Overschakelen hond naar KVV, wat vragen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Overschakelen hond naar KVV, wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 15:03

Hallo allemaal, hopelijk kunnen jullie mij iets verder helpen met jullie ervaringen.


Op het moment krijgt mijn gedrochtje Acana heritage small breed. Hij doet het prima op, behalve dat hij 4x per dag poept, soms zelfs 5x. Hij krijgt tussen de 60 en 80 gr per dag, afhankelijk van hoe actief hij is geweest en wellicht handig om te weten, hij is gecastreerd, dus we letten goed op zijn gewicht .

Het vele poepen staat me echter niet aan en ik wil eigenlijk eens KVV uit gaan proberen bij hem. Mijn keuze is gevallen op Bandit. Denk dat ik de wild versie met de rund versie ga afwisselen.

De vragen:
Kan ik in 1x overschakelen of moet ik het rustig opbouwen door te mengen en zo ja, hoe lang heeft de gemiddelde hond ongeveer nodig?

Ik lees overal dat kleine honden meer nodig hebben per dag in verhouding tot grote honden. Tot wel 40 gr per kilo.
Wat klopt hier van?
Zijn er hier mensen die een hond van vergelijkbaar gewicht (4 kilo) hebben en kvv voeren? En zo ja, hoeveel geven jullie?

Ik zat zelf eraan te denken om te beginnen met 30 gr per kilo. Dus 120 gram per dag. Is de teveel/te weinig?

Hoop dat jullie me iets wijzer kunnen maken

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Overschakelen hond naar KVV, wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:28

Als richtlijn kan je de hoeveelheid brok verdubbelen, dus dat zou bij jouw brok neerkomen op 140g kvv per dag.

Kleine hondjes poepen vaker en meer doordat ze een korter darmstelsel hebben en relatief meer energie nodig hebben. Een hond van 20kg heeft niet 5x zoveel energie nodig, maar slechts 3.3x zoveel energie als een hond van 4kg (met evenveel beweging) en dan gaan we nog uit van een vergelijkbare vertering, wat bij zeer kleine hondjes ook vaak wat minder is (omdat ze simpelweg een korter darmstelsel hebben). Dat hoeft dus niet te betekenen dat het voer niet past. 4-5x per dag poepen is op zich een keurig aantal, mits het geen bergen zijn en je de poep in principe aan de kant kan schoppen zonder vieze schoenen.

Ik schakel bij voorkeur om door te mengen. Afhankelijk van hoe gevoelig zijn darmen zijn, zou ik dat doen door 1-2 dagen 25% kvv 75% brok te geven (dat komt neer op 35g kvv en 52g brok), dan 1-2 dagen 50:50 (dus 70g kvv en 35g brok) en dan nog 1-2 dagen 75:25 (dus 105g kvv en 17g brok). Honden ontgiften niet op kvv, honden die zo maar overgezet worden op kvv raken vaak van de voerswijziging aan de scheiterij en dat heeft vaak langer nodig om te herstellen dan dat darmen nodig hebben door geleidelijk over te schakelen.

Bij voorkeur stap ik eerst over met een kvv zonder bot (dus met calcium in de premix) om het risico op verstopping door bot zo klein mogelijk te maken. Na 2 weken kan je dan overschakelen naar een kvv met bot zoals bandit. Is dit laatste echt noodzakelijk? Nee, het gaat 99% van de tijd goed, maar als het mis is, heb je/heeft je hond wel echt een groot probleem, dus ik raad het liever zo aan. Ook als de hond erg ziek is (ongerelateerd aan het voer) raad ik een mix met bot af, dit is ook een moment dat het met kvv's mis wil gaan. De theorie is dat de hond door de ziekte minder energie steekt in maagzuur aanmaken.

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 15:50

Dankjewel voor dit zeer uitgebreide antwoord Mizora!

Ook erg bedankt voor de uitleg met betrekking tot het poepen. Zijn drolletjes zijn keurig van structuur,kleur en geur. Ik vergeleek het met mijn vorige honden die meestal maar 1 hooguit 2x per dag poepte, maar die waren ook 10x zo zwaar. In ieder geval is er dus ook een biologische reden los van het voer :D

Ook bedankt voor de informatie m.b.t. het overschakelen; eerst doen met KVV zonder bot er in. Logisch verhaal, nooit bij stil gestaan en zal ik inderdaad ook doen, want waarom het risico nemen.
Gaan we weer googlen naar een KVV zonder bot maar met calcium in de premix +:)+ .

