Kitten met niesziekte - jullie ervaringen, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Kitten met niesziekte - jullie ervaringen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 08:31

Vorige week maandag haalden wij deze kleine lieverd in huis.

Loki, +8 weken oud. Foto van vorige week dinsdag.
Afbeelding


Ik heb dinsdag meteen de DA gebeld om een afspraak te maken ivm vaccinatie. Die afspraak ging vorige week vrijdag door. Ondertussen had ik tegen dan zelf wel al enkele vermoedens, en die bleken te kloppen. Loki is erg licht en mager (laatste kitten van het nestje), en er zit een soort van reuteltje in zijn neus. Klinkt alsof er een slijmpje zit, wat je hoort in de ademhaling. DA dacht, zoals ik ook wel al dacht, aan de niesziekte.

Overgeschakeld op peperdure voeding, en hij begint bij te komen. Gisteren tikte hij de 800 gram aan! *\o/*

Vaccineren wilde de DA nog niet, ivm het ondergewicht en de antibiotica. Grote kans dat het vaccin niet eens aanslaat momenteel, en dat hij nog meer last krijgt.

Sinds zaterdag is zijn antibiotica-kuur gestart. Vandaag is de laatste dag antibiotica. Dit gecombineerd met 10 dagen een pasta die de darmpjes ondersteund, want de antibiotica is natuurlijk nogal heavy voor zo'n klein lijfje. Vanochtend pas kreeg hij voor het eerst last van een bijwerking - om 5u moest hij overgeven. Sindsdien is hij wel weer oké: alert - vrolijk - honger - spelen - op de bak gaan - dutjes doen.

Sinds gisteren is zijn linkeroogje "vuil". Vuil is een groot woord in dit geval. Ik krijg het moeilijk uitgelegd - er zit wat vocht in, doorzichtig, lijkt op een snotje maar dat is het niet helemaal. Ik kan het gelukkig wel mooi afvegen, dat laat hij allemaal vrij goed toe. Verder lijkt hij er geen last van te hebben, zijn oogje is niet dik ofzo.
Ik moest gisteren sowieso naar de DA, om Loki zijn siroop op te halen die eindelijk binnen was. De DA zei dat het oogje normaal is, neus en oog zijn tenslotte met elkaar verbonden. De siroop krijgt hij nog 9 dagen. Ipv 2x 2ml p/d krijgt hij 2x 0,5ml p/d, ivm het ondergewicht.

Verder heeft Loki geen symptomen. Hij niest niet, heeft geen neusuitvloeiing, geen snotjes of korstjes oid. Hij hoest niet, toont niet ziek, heeft geen blaren of zweren op de tong/in de mond.

Het reutelen is met momenten al minder geworden. Vooral na het spelen flakkert het weer even harder op, door de opwinding en bijhorende versnelde ademhaling. Hij komt niet in ademnood oid, geeft zelf ook niet aan te willen stoppen met spelen omdat hij het moeilijk heeft oid.

Na vandaag, de laatste dag antibiotica, moeten we 14 dagen wachten (zodat de antibiotica weer volledig uit zijn lijfje is, én hij nog wat kan bijkomen) en dan mogen we terug naar de DA voor de vaccinaties.

Wat zijn jullie ervaringen met niesziekte? Hebben jullie tips?
We proberen het immuunsysteem te boosten met de speciale voeding. Hij krijgt ter aanvulling ook een aantal keer per dag een lepeltje natte voeding, ook vooral ter beloning omdat hij zo flink zijn pilletjes en pasta aanneemt, en om die smaak wat te verstoppen. Die natte voeding vind hij geweldig, en op die manier ben ik 100% zeker dat hij zijn siroop ook binnen heeft, want die mag ik daar overheen gieten (nou ja, gieten, het is 0,5ml :+). Hij zou 30gr per dag van zijn brokjes moeten eten, maar daar komt hij net niet. Ik heb hem een speelballetje gegeven waar ook brokjes in zitten, en daar eet hij gedurende de dag hier en daar ook nog wel van. En dan de natte voeding; dat alles bij elkaar geeft volgens mij wel 30gr. Ik weeg Loki regelmatig, en hij is sinds vorige week wel degelijk al wat bijgekomen.

