van de aangelijnde hond je best doet om afstand te houden, maar je dat onmogelijk wordt gemaakt door de loslopende hond en dat die hond niet luistert naar zijn eigenaar. Ik woon aan het bos bijvoorbeeld, waar iedereen gezellig langs komt omdat Fikkie dan even lekker los kan rennen. Eigenaren hebben schijt aan wild en andere mensen die zich in het bos bevinden of dat nu ruiters, mensen met aangelijnde honden, hardlopers of mensen zijn die bang zijn voor een hond.
Ik vind het respectloos, ik waarschuw van te voren, luisteren ze niet, dan geef ik Fikkie een schop onder zijn kont richting eigenaar. Ik vertik het om mijn hond allerlei toeters en bellen aan te hangen omdat jandoedel zijn hond niet onder controle heeft.

Ik liep laatst met een van mijn aardige honden een blok om om 7 uur in de ochtend, ik had haast want ik moest om half 8 in de auto zitten. Loopt er opeens een losse hond naast me. Geen eigenaar te zien. Dus ik sta stil en ja hoor, een 100 meter verderop komt de baas aangelopen. Ik ben rustig door gelopen, want ik stond op tijd, extra langzaam want de hond bleef maar opdringerig aanwezig. Op een gegeven moment haalt de eigenaar me in en die begint me toch een partij uit te schelden. Ik had toch wel even kunnen wachten toen ik hem zag, zodat hij zijn hond iets gemakkelijker kon pakken. Ik heb hem fijntjes erop gewezen dat ik niet verantwoordelijk ben voor zijn hond en als de hond niet onder appel staat hij hem beter vast kon doen en dat ik op tijd sta.

En dat gebeurd hier belachelijk vaak, mensen van de camping, mensen die een dagje bos doen met de hond. En de aangelijnde hond moet het elke keer maar slikken, als het eenmalig gebeurd ala, maar het is meer regel dan uitzondering, mijn hond raakt er overprikkeld van, dan ga ik hem zekers niet nog een muilkorf om doen.

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 18:20

Mindim schreef:
Nikass schreef:
Nee dat is te simpel. Als ik met een aangelijnde hond wandel en er komt een losgebroken hondje aangerend (want zoiets kan ook hè) en mijn hond grijpt dat hondje meteen en het hondje ligt helemaal open, dan is het geen kwestie van "duh ik had mijn hond toch aangelijnd?"
Aangelijnd is geen vrijbrief voor ongeoorloofd gedrag, net zoals loslopen dat niet is.
En hondeneigenaren met een aangelijnde hond storen zich vaak vreselijk aan loslopende honden die niet goed onder appèl staan, maar ik kan me net zo goed storen aan aangelijnde honden die elk gedrag mogen vertonen "want ze zijn aangelijnd".

Een voorbeeld voor mij is bijvoorbeeld dit:


[ [url=m/Ef4RP9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik weet niet precies wat voor hond dit is, wel een grote, zware bulldog achtige, waarvan ik wéét dat hij erg agressief kan zijn, en al eens een hond dood gebeten heeft.
Ik vind dat deze eigenaar véél te achteloos omgaat met deze imo gevaarlijk hond.
Mocht nu het hondje uit de nabijgelegen tuin in een onbewaakt ogenblik per ongeluk door het tuinhekje glippen, dan kan dit resulteren in een onnodig drama. De eigenaar van de gevaarlijke hond is dan aansprakelijk, en terecht vind ik.


Je gaat dan gelijk uit van een situatie waarin de hond aan de riem meteen grijpt, daar gaat het hier geloof ik niet helemaal over.

Aanlijnen is niet heilig nee en dat hangt volledig af van de persoon die de riem hanteert. Het voorbeeld van de fietser met hond hieronder is inderdaad een nonchalante actie. Maar als ik langsloop met mijn aangelijnde hond heb ik toch liever dat de baas hem aangelijnd heeft en niet los.

Of ik de eigenaar van de gevaarlijke hond meteen aansprakelijk zou stellen, weet ik niet, hangt van de situatie af, waarom zit de hond niet achter een deugdelijke omheining en hoe kan het ontsnappen, nonchalance van de eigenaar, dus wie begaat daar de eerste fout.
Een van mijn honden grijpt katten als ze de kans krijgt, wat als ze een kat in mijn tuin grijpt bijvoorbeeld, dan is mijn hond de sjaak? Note, ik heb omheining van 1.60 en heb wat dat betreft mijn verantwoording genomen, de eigenaar van de kat echter niet.

Ik heb er een gruwel aan dat de mensen die hun dier niet opvoeden, dan ook nog de dans ontspringen.


Nou als je goed leest ga ik helemaal nergens vanuit en beschrijf ik juist meerdere opties.

