Puppy wilt niet wandelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 11:05

Ik wil jullie even een update geven, overdag wandelen gaat nu super goed, we merken dat ze het steeds leuker gaat vinden. Ze loopt nog wel van links naar rechts, maar aan de voet lopen komt later wel, wij zijn in ieder geval allang blij dat ze overdag plezier heeft in het wandelen.

'S avonds gaat het ook al wat beter. Ik til haar op en zet haar op de plek neer waar het grasveld te zien is, dan loopt ze na enige overtuiging mee en doet ze haar behoeftes en lopen we terug. Omdat de terug weg wat gehaast gaat roep ik haar af en toe bij me zodat ze niet trekt en dat gaat goed!

Ik wil jullie bedanken voor jullie tips, Keetje is goed op weg :)

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 11:14

Onze twee honden zijn nu beide 10, bijna 11 en vinden 's avonds wandelen nog steeds niks aan, dan is t snel plasje en dan draaien ze zelf al om richting huis en als het regent gaat een (zit vermoedelijk ook teckelbloed in) ook gewoon liggen als een zoutzak. :') nee vrouwtje, mij niet gezien, ik ga echt niet naar buiten, het regent :evaw:.
Die dragen wij na dus bijna 11 jaar nog steeds trouw naar het veldje voor een plasje, want dat doet ze dan wel als ze er eenmaal is en weer terug naar huis. Deze dienst is wel alleen beschikbaar als het regent overigens :') Voor de rest is het ook niet nodig, dan staat ze voorop om te gaan 8-).
Wij moeten er nog steeds erg om lachen, want haar gezichtsuitdrukking spreekt dan boekdelen.

edit: ik heb dus geen waardevolle tips :')

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:46

MizzMontana schreef:
Niet meteen de beloning geven als ze zit en dan komt, ze leren al snel: iedere keer als ik stil ga zitten krijg ik daarna een beloning.
Als de pup komt even een paar meter mee laten lopen onder een enthousiast: wat braaf dat je mee loopt, wat doe je dat goed etc. Dan na een paar meter pas belonen.


Als je dit wil doen kan je veel beter clicker training inzetten. Dan kun je namelijk clickeren TIJDENS het lopen en weet je pup dat de beloning die erna volgt gegeven wordt voor het lopen en niet voor iets anders.
Honden leren namelijk ook snel dat ze een beloning krijgen voor het bij je zijn ipv het naar je toe komen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 24-06-21 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:52

bigone schreef:
De richtlijn is 1 minuut per week dus Max 10 minuten per keer.


Dit is zo vreselijk achterhaald en zo per hond verschillend. Mijn pup liep met 12 weken al met gemak een 40 minuten in het bos mee.
Voor dit pupje is inderdaad waarschijnlijk voldoende om op de arm naar het veldje te gaan en daarna (gedeeltelijk) lopend terug. (lijkt me een prima passend advies, en zo te lezen werkt het ook al). Maar wat voor de één geldt, geldt niet voor de ander en die richtlijn gaat dus nergens over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 21:24

Nikass schreef:
bigone schreef:
De richtlijn is 1 minuut per week dus Max 10 minuten per keer.


Dit is zo vreselijk achterhaald en zo per hond verschillend. Mijn pup liep met 12 weken al met gemak een 40 minuten in het bos mee.
Voor dit pupje is inderdaad waarschijnlijk voldoende om op de arm naar het veldje te gaan en daarna (gedeeltelijk) lopend terug. (lijkt me een prima passend advies, en zo te lezen werkt het ook al). Maar wat voor de één geldt, geldt niet voor de ander en die richtlijn gaat dus nergens over.


Het gaat er niet om dat ze het met gemak kunnen of niet, het gaat erom dat te lang wandelen de gewrichten beschadigd. met 12 weken 40 minuten wandelen is echt te lang, voor iedere pup. Wat je zelf doet moet je zelf weten uiteraard maar niet dat iemand het leest en denkt "hee dat kan ik ook eens doen met mijn pup" :)
De richtlijn is er niet voor niets. Tuurlijk zal 5 minuutjes langer niet direct de gewrichten beschadigen, er is ook een veilige marge in gebouwd natuurlijk. Maar het is wel belangrijk om in die richting te blijven

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Re: Puppy wilt niet wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 23:25