Het is een blij mannetje. Hij knuffelt héél graag, en speelt ook met heel veel enthousiasme. Zowel met ons, als in zijn eentje. Hij ontdekt graag, is een echte avonturier, en schrikt van niks. Natuurlijk slaapt hij ook veel :D Hij is 100% zindelijk, wast zichzelf niet te veel en niet te weinig, en is oplettend naar zijn omgeving toe.

Het is uiteindelijk de bedoeling dat hij zal buiten gaan, in onze tuin. Niet voor hij gecastreerd is natuurlijk, maar daar wil ik nog mee wachten - ik wil dat hij eerst aansterkt en bijkomt, en goed kan groeien. Buiten laten heeft geen haast, hij zit hier binnen ook goed :)
Maar - kan hij dan andere dieren besmetten? Hij heeft tegen dan zijn vaccins allemaal wel gehad natuurlijk. Voor zover ik lees, kan een gevaccineerde kat nog steeds niesziekte oplopen, alleen met mindere symptomen.


Gaan zeuren tegen de mensen waar ik Loki gekocht heb, zal mijns inziens geen enkel nut hebben. Ze waren nogal blij van hem af te zijn, en wisten ons erg snel buiten te werken. Daar wil ik hier verder ook niet over discussiëren - we hebben hem, en hij blijft. Gedane zaken nemen geen keer. We willen verder, mét Loki, en zijn op zoek naar tips om het hem zo makkelijk mogelijk te maken, en hem zo gezond mogelijk te krijgen en houden.

We hebben thuis geen andere dieren - paardenkind past helaas niet in de tuin :+
Ik werk als huishoudhulp, daar kom ik met 1 hond en 1 kat in contact. Ik let er op dat ik mijn handen was (sowieso, Corona) voor ik daar en hier binnen kom en dieren aanraak, om besmetting te vermijden.
Volgens de DA is de kans groter dat wij een ander besmetten dan dat ik (of bezoek) Loki met iets kan besmetten.

Hebben jullie nog tips, tricks? Zowel voor nu, als voor in de toekomst? Hoe groot is de kans dat Loki later, als hij buiten mag, een andere (wel of niet gevaccineerde) kat besmet?

Groetjes, Loki <3
Afbeelding

Ik zou het appreciëren als er niet gediscussieerd wordt over hoe stom het is een ongevaccineerde kitten in huis te halen. Het is gebeurd, hij is er, hij blijft. Aan die discussie hebben we nu niks meer, dat zijn vijgen na Pasen en daar zijn we niet mee geholpen. Als ik hem niet had meegenomen, was hij bij een ander terecht gekomen en zou hij alsnog de niesziekte hebben. Gelieve deze discussie dus niet te starten/aan te gaan maar toekomstgericht mee te denken :)

Alvast bedankt!

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kitten met niesziekte - jullie ervaringen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 08:49

Wat een schatje! Ik weet wel dat heel erg veel asielkatten/kittens niesziekte hebben of hebben gehad. Dat kan later altijd weer terugkomen helaas. Goed in de gaten houden.

Voor nu sterkte en vooral veel plezier met je ukkie.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 08:55

Heel dom! Nee maar even serieus :+
Mijn wèl geënte kitten uit een bekende en goede cattery kreeg het ook ;)

Verhuizen is stressvol en soms pakken ze daarbij net iets op.
Het enige is denk ik wel met ingeënt, dat het ziektebeeld wat heftiger kan worden omdat het lichaam de ziekte niet herkend.
Maar helemaal 100% beschermd zijn ze nooit.


De mijne niestte dan wel, maar verder vergelijkbaar beeld met de jouwe.
Het reutelen van ademhaling zou ik wel goed in de gaten houden dat het niet verergerd, met de AB kuur moet dat namelijk snel afnemen, zo niet... kan er ook wat anders aan de hand zijn. (Hart, fip e.d.)
Gustavje knapte snel op na de AB kuur.
Rest van zijn leven nooit meer ziek geweest.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 09:34

c_alsemgeest schreef:
Heel dom! Nee maar even serieus :+
Mijn wèl geënte kitten uit een bekende en goede cattery kreeg het ook ;)

Verhuizen is stressvol en soms pakken ze daarbij net iets op.
Het enige is denk ik wel met ingeënt, dat het ziektebeeld wat heftiger kan worden omdat het lichaam de ziekte niet herkend.
Maar helemaal 100% beschermd zijn ze nooit.