Moet wel zeggen dat ik nu weer een beetje begin te twijfelen of ik wil overschakelen. Ik dacht dat er toch teveel "troep" in Acana zat (ondanks dat dit voer voor een brok hoog aangeschreven staat) , waardoor hij zo vaak moest poepen. Met jouw uitleg denk ik dat het daaraan niet hoeft te liggen.

(10 minuten later :') )Denk dat ik het sowieso wel ga doen om te kijken wat en of het verschil maakt in het algemeen. Ik ben wel erg gecharmeerd van het gemak van brok, zeker bij zo'n kleintje qua porties, maar weet nog van mijn vorige honden dat die het echt net een tikkie beter deden op KVV dan op brok.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Overschakelen hond naar KVV, wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 16:29

Voor jouw maat hond zou ik lekker voor Farm Food Fresh gaan. Grote honden raad ik vaak smuldier aan als tijdelijke botloze kvv, maar de kwaliteit is daarvan niet optimaal en FFF is met kleine honden prima te betalen. Met als extra winst dat het in kleinere porties komt, o.a. in 9 x 110 gr.

https://www.farmfood.nl/product/farm-fo ... diepvries/

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 18:20

+:)+ Ah super, dat is er meteen eentje zonder bot

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Overschakelen hond naar KVV, wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 18:26

Ik bedoelde het als botloze kvv, over 2 weken gaan afwisselen met bandit is helemaal prima (hoewel gewoon op FFF houden dat ook is).

herr_balou
Berichten: 1449
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 23:47

Ik heb mijn hond - destijds 1,5 jaar, 0 spieren, 18 kilo en altijd brok gehad - in een keer overgezet op KVV zonder premix dus met bot. Ging prima. Inmiddels BARFt meneer.
Mocht je toch echt eerst met een KVV met premix willen starten, kan ik je BarfMenu (niet Premium die is zonder premix) aanraden.
Qua KVV is Bandit de allerbeste keuze wat kwaliteit betreft. Ik heb er 2 opmerkingen over. Ten eerste zou het kunnen dat je een klein beetje extra spiervlees (of een bladgroentemix) moet bijvoeren omdat het botpercentage vrij hoog is en dat kan erg harde ontlasting veroorzaken. Ten tweede is het vrij mager (heel positief vind ik) en dus moet je er relatief veel van voeren. Dus mijn schatje (nu topfit, 21,5 kilo en prachtige taille) deed het prima op zo'n 450 gram Darf KVV maar van Bandit had hij minstens 500 gram nodig.
Nu ik BARF voer en het heel mager houd en licht aangepast voor nier en lever zit hij op 500 tor 600 gram vlees plus 150 gram aan groentemix en andere extra's (rauw eitje, vet visje en gekookte rijst of iets dergelijks). Daarnaast krijgt hij belongings- en kauwsnacks.

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Overschakelen hond naar KVV, wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 23:57

Jij ook bedankt herr_balou.

Die kleine opdonder was al heel gevoelig met omschakelen van de fokker brok naar Acana. Moest dat erg voorzichtig omzetten dus neem liever het zekere voor het onzekere.

Goede tip voor als zijn drollen te hard worden, dan weet ik wat ik kan doen. Ga dat eerst wel aankijken, maar zal voor de zekerheid spullen in huis halen waarmee ik kan ingrijpen als dat gebeurt.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Overschakelen hond naar KVV, wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 18:28

Mijn hond krijgt al jaren KVV en ze poept 4-5 keer per dag. Dus overstappen op KVV geeft geen garantie dat de frequentie minder wordt. Wel zijn de drollen compacter en steviger.

CupCakes_

Berichten: 3320
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:55

Wij zijn na het proberen van een aantal merken brok vorig jaar ook overgestapt op KVV. Mijn hond poepte hiervoor 4 of 5 keer per dag. Dat vind ik best veel. Sinds dat we KVV voeren is dat verminderd met 1 a 2 keer per dag. Hij stinkt ook veel minder en is minder winderig.

BonteLisa

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-11-09

Re: Overschakelen hond naar KVV, wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 09:37

Ontlasting is nu goed, niet wisselend en negatief op giardia? Er is ook een hele fijne fb pagina ‘ik voer vers’ waar een hele hoop fijne tips op staan.

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Overschakelen hond naar KVV, wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 09:53

Ontlasting is nu super van structuur etc. Hondje 100% gezond ook.

We gaan bijna beginnen aan de overgang en dan volgens schema wat hierboven staat van Mizora.

Kan ik mooi vergelijken over een paar maandjes wat het voor mijn hond doet. KVV vs brok.