Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Puppy wilt niet wandelen

 
Profiel   

Is normaal.

Het veilige nest (huis) verlaten is op die leeftijd eng.
Ernaartoe is veel minder eng.

Simpelste advies, op de arm mee naar buiten, daar laten plassen, op de arm mee terug, laatste 10 meter weer op de grond en zelf laten lopen.

De afstand van teeug naar huis zelf laten lopen kun je waarschijnlijk heel snel opbouwen, waarschijnlijk al snel vanaf de plek waar hij zijn behoeften doet.

Het mee wéglopen ván huis duurt wat langer, maar als ze de routine eenmaal kennen en de vaste uitlasmatplek ook komt dat ook relatief snel vaak.
Maar neem hem eerst echt eens een week op de arm mee naar buiten, en ga dat terug richting huis lopen eerst oppakken.

Is makkelijker en logischer voor de pup. En daarmee ook voor jezelf.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 08:23 



 
Profiel   

pillow schreef
Wilt?

+1

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 08:31 



 

Morris schreef
pillow schreef
Wilt?

+1

Ah, de taalpolitie. Doe dit lekker op Dumpert of ga een grammaticaboek lezen als je verder niets te zeggen hebt :roll: Er staan ook minstens 5 spelfouten in je eigen profiel, Morris.

TS, ik zou dit ook aankaarten op puppycursus. Dat ze vol in de ankers gaan herken ik, maar die paniek herken ik niet van de puppy's die ik uitliet. Ze is niet nachtblind, toch? Thuis is ze 's avonds niet angstig of klunzig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 08:37 



 
Profiel   

De richtlijn is 1 minuut per week dus Max 10 minuten per keer. Dan gewoon oppakken, naar het veld en weer terug lopen is waarschijnlijk voor nu al voldoende. En soms vinden ze een tuigje inderdaad niet fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 08:45 



 
Profiel   

Wij hebben een bouvierpup van nu 5 maanden. Zij heeft ook zo een periode gehad maar ik heb altijd geweigerd om ze op te pakken. Wou ze dat niet gewoon maken aangezien ze niet klein blijft.
Zij deed het trouwens niet uit bangigheid ofzo maar ze ging gewoon liggen omdat ze daar zin in had.
Dit is overgegaan, nu doet ze het niet meer en met halsband ging het wel beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 08:49 



 
Profiel   

Ongeveer 4 op de 10 pups waar ik mee te maken heb gehad doen dit een periode.
Het niet mee willen lopen in ieder geval.

(En ik heb véél pups meegemaakt, heb een aantal jaar puppyles gegeven op 2 grotere hondenscholen)

Het komt uiteindelijk meestal echt wel goed, als je eenmaal weet waarom ze het doen.

Uitleg staat een paar reacties verder naar boven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 08:54 



 
Profiel   

Bedankt weer voor alle reacties! We lopen echt maar een aantal meter, het grasveldje is schuin tegenover ons!

Bij puppycurcus zeggen ze om inderdaad heel enthousiast te zijn en om haar te belonen als ze iets goed doet!

Nachtblind denk ik niet, ze loopt namelijk hartstikke happy door huis en tuin!

We hebben net weer 2 rondjes gelopen en ze deed dit goed! Uiteraard enthousiast beloont. Mocht ze stilstaan en niet meer vooruit willen of in het donker naar buiten moeten dan tillen wij haar voortaan op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 08:58 



 

Piuni schreef
Bedankt weer voor alle reacties! We lopen echt maar een aantal meter, het grasveldje is schuin tegenover ons!

Bij puppycurcus zeggen ze om inderdaad heel enthousiast te zijn en om haar te belonen als ze iets goed doet!

Nachtblind denk ik niet, ze loopt namelijk hartstikke happy door huis en tuin!

We hebben net weer 2 rondjes gelopen en ze deed dit goed! Uiteraard enthousiast beloont. Mocht ze stilstaan en niet meer vooruit willen of in het donker naar buiten moeten dan tillen wij haar voortaan op!