Al is de hond vanwege een slechte omheining of wat dan ook ontsnapt, wettelijk gezien ben jij aansprakelijk wanneer jouw aangelijnde hond de ontsnapper zou verwonden.

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 18:26

Mindim schreef:
Nikass schreef:
Ik snap die frustratie en heftiger reactie ook zeker, en als de andere hond dan een tandgaatje of een schrammetje zou oplopen, tja liever niet, maar dat zou in zo'n geval kunnen.
Maar als jij als eigenaar probeert afstand te houden (weglopen) en jouw hond reageert boos op de andere hond, maar vertoont wel "normaal" hondengedrag, dan geloof ik nooit dat hij de andere hond ernstig zal verwonden.
Maar zoals ik al aangaf; heb je een hond die dat wel zou doen, dan zal je extra maatregelen moeten nemen, mogelijk in de vorm van een muilkorf.
Of als het, zoals jij zegt, regelmatig voorkomt, dan zul je als eigenaar ander management moeten toepassen: bijvoorbeeld andere routes, tijdstppen lopen.
Ik zeg niet dat het simpel is hè? En ik kan me zeker voorstellen dat je je dan kapot ergert! Maar om andermans hond maar zeker ook je eigen hond te beschermen zal je imo iets moeten verzinnen.

En daarbij nog even terugkomend op jouw bericht little gift:
Een hond die uitvalt aan de lijn voelt zich op dat moment alles behalve comfortabel.
Als eigenaar ben je er ook om je hond tegen dit soort stressvolle situaties zoveel mogelijk te beschermen. Dus ga ze uit de weg. En als je er op traint hou de afstand dan dusdanig dat het stressniveau van je hond niet te hoog wordt.

Mijn herder reu kan aangelijnd soms erg uitvallen tegen (sommige) andere reuen.
Daar pas ik mijn uitlaatbeleid zoveel mogelijk op aan:
Ik ga niet op een zonnige zondag in een druk aanlijngebied lopen.
Ik hou altijd de omgeving in de gaten. Zie ik een hond aankomen waarvan ik niet zeker weet of hij er ontspannen langs kan lopen dan neem ik afstand. Is de weg daarvoor niet breed genoeg? Dan sla ik af voor de hond te dichtbij is. Kan dat niet dan keer ik om en loop ik terug tot waar het wel kan.
Of ik stap het pad af en loop een eind de berm, het bos in.
Inmiddels kan ik aardig inschatten hoeveel afstand tot de andere hond mijn hond nodig heeft om ontspannen te blijven.
Daarnaast zijn er nog wat andere trucjes om de ontspanning te bevorderen.
Ik probeer daarbij mijn hond nooit te corrigeren (dit verhoogt de stress alleen maar) maar te steunen. Hij moet op mij kunnen terugvallen in situaties die hij niet goed kan hanteren.


Wat je hier omschrijft is tekstboek, dat weet denk ik bijna elke eigenaar met een reactieve hond.
Ga op tijden dat het rustig is, loop eventueel om als je een andere hond ziet, verhoog spanning niet enz enz, niks nieuws onder de zon. En nee dat is niet simpel, ook bekend. Probleem is dat je dat allemaal kan toepassen, maar dat helpt niets als je een losloper tegen komt die jou interessant vindt. Dan kan je van het pad af in de berm gaan staan, dan komt ie gewoon naar je toe en soms heb je even geen zijpad of zie je mensen in het bos te laat. Het gaat er juist om dat jij als eigenaar van de aangelijnde hond je best doet om afstand te houden, maar je dat onmogelijk wordt gemaakt door de loslopende hond en dat die hond niet luistert naar zijn eigenaar. Ik woon aan het bos bijvoorbeeld, waar iedereen gezellig langs komt omdat Fikkie dan even lekker los kan rennen. Eigenaren hebben schijt aan wild en andere mensen die zich in het bos bevinden of dat nu ruiters, mensen met aangelijnde honden, hardlopers of mensen zijn die bang zijn voor een hond.
Ik vind het respectloos, ik waarschuw van te voren, luisteren ze niet, dan geef ik Fikkie een schop onder zijn kont richting eigenaar. Ik vertik het om mijn hond allerlei toeters en bellen aan te hangen omdat jandoedel zijn hond niet onder controle heeft.

Ik liep laatst met een van mijn aardige honden een blok om om 7 uur in de ochtend, ik had haast want ik moest om half 8 in de auto zitten. Loopt er opeens een losse hond naast me. Geen eigenaar te zien. Dus ik sta stil en ja hoor, een 100 meter verderop komt de baas aangelopen. Ik ben rustig door gelopen, want ik stond op tijd, extra langzaam want de hond bleef maar opdringerig aanwezig. Op een gegeven moment haalt de eigenaar me in en die begint me toch een partij uit te schelden. Ik had toch wel even kunnen wachten toen ik hem zag, zodat hij zijn hond iets gemakkelijker kon pakken. Ik heb hem fijntjes erop gewezen dat ik niet verantwoordelijk ben voor zijn hond en als de hond niet onder appel staat hij hem beter vast kon doen en dat ik op tijd sta.

En dat gebeurd hier belachelijk vaak, mensen van de camping, mensen die een dagje bos doen met de hond. En de aangelijnde hond moet het elke keer maar slikken, als het eenmalig gebeurd ala, maar het is meer regel dan uitzondering, mijn hond raakt er overprikkeld van, dan ga ik hem zekers niet nog een muilkorf om doen.


Wat reageer jij aangebrand op mij zeg. Beetje onnodig vindt je ook niet?
Ben benieuwd hoe jij het gedrag van andere mensen en hun hond wil veranderen... Ik begin daar niet aan, die tijd ligt al ver achter me.

En helaas weet het overgrote deel van de hondeneigenaren helemaal niet hoe goed management toe te passen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 18:29

Little_Gift schreef:
Maar wat is het probleem eigenlijk dat de hond aan de leiband gevaarlijk gedrag zou vertonen? Deze hangt toch immers net precies ook aan de leiband? Die mag toch zijn zoals die is... De baas neemt verantwoordelijkheid en houdt aangelijnd.
De hond die dan de persoonlijke ruimte van de aangelijnde hond betreedt, is het probleem.

De persoonlijke ruimte van een hond is geen wettelijk gegeven.
Stel dat een jogger dicht langs de hond passeert en gegrepen wordt.
Of dat de baas de leiband per ongeluk loslaat. Zo is er een tijdje geleden hier in de buurt een golden retriever aan zijn eind gekomen. een mevrouw met een amstaf had haar hond netjes aan de leiband tot ze even verstrooid was.
Een leiband is geen garantie dat een hond geen ongelukken maakt, net zoals teugels geen garantie zijn dat een paard niet aan de kletter gaat.

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 19:39

Sclimpre schreef:
Little_Gift schreef:
Maar wat is het probleem eigenlijk dat de hond aan de leiband gevaarlijk gedrag zou vertonen? Deze hangt toch immers net precies ook aan de leiband? Die mag toch zijn zoals die is... De baas neemt verantwoordelijkheid en houdt aangelijnd.
De hond die dan de persoonlijke ruimte van de aangelijnde hond betreedt, is het probleem.

De persoonlijke ruimte van een hond is geen wettelijk gegeven.
Stel dat een jogger dicht langs de hond passeert en gegrepen wordt.
Of dat de baas de leiband per ongeluk loslaat. Zo is er een tijdje geleden hier in de buurt een golden retriever aan zijn eind gekomen. een mevrouw met een amstaf had haar hond netjes aan de leiband tot ze even verstrooid was.
Een leiband is geen garantie dat een hond geen ongelukken maakt, net zoals teugels geen garantie zijn dat een paard niet aan de kletter gaat.


Dat inderdaad, plus dat de persoonlijke ruimte per individu nogal verschillend is.
Mijn hond kan sommige honden prima rakelings passeren, en bij anderen is 10 meter minimaal. Dat kan een ander niet weten, maar ik wel want ik ken mijn hond. En dus probeer ik die ruimte te creëren. En ja, ik irriteer me ook als een ander dan de hele tijd achter me aan gaat lopen terwijl ik overduidelijk probeer weg te lopen. Maar dat is iets waar ik mee moet leren dealen: dat ik niet elke situatie naar mijn hand kan zetten.

Anoniem

Re: Niet sociale hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 20:22

Nikass het is niet mijn bedoeling om aangebrand op je te reageren, als dat zo overkomt mijn excuus.

Het gaat hier niet om honden tegen komen die aan de leiband zijn. Maar als je zelf een aan de riem hebt en je doet al het mogelijke om anderen te ontwijken, dat niet lukt omdat jan en alleman zijn hond los heeft.
Dus je probeert de ruimte te creëren maar dat lukt dus niet. Ik weet ook precies wanneer en van hoever een andere hond effect heeft op de mijne, maar daar heb je niet zo veel meer aan als de loslopende hond daar geen rekening mee houdt. Dat gaat van kleine keffertjes, maar ook herders en berner senners bijv.
En dat gebeurd niet alleen met mijn reactieve honden, ze duiken ook op mijn oudje van 11. Ik had eens een pup op de arm toen ik belaagd werd door 3 enthousiaste grote reuen, pup schrok zich dood. Ik had de nagels op mijn rug staan, ik vind dat veel te ver gaan. Mijn hond is reactief geworden omdat hij met 10 maanden oud is gegrepen door een duitse dog.

Ik vind het veel te ver gaan, laat ze maar handhaven. Momenteel doen ze dat iets meer vanwege de jonge reeen, maar dat mogen ze om mij de klok rond doen,