Katten in de tuin houden zonder ren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Katten in de tuin houden zonder ren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-21 12:59

Goedemiddag allemaal,

Ik ben op zoek naar tips/tricks om de katten veilig in de tuin te kunnen houden zonder continu toezicht erop te hebben.

We willen eigenlijk geen ren plaatsen maar als we hier niet aan ontkomen dan ontkomen we er niet aan.

We hebben 1 Houdini die moet en zal ontsnappen, zodra die buiten is, paniek.. de rest blijft redelijk makkelijk en braaf binnen de schutting momenteel.

Ik had geïnformeerd bij netten lijn maar schrik eigenlijk een beetje van de prijs.. het mag best wat kosten maar geen €1100-1700.. misschien €600-800?

Wij hebben beton schutting staan rondom, heel simpel dus eigenlijk.. ik vind zo'n strook constructie heel prima maar vind geen bedrijven die dit doen, misschien iemand nog tips of tricks of gewoon de lokale klusjesman hier is voor vragen?

Dankjewel!

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 13:01

Ik heb hier al van alles geprobeerd een hoop geld kwijt en niks werkt.Van stroom tot andere dingen, ik zelf denk ook aan netten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 13:01

Mijn vriendin heeft 3 rijtjes schrikdraad boven schutting, schuin naar binnen
Werkt perfect

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110680
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 13:02

Mijn ouders hebben zo'n rollensysteem aan de bovenkant van de schutting (binnenkant).
Werkt echt supergoed want ze kunnen er echt niet uit.
Geen idee wat het heeft gekost, maar kan ik wel navragen.

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-21 13:03

Wij hebben in het vorige huurhuis hele goedkope netten van de action gespannen met tiewraps etc. Werkte prima, maar wil het in het koophuis nu wat luxer/professioneler hebben. _O-

Zo'n rolsysteem heb ik gezien maar ben bang dat de Houdini daar alsnog overheen komt, zelfde voor schrikdraad.. lees ik niet hele denderende ervaringen mee. Hebben jullie dan ook echt houdinies of redelijk brave? Ik heb er echt maar 1 tussenzitten dus desnoods heeft die dan pech en mag niet naar buiten..

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 13:04

Wij hadden in ons vorige huis rondom op de schutting plankendragers gehangen (ondersteboven) met een strook fijnmazig vijvernet eroverheen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110680
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Katten in de tuin houden zonder ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 13:06

De katten van mijn ouders klommen voorheen via de schutting op het dak, maar dat lukt ze nu echt niet meer :+

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Katten in de tuin houden zonder ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 13:11

Wij hebben ook schrikdraad, ze hebben het niet eens meer geprobeerd. :) voor het schrikdraad kon ik mn katten iedere keer bij de buren ophalen.

Het schrikdraad (bruin draad zodat het amper opvalt) staat wat schuin naar binnen toe, zodat ze er ook niet overheen kunnen (of onderdoor). Werkt perfect. :)

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Katten in de tuin houden zonder ren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-21 13:12

En op het schrikdraad zit dan ook echt stroom?

Lijkt mij indd dat ze het dan redelijk vlot afleren..

Rolsysteem dan misschien toch de moeite maar vind ik ook weer een grote investering om te proberen.

Dan is schrikdraad gunstiger denk ik.

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Katten in de tuin houden zonder ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 13:18

Ja met stroom :j dat hebben ze nog nooit aan den lijve ervaren, maar ik denk dat ze het horen of voelen of iets dergelijks, want ze klimmen zelfs niet in de schutting. :)

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Re: Katten in de tuin houden zonder ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 13:55

Ik plan het electrische catfence

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:35

Ik heb golfplaat rechtop tegen de schutting gezet. Kunnen ze van hun leven niet tegenop klauteren. Het is niet goedkoop, maar wellicht op Marktplaats te vinden.

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Katten in de tuin houden zonder ren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-21 15:35

Ik ga is in het stroomdraad verdiepen, zie goede opties daarin voorbij komen!

Golfplaat tegen de schutting ga ik niet aan beginnen, heb nét een nieuwe schutting, dan vind ik een golfplaat ertegen niet heel mooi.. :-)

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Katten in de tuin houden zonder ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 15:43

Wij hebben ze hiervan www.kattenintuin.nl. Ze kunnen de tuin niet meer uit en wij zitten dus rustig binnen.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:33

Wij hebben het nu zo, ja of t heel mooi is.. het liefst heb je natuurlijk niks, maar wij vonden dit wel de meest veilige optie en op zich valt het niet heel erg op, onze schutting is 2 meter hoog. Denk dat we een kleine €200 kwijt waren (aan de andere kant zit ook nog een heel stuk schutting waarmee dit gedaan is, dit is maar een klein stukje op de foto) relatief grote tuin, maar niet mega.
het is overigens nog niet helemaal af, er moet nog een lijn boven langs gespannen worden om het wat strakker te maken en de tyraps moeten nog weggewerkt worden enzo

Afbeelding

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Katten in de tuin houden zonder ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:38

Hier ook schrikdraad, 4 draden. Nooit meer een kat ontsnapt en ze proberen het max 1x. Ik heb er vaker in gehangen :+

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:39

Zoals op bovenstaande foto had ik het ook in Plan A. Maar die rooie nam dan gewoon een belachelijke sprong, sloeg een klauw uit, greep zich vast aan het net en trok zich omhoog en werkte zichzelf er dan toch overheen....

Stroomdraden ging hij tussendoor, die 1 of 2 klappen die hij dan onderweg kreeg, nam hij voor lief :=

Enige dat echt werkte, was een net over de hele tuin spannen. Totdat hij zich daar weer een gat doorheen gevroten had :roll:

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:42

pmarena schreef:
Zoals op bovenstaande foto had ik het ook in Plan A. Maar die rooie nam dan gewoon een belachelijke sprong, sloeg een klauw uit, greep zich vast aan het net en trok zich omhoog en werkte zichzelf er dan toch overheen....

Stroomdraden ging hij tussendoor, die 1 of 2 klappen die hij dan onderweg kreeg, nam hij voor lief :=

Enige dat echt werkte, was een net over de hele tuin spannen. Totdat hij zich daar weer een gat doorheen gevroten had :roll:


_O- Dan heb je wel echt een extreme haha.
Was bij jou waarschijnlijk ook zo, maar misschien nog als tip voor TS, wij hebben wel bewust gekozen voor "slap" net, geen kippengaas idee zegmaar, want daar trekken ze zich vaak makkelijk aan op.

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-21 16:43

pmarena schreef:
Zoals op bovenstaande foto had ik het ook in Plan A. Maar die rooie nam dan gewoon een belachelijke sprong, sloeg een klauw uit, greep zich vast aan het net en trok zich omhoog en werkte zichzelf er dan toch overheen....

Stroomdraden ging hij tussendoor, die 1 of 2 klappen die hij dan onderweg kreeg, nam hij voor lief :=

Enige dat echt werkte, was een net over de hele tuin spannen. Totdat hij zich daar weer een gat doorheen gevroten had :roll:


Ik denk dat onze houdini als hij een klap of 1/2 krijgt het wel afleert eigenlijk.. zoals ik mijn man nu hoor gaan we voor schrikdraad.

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:46

Hier heb ik heel veel tips gevonden: Facebook groep Afgeschermde tuin voor je katten en de inrichting ervan.

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:50

Faelynn schreef:
pmarena schreef:
Zoals op bovenstaande foto had ik het ook in Plan A. Maar die rooie nam dan gewoon een belachelijke sprong, sloeg een klauw uit, greep zich vast aan het net en trok zich omhoog en werkte zichzelf er dan toch overheen....