De mijne niestte dan wel, maar verder vergelijkbaar beeld met de jouwe.
Het reutelen van ademhaling zou ik wel goed in de gaten houden dat het niet verergerd, met de AB kuur moet dat namelijk snel afnemen, zo niet... kan er ook wat anders aan de hand zijn. (Hart, fip e.d.)
Gustavje knapte snel op na de AB kuur.
Rest van zijn leven nooit meer ziek geweest.


Echt "reutelen" is het eigenlijk niet - eerder alsof hij ademt met een snotje, maar ik zie geen snotjes :+ Een slijmpje eerder, in de neus/keel. Zoals hoe wij ademen met een verkoudheid of slijmen in de keel. En dat is wel aan het minderen met momenten.

Ik en mijn vriend hebben het in eerste instantie, bij die mensen thuis, niet gehoord, dus mijn idee is ook dat het met "de verhuis" is gebeurd/getriggerd. Dit kan volgens de DA idd wel kloppen.

Het kan zijn dat hetgeen we nu uit het oogje zien komen, vanuit de neus/keel komt. Datgene wat we horen in de ademhaling. Misschien is dat wel goed dan, dat het er in ieder geval uit komt, en dan hopelijk weg blijft.


Een vriend van mijn broer had een kat met niesziekte. Hij heeft hem na anderhalf jaar geloof ik moeten laten inslapen. Volgens mijn DA moet er dan wel meer aan de hand zijn geweest dan enkel en alleen de niesziekte, en dat is wat Google mij ook vertelt.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Kitten met niesziekte - jullie ervaringen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 10:13

Ja klopt.
Gustav had ook vieze oogjes tijdens de niesziekte...
Dus dat herken ik ook wel.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 10:18

c_alsemgeest schreef:
Ja klopt.
Gustav had ook vieze oogjes tijdens de niesziekte...
Dus dat herken ik ook wel.


Hoe lang duurde het bij Gustav voor hij "genas"? Want ze blijven het wel meedragen he?
Loki zit sinds zaterdag aan de AB, zijn "reuteltje" is al minder met momenten, maar ik blijf hem door zijn neusje horen ademen, en dat is eigenlijk - voor zover ik lees - géén symptoom van de niesziekte? Hij lijkt eerder verkouden, maar ik vertrouw wel op het oordeel van de DA.
Het vieze oogje (zijn ander oogje heeft er geen last van) is sinds gisteren.

Had Gustav last van de AB? Loki heeft vanochtend voor het eerst overgegeven, zijn ontlasting is gelukkig wel gewoon normaal. Eetlust ook, hij heeft zonet een beetje nat voer gekregen.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 10:23

Hevonen schreef:
Wat een schatje! Ik weet wel dat heel erg veel asielkatten/kittens niesziekte hebben of hebben gehad. Dat kan later altijd weer terugkomen helaas. Goed in de gaten houden.

Voor nu sterkte en vooral veel plezier met je ukkie.


Het is zo'n ongelooflijke lieverd!
Ik ken er niet super veel van, van de niesziekte.. Het "terugkomen", zijn dit dan dezelfde symptomen als degene die hij nu heeft? Getriggerd door stress, verzwakt immuunsysteem of gewoon random? Of een combinatie? Stel dat hij bijvoorbeeld stomweg verkouden wordt - wordt die simpele verkoudheid dan erger doordat hij drager is van de niesziekte?

Ik ben vandaag thuis gebleven van het werk om hem in de gaten te houden. Hij is net zoals anders, je merkt niet eens dat hij vanochtend moest overgeven :+

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 10:26

Hou inderdaad zijn voeding en ontlasting in de gaten. Hier een, inmiddels eenjarige ex-kater, uit het asiel als kitten en hij bleek na een paar dagen een kuchtje te hebben. Even aangekeken en uiteindelijk toch eens naar de dierenarts. Alles was opzich prima, maar voor de zekerheid antibiotica. Daar hebben zijn darmen echt een gruwelijke opdonder van gehad. Sindsdien had hij alleen maar dunne ontlasting. Allerlei voer geprobeerd, maar niets hielp. Nu heeft hij Royal Canin Gastro intestinal en nu gaat het prima. Misschien dus even kijken voor iets om zijn darmen te ondersteunen?

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 11:33

Druif_01 schreef:
Hou inderdaad zijn voeding en ontlasting in de gaten. Hier een, inmiddels eenjarige ex-kater, uit het asiel als kitten en hij bleek na een paar dagen een kuchtje te hebben. Even aangekeken en uiteindelijk toch eens naar de dierenarts. Alles was opzich prima, maar voor de zekerheid antibiotica. Daar hebben zijn darmen echt een gruwelijke opdonder van gehad. Sindsdien had hij alleen maar dunne ontlasting. Allerlei voer geprobeerd, maar niets hielp. Nu heeft hij Royal Canin Gastro intestinal en nu gaat het prima. Misschien dus even kijken voor iets om zijn darmen te ondersteunen?


De pasta dient ter ondersteuning van de darmpjes :j Zijn ontlasting is normaal, maar zonet deed hij voor het eerst op de vloer in de keuken, in plaats van in zijn kattenbak in de woonkamer. Moest net ook weer overgeven, arm ding. Kwam er nogal gelig uit, volgens mij van zijn natte voeding en misschien de siroop. Vanavond zijn laatste pilletje, gelukkig!

Staat ondertussen, terwijl ik dit typ, weer vrolijk op de eettafel. Hij heeft een dingetje met koffielepels :+
Zijn oogje loopt wel regelmatig vol merk ik. ik maak het schoon met een watje en rozenwater.

Eetlust is vandaag wat minder - maar dat lijkt me normaal, als je moet overgeven. Dan smaakt mijn eten me ook niet meer. Hij heeft nog geen uur geleden zijn AB gehad (kwart van een pilletje) - is dat er dan mee uitgekomen? Ik heb het meteen opgeveegd zonder daar bij stil te staan, maar volgens mij zat het er niet mee bij, en heeft hij dat binnen kunnen houden..

Het is ook zo veel voor zo'n klein kereltje.. AB, pasta, siroop... Zielig hoor...
Hij blijft wel alert en aanhankelijk. Hij wilt ook nog steeds spelen. Arm klein ding...

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:50

LWDaisy schreef:
c_alsemgeest schreef:
Ja klopt.
Gustav had ook vieze oogjes tijdens de niesziekte...
Dus dat herken ik ook wel.


Hoe lang duurde het bij Gustav voor hij "genas"? Want ze blijven het wel meedragen he?
Loki zit sinds zaterdag aan de AB, zijn "reuteltje" is al minder met momenten, maar ik blijf hem door zijn neusje horen ademen, en dat is eigenlijk - voor zover ik lees - géén symptoom van de niesziekte? Hij lijkt eerder verkouden, maar ik vertrouw wel op het oordeel van de DA.
Het vieze oogje (zijn ander oogje heeft er geen last van) is sinds gisteren.

Had Gustav last van de AB? Loki heeft vanochtend voor het eerst overgegeven, zijn ontlasting is gelukkig wel gewoon normaal. Eetlust ook, hij heeft zonet een beetje nat voer gekregen.


Beetje diarree had hij volgens mij wel.
Goed in de gaten houden, kleintjes drogen snel uit.
Als hij genoeg drinkt en nat voer binnen krijgt gaat dat meestal wel goed.

Gustav knapte na een dag of 3 op.

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Kitten met niesziekte - jullie ervaringen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 12:36

Mijn goed geënte kitten van een cattery had ook niesziekte.
Na tig dierenartsbezoeken was de conclusie dat het chronische niesziekte was.

Ik ben green chlorella gaan voeren. Vond ie heerlijk en na 10 dagen waren de klachten over en is hij nooit meer verkouden geweest.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 17:27

Loki voelt zich niet zo goed momenteel..

Heeft nog een keer overgegeven (3x in totaal sinds 5u dus) en totaal geen eetlust, ook niet met nat eten. Wilt niet spelen, wilt vooral graag gewoon bij mij liggen. Hij probeert te poepen, maar er komt niks uit. Hij probeert ook naast de bak te gaan, dat is sinds vandaag. Ik heb het deksel van de bak gehaald zoals de eerste dagen en nu gebruikt hij de bak wel weer, maar het lukt dus niet, arm ding. Het lijkt op krampjes. Hij miauwt niet van de pijn oid gelukkig.
Zijn andere oogje begint ook vol te lopen.

