ervaringen met schapen en ezels als weide grazer.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
odilia

Berichten: 1206
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Hongarije

ervaringen met schapen en ezels als weide grazer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-21 21:54

We wonen inmiddels al een tijdje in ons nieuwe huis in Hongarije met veel grond erbij.
5000 m2 weide wat we nu weer terug in eigen gebruik hebben gekregen, maar dan de vraag wat doe je ermee? In totaal hebben we 8000 m2 rondom het huis.

In het verleden was ik altijd al een paardenmeisje en heb jaren mijn eigen paarden gehad. Door omstandigheden zijn ze naar een ander huis gegaan, maar ik merkte aan mezelf dat ik het op het laatst als verplichting voelde, al die verzorging (zowel aan huis als op een pensionstal) en rijden. het was een moetje geworden. Daarom kwam paarden houden niet meteen bij me op om deze weer te houden.

Mijn oorspronkelijke doel was om simpel te onderhouden grazers erop te zetten. Nu staat er luzerne op, van het najaar gras erbij inzaaien en je hebt een mooie gecombineerde voedselbron.

Schapen staat hoog op mijn lijst, en vooral speciale racka schapen, een hongaars ras. Schuilstalletje erbij, wat water en ze redden zich wel vermoed ik. Uiteraard moeten ze wel geschoren worden en hoeven gedaan worden. Maar of je daar echt een band mee krijgt?

Geiten en varkens vielen al snel af, vernielen alles en zijn te slim is mijn beeld van ze. plus bij varkens trek je de wilde zwijnen aan, die zitten hier al genoeg.

Nu kwam er een kudde van 3 ezels op mijn pad. totaal geen ervaring mee dus wat ingelezen, maar de een zegt dat ze heel makkelijk te houden zijn, de ander zegt moeilijker dan paarden. Makkelijk hoefbevangen etc, wat op een luzerne weide natuurlijk niet handig is. Maar wel hele leuke dieren waar je iets mee kan.

En toen liep ik even door een kudde tinkers, dan begint het toch wel weer te kriebelen. Stond een mooi, heerlijk nuchter paard die te koop was.

En dan slaat de twijfel weer toe. Wat is verstandig voor mijn doeleinde...
Als mijn dieren lopen door elkaar en kunnen met elkaar, dat vind ik ook wel belangrijk. Dus met honden, kippen en katten.
Ik wil wel wat karakter in de dieren zien, en er een band mee op kunnen bouwen.

Graag hoor ik ervaringen van het houden van schapen en ezels, zodat ik dat ook wat kan vergelijken met paarden.

imaudy
Berichten: 5017
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: ervaringen met schapen en ezels als weide grazer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 00:43

Ik vind ezels behoorlijk koppig. Is een koppeltje falabella's niks?

Geitjes zijn met een goede omheining }> ook heel leuk. Schapen kunnen ook best tam worden, maar minder snel dan geiten. Het is maar net wat je zelf het meest aanspreekt.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 00:47

odilia schreef:
Schapen staat hoog op mijn lijst, en vooral speciale racka schapen, een hongaars ras. Schuilstalletje erbij, wat water en ze redden zich wel vermoed ik. Uiteraard moeten ze wel geschoren worden en hoeven gedaan worden. Maar of je daar echt een band mee krijgt?

.

Als dat je attitude is wat schapen betreft moet je er niet aan beginnen.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:34

Schapen kunnen heel leuk zijn hoor. Ene ras is tammer dan het andere maar wij hadden echt leuke schaapjes, aten uit de hand en waren erg mak. Je kan zeker wel een band met schapen krijgen, in ieder geval zodanig dat ze je herkennen als degene die ze eten geeft. :')

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:41

Suzanne F. schreef:
Schapen kunnen heel leuk zijn hoor. Ene ras is tammer dan het andere maar wij hadden echt leuke schaapjes, aten uit de hand en waren erg mak. Je kan zeker wel een band met schapen krijgen, in ieder geval zodanig dat ze je herkennen als degene die ze eten geeft. :')

Zat schapen waar je zowat over struikeld als je met voer aankomt, ze vangen is een ander verhaal. Maar je zal er flink in moeten investeren om ze mak te krijgen en het blijft niet zo makkelijk "hangen". Echter als je een dagelijkse routine hebt met voeren en er bij gaan zitten lukt dat ook. Let wel dat gezien de rijke voeding van de wei die jij schetst, dat je er mee zal moeten fokken en mogelijk de rammen er vrij rap bij weg moet halen, omdat die eenmaal volwassen die hoeveelheid calcium en eiwit niet kwijt kunnen in melk en dracht.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: ervaringen met schapen en ezels als weide grazer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:34

Ezels zou ik niet doen. Zeker niet samen met schapen. Ezels durven de pasgeboren lammeren wel eens als speelgoed zien en dan heb je dode lammeren. Ezels moet je trouwens ook niet op een weide zetten die zeer rijk is.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:39

Ik denk ook als je 8000m2 totaal hebt en een paard(je) overweegt, dan zou je al met 2 paarden (ivm het gezelschap) op het ook wel jaarrond nodig hebben van die 8000m2 zitten. Wellicht bakje, paddockje, bestrating.... je wilt er misschien ook nog een stukje tuin vanaf halen...dan blijft er imo niet zo gek veel ruimte meer over voor andere grazers.

En dan heb je 2 paarden omdat 1 zo sneu is. Maar als je dan met 1 op pad gaat dan blijft nr. 2 alleen achter en voor je het weet ben je op zoek naar nr. 3 als gezelschap voor nr. 2 en hopla weg is je gras :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:46

pmarena schreef:
Ik denk ook als je 8000m2 totaal hebt en een paard(je) overweegt, dan zou je al met 2 paarden (ivm het gezelschap) op het ook wel jaarrond nodig hebben van die 8000m2 zitten. Wellicht bakje, paddockje, bestrating.... je wilt er misschien ook nog een stukje tuin vanaf halen...dan blijft er imo niet zo gek veel ruimte meer over voor andere grazers.

En dan heb je 2 paarden omdat 1 zo sneu is. Maar als je dan met 1 op pad gaat dan blijft nr. 2 alleen achter en voor je het weet ben je op zoek naar nr. 3 als gezelschap voor nr. 2 en hopla weg is je gras :=

Volgens mij wil ze juist geen paarden?

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: ervaringen met schapen en ezels als weide grazer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:49

Zelf totaal geen ervaring mee of kennis van maar alpaca's of lama's? Ik weet van alpaca's dat je ze ook best tam kan krijgen

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:59

_San87_ schreef:
pmarena schreef:
Ik denk ook als je 8000m2 totaal hebt en een paard(je) overweegt, dan zou je al met 2 paarden (ivm het gezelschap) op het ook wel jaarrond nodig hebben van die 8000m2 zitten. Wellicht bakje, paddockje, bestrating.... je wilt er misschien ook nog een stukje tuin vanaf halen...dan blijft er imo niet zo gek veel ruimte meer over voor andere grazers.

En dan heb je 2 paarden omdat 1 zo sneu is. Maar als je dan met 1 op pad gaat dan blijft nr. 2 alleen achter en voor je het weet ben je op zoek naar nr. 3 als gezelschap voor nr. 2 en hopla weg is je gras :=

Volgens mij wil ze juist geen paarden?


odilia schreef:
[knip]

En toen liep ik even door een kudde tinkers, dan begint het toch wel weer te kriebelen. Stond een mooi, heerlijk nuchter paard die te koop was.

[knip]

Graag hoor ik ervaringen van het houden van schapen en ezels, zodat ik dat ook wat kan vergelijken met paarden.



:)

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:15

Ik heb Racka's, al jaren en echt tam en makkelijk worden ze beslist niet. Ze zijn wel mooi om te zien en verder ook niet heel ziektegevoelig of zo. De horens kunnen helpen bij het vangen, maar zijn ook levensgevaarlijk in de beweging of wanneer ze langs je wegspringen.

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 15:08

Wij hebben drie schapen en ik denk dat die ideaal zijn voor begrazing. Ezels moet je juist niet teveel geven, want dat zijn echt van die Shetlanders die snel dik worden. Ze leven in schrale gebieden en eten wat ze eten kunnen. Ze zijn dus ook vaak te dik helaas.

Schapen is eigenlijk qua onderhoud wat je beschrijft. Ik laat 1x per jaar iemand komen die ze scheert en ontwormd. Er hebben een sober ras en geen natte grond, dus de klauwtjes doet ze meteen mee met scheren 1x per jaar en zelfs dat is amper nodig.

Ga wel heel bewust op zoek naar een ras dat bij je past. Die van ons klimmen bij mij op schoot, maar voor alle andere mensen lopen ze weg. Niet angstig, maar gewoon dat ze een stapje opzij doen en zich net niet laten aaien :-). Je kan er zeker een band mee krijgen, maar ook hierbij lijkt het me belangrijk dat de basis erin zit. Die van mij kwamen van een kinderboerderij en waren meteen drukte gewend. Als je schapen neemt die alleen mensen in de verte gezien hebben, denk ik dat er weinig aan is. Ik heb gekozen voor Herdwicks vanwege het leuke karakter en grappige uiterlijk. Er is echt verder geen onderhoud aan. Ze zijn nu 7 jaar en nog nooit de dierenarts gezien, behalve eentje een keer onthoornen omdat de eikel vast was komen te zitten en zijn hoorn half los had getrokken.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: ervaringen met schapen en ezels als weide grazer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:23

van wat ik weet van ezels is dat toch wel heel andere koek dan paarden, ezels kunnen ook niet zo goed tegen regen

ik heb zelf op moment 2 drachtige ooien. Heb daar niet heel veel werk extra aan. Toen ze kwamen waren ze heel schuw, inmiddels kan ik de ene redelijk aaien, de andere houd meer afstand. Ze komen als ik fluit, maar ze weten ook dat ze dan 99 van de 100 keer wat te vreten krijgen en daar doen ze heel veel voor. Als er wel wat bij ze gedaan moet worden is het wel een dingetje/ handigheidje om ze op de kont te krijgen voor het scheren/ klauw bekappen/ ontwormen.
Niet alle rassen zijn even mak, vroeger had mijn man romanovs en die zijn echt half wild en moeilijk te hanteren. Nu heb ik duitse zwartkoppen en die zijn een stuk rustiger/tammer

Anoniem

Re: ervaringen met schapen en ezels als weide grazer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 17:20

Ezels hebben een waterdoorlatende vacht, dus die dienen altijd schuilgelegenheid tot hun beschikking te hebben, net als geiten. Houdt daar in ieder geval rekening mee.
.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 17:21

Varkens zijn ook heel leuk. Wij hebben een kune kune en een Gottingher. Lopen de hele dag en avond bij de paarden op de track en kunnen regelmatig op de weitjes.
Vooral de kune Kune graast graag en zolang ze goed kan grazen, wroeten ze niet. Je kan dan evt apart een kuil met water aanbieden.
Ze hebben een eigen hok en gaan echt naar bed, maar liggen overdag ook veel in de zon te pitten. Bij slecht weer zie ik ze amper.
Ze vragen veel aandacht, willen graag aaien, maar je kan ze geen halster omdoen en echt leiden. Wel goed lokken met voer en geluiden.

Of Alpalca's? Geen eigen ervaring mee, maar wel meegemaakt op stallen en bij mensen thuis en ze zijn wel super grappig. Moeten ook geschoren en beschutting hebben.

odilia

Berichten: 1206
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Hongarije

Re: ervaringen met schapen en ezels als weide grazer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 20:55

bedankt voor alle input, vooral de laatste antwoorden heb ik zeker wat aan. Ik ga toch richting schapen denk ik.

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 21:07

odilia schreef:
Schapen staat hoog op mijn lijst, en vooral speciale racka schapen, een hongaars ras. Schuilstalletje erbij, wat water en ze redden zich wel vermoed ik. Uiteraard moeten ze wel geschoren worden en hoeven gedaan worden. Maar of je daar echt een band mee krijgt?

Nu kwam er een kudde van 3 ezels op mijn pad. totaal geen ervaring mee dus wat ingelezen, maar de een zegt dat ze heel makkelijk te houden zijn, de ander zegt moeilijker dan paarden. Makkelijk hoefbevangen etc, wat op een luzerne weide natuurlijk niet handig is. Maar wel hele leuke dieren waar je iets mee kan.


Geen ervaring met ezels, maar schapen vragen wel een heel degelijke omheining, die vinden snel een uitweg.

Wat hoefbevangenheid betreft: luzerne is eiwitrijk en suikerarm, dus eigenlijk juist ideaal. Mijn bevangen merrie staat nu op louter luzernehooi, bevat amper 5% suiker, tegenover bijna 14% in mijn gewoon hooi.

Maar verder kan ik je helaas niet veel persoonlijke ervaringen meegeven.

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 21:12

Ze zijn wel makkelijk hoor. Overigens liggen die van mij het liefst in een open stal, zodat ze alles kunnen overzien. Het is eigenlijk meer een afdak. Het is ook handig een stuk te bestraten, zodat je in de winter daar hooi kunt voeren en ze houden hun klauwtjes zo ook een beetje korter.

En nogmaals, ga echt bewust op zoek naar een ras dat je aanspreekt. Het ene schaap is de ander niet. Wij hebben zelf gecastreerde rammen en een ooi (broers en zus) en de gecastreerde rammen zijn heel vriendelijk.

Je hebt ook hele kleine en behoorlijk grote rassen. En sommige rassen die vooral gelukkig zijn in een grote kudde. Bedenk vooraf wat voor jou belangrijk is en wat voor contact je wilt met je dieren.

Overigens is niet elk ras bezig met uitbreken. De herdwick zouden juist erg standvastig zijn en gehecht aan 'hun' weide, terwijl je ook zwervende rassen hebt. En rassen die het niet eens door hebben als een hek open staat :)

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: ervaringen met schapen en ezels als weide grazer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:48

Ik heb ook 5000 m2 en helaas geen paarden meer. Ik heb nu nog twee landgeiten (vroeger 6 plus lammeren), maar dat is echt te weinig voor de weide. Heb momenteel iemand die haar paard en een dwerggeit hier heeft staan. Alles loopt samen en dat gaat prima. Ik had vroeger ook de paarden, de geiten, de kippen (en de katten) gewoon samen, nooit een probleem geweest.

Schapenboeren willen vaak wel graag schapen tijdelijk op je land zetten, maar het gras is dan wel heel snel op. Bij mij hebben ze een keertje 99 schapen en lammeren (jaja, ik heb ze geteld) in de wei gezet, na 8 dagen was alle gras op, en begonnen ze bij bosjes te ontsnappen op zoek naar groener gras .)

Maar op zich is het geen verkeerd idee om je wei voor anderen ter beschikking te stellen tot je weet wat je wilt, want dan leer je eea kennen en kun je rustig nadeneken zonder dat je wei eraan gaat (wat bij mij wel een beetje is gebeurd).

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: ervaringen met schapen en ezels als weide grazer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:15

Zo jeetje dat is ook wel een heel klein beetje overdreven zeg, om er meteen zo veel op te zetten....dat zag je ook niet helemaal aankomen zeker...? :=

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 09:23

Niet moeilijk dat die weide op 8 dagen tijd was af gegeten. Zo'n kudde schapen op die oppervlakte. Van overdrijven gesproken. :oo

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: ervaringen met schapen en ezels als weide grazer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:12

Ik heb ook moeite dat voor me te zien, zo goed als honderd schapen op een halve ha.
Zijn ze daar zó wanhopig dat iedere postzegel land afgegraasd moet worden...?

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: ervaringen met schapen en ezels als weide grazer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:26

Ik denk ook dat je als schapenhouder dan snel de kans loopt dat je niet nogmaals gevraagd wordt. Hier een halve hectare achter het huis en stel ik zou er wat schapen op "uitnodigen" dan zou ik persoonlijk verwachten dat er een stuk of 10, hooguit 20 gebracht worden :=

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 16:57

pmarena schreef:
Zo jeetje dat is ook wel een heel klein beetje overdreven zeg, om er meteen zo veel op te zetten....dat zag je ook niet helemaal aankomen zeker...? :=


Nee, dat zag ik inderdaad niet aankomen. We woonden hier net en hadden zelf nog geen dieren, dus toen die boer vroeg of hij zijn schapen er mocht neerzetten vond ik dat alleen maar leuk.

Toen ik een paar dagen later 's ochtends vroeg naar de wei keek stond die tot mijn grote verrassing vol schapen en lammetjes. Ik vond het heel erg leuk. Al waren die dieren wel heel erg schuw.

Toen we na 8 dagen aan alle kanten lammetjes en schapen aan het vangen waren, die ontsnapten en deels op de weg liepen, was het allemaal wat minder leuk. Ik was als de dood dat ze zouden verongelukken. De omheining was best slecht toen en dat maakte ontsnappen heel gemakkelijk. We konden ze niet zo snel terugzetten als ze ontsnapten, het was echt dweilen met de kraan open. :)

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: ervaringen met schapen en ezels als weide grazer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 18:43

Hopelijk kon je snel die schapenboer beereiken dan en kwam die snel in actie om het hele spul weer op te laden....