Wij kregen het advies om het stilstaan te voorkomen door gewoon vanuit thuis op te tillen, alles laten doen en dan zelf naar huis te laten lopen. Toen dat goed ging vanuit huis tillen en iets voor het veldje neerzetten en zelf laten lopen en uiteindelijk helemaal zelf laten lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 09:04 



 
Profiel   

Jup, dat is inderdaad het basisadvies. En een héél zinnig advies, het lost de problemen vrijwel altijd op.

Enkele uitzonderingen, maar dat zijn er heel weinig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 09:05 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef
Jup, dat is inderdaad het basisadvies. En een héél zinnig advies, het lost de problemen vrijwel altijd op.

Enkele uitzonderingen, maar dat zijn er heel weinig.


Dan gaan we dat doen en weer op 0 beginnen. Ze loopt bijvoorbeeld vanochtend goed mee, een paar keer stilstaan om te snuffelen maar makkelijk bij mij te roepen, maar misschien is het dan toch handiger om dan bij 0 weer te beginnen omdat ze soms nog wel het idee heeft om niet verder te willen of durven

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 09:10 



 
Profiel   

Onze cocker vond het als pup ook eng om mee uit wandelen te gaan.
Ik tilde hem opnaar het grasveld. Daar neerzetten en flink belonen bij poepen en/of plassen.
Daarvandaan liep hij wel mee weer naar huis.

En niet teveel doen.
Alles is al spannend genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 09:14 



 
Profiel   

De stukken die goed gaan prijzen (let even op dat je pup wat je doet ook echt als aanmoediging ziet, ik heb mensen zó enthousiast en over de top zien doen met pups dat die pus zich er het leplazarus van schrokken... :+ :') :D en dat werkt dus averechts... :') :j )
En de stukken die nog te heftig zijn gewoon weer even tillen.

Overdag, met weinig bijzondere prikkels en terug ríchting huis is het makkelijkst.

Donker, of veel onrust op straat, of al overprikkeld of ván huis af maken het iets moeilijker.

Zo kun je dus beginnen met de makkelijkste stukjes, en rustig uitbouwen naar steeds iets minder makkelijk.


Check voor alle zekerheid wel ook even of de riem/het tuigje nergens schuurt of belemmerd in de beweging.

Over een week of twee ben je echt een heel eind met dit probleem oplossen denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 09:17 



 
Profiel   

Ook zijn veel mensen zo blij met een pup dat ze de grote fout ( onbewust) maken om het dier niet voldoende rust te geven.
En een overprikkeld dier is niets te leren.
Een pup moet zijn rust krijgen en veel ook.
Zie nog zo vaak dat mensen een pup overal mee naar toe slepen. Een activiteit en kennismaken met iets anders is meer dan genoeg voor één dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 09:26 



 
Profiel   

Piuni schreef
Optillen doen wij 's avonds dus al, maar ik zet haar wel eerst neer om te kijken of ze mee wilt lopen, en dan komt dus de paniek. Is het dan goed om haar gewoon binnen al op te tillen, op het gras te zetten en haar dan weer mee terug te tillen?

We lopen ongeveer iedere 3 a 4 uur. Vanaf 7 uur 's ochtends tot 11 uur 's avonds!

Ik ben in ieder geval super gerust om te horen dat dit waarschijnlijk gewoon een fase is :) Dit is de kleine teckel waar het om gaat! [ [url=m/10fEIh.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een schatje! <3 Mijn favoriete hondjes. Mijn man is er niet zo gek op dus de compromis is een black&tan jack russel geworden.