Het is hier in huis suuuper warm. Ik heb ondertussen 5 blazers opgezet - ik heb ze vrij hoog gericht zodat hij zeker niet in de wind zit.

Ik heb vanmiddag de DA gebeld om te overleggen en informeren. De symptomen zijn allemaal normaal en afkomstig van de AB, en grote kans dat hij ook van de hitte weet.

Ik kan dus héél weinig doen om hem te helpen. Ik blijf bij Loki in de zetel zitten, zodat hij niet te veel achter mij aan hoeft te lopen. Hij ligt naast me te slapen momenteel.

Ik vind het suuuuuper zielig...

Hij drinkt ook niet zoals anders. Te weinig naar mijn zin om eerlijk te zijn. Kan/mag ik een beetje water in zijn bekje spuiten met het spuitje van de siroop?

liesje84
Berichten: 576
Geregistreerd: 22-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 17:42

Kitten is waarschijnlijk super misselijk.
Wat voor antibiotica krijgt het?
Een kitten wat misselijk is gaat niet uit zichzelf weer eten.
Snap even je DA niet, het is maar een ukje en het is bloedheet dat zijn opzich alarmbellen genoeg.

Over vaccins: er zijn verschillende merken vaccins die elk beschermen tegen verschillende virus strengen.
Dus als jouw gevaccineerde kat besmet word met een streng waarmee je niet vaccineerd... dan ben je de sjaak.

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 18:07

Ach arme uk :(

Mijn kater en poes van inmiddels ruim anderhalf hebben toen ik ze net had ook beiden niesziekte gehad. Vooral de kleinste is er beroerd aan toe geweest met heel hoge koorts.

Zij heeft na de ab en koortsverlager nooit weer ergens last van gehad.
Haar broer is een ander verhaal, die is vorig jaar 8 weken heel ziek geweest waar uiteindelijk IBD uit is gekomen. Wie weet van alle ab, geen idee, op gastro doet ie het nu goed. Nog geen nieuwe opvlamming gehad.

Ook ik snap je da niet, het is bloedheet, die kleine is ziek, niesziekte kan ook hoge koorts geven dan droogt ie in no time uit!

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 18:08

Onze kitten heeft ook niesziekte gehad, dit is ook de reden dat we hem hebben meegenomen van de boerderij. Hij was ondertussen ongeveer 3 maanden oud denken we.
Bij de dierenarts hebben we ab gehad en een zalf voor de ogen (deze zaten helemaal dicht geplakt). We hebben de kuur afgemaakt en de zalf gesmeerd tot de ogen beter waren. Duurde niet heel lang gelukkig

Ken je de website catmoneo voor de voer vergelijking en tips over hoeveel nat en droogvoer?
Verder zou je nog probiotica kunnen toevoegen aan het voer voor de darmen, de groene os heeft dit bijvoorbeeld.

Als laatste zou ik je aanraden om na de vaccinatie een titer bepaling te laten doen. Bij onze kat bleek na een jaar dat de enting nooit heeft aangeslagen. Dan kan er met een ander merk geënt worden
Op de Facebook pagina 'alles over titeren' heb je een lijst met dierenartsen die goed een titer bepaling af kunnen nemen

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Kitten met niesziekte - jullie ervaringen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:26

Vraag je DA om een onderhuidse vochttoediening om te voorkomen dat hij uitdroogt. Die kleintjes gaan hard achteruit bij vochttekort.
Probeer m ook aan het eten te houden met alles wat hij maar wil eten. Smeer een beetje op zn lip zodat hij dat oplikt en de smaak te pakken krijgt.

Zoek ook eens op Oralade, dat is ook voor katten die te weinig drinken/eten.
https://www.dierendoktersshop.nl/oralade-500ml
Kun je ook invriezen in ijsblokjeszak om te bewaren en later te gebruiken als je overhoudt. Wij gebruiken dat in de opvang ook.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Kitten met niesziekte - jullie ervaringen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:52

Mag ik vragen waarom je kitten alleen is?

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Kitten met niesziekte - jullie ervaringen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 23:36

Afbeelding

Vind deze advertentie bij dit topic toch wel typisch!

Verder heb ik geen ervaringen met nies ziekte, maar wat sneu voor je kleine uk... let inderdaad goed op met dit warme weer dat hij voldoende vocht binnen krijgt.

Veel sterkte!

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 08:12

SweetVanille schreef:
Mag ik vragen waarom je kitten alleen is?


Ik pik deze er even uit, en antwoord hieronder dan verder op al de andere antwoorden, waarvoor alvast dank!
Loki is alleen, omdat mijn vorige DA (andere woonplaats, en mijn vorige katten) wist te vertellen dat we (de mens) katten geen plezier doen met ze samen te proppen in een te klein territorium, en het gemiddelde appartement/huis is te klein wat territorium betreft. Het zijn solitaire dieren. Wij hebben wel een tuin, en het zou uiteindelijk wel de bedoeling zijn Loki ook buiten te laten wat het territorium vergroot, maar ik moet toegeven dat ik aan de lijve heb ondervonden wat de DA beweert. Mijn toenmalige kater werd ontzettend geterroriseerd door mijn kattin, in die mate dat ze hem van het terras naar beneden heeft gejaagd van op de eerste verdieping. Het arme dier kon geen seconde gerust zijn met haar in de buurt - en ze was altijd in de buurt, in een appartement.
Voorlopig fungeren wij als speelkameraadje. Later, als hij aangesterkt, gevaccineerd en gecastreerd is, kan hij vriendjes worden met de buurtkatten. Al ben ik er nog niet helemaal over uit of ik het wel fair vind naar de andere katten toe mijn Loki inclusief niesziekte met hen te laten kennis maken... Wat vinden jullie hiervan?

Algemeen sinds gisterenavond eet Loki gelukkig weer! Het is vooral de natte voeding waar hij interesse in toont en voor komt miauwen, en daar zit gelukkig ook wel vocht in. Ik weeg zijn drinkenbakje, en spuit indien nodig zelf nog bij. Maar hij eet, en krijgt vocht binnen.

Hij is VEEL alerter ondertussen. We hebben gisterenavond uiteindelijk beslist om Loki, heel zielig, voorlopig in de gang te parkeren, daar is het frisser. We zijn regelmatig gaan kijken - de eerste 2 uur sliep hij vooral, daarna kwam hij er eindelijk wat door. Toonde terug interesse in een klein beetje spelen, ging de gang ontdekken (was ie nog niet eerder geweest) en wilde kort daarna graag eten. De deuren naar de gang blijven nu open staan, zodat hij daar ook altijd in kan. Hij geeft wel de voorkeur aan de woonkamer haha. Wij hebben in de zetel geslapen om in zijn buurt te blijven - ik ben een buikslaper, en raadt eens wie er vanochtend op mijn rug lag te slapen :+
Zijn oogjes zijn ook weer helder! Ik ben ze met rozenwater blijven schoonmaken.
Vanochtend heeft hij zijn darmpasta weer gekregen. Naar de wc gaan blijft moeilijk, hij poepte wel op de tafel met hem de pasta te geven, en ik kan er alleen maar heel blij van worden :+ Hij heeft vanochtend ook al nat voer gegeten.

Hij is nog niet 100%, maar we gaan weer de goede kant op!

ApplePapple haha toepasselijk!!

Amber_anne ik ga straks een googlen, bedankt voor de tip!

Liesje84 hij kreeg amoxicillin. Ik heb zelf beslist Loki gisterenavond het laatste kwartje niet meer te geven. Het is te heet, hij heeft te veel last.


Onze airco wordt vandaag geleverd. Het is natuurlijk niet de bedoeling Loki nu een verkoudheid aan te smeren, maar de temperatuur hier in huis is momenteel 26°, en dat is in combinatie met de medicatie gewoon te warm voor hem.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Kitten met niesziekte - jullie ervaringen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:42

Fijn dat Loki weer wat opknapt! Wij hebben ook een airco voor de bovenverdieping, maar Hepi en Hepi hier verkiezen toch liever de snikhete zolder om te slapen :roll:

Er moet me toch wel even van het hart dat ik altijd zo moe wordt van reacties in een topic over een, random, vraag over kittens of katten en waar vervolgens áltijd wordt gevraagd waarom er maar 1 kat/kitten is. Waarom moet een TS zich altijd verdedigen? Wij hadden in eerste instantie ook 1 kat, maar na verloop van tijd vonden we haar gedrag niet normaal voor een eenjarige. Besloten om er 1 bij te nemen en ze hebben samen de tijd van hun leven, onze eerste is weer helemaal opgebloeid. Maar niet alle katten zitten hierop te wachten. Jaren terug heb ik een kat gehad en daar hebben we ook een maatje bij gezet, dat hadden we nooit moeten doen. Zij was veel liever alleen en op zichzelf.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kitten met niesziekte - jullie ervaringen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:07

Ik vind de vraag niet raar en nog minder als ik het advies kreeg wat ts heeft gehad. Dit is namelijk niet correct helaas

Bij het plaatsen van twee volwassen katten gaat het moeilijk worden omdat deze beide een territorium hebben. Echter is dit bij kittens niet het geval. Katten zijn ook helemaal niet zo solitair als nog eens geroepen wordt, door jaren aan domesticatie leven bijvoorbeeld verwilderde katten in groepen.
Dat het bij je vorige katten niet goed ging is natuurlijk heel vervelend maar niet een reden dat het nooit goed zal gaan, ook niet alle mensen kunnen goed samen.
Zodra je kat naar buiten gaat zal het een territorium krijgen en dus geen vrienden worden met de buurt katten.

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... e-kittens/
https://catterrific.nl/zes-veelgehoorde ... er-katten/

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:13

Mijn kat was wel heel graag alleen. Werd hier bij 3 andere katten dood ongelukkig, zit nu bij een oudere mevrouw alleen en is nog nooit zo gelukkig geweest!

Hier heeft ts verder niks aan, maar denk dat het ook niet relevant is in dit topic!

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 09:18

Amber_anne schreef:
Ik vind de vraag niet raar en nog minder als ik het advies kreeg wat ts heeft gehad. Dit is namelijk niet correct helaas

Bij het plaatsen van twee volwassen katten gaat het moeilijk worden omdat deze beide een territorium hebben. Echter is dit bij kittens niet het geval. Katten zijn ook helemaal niet zo solitair als nog eens geroepen wordt, door jaren aan domesticatie leven bijvoorbeeld verwilderde katten in groepen.
Dat het bij je vorige katten niet goed ging is natuurlijk heel vervelend maar niet een reden dat het nooit goed zal gaan, ook niet alle mensen kunnen goed samen.
Zodra je kat naar buiten gaat zal het een territorium krijgen en dus geen vrienden worden met de buurt katten.

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... e-kittens/
https://catterrific.nl/zes-veelgehoorde ... er-katten/


Mijn vorige katten gingen niet naar buiten, en vlogen elkaar altijd in de haren.. Er kan in de toekomst nog altijd een kat bij hoor, mocht Loki eenzaam tonen. We hebben er de plaats voor. Ik weet alleen niet of dat met de niesziekte naar een andere kat toe wel zo fair is? Want ook geënt kunnen ze het nog overkrijgen.

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:52

Wat fijn dat Loki zich weer wat beter lijkt te voelen! ;)

Ook ik heb vroeger altijd meerdere katten gehad. Ook altijd binnen katten, wil niet dat ze plat worden gereden of in de tuin van een ander gaan zitten schijten.

Nu woon ik in een appartement op 4 hoog, broer en zus komen van een boerderij en zelfde ervaring als vroeger, behalve af en toe een boze blik zijn ze dol op elkaar, spelen samen, wassen elkaar en liggen het liefst samen op schoot, heel fijn met deze warmte 10 kilo poes op schoot :j <3

En mocht ik ooit weer verhuizen naar een huis met tuin blijven ze ook binnen. Ze weten niet beter.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kitten met niesziekte - jullie ervaringen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:25

Wij hebben ook eerst de zieke kitten alleen gehad. Na een aantal maanden begon hij spel agressie te ontwikkelen en hebben we een kat erbij genomen. Helaas was dit niet echt een geschikte match en hebben we een katertje erbij genomen in februari, ze zijn echt een perfecte match en spelen de hele dag door

Dat de niesziekte terug kan komen is wel iets waar ik mij bewust van ben maar ik gun mijn kat wel zijn maatjes als ik zie hoe gelukkig het hem maakt