Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe lang nagels hond

 
Profiel   

Misschien een gekke vraag maar, hoe weet je precies hoe lang/ kort de nagels van je hond “ horen”?
De meeste nagels van onze hond raken de grond net niet als hij staat, maar met lopen hoor ik sommige nagels echt duidelijk tikken op de stoep.
Dat lijkt mij dus te lang?
Helaas kan ik het slecht zien omdat ze zwart zijn.

Ik lees verschillende dingen. Op Engelse/ Amerikaanse sites lees ik veel over hele korte nagels, waar ze echt voorstander zijn voor zo kort als kan. Je mag ze niet horen tikken.
Op veel Nederlands sites zie ik dat de nagels net de grond wel/ niet mogen raken…
Dat is dus nogal een verschil…
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 09:57 



 
Profiel   

Afknippen tot het "leven".
Als het goed is raken ze dan de grond niet. (Anders gaan ze ook glijden op bijv laminaat)

Dat is bij zwart idd moeilijk te zien en een beetje gokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 09:59 



 
Profiel   

Ik laat ze het gewoon zelf afslijten en verzorgen, zo'n lijf (mits correct gebouwd) zorgt zelf wel dat het op de juiste lengte blijft. De honden hier verzorgen hun eigen poten keurig, dat kan ik met een schaar echt niet hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 10:04 



 
Profiel   

Hier gebeurt dat dus niet. Slijt ze zelf niet genoeg af en is ook al op leeftijd..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 10:05 



 
Profiel   

Als de poot gewoon staat horen ze de grond net niet te raken. Dan zijn ze kort genoeg. :)
Dus hij slijt ze met lopen wel. Anders zouden ze de grond raken als ie zou staan.
Ze moeten de grond tijdens lopen ook raken, anders slijten ze niet. Dus t is normaal dat je ze hoort tikken.


Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 13-06-21 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 10:28 



 
Profiel   

Muze schreef
Hier gebeurt dat dus niet. Slijt ze zelf niet genoeg af en is ook al op leeftijd..



Hoe ouder de hond, hoe verder het leven in de nagel doorgroeit, hoe langer de nagels blijven.

Meeste honden slijten de nagels inderdaad zelf door veel op harde ondergrond te lopen. Als ze continu op gras lopen slijten nagels nauwelijks.

Zoals gezegd, oudere honden hebben vaker langere nagels omdat het leven ook verder doorgegroeid is. Deze kun je dus ook niet meer zo heel kort knippen.

Vergelijk de nagels van je hond met je eigen nagels. En met de hoeven van paarden. Hoe korter je ze knipt, hoe dichter je bij het leven zit, hoe pijnlijker het is. Dus te kort is absoluut niet prettig voor ze!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 10:29 



 
Profiel   

Ik vind zwarte nagels juist makkelijker dan witte nagels omdat je bij zwart precies kan zien tijdens het knippen hoe ver je bent. Ik ben zelf voorstander van zo kort dat ze net de grond raken tijdens het lopen maar niet tijdens het staan.

Het hangt ook erg van de stand van de nagels af. Mijn ene hond heeft nagels die bijna recht naar voren groeien, die zijn dus veel langer tot ze eens de grond raken en knip ik dus korter.

Mijn andere hond heeft een ziekte aan zijn nagels waarbij zijn nagels eraf vallen (SLO) dus daar houd ik de nagels zo kort mogelijk om het leven zo kort mogelijk te houden. Maar dat is dus écht kort, zo kort dat je hem in huis niet hoort lopen. Merk overigens niet dat hij er last van heeft met rennen. Je hebt ze niet snel te kort in mijn ogen.

@Damoiseaux (als ik het goed spel), het leven trekt zich terug naarmate de nagel korter wordt. Dus dat klopt niet helemaal. Uiteraard is er een minimum lengte aan dat leven (er zit immers ook een botje in de teen). Maar juist door ze te lang te laten groeien krijg je hele lange levens waardoor je de nagels niet meer kort genoeg kan krijgen tenzij je er veel tijd in steekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 10:40 



 
Profiel   

Ik zie het genoemde zwarte puntje niet hoor in de zwarte nagels van onze hond.
Hij heeft wel hele dikke, brokkelige nagels.
Misschien daardoor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 10:45 



 
Profiel   

Daar wordt dit mee bedoeld. Let maar eens op de structuur van de nagel die verandert wanneer je korter knipt (als dat kan, en niet té kort natuurlijk). Je zal zien dat ie van een beetje brokkelig en hol gaat naar steviger en uiteindelijk een beetje 'gooey'. Dan stop je.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 10:54 



 
Profiel   

Ah top. Ik wist ook niet goed hoe ik het kon zien ( en wat ik moest zien).
We zitten nu op brokkelig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 10:55 



 
Profiel   

Tijdens het lopen de grond wel raken en bij stilstand net niet
Ik weet niet beter dat je honden hoort lopen
Nagels moeten de grond wel raken tijdens het lopen
Hoe zouden ze anders kunnen slijten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 17:09 



 
Profiel   

Dat leek mij ook maar ik lees ook “ hoort u de nageltjes tikken op uw Parket dan is het tijd om te knippen”.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 17:53 



 
Profiel   

Kaus schreef
Ik vind zwarte nagels juist makkelijker dan witte nagels omdat je bij zwart precies kan zien tijdens het knippen hoe ver je bent. Ik ben zelf voorstander van zo kort dat ze net de grond raken tijdens het lopen maar niet tijdens het staan.