Maar ja, je kan haar gewoon direct al optillen in huis. Niet te moeilijk over doen. Onze pup hebben we in het begin buiten meer gedragen dan dat ze zelf heeft gelopen. Is helemaal goedgekomen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 09:31 



 
Profiel   

Weet dat je een teckel hebt he :+ ze is nog maar 12 weekjes. Dat ging hier niet ook elke x soepel. Ik ging gewoon stukje naar voor en riep haar, en soms liet ik haar zelf snuffelen. Elke x weer een stukje. Oh en zo vaak gehad dat ze ging liggen. Maar ff door mn knieen en ze kwam weer. En nu loopt ze top! Gaat wel
Goed komen! Gewoon geduld hebben. En ik
Tilde haar ook sommige stukjes op. Zette haar even neer stukje lopen en weer oppakken. Werkte ook goed


Groetjes en pootjes van Juice
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 09:34 



 
Profiel   

Ik zou ook in huis optillen, buiten neerzetten en terug lopen, wanneer ze al paniekerig is en je tilt op bevestig je haar paniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 09:36 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Halsband om ipv een tuig? Mijn honden hebben een tuig nooit leuk gevonden en ze wouden er ook niet mee lopen


Een pup kun je beter tot 18 maanden aan een tuig houden als je een halsband verkiest boven tuig. Een halsband op jonge leeftijd kan veel ongewenste schade toebrengen.

TS, het is een Teckel, die zijn over het algemeen sowieso zo koppig als een ezel. Is het een mogelijkheid om eens in bijvoorbeeld een buggy met haar te wandelen? Meer wandelen, verder, over de markt, stad, terras etc. Als de buggy een fijne plek is kan ze dat gebruiken als steun terwijl ze toch spannende dingen mag / kan ontdekken.

Dan ben jij niet de steun die (onbewust) verkeerde keuzes maakt door optillen en dergelijke. Dat kan op een latere leeftijd andere problemen met zich meebrengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 09:53 



 
Profiel   

Wat een leukerd Freekkieee! Ik zou inderdaad eens kunnen proberen om haar in een buggy te zetten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 10:15 



 
Profiel   

Het is soms ook lastig. Waar ligt de grens bij teveel betuttelen en ondersteuning geven wanneer nodig.

Op die leeftijd van die van jou, kan je eigenlijk niet teveel betuttelen nog, vind ik. Ze hebben je echt nodig en kunnen nog weinig hebben. Dus ook zeker niet teveel doen op 1 dag. Daarbij is vanuit zo'n kleintje der perspectief alles enorm groot en heftig.

Eigenlijk ben je al te laat als de kleine in ezel modus gaat. Dus probeer dat te voorkomen en til haar op, haal de pup uit de situatie voordat ze op dat punt is.

Oefeningetjes zijn echt nog niet heel belangrijk. Belangrijkste is dat ze jou als allerleukste en allerveiligste plek op aarde gaat beschouwen. Dan komen alle oefeningen vanzelf wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 10:22 



 
Profiel   

Piuni schreef
Wat een leukerd Freekkieee! Ik zou inderdaad eens kunnen proberen om haar in een buggy te zetten!


Of een tas! Je hebt fijne buideltassen voor die kleintjes. Teckelsinc.nl verkoopt ze. Als ze zo klein zijn, zijn ze nog niet zo zwaar. Ik heb genoeg foto’s dat Juice besloot niet te lopen maar te gaan liggen _O- maar gaat goed komen! Ze hebben ook van die kleine pootjes nog haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 10:32 



 
Profiel   

Ik liet mijn honden altijd het pad kiezen. dat was de tip van mijn hondenschool en veel snoepjes mee als beloning.
Alleen meenemen en de pup laten kijken is al heel erg veel voor hem, daar worden ze ook moe van.
In jouw geval lijkt me het oppakken en neerzetten en dan er achteraan hobbelen.
Een hele fijne stabiele andere hond mee laten lopen kan ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 10:32 



 
Profiel   

Chawi schreef
Het is soms ook lastig. Waar ligt de grens bij teveel betuttelen en ondersteuning geven wanneer nodig.

Op die leeftijd van die van jou, kan je eigenlijk niet teveel betuttelen nog, vind ik. Ze hebben je echt nodig en kunnen nog weinig hebben. Dus ook zeker niet teveel doen op 1 dag. Daarbij is vanuit zo'n kleintje der perspectief alles enorm groot en heftig.

Eigenlijk ben je al te laat als de kleine in ezel modus gaat. Dus probeer dat te voorkomen en til haar op, haal de pup uit de situatie voordat ze op dat punt is.

Oefeningetjes zijn echt nog niet heel belangrijk. Belangrijkste is dat ze jou als allerleukste en allerveiligste plek op aarde gaat beschouwen. Dan komen alle oefeningen vanzelf wel.


Sluit ik me bij aan. Zo hebben wij het ook gedaan. Pup heeft zelfs de eerste 4 weken bij ons in bed geslapen. En veel op schoot, veel opgetild. Zo de wereld ontdekken. Paar maanden later en ze is zo zelfverzekerd, nieuwsgierig en stabiel (voor zover dat kan bij een puberpup :+ )

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 11:14 



 
Profiel   

Het gaan zitten of liggen nadat ze iets nieuws hebben gezien/ontdekt is een typisch punt dat ze het gaan verwerken. Ik liet mijn pups dan gewoon even rustig zitten om dat te verwerken en liep dan weer verder als ze zelf zo ver waren om weer te gaan bewegen. En ja dat betekende dat ik gerust een half uur kon doen over 100mtr straat en daarna dus weer terug liep. Geeft niets. Naarmate ze meer kunnen hebben zullen ze ook makkelijker en sneller doorlopen en kan je de afstanden gaan vergroten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 11:18 



 
Profiel   

Chawi schreef
Het is soms ook lastig. Waar ligt de grens bij teveel betuttelen en ondersteuning geven wanneer nodig.

Op die leeftijd van die van jou, kan je eigenlijk niet teveel betuttelen nog, vind ik. Ze hebben je echt nodig en kunnen nog weinig hebben. Dus ook zeker niet teveel doen op 1 dag. Daarbij is vanuit zo'n kleintje der perspectief alles enorm groot en heftig.

Eigenlijk ben je al te laat als de kleine in ezel modus gaat. Dus probeer dat te voorkomen en til haar op, haal de pup uit de situatie voordat ze op dat punt is.

Oefeningetjes zijn echt nog niet heel belangrijk. Belangrijkste is dat ze jou als allerleukste en allerveiligste plek op aarde gaat beschouwen. Dan komen alle oefeningen vanzelf wel.


Je kunt ze absoluut wel teveel betuttelen, wat zeker tot problemen kan leiden op een latere leeftijd.

Het is goed kijken wanneer je wel en niet betutteld, ook afhankelijk van de hond. Onze laatste pup heb ik bijvoorbeeld gisteren voor het eerst 'betutteld'. Die is zo zelfverzekerd vanaf de dag dat ze geboren is dat ik haar alles zelf uit heb laten zoeken. Dat zorgt ervoor dat ze grenzen leert opzoeken en als ze erover gaat om die grens de volgende keer te bewaken en niet overheen te gaan.

Bijvoorbeeld

De grasmaaier vond ze doodeng, als die werd gepakt vloog ze naar boven. Daar heb ik geen gehoor aan gegeven, wel ging ik buiten zitten in het gras. Gisteren kwam ze ineens naar buiten, steun zoeken maar die kreeg ze pas als ze bij me kwam. Dat deed ze en daarom werd ze beloond met 'goed zoooo' & steun.

Als ik dit van dag 1 had gedaan dan had ik zekere van haar plat geslagen en een afhankelijke pup/hond gecreëerd. Nu heeft ze die stap zelf gezet.

Een van onze andere pups hebben we ook door middel van de buggy aan spannende situaties blootgesteld. Zo had ze geen steun aan ons en kon ze wel de spannende situaties beoordelen, bekijken en eroverheen komen. Dan heeft ze net iets meer steun zonder een afhankelijke hond te creëeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 15:03 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties, wij gaan aan de slag
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 16:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen