Wanneer is het klaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Davinia_
Berichten: 7033
Geregistreerd: 05-01-03

Wanneer is het klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 19:45

Mijn lieve mopshond van 10 jaar heeft al jaren spondylose. Dit was nooit echt een belemmering. Soms had hij een slechte dag, maar meestal had hij goede dagen.
Helaas gaat het nu al aantal maanden erg slecht. We zijn ook trouwe klant bij de DA voor medicijnen en controles.

Hij wilt en kan buiten niet meer lopen. Je moet hem echt mee trekken. We lopen hooguit nog 200 meter per wandeling, dit is echt al ver voor hem. Af en toe valt zijn achterkant ook om. Plassen en poepen gaat moeizaam, vaak valt hij dan ook om.
Als ik buiten met hem loop, denk ik dan ook "dit gaat niet meer langer zo."

Maar thuis is hij nog erg vrolijk. Hij slaapt veel, maar verder strompelt ie beetje door het huis heen achter onze 1 jarige dochter aan of buiten in de tuin. Op de dagen dat mijn dochter er niet is, loopt hij ook niet en ligt hele tijd te slapen. Hij wilt ook niet meer spelen en kluift ook bijna nooit meer op zijn bot.

De DA zegt dat ik zelf moet beslissen wanneer het klaar is.
Maar wanneer beslis je zoiets? Want hij is nog wel vrolijk binnen en kan erg genieten nog binnen. Alleen wandelen is een drama en echt zielig om te zien.
Ik vind het maar moeilijk!

Wat is jullie ervaring? Wanneer wisten jullie dat het gewoon klaar was?

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Wanneer is het klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:48

Heeft hij pijn?

Douce

Berichten: 3508
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Wanneer is het klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:50

Bij de meeste dierenartsen hebben ze het boekje: "Zijn we niet te vroeg?"

Gemiddeld genomen is het antwoord nee, zodra je twijfelt is het al niet te vroeg..

In jouw geval zou ik denk de grens trekken bij niet meer lekker kunnen lopen en op een rustige dag niet echt meer bewegen. Maar het blijft een persoonlijke keuze.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:53

Dit klinkt voor mij toch best wel als klaar. Hij leeft voor je dochter, maar verder vind ik het niet klinken alsof hij echt nog blij is. Blij is meer dan alleen maar lief opkijken en goed eten. Ik had zelf in ieder geval lang hiervoor al besloten dat het genoeg was, hoe lastig dit ook is (en dan kijk ik met een schuin oog naar mijn hond op de bank. Waar ik met dezelfde vraag zit vanwege een progressieve hersenaandoening, die zit echter nog in een compleet ander stadium dan die van jou).

Ken je het boekje "zijn we niet te vroeg?"

http://alstublaft.nl/zijn-we-niet-te-vroeg/

Citaat:
...Als je er echt de tijd voor genomen hebt deze (red: afgelopen) maand te overzien, beeld je dan vervolgens in dat de viervoeter na precies nog zo’n maand gestorven is. Zou je op dat moment zeggen: “Die maand heeft hij nog mooi gehad” of “Die laatste maand was eigenlijk tobben”?
Laatst bijgewerkt door Mizora op 08-06-21 20:30, in het totaal 3 keer bewerkt

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:54

Vaak als je je af begint te vragen of het misschien tijd is, is dat het helaas ook.
Voor mij als buitenstaander lijkt dit een 'mooi' moment voor inslapen. Hij is zo te lezen al best wel 'op', zonder dat het alleen maar ellende is. Als je wacht tot hij helemaal geen goede momenten meer heeft ben je eigenlijk te laat.

Ik wil je heel veel sterkte wensen, zo'n beslissing maken is ontzettend lastig :(:)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:57

Mijn witte herder heb ik 2.5 week geleden laten inslapen. Dat was door meerdere dingen al ruim een jaar met de dag leven. Paar keer op het punt gestaan maar toen verbeterde het weer. Mijn grens was drie dagen slecht geestelijk of lichamelijk. Maar de harde grens door de achterhand zakken met poepen oid. Meerdere keren per dag is niet die drie dagen wachten.

2.5 week geleden was dat opeens het geval s ochtends. Die avond laten inslapen. Moeilijke keuze maar de enige hondwaardige optie. Omvallen of geen pootcontrole is voor mij voor een dier niet acceptabel. Dan kunnen ze zich niet meer vrij bewegen

Davinia_
Berichten: 7033
Geregistreerd: 05-01-03

Re: Wanneer is het klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 20:32

Bedankt voor de antwoorden!
Ik heb altijd geroepen dat mijn hond absoluut geen pijn mag lijden, omdat wij hem niet kunnen missen. En steeds als we denken "nu is het genoeg", heeft hij weer paar goede dagen. Sommige wandelingen loopt hij nog vrolijk mee en probeert te spelen met andere honden, maar de meeste wandelingen zijn dramatisch.

Dat boekje ken ik nog niet, ik ga er eens naar kijken.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Wanneer is het klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:39

Ik heb op 15 april mijn hondje in laten slapen. Hij is 15 jaar geworden. Ik dacht ook dat het wel mee viel maar hij was echt op. Je krijgt een soort bedrijfsblindheid. Als je hondje niet meer wil wandelen dan denk ik dat hij echt op is. Hoe naar ook. Veel sterkte!

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:05

Pindakaa7 schreef:
Als je wacht tot hij helemaal geen goede momenten meer heeft ben je eigenlijk te laat.


Dit inderdaad..
Ik ken je hond niet en dan is het makkelijk zeggen wat ik zou doen. Misschien kan je het voor jezelf concreter maken door bij te houden hoeveel momenten hij heeft zonder pijn?
Wil/kan je wachten tot het nog slechter gaat?
Als ik lees hoe de wandelingen meestal verlopen en dat je twijfelt, is het misschien wel tijd om hem te laten gaan.
En o, wat wat is dat moeilijk.. konden we onze dieren maar altijd bij ons houden he..

Ik wil je heel veel sterkte, kracht wijsheid toewensen :knuffel:

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Wanneer is het klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:07

Als je je begint af te vragen wanneer het klaar is.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:52

Voor mij verschilt het per hond.

Ik heb honden die binnen weinig actief zijn, het zijn echte buitenhonden. Dus na vaststelling tumor was het klaar voor mijn reu toen hij niet meer herstelde na een lange wandeling. Ik had best kleine rondjes kunnen lopen, pijnmedicatie kunnen geven en het rekken maar dan was het al niet meer de hond die ik kende. Die liep buiten zijn eigen ding te doen.
Het was een karakterhond en zo mocht hij ook gaan.

Dus bedenk voor je mopshondje: waar haalde hij nu echt zijn vreugde uit in het leven? En kan hij dat nog doen?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Wanneer is het klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:06

Dat gevoel komt meestal vanzelf. Ineens valt het kwartje en denk je het kan niet meer. Jij kent je doet het beste. Ik had een Duitse herder met artrose in de rug. Flinke periode met pijnstillend. Ging op zich goed maar het moment dat beide achterpoten begonnen te slepen en hij wonden aan zijn poten kreeg als we maar 200 meter lopen was het voor mij genoeg. Ik wou niet een hond die alleen vooruit kon met hulp. Zijn meest leuke activiteiten zoals zwemmen, graven, rennen of met de auto mee kon niet meer of werd afgestraft met veel pijn. Gelukkig geen discussie met de dierenarts. Mijn keuze werd gerespecteerd.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Wanneer is het klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:43

Wanneer je eroverna denkt ben je er eigenlijk al..
wij hebben afgelopen zomer onze 3,5 jarige Berner sennen in moeten laten slapen. En geloof me, je zag niet aan m dat hij ziek was! Zelfs toen we bij de dierenarts aan kwamen om hem te laten gaan, sprong hij de auto uit en ging vrolijk rondjes rennen.
Dan ga je je afvragen: is het niet te vroeg geweest?

Maar nee, op dat moment zaten we al een half jaar in een medisch traject met hem, zijn ziekte viel zijn eigen kaakspieren aan. Zo erg dat als hij een sok wilde pakken om te spelen, hij deze perongelijk bijna op at.
En wat doet het een zeer, om een vrolijk rondrennende hond te laten gaan, in jouw geval een vrolijk hobbelend hondje :)

Ze zijn onze grootste vrienden, die je het liefst heel je leven bij je houdt. Maar genoeg is genoeg, wij hebben vanaf het begin gezegd: zodra hij bijwerkingen krijgt van de medicatie (en dus ongemakken ervaart) was het klaar.

Het is even wat tranen weg vegen wanneer die keuze gemaakt moet worden, maar dan dacht ik: dan liever wat te vroeg dan te laat.. want nu was hij nog op het best wat het kon zijn.

Jouw hondje zal ook alleen nog achteruit gaan, dus bedenk goed voor jezelf of dit zijn hoogste punt is, want dan is het tijd om te gaan

Anoniem

Re: Wanneer is het klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:56

Wij hebben in 2019 onze boxer (toevallig ook met spondylose) laten inslapen. Ze liep af en toe moeilijk, kom moeilijk opstaan en lag ook veel. Dit werd geweten aan de spondylose “ze heeft een mindere dag”. Uiteindelijk toch weer naar de dierenarts en daar bleek dat ze botkanker had. We hebben haar nog mee naar huis genomen met pijnstillers om afscheid te nemen en 2 dagen later stond de afspraak om haar te laten inslapen. Toen we bij de dierenarts aankwamen werd ze heel alert en speels en leek het of de pijn geheel
verdwenen was. De twijfel sloeg toe? Moeten we deze hond laten gaan? Uiteindelijk de hond toch in laten slapen en volgens de da was dit de beste keuze. In laten slapen voordat ze ondraaglijke pijn krijgt.

Ik denk als ik jouw verhaal hoor dat, hoe moeilijk ook, het tijd is om hem te laten gaan.

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:10

Een goede dag hebben is zo herkenbaar. Was ook met de laatste oudje hier. Had de afspraak staan en toen had hij een goede dag, dan kan je afbellen maar ik dacht hij kan ook gaan op een goede dag, want morgen kan het nog slechter zijn dan het eerder is geweest. En wat is een goede dag in vergelijking met hoe hij een paar jaar eerder was.

Wat er al gezegd is, we wachten vaak (net) wat te lang. Sterkte met deze moeilijke keuze. :(:)

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wanneer is het klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:26

Ik stel mezelf de vraag 'kan mijn hond nog echt hond zijn?'.
In jouw geval zou ik zeggen 'nee'. Beestje loopt niet, valt om en heeft moeite met plassen en poepen.

Mijn vorige hond was vergelijkbaar; een eeuwige stuiterbal en er werd op haar 13e nog steeds aan me gevraagd of ze een pup was. Ze had ernstige artrose en werd steeds wankeliger omdat ze simpelweg niet sterk genoeg meer was. Ze ging wiebelen achter en als ze hard rende viel ze om in de bochten, opstaan na liggen was ook lastig.
Ik heb ze laten gaan. Juist toen, omdat ik lijden voor kon zijn. Ze speelde door tot in de ruimte bij de dierenarts.
In jouw geval zou ik de hond ook laten gaan.

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:56

Heel veel sterkte met de keuze.
In mijn optiek ben je eigenlijk nooit te vroeg met inslapen; wel te laat. Zodra je begint te twijfelen of het niet misschien tijd is, is het waarschijnlijk al tijd.
Een hond heeft geen besef van tijd, wel besef van pijn. Hij denkt niet; ik wordt niet meer wakker. Hij voelt alleen de rust (van de narcose) en geen pijn meer.
En dit zeg ik met mijn rationele verstand, maar god wat doet het zeer om de keuze daadwerkelijk te moeten maken. Maar houden van is ook loslaten voor het beestje. Ik huil nu weer omdat ik terug denk aan onze kanjer die we in februari hebben laten inslapen. Het is niet eerlijk, maar het leven is ook gewoon niet eerlijk. Je doet je best.

elliecuijk
Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: in het brabantse cuijk

Re: Wanneer is het klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:17

het is ook een moeilijke beslissing,maar zodra ze door pijn niet of slecht meer kunnen lopen,opstaan niet meer wilt en medicijnen niet meer afdoende zijn dan is de keus wel zwaar maar duidelijk voor ons.
vorig jaar hebben we helaas onze hond moeten laten gaan.15 jaar ,nog goed in haar koppie,maar in een paar weken ging haar achterhand flink achteruit.en 30 kg elke dag op de pootjes zetten is niet echt fijn.op de dag dat ze werd ingeslapen stond ze ineens weer zelfstandig op.maar wij hadde n al besloten dat het genoeg was geweest voor haar.mega moeilijk,maar beter voor haar

Davinia_
Berichten: 7033
Geregistreerd: 05-01-03

Re: Wanneer is het klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 19:29

Bedankt allemaal voor de reacties!
Vandaag ben ik nog even langs de DA geweest en besloten om hem binnenkort te laten inslapen :(

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wanneer is het klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 19:32

Heel veel sterkte, maar zo te voren een heel dapper besluit.

Douce

Berichten: 3508
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Wanneer is het klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 21:01

Sterkte! Het blijft altijd een moeilijke beslissing.

Mjelleke
Berichten: 693
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Wanneer is het klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 21:03

Sterkte! Een heel moeilijke beslissing om te nemen, maar je doet het uit liefde.

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wanneer is het klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 21:07

He, verdrietig. Heel veel sterkte.