Het lopen gaat verbazingwekkend en onwerkelijk goed! Ik heb haar vandaag buiten het zicht van het grasveld gezet ('s avonds) en ze liep gewoon mee zoals ze overdag ook doet. De afgelopen weken zijn we veel aan de gang gegaan met het commando "hier" tijdens het spelen, maar nooit echt in een situatie toe moeten passen waarbij het nodig of lastiger was. Vandaag zijn we naar een super groot open veld geweest en hebben we daar wat rondjes aan de lijn gelopen, dit ging super goed. Soms was ze wat afgeleid maar als ik haar vroeg mee te lopen liep ze gewoon weer mee, er waren op een gegeven moment ook twee andere hondjes. Gevraagd of ze los mochten spelen en dat ging super goed. Uiteindelijk moesten we toch een keer weg en toen ik haar het commando gaf om te komen liet ze de honden direct in de steek en kwam ze als een dolle aan rennen en liep ze aan de lijn super goed weg van ze, zonder maar ook een keer om te kijken.

Het lijkt wel alsof ze eindelijk door heeft dat wandelen aan de riem gewoon leuk en gezellig is en alsof er een switch is omgegaan. Waar ik eerst de riem pakte keek ze een beetje angstig en nu komt ze gewoon rustig er naar toe gelopen. Ik ben in ieder geval superrr blij dat ze het vertrouwen en plezier in het lopen aan de lijn heeft gevonden.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:52

[***] schreef:
Nikass schreef:

Dit is zo vreselijk achterhaald en zo per hond verschillend. Mijn pup liep met 12 weken al met gemak een 40 minuten in het bos mee.
Voor dit pupje is inderdaad waarschijnlijk voldoende om op de arm naar het veldje te gaan en daarna (gedeeltelijk) lopend terug. (lijkt me een prima passend advies, en zo te lezen werkt het ook al). Maar wat voor de één geldt, geldt niet voor de ander en die richtlijn gaat dus nergens over.


Het gaat er niet om dat ze het met gemak kunnen of niet, het gaat erom dat te lang wandelen de gewrichten beschadigd. met 12 weken 40 minuten wandelen is echt te lang, voor iedere pup. Wat je zelf doet moet je zelf weten uiteraard maar niet dat iemand het leest en denkt "hee dat kan ik ook eens doen met mijn pup" :)
De richtlijn is er niet voor niets. Tuurlijk zal 5 minuutjes langer niet direct de gewrichten beschadigen, er is ook een veilige marge in gebouwd natuurlijk. Maar het is wel belangrijk om in die richting te blijven


Ik zal het kort houden anders wordt het een off topic discussie, maar ik ben het niet met je eens. En mijn toenmalige dierenarts ook niet ;)
Ik hoor graag van jou welk onderzoek heeft uitgewezen dat "lang" wandelen per definitie de gewrichten beschadigd.
TE is uiteraard nooit goed, maar wat TE is, is wel degelijk afhankelijk van wat een hond aan kan.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Puppy wilt niet wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 14:31

Volgens mij vallen met langer wandelen vooral de honden door de mand die al rot in elkaar zitten of wat mankeren. En erg grote snelgroeiende rassen zijn kwetsbaarder dan kleine honden

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 14:33

Ik heb altijd een draagzak mee. Als ik zie dat het teveel of te druk wordt, doe ik hem erin. Ik heb een cavaliertje van momenteel 8 maanden en mijn zak is van https://thesnuggit.com/
Echt een onmisbaar ding, en hij gaat er heel graag in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 14:53

Nikass schreef:
Ik zal het kort houden anders wordt het een off topic discussie, maar ik ben het niet met je eens. En mijn toenmalige dierenarts ook niet ;)
Ik hoor graag van jou welk onderzoek heeft uitgewezen dat "lang" wandelen per definitie de gewrichten beschadigd.
TE is uiteraard nooit goed, maar wat TE is, is wel degelijk afhankelijk van wat een hond aan kan.


Bij grote rassen is het zekers niet aan te raden en die regel wordt nog volop geadviseerd, zowel door dierenartsen, fokkers, klinieken en hondenscholen. 40 minuten wandelen met een pup van 12 weken vind ik dan persoonlijk ook een absolute no go.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:32

Tja ieder zijn ding. Mijn honden mogen lopen naar wat ze aan kunnen. Als ze nog fris en fruitig thuis komen (dus niet doodmoe) dan is het prima.

viphorse

Berichