Konijn met gasbel in buik

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Konijn met gasbel in buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 16:31

Twee weken geleden at mijn konijn ineens smiddags niet meer, smorgens wel nog. Dan denk ik zelf aan haarbal of gas. Dus pijnstiller erin en wat water gegeven met iets voeding. We zaten weer in t weekend en wilde kijken of ik tot maandag kon wachten en we konden pas weer die zondag de grens over naar duitsland waar mijn dierenarts zit.
Na 2 dagen at ze zelf weer en ging t berg op en alles was weer goed. Helaas gister weer dezelfde symptomen en nu dierenarts gebeld. Ze heeft dus gas in haar buik met een infectie. Hier krijgt ze nu pijnstilling en ab voor. Gister heeft ze ook nog een extra prik gehad voor darmen te stimuleren. Toen we thuis kwamen was ze slechter eraan dan toen we gingen, denk ook door de stress.
Heb al eens eerder gasbuik gehad bij konijnen maar dit wil maar niet opknappen.

Ook was op de foto verdikte baarmoederwand te zien wat een voorstadium kan zijn voor kanker. Ik had al gedacht dat ze dat al zou hebben omdat ik haar klachten zo typisch vind.

Verder zie je niet veel aan haar maar ze eet nog steeds niet goed zelfstandig. Iemand nog tips?

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:35

Regelmatig voer aanbieden wat ze graag eet, om te blijven stimuleren zelf te eten. Peterselie wekt eetlust op. Gasbuik zouden ze in principe van vrij snel van moeten opknappen na behandeling. Is het gebit al eens gecontroleerd, onder narcose?

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 16:41

Ja dat is mijn ervaring dus ook dat dit vrij snel goed gaat zo'n gasbuik. Tanden zijn gister nagekeken maar niet onder narcose. Ze deed gister ook steeds aanstalte maken tot plassen en dan kwam niks, wilde het opvangen. Bij de dierenarts hebben ze geprobeerd te laten plassen maar met de rontgen bleek dat er gewoon niks in die blaas zat. Blaas was ook klein. De ab zou ook helpen tegen een eventuele blaasontsteking. Hoop maar dat het daarmee opgelost is.

Voer aanbieden doe ik steeds, heb al vanalles geprobeerd. Soms eet ze 1 friemeltje.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:44


Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:46

Lastig zeg, je hebt al veel gedaan en geprobeerd! Ze zit duidelijk niet lekker in haar vel inderdaad. De kiezen zou je nog kunnen laten checken, alleen onder narcose kunnen ze echt ver genoeg kijken dus dat zou ik zeker aanbevelen als je dat laat doen.

Anoniem

Re: Konijn met gasbel in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:20

Misschien kun je tips vragen op de site van bunnybunch?

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:28

Ik heb een konijntje gehad dat enorm kwakkelende met zijn darmen en daardoor veel ervaring opgedaan. Ik zou haar sowieso goed warm houden, dit wordt vaak onderschat maar als de stofwisseling stil komt te liggen kunnen ze zich niet meer warm houden. Wat verder goed werkte waren de bladeren van de paardebloem, dat was vaak het enige dat mijn konijn nog wilde eten en het zijn vezels en dat hebben ze nodig. Ook hooithee (gewoon een dot hooi weken in warm, niet gekookt, water ) Sterkte ermee!

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Konijn met gasbel in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:32

Dwangvoeren en goed warm houden. Een van mijn konijnen had dit regelmatig. Advies van de da was dwangvoeren. Je kan zelf dwangvoer maken door brokjes in warm water te weken tot pap of je kan kant en klaar dwangvoer kopen. In een spuitje doen, handdoek om je konijn en in het bekkie doen. Konijn verder binnen houden met een kruikje. Hopelijk komt het goed!

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Konijn met gasbel in buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 06:46

Sinds gisteravond eet ze weer kleine beetje zelf en vanmorgen heeft ze goed gegeten gelukkig. Dwangvoeren doe ik al vanaf de eerste minuut alleen deed ik eerst meer water met een beetje critecal care, als er dan een verstopping zat dat niet die maag overvult raakt en scheurt.

Bunnybunch kijk ik inderdaad vaker op voor info, fijne site.

Thanks Annemiek voor de link.

Ze moet eerst weer wat opknappen voor een narcose.
Ook willen ze haar baarmoeder enzo eruit halen preventief. Ik weet het nog niet. Ze is al een lastige eter en vaak moeilijk weer aan de gang te krijgen en snel in de stres. Vind het lastig. Eerst dit maar eens achter de rug.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Konijn met gasbel in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 06:55

Wat fijn dat ze weer wat eet! Ik duim mee dat ze snel weer helemaal beter is.
Lastig dat ze zo gevoelig is, ik kan me goed voorstellen dat je dan gaat twijfelen over zo’n operatie.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Konijn met gasbel in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 07:21

Vannacht zelf bij de dierenarts geweest met dezelfde symptomen. 2 spuiten erin, pijnstillers en darmopwekker.

Ik zie dat je konijn maar 1 keer een spuit met darmopwekker heeft gehad? Of geef je dit zelf ook nog oraal? Indien niet zou ik je aanraden om te overleggen met de dierenarts om zelf ciceral drops te gaan geven samen met de pijnstiller.


Over de operatie die zou ik wel doen. Zou ik hem nu al doen nee, sowieso niet met dit warme weer, dus ik zou eerst de zomer afwachten

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 07:57

Ja ze heeft 1x die prik gehad. Ik denk dat dit een heel pijngevoelig konijntje is. Iets van ongemak en ze eet al niet meer (dit is niet de eerste keer) daarom ook zo bang met die operatie.

Als dan gaat die operatie sowieso pas in t najaar gebeuren voor de vorst. Konijn zit buiten en dat durf ik niet met de vliegen. Ben bang dat ze binnen helemaal uit haar hum gaat zijn.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:57

Je kunt een konijntje met gas heel snel zelf redden met het ingeven van anti krampmiddel voor baby s: Infacol. Dat is bij elke drogist te koop. Het heeft een eigen pipetje, daar spuit je het heel makkelijk mee in de bek. Ze vinden het lekker dus het geeft geen weerstand. Doe dat elk uur met direct erna een baby wortelhapje ook met hetzelfde pipetje opgezogen en in de bek gespoten. Ook dat vinden ze erg lekker dus gaat heel makkelijk. En hou ze warm, lekker binnen als het koud is. Ik heb er diverse konijnen binnen 24 uur weer mee op de been gekregen en had het standaard in huis.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Konijn met gasbel in buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 12:24

Had ik al gevonden en geprobeerd. Probleem bij mijn konijn is de flinke infectie die erbij zat. Ze eet alweer een paar dagen, krijgt nog ab en pijnstilling. Sinds vanmorgen vind ik haar echt weer zo enthousiast als dat ze eerst was. Hoop dat het nu weg blijft als ik dadelijk stop met de ab.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Konijn met gasbel in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 12:55

Wat een goed nieuws!