Katten in de tuin houden zonder ren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 08:30

Evi84 schreef:
Ik plan het electrische catfence


Wij hebben al ruim 6 jaar een Petsafe Catfence en dat bevalt ons heel erg goed.

Weet niet of het zo handig is in een rijtjeshuizentuin met schutting, maar bij een iets grotere tuin is het echt een fijn systeem

pmarena

Berichten: 48089
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Katten in de tuin houden zonder ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 08:45

Ik vind dat bandje met die pinnen wel vrij heftig er uitzien hoor moet ik eerlijk zeggen. (heb hem gekocht maar nog niet in gebruik genomen).

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8290
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 08:48

Zon petsafe klinkt heel leuk en werkt waarschijnlijk ook goed voor huizen met een tuin er om heen maar voor een rijtjeshuis is het niet geschikt. Je kan de cirkel van het systeem namelijk niet rondom je huis plaatsen, dan kan je een 'lus' maken maar dan moeten de draden een meter uit elkaar liggen en het waarschuwingsgebied is ongeveer 2 meter ofzo? Dat red je niet. Daarbij kan de kat dan ook niet in en uit het huis, dat had mijn zus die zich er niet echt lekker op in had gelezen :+
Die moest de kat in de tuin zetten en die kon dan op een stuk van 2 bij 1 rondlopen :')

colunder

Berichten: 3546
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Katten in de tuin houden zonder ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:51

Hier 3 stroom draadjes met 1 aarde draad, is hier het enige wat helpt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Katten in de tuin houden zonder ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:59

Bij petsafe kunnen ze wel naar binnen. De draad gewoon omhoog laten lopen op de muur en dan is dat opgelost.
Ik heb het bij een oppaskat en het werkt. De meest ideale oplossing vind ik het niet maar voor die situatie daar wel de enig werkbare.

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:04

Faelynn schreef:
Wij hebben het nu zo, ja of t heel mooi is.. het liefst heb je natuurlijk niks, maar wij vonden dit wel de meest veilige optie en op zich valt het niet heel erg op, onze schutting is 2 meter hoog. Denk dat we een kleine €200 kwijt waren (aan de andere kant zit ook nog een heel stuk schutting waarmee dit gedaan is, dit is maar een klein stukje op de foto) relatief grote tuin, maar niet mega.
het is overigens nog niet helemaal af, er moet nog een lijn boven langs gespannen worden om het wat strakker te maken en de tyraps moeten nog weggewerkt worden enzo

[ [url=m/Iffun7.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hier ook tijdelijk zo nu de katten van mijn broer hier zijn. Komen hier ook niet uit

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8290
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 16:39

poes schreef:
Bij petsafe kunnen ze wel naar binnen. De draad gewoon omhoog laten lopen op de muur en dan is dat opgelost.
Ik heb het bij een oppaskat en het werkt. De meest ideale oplossing vind ik het niet maar voor die situatie daar wel de enig werkbare.


Oh scherp, dat zou wel moeten kunnen idd. Wel handig voor als je op een stuk geen schutting hebt.
Maar er zit tot een meter waarschuwing bij dat systeem toch? Hou je bij een rijtjeshuiswoning dan nog wel tuin over?

Bij mijn zus heeft iemand het geinstalleerd maar die heeft het draad gewoon voor de deur langs gelegd. Ja dat werkte dus niet :+

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Katten in de tuin houden zonder ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:55

Bij mijn oppaskat is het zeker geen meter. Denk Max 20-30cm. Eerst een geluidje en dan de schok.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:32

pmarena schreef:
Ik vind dat bandje met die pinnen wel vrij heftig er uitzien hoor moet ik eerlijk zeggen. (heb hem gekocht maar nog niet in gebruik genomen).


Die zien er ook vrij heftig uit.
In praktijk hebben mijn katten er helemaal geen last van. Ze liggen er zelfs lekker opgekruld mee te slapen. Geen centje pijn. Maar die band, dat is voor mij, vooral optisch, wel een concessie, dat is waar.

Heb de hond ook op de Catfence aangesloten (Add-a-dog). Bij de hond krijg je ook kleinere pinnen erbij. Kan me voorstellen dat kleinere pinnen bij katten niet werken, want katten hebben best wel een dikke isolerende vacht. Bij mijn hond is dat minder en die gaat prima op kleinere pinnen.

Dyanne_z

Berichten: 408
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:21


X_Sam_X
Berichten: 339
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:33

ProtectaPet beugels rondom de schutting, makkelijk zelf te bevestigen.
Laatst bijgewerkt door X_Sam_X op 19-06-21 20:40, in het totaal 2 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Katten in de tuin houden zonder ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:36

Ok het bandje van de petsafe is blijkbaar plat. Toch wel een dingetje als je dat niet merkt?

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8290
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:42

Ja dat is ook wel knudde, dat opladen.

Van dat gaas als hierboven hebben wij ook naar gekeken maar onze tuintijger heeft genoeg buikspier om daar omheen te komen. Plus dat ik het net een gevangenis voor mezelf vind :+
Net even nagekeken en hier waren we voor 200 inclusief steoomklok kaar en we hebben nog draad over voor een extra tuin :)

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:43

Mijn tuin had ik afgezet met 4 draden schrikdraad.
Dit ging een jaar goed. Andere katten zaten op de schuur naar bubba te kijken en bubba naar hun.
Tot een 2 maanden terug er toch ineens een andere kat mijn tuin insprong terwijl bubba buiten was.
Gevecht tot gevolg en beide dwars door de draad achter elkaar aan de tuin uit. Ben hem een uur kwijt geweest.
Nu hele tuin 9x6 meter af gespannen met een net uit 1 geheel.
En als ik had geweten hoeveel rust dit zou geven had ik dit gelijk gedaan.
Laat nu met mooi weer de deur openstaan als ik om boodschappen ga.
Achteraf gezien had ik dan nooit eerst schrikdraad genomen maar gelijk alles afgezet.
Afbeelding

Muze
Berichten: 5268
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Katten in de tuin houden zonder ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 09:37

Interessant topic.
Wij zitten ook te kijken.
Alleen een achtertuin, links een hele lange schutting ( met een poort deur waar ze onderdoor kunnen. Helemaal afsluiten wil ik niet, ivm egeltjes…)
Rechts een gammel hek ( van de buren).
Nog niet helemaal bedacht hoe t hier handig kan.

Heb ook wel aan petfence gedacht. Maar onze achtertuin is niet enorm groot. Meter of 8 a 9 diep.
Ons huis is wel een rijtjeshuis maar wel met een gangetje links tussen de buren ( rechts niet). Maar dat kan dan dus niet?

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Katten in de tuin houden zonder ren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 11:13

Hele net over de tuin heen willen we niet.

Ik heb nu een set voor schrikdraad besteld, zal een update geven zodra het binnen is en geïnstalleerd.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 22:06

Muze schreef:
Interessant topic.
Wij zitten ook te kijken.
Alleen een achtertuin, links een hele lange schutting ( met een poort deur waar ze onderdoor kunnen. Helemaal afsluiten wil ik niet, ivm egeltjes…)
Rechts een gammel hek ( van de buren).
Nog niet helemaal bedacht hoe t hier handig kan.

Heb ook wel aan petfence gedacht. Maar onze achtertuin is niet enorm groot. Meter of 8 a 9 diep.
Ons huis is wel een rijtjeshuis maar wel met een gangetje links tussen de buren ( rechts niet). Maar dat kan dan dus niet?


Hier is echt een mini tuintje en gaat prima.

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Re: Katten in de tuin houden zonder ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 22:16

Wij hebben een net gespannen,tot nu toe heeft hij nog niet geprobeerd er over heen te komen. De schutting is 2 meter hoog. En het net 50 cm.
Eventueel kan je dat zelf ook op een meter zetten.
Afbeelding

Afbeelding

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Re: Katten in de tuin houden zonder ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 10:31

Wij hebben ook schrikdraad. Drie van onze katten hadden er direct diep respect voor, de vierde (een schildpad-mormeltje dat in een doosje op een bedrijventerrein is gevonden toen ze een week of 4 was, de pluizige duivel noemen we die <3 ) had er tamelijk poep aan. Tot we haar een keertje voor de draad optilden, ze haar voetjes enthousiast uitstak en met haar voetzooltjes de draad aanraakte. Sindsdien blijft ze er uit de buurt, zelfs als ze achter een insect aanvliegt! Zielig misschien, maar onder een auto is nog zieliger.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 20:51

Ik volg dit topic graag voor goede ideeën voor m'n ooit toekomstige kat!

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:11

Wij gaan over een week weer klussen wij gebruiken neusijzers en katten gaas. Vanmiddag zat er een buur kat op tafel dat wil ik echt niet.
Afbeelding

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:43

Ik volg ook graag mee.
Op dit moment woon ik thuis heeft Lily een fijne buitenruimte van ongeveer 5 bij 3. Zijn aan alle kanten muren en niet heel groot dus hier gewoon een net overheen gespannen.
Maar mijn vriend en ik zijn een huis aan het verbouwen met een behoorlijke tuin. Het liefst wil ik haar daar gewoon in heel de tuin kunnen laten en dus op zoek naar opties.
Mijn voorkeur nu gaat uit naar stroom. Hoeveel meter tuin hebben jullie? En hoe/waar zit het systeem op aangesloten (aan de stroomdraad gebruikers)

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:56

Ik vroeg me eigenlijk af hoe jullie het doen met de kat van de buren? Wij krijgen in augustus ons huis, dus hopen deze zomer ook meteen de tuin aan te pakken. Maar als je gaas spant, klimmen de buurkatten dan niet gewoon ook de tuin in, en die komen er dan voorlopig niet meer uit, denk ik dan. Of werkt dat anders?

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 00:08

pmarena schreef:
Overigens was die als kitten al erg bij de pinken hoor. Als je dan met zo'n kattenhengeltje ofzo speelde dan vond hij dat hartstikke gaaf om te doen...springen naar zo'n pluim of dingetje....maar na een poosje dan ging Linke Loetje weer even de raderen laten draaien....zag je hem kijken naar dat speeltje: Hmmm dat zit vast aan dat stokje. Hmmmmmm dat stokje zit vast aan een hand-met-arm.... :)* En dan kreeg je dus een jens in je arm, want dan liet je dat hengeltje met zo'n leuke brul vallen en dat zag je dan nog net om de hoek achter een katertje aan gesleept verdwijnen _O-

_O- _O- }:) Ik moest hier echt even heel hard om lachen _O-

Wij hebben onze kattenren met slap net afgemaakt en onze houdini gaat er niet uit. Het is niet de fraaiste oplossing maar die kant van het huis komen we verder eigenlijk niet dus voor ons maakt het niet zo veel uit. Met je achtertuin kan ik me voorstellen dat je iets mooiers wil. Aan de andere kant is mooi natuurlijk niet zo belangrijk als een kat die in leven blijft omdat hij niet kan ontsnappen (2x kat, niet eens de mijne maar van mijn zusje, overleden door aanrijding, mijne mogen echt de tuin niet meer uit.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8290
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 00:30

Yaffie schreef:
Ik vroeg me eigenlijk af hoe jullie het doen met de kat van de buren? Wij krijgen in augustus ons huis, dus hopen deze zomer ook meteen de tuin aan te pakken. Maar als je gaas spant, klimmen de buurkatten dan niet gewoon ook de tuin in, en die komen er dan voorlopig niet meer uit, denk ik dan. Of werkt dat anders?


Hier hoor ik een paar keer per jaar een van de buurkatten in de avond het draad raken. Dan hoor ik een hoop gestommel en een kat die wegvlucht. Verder nooit problemen mee :+