Het hangt ook erg van de stand van de nagels af. Mijn ene hond heeft nagels die bijna recht naar voren groeien, die zijn dus veel langer tot ze eens de grond raken en knip ik dus korter.

Mijn andere hond heeft een ziekte aan zijn nagels waarbij zijn nagels eraf vallen (SLO) dus daar houd ik de nagels zo kort mogelijk om het leven zo kort mogelijk te houden. Maar dat is dus écht kort, zo kort dat je hem in huis niet hoort lopen. Merk overigens niet dat hij er last van heeft met rennen. Je hebt ze niet snel te kort in mijn ogen.

@Damoiseaux (als ik het goed spel), het leven trekt zich terug naarmate de nagel korter wordt. Dus dat klopt niet helemaal. Uiteraard is er een minimum lengte aan dat leven (er zit immers ook een botje in de teen). Maar juist door ze te lang te laten groeien krijg je hele lange levens waardoor je de nagels niet meer kort genoeg kan krijgen tenzij je er veel tijd in steekt.



Als paraveterinair knip ik heel wat nagels en bij oudere hondjes heb je echt langere nagels omdat het leven langer doorgroeit. Ook dmv standverandering etc, zie hieronder.

"Lange nagels hoeven niet altijd geknipt te worden. Bij het ouder worden is het normaal dat de ondervoet wat doorzakt en dat de nagels wat minder kort afslijten. Daarnaast loopt de oudere hond mogelijk wat minder en vooral wat minder fanatiek. De nagel past zich aan doordat ook het leven verder doorloopt. Dit is goed te merken omdat met kort afknippen de nagel al begint te bloeden. Hoewel dit helemaal niet erg is en nauwelijks pijn doet, geeft het wel aan dat het knippen mogelijk niet nodig is.
Het (te kort) afknippen geeft de hond ook minder houvast. Dat is eigenlijk niet netjes omdat juist de oudere hond deze grip nodig heeft. De hond is wat stijver en heeft minder spierkracht en glijdt door te korte nagels makkelijker uit."

Bron: Dierenkliniek 't Ossehoofd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 18:00 



 
Profiel   

@Damoiseaux2, ik snap niet helemaal de link tussen jouw reactie en wat ik zei? Ik zei namelijk 'Maar juist door ze te lang te laten groeien krijg je hele lange levens waardoor je de nagels niet meer kort genoeg kan krijgen tenzij je er veel tijd in steekt.' dus dat komt overeen met wat jij quote?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 18:25 



 
Profiel   

Een wit vel papier nemen, neer leggen en dan met de poot er over heen gaan. Als je een afdruk ziet zijn ze te lang

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 22:49 



 
Profiel   

Als je een afdruk ziet
Raken ze het papier , geloof niet dat je daar veel meer dan dat van af kunt leiden

Als ik dat bij onze teef doe en ik zou op basis daarvan gaan knippen
Dan zou ze bij de eerstvolgende sprint waarbij ze een bocht trekt onderuit gaan ivm geen grip hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-21 13:33 



 
Profiel   

Sonja_VR, dat valt wel mee hoor := Ik zeg niet dat nagels daadwerkelijk zo kort moeten maar mijn hond heeft dus nauwelijks nog nagels door een ziekte en de nagels die hij heeft zijn zo kort als maar kan. Hij gaat nooit onderuit tijdens het rennen, zelfs niet tijdens het schapendrijven waarbij hij veel snelle, korte bewegingen maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-21 15:49 



 
Profiel   

Onze hond heeft nagels die de grond aanraken, ook als ze staat. De trimster knipt tot aan het leven en korter dan dit kan niet omdat ze anders in het leven zit volgens haar. Is het beter om toch wat korter te knippen of zo te laten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-21 15:53 



 
Profiel   

deksel schreef
Onze hond heeft nagels die de grond aanraken, ook als ze staat. De trimster knipt tot aan het leven en korter dan dit kan niet omdat ze anders in het leven zit volgens haar. Is het beter om toch wat korter te knippen of zo te laten?

Korter kan niet. Dat doet pijn en gaat bloeden. Wel kun je ze zelf regelmatig bijhouden zodat het leven niet verder groeit / of het leven weer wat teruggedrongen wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-21 16:06 



 
Profiel   

Kaus schreef
Sonja_VR, dat valt wel mee hoor := Ik zeg niet dat nagels daadwerkelijk zo kort moeten maar mijn hond heeft dus nauwelijks nog nagels door een ziekte en de nagels die hij heeft zijn zo kort als maar kan. Hij gaat nooit onderuit tijdens het rennen, zelfs niet tijdens het schapendrijven waarbij hij veel snelle, korte bewegingen maakt.


Wij hebben een teef van 48 kg
Daar valt dat niet bij mee als ze flink aan de stuiter gaat :n

Met de reu ook niet trouwens
Die woog er maar 43, maar tijdens het pakwerk kwam de extra grip van de nagels maar wat goed uit bij die mafkees

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-21 19:20 



 
Profiel   

deksel schreef
Onze hond heeft nagels die de grond aanraken, ook als ze staat. De trimster knipt tot aan het leven en korter dan dit kan niet omdat ze anders in het leven zit volgens haar. Is het beter om toch wat korter te knippen of zo te laten?


Wat Hananas zegt
Korter kan niet , dan knip je een dwars door vlees/zenuwen heen en das serieus niet leuk
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-21 19:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen