Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Kat diabetes

 
Profiel   

Net hebben we te horen gekregen dat onze kat van ongeveer 15 a 16 jaar diabetes heeft.

Ze moet 2x per dag een insulinespuit krijgen. Dit moet steeds op hetzelfde uur gebeuren, en ook steeds 12 uur uit elkaar, voor de spuit moet ze ook eerst gegeten hebben.

Mijn moeder was te overdonderd om veel vragen te stellen.
Maar nu dus, hoe moet dat ooit in de praktijk werken?
Onze kat kan vrij binnen en buiten lopen, dus we zijn niet zeker dat er steeds rond het juiste tijdstip zal zijn, laat staan dat ze net ervoor ook nog zal willen eten.
Mijn ouders kunnen dan nooit meer 's avonds ergens naartoe gaan, laat staan op vakantie gaan?
Ik kan me voorstellen dat die inspuitingen stress zullen opleveren, waardoor het op termijn steeds moeilijker zal worden om die insuline toe te dienen?

Hoe pakken bokkers dit aan? Dit is toch niet echt haalbaar, en mijn ouders zijn al personen zonder sociaal leven :+
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 21:28 



 
Profiel   

Ik heb ook een diabeteskat gehad en de behandeling vergt inderdaad wel wat toewijding, maar het is goed te doen.

De injecties zijn pijnloos voor de kat en de prikjes in het oor om zelf de glucosewaarde te testen ook, dus voor het overgrote deel van de katten levert het geen stress op.

Ik raad je aan je licht eens op te steken op het forum van diabeteskatten.nl Daar zit veel kennis en hulp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 13:05 



 
Profiel   

Toewijding is idd het goed woord.
Ik ben inmiddels 3 jaar verder met mijn diabetische kat.
Ik werk ploegen, dus ga maar na hoe onhandig dat is.
Ik heb gelukkig een heel goed vangnet om mij heen, mijn zus en mijn moeder helpen mij enorm, waar is zeer dankbaar voor ben :)
Het is niet alleen eten voor dat de insuline wordt gegeven, maar ook daar tussen door, om een eventuele hypo te ondervangen.
Mijn kat krijgt om half 9 eten + insuline en daarna om half 1 en om half 4, ook 's nachts. De voerbeurten tussendoor worden gegeven dmv een timerbak.
Hoe hoog was zijn bloedsuiker?
Thuis testen is wel van belang, omdat er bij de dierenarts vaak een stresswaarde uit komt en dus hoger uitvallen dan in werkelijkheid.
Ik test mijn kat btw in zijn kussentje onder aan zijn poot.
Mijn tuin in afgezet, dus m'n kat is altijd in de buurt :)

De forumtip van hier boven is zeker een goede, je kan enorm veel leren daar en ze helpen je ook goed mee.

Hier zie je z'n timerbak:

En hier zijn testmoment (incl rare geluiden van mij :') )

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 13:28 



 
Profiel   

Schemerdier schreef
Net hebben we te horen gekregen dat onze kat van ongeveer 15 a 16 jaar diabetes heeft.

Ze moet 2x per dag een insulinespuit krijgen. Dit moet steeds op hetzelfde uur gebeuren, en ook steeds 12 uur uit elkaar, voor de spuit moet ze ook eerst gegeten hebben.

Mijn moeder was te overdonderd om veel vragen te stellen.
Maar nu dus, hoe moet dat ooit in de praktijk werken?
Onze kat kan vrij binnen en buiten lopen, dus we zijn niet zeker dat er steeds rond het juiste tijdstip zal zijn, laat staan dat ze net ervoor ook nog zal willen eten.
Mijn ouders kunnen dan nooit meer 's avonds ergens naartoe gaan, laat staan op vakantie gaan?
Ik kan me voorstellen dat die inspuitingen stress zullen opleveren, waardoor het op termijn steeds moeilijker zal worden om die insuline toe te dienen?

Hoe pakken bokkers dit aan? Dit is toch niet echt haalbaar, en mijn ouders zijn al personen zonder sociaal leven :+

Hier hebben we net 2 weken geleden onze diabeet in laten slapen na 3 jaar diabetes.
Heel eerlijk, het kan je behoorlijk beperken in je leven, maar de katten kunnen nog een goed leven hebben als hun diabetes eenmaal onder controle is.
Wij zijn in de afgelopen jaren geen weekendjes weg geweest(1x en toen hebben we oppas geregeld die de kat durfde te spuiten) ergens blijven eten zorgt ervoor dat als het savonds erg gezellig is je mogelijk eerder naar huis moet dan je zou willen.

Kwa behandeling is het wel vaak goed te doen.
De prikjes wennen ze vaak snel aan als je eenmaal wat zelfvertrouwen hebt om je ding te doen, ook als de kat een slechte dag heeft en tegenstribbelt.
Het prikje insuline voelen ze vaak nieteens omdat het naaldje zo dun is.
Ik raad aan om voor de glucosemeter op diabetescentrale.nl te kijken naar de Freestyle Freedom Lite.
Deze heeft maar een heel klein drupje nodig en werkt erg fijn.
Ik raad aan om zoals eerder genoemd een timer bak aan te schaffen zodat er op gezette tijden gegeten kan worden, om inderdaad een hypo tegen te gaan.
Hebben je ouders meer katten?

En wat voor insuline heeft de dierenarts aangeraden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 13:53 



 
Profiel   

Wij hebben ook al bijna 2 jaar een diabetes kat. En ik vind het inmiddels prima te doen. Met prozinc insuline kun je af en toe iets schuiven in de tijden. Dus dat gebeurt wel eens bij een etentje oid. We hebben een voerautomaat zodat hij regelmatig eten krijgt. En op vakanties nemen we hem mee of de kattenoppas komt 2x per dag. Er zijn ook goede pensions die diabeteskatten nemen.

Onze kat is niet makkelijk, maar laat het spuiten en de waardes meten thuis prima toe. De dierenarts eet hij bijna op. Zelf rustig blijven en belonen, werkt hier heel goed.

Afhankelijk van hoe hoog de waardes zijn en of de kat overgewicht heeft, kun je het ook nog misschien oplossen met koolhydraat arm voer met veel eiwitten (geen diabetes voer!). Maar meestal lukt dit niet.

Zowiezo is het voor een diabetes kat van belang dat hij voer krijgt met weinig koolhydraten en veel eiwitten.


Laatst bijgewerkt door Esther_ op 12-06-21 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 14:56 



 
Profiel   

Hier ook een diabeet. Al weer een jaar of twee denk ik?
Ja, het vraagt best even wat van je. Ik ben gelukkig graag thuis dus meestal is het niet zo'n probleem. Met uit eten gaan ofzo is het lastiger, maar dat zij zo. Altijd weer op tijd thuis zijn. Als we op vakantie gaan dan komt een vriendin logeren. Ik heb meer dieren, dus dat is toch nodig en heel fijn dat het kan.

Het hangt van je kat af hoe goed ie reageert op de spuiten geven, mijn kat laat het allemaal toe. Ik geloof niet dat de prikjes pijnloos zijn eigenlijk, en de prik in zijn oor elke maand om zijn bloedwaarde te controleren zeker niet, dat merk ik wel aan zijn reactie. Maar ik heb een hele beleefde kat, die het doorstaat.

Mijn kat krijgt elke dag om 7:15 / 19:15 zijn voer, dat eet hij dan in één keer op. Ik prik hem dan ook.

Positieve is dat hij het heel goed doet hiermee, en hij is ook goed op gewicht. Kan hier prima oud mee worden. En hij heeft ook steeds minder insuline nodig, mogelijk dat zijn lichaam het op een bepaald moment weer kan overnemen. We hebben laatst een stap terug nog geprobeerd maar dat was te groot, dus nu weer even wat meer. En dan na een tijdje weer eens een weekje een lagere dosis proberen.

Je mag me ook pb'en als je wilt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 15:14 



 
Profiel   

Bedankt voor de antwoorden.

De dierenarts heeft inderdaad aangeraden over te schakelen op aangepast voer met weinig koolhydraten. Ze hebben nog een tweede kat, die te dik is. De diabeteskat is juist heel mager.

De eerste prik is goed gegaan, dus ze zijn al wat geruster. Mijn vader wou er niks mee te maken hebben, maar is ondertussen al wat bijgedraaid :))

De kat had wel enorm veel stress bij de dierenarts, heeft dit invloed op de waardes?

Maandag moet ze opnieuw naar de dierenarts een paar uur na de eerste prik om de waardes te controleren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 15:43 



 
Profiel   

Schemerdier schreef
Bedankt voor de antwoorden.

De dierenarts heeft inderdaad aangeraden over te schakelen op aangepast voer met weinig koolhydraten. Ze hebben nog een tweede kat, die te dik is. De diabeteskat is juist heel mager.

De eerste prik is goed gegaan, dus ze zijn al wat geruster. Mijn vader wou er niks mee te maken hebben, maar is ondertussen al wat bijgedraaid :))

De kat had wel enorm veel stress bij de dierenarts, heeft dit invloed op de waardes?

Maandag moet ze opnieuw naar de dierenarts een paar uur na de eerste prik om de waardes te controleren.