Stroomdraden ging hij tussendoor, die 1 of 2 klappen die hij dan onderweg kreeg, nam hij voor lief :=

Enige dat echt werkte, was een net over de hele tuin spannen. Totdat hij zich daar weer een gat doorheen gevroten had :roll:


_O- Dan heb je wel echt een extreme haha.
Was bij jou waarschijnlijk ook zo, maar misschien nog als tip voor TS, wij hebben wel bewust gekozen voor "slap" net, geen kippengaas idee zegmaar, want daar trekken ze zich vaak makkelijk aan op.


Ja precies, dat maakt het al iets moeilijker :j
(doodlief beest die rooie, maar hij ramde zich ook door een kwaliteits kattenluikje heen... := )

Nu 14 jaar later een nieuwe rooie die nog véél hardleerser is, die weet zich echt op elke mogelijke (en onmogelijke :roll: ) manier in de nesten te werken - en als je hem dan gered hebt uit een benarde positie doet hij het gewoon wéér := dus ik hou mijn hart vast hoe we die in de tuin gaan houden :=

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 18:45

Faelynn schreef:
pmarena schreef:
Zoals op bovenstaande foto had ik het ook in Plan A. Maar die rooie nam dan gewoon een belachelijke sprong, sloeg een klauw uit, greep zich vast aan het net en trok zich omhoog en werkte zichzelf er dan toch overheen....

Stroomdraden ging hij tussendoor, die 1 of 2 klappen die hij dan onderweg kreeg, nam hij voor lief :=

Enige dat echt werkte, was een net over de hele tuin spannen. Totdat hij zich daar weer een gat doorheen gevroten had :roll:


_O- Dan heb je wel echt een extreme haha.
Was bij jou waarschijnlijk ook zo, maar misschien nog als tip voor TS, wij hebben wel bewust gekozen voor "slap" net, geen kippengaas idee zegmaar, want daar trekken ze zich vaak makkelijk aan op.


Hier precies dezelfde oplossing gekozen inderdaad met dezelfde reden. Hier werkt het erg goed.

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 18:55

Nou de ellende was hier vooral, dat je toch altijd van die "stokjes" hebt ter versteviging van het geheel. Dus dan kan je wel slap net gebruiken maar die rooie was ook niet van gisteren := dus die nam die sprong en sloeg die klauw dan uit vlak bij zo'n stokje....en dan had hij daar grip op natuurlijk die schavuit :x

Overigens was die als kitten al erg bij de pinken hoor. Als je dan met zo'n kattenhengeltje ofzo speelde dan vond hij dat hartstikke gaaf om te doen...springen naar zo'n pluim of dingetje....maar na een poosje dan ging Linke Loetje weer even de raderen laten draaien....zag je hem kijken naar dat speeltje: Hmmm dat zit vast aan dat stokje. Hmmmmmm dat stokje zit vast aan een hand-met-arm.... :)* En dan kreeg je dus een jens in je arm, want dan liet je dat hengeltje met zo'n leuke brul vallen en dat zag je dan nog net om de hoek achter een katertje aan gesleept verdwijnen _O-

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 04:50

Hier gingen ze ook gewoon tussen t stroomdraad door.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8294
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 05:40

Hier meerdere dingen geprobeerd maar uiteindelijk is een stuk stroom met daarbij een stroomklok waar écht een goede tats op staat het enige wat hier werkte.
Voor katten met veel haar of voor angstige katten werd deze klok aangeraden. Toen alles binnen kwam bleek het om een klok te gaan die voor stieren in hoog gras was :+

Maar de ervaring leert dat geen van alle katten van ons of buurkatten geroosterd zijn maar het ook maar 1 keer hebben geprobeerd. Omdat ze op de schutting een klap krijgen en niet via de grond is de impact van de klap minder.

Toevallig gister een foto gemaakt van de tuin omdat het regende waar het draad op te zien is. We hebben best even moeten puzzelen wat voor ons handig zou zijn en wat werkte. Als je wilt kan ik daar wel even mee kijken zodat je niet eindeloos nieuwe dingen hoeft te bestellen.

Beetje wazige foto door de Bokt upload maar je ziet het boven de poort nog lopen.
Afbeelding