Dat heeft zeker invloed op de waardes :)
Welk voer geef je? De voorkeur ligt bij natvoer, mits je kat dat wilt eten. Die van mijn krijgt animonda carni. Dat is een compleet natvoer, met zeer weinig koolhydraten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 16:04 



 
Profiel   

Zelf kunnen meten is wel echt fijn. Ik meet regelmatig, en dan hoef ik niet apart naar de dierenarts met alle stress die de waardes omgooit. Die stress hier van een minuutje terwijl ik bezig ben heeft veel minder impact.
Mijn kat krijgt wel brokken, deze: https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... cht/314485
Werkt voor hem prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 16:09 



 
Profiel   

Dat zelf meten klinkt inderdaad wel interessant.

Momenteel krijgen ze natvoer en voer van Hills. Maar ik weet niet wat de dierenarts heeft aangeraden van voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 16:12 



 
Profiel   

Ik zou er niet direct van uit gaan dat wat de dierenarts voorschrijft ook daadwerkelijk goed voer is. Meestal is dat nog behoorlijk koolhydraatrijk.
En ook nog eens veel duurder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 17:18 



 
Profiel   

Ik heb al zo’n 3 jaar een diabeet, ik vind het lastigste nog om niet vergeten insuline te halen :') . De rest went vanzelf. Wij prikken elke dag 8.30-20.30 en dan krijgt hij ook zijn eten. Hij weet tot op de minuut wanneer het half 9 is

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 17:20 



 
Profiel   

Hier een link met de koolhydraten per voersoort (natvoer) Groen is goed, oranje kan nog net rood is niet goed. https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... gCh6c/edit

En voor brok https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... mh5bs/edit

Hills is in ieder geval geen geschikt voer, ook al heeft de dierenarts het liefst dat je dit voert.

Ik voer animonda carny van natvoer en power of Nature voor brok. Dit kunnen ook niet diabetes katten eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 17:49 



 
Profiel   

Volgens jouw Excel had ik beter Orijen kunnen blijven voeren ipv de Diabetic die hij nu krijgt?
Hij doet het er nu wel goed op echter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 19:50 



 
Profiel   

Een diabetes kat is zeker een beperking in je leven. Als ze eenmaal goed zijn ingesteld, kunnen ze wel echt prima een kwalitatief leven hebben. Je zult alleen wel met een hoop rekening moeten houden. Maar vaak went het ook en is het de moeite zeker waard.

Als je zelf glucose kunt meten, dan is dat wel te adviseren. Stress heeft zeker ook wel invloed op de glucose in het bloed.

Overigens is diabetes bij een kat waarbij het dagelijks prikken niet mogelijk is ook een reden om de kat in te laten slapen. Ik ben zelf dierenarts en de meeste mensen die gaan ervoor na de eerste schok, maar er zijn gevallen waarbij we hebben besloten dat euthanasie ook een optie is.

Zeg niet dat je hiervoor moet kiezen, maar als het niet lukt/kan kan het ook een keuze zijn. Dat wilde ik je ook meegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 20:05 



 
Profiel   

Ik heb vier jaar een diabeet gehad. Moeilijk was vooral dat we meerdere katten waardoor het dieet lastig was. We prikten 6 uur s morgena en avond. In de weekenden dus ook even uit bed om te prikken. Een hele tijd heel trouw geprikt maar haar suikerwaardes vlogen alle kanten op dus later iets minder strikt op tijd maar wel bij voeding en soms iets langer als 12 uur er tussen. Was anders echt niet vol te houden. Gelukkig ook een buurvrouw die kon prikken. Je kon trouwens niet merken of hij een hypo of een hyper had. Soms de waarde onder de 2 en de volgende dag weer 32. Alle kwaaltjes stapelde op. Hart en nierfalen. Vaak uitgedroogd waarvoor infuus. Op 24 jarige leeftijd kreeg ze insulten en is ze ingeslapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 21:09 



 
Profiel   

Poeh dat lijkt me wel heel lastig ja. Mijne zit meestal tussen de 5-8 dus helemaal prima; zat boven de 20 toen we het ontdekten. Mijn kat is 13 trouwens :) ik hoop dat ie nog even meegaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 21:11 



 
Profiel   

Ik heb twee katten met suikerziekte en op zich is het goed te doen hoor.
In principe krijgen ze hier om 7.15 en om 19.15 hun insuline prikken.
In het weekend kan het wel eens iets later worden in de ochtend als ik niet op tijd wakker ben.
Voer staat er de hele dag.
Wij hebben uitvoerig met de dierenarts overleg gehad en dit werkt voor ons en de katten goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 21:14 



 
Profiel   

Century schreef
Volgens jouw Excel had ik beter Orijen kunnen blijven voeren ipv de Diabetic die hij nu krijgt?
Hij doet het er nu wel goed op echter.

Orijen zit nog vrij hoog. Dus als diabetic ietsjes hoger zit, zie je inderdaad weinig verschil.
Hoe lager in koolhydraten hoe beter.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 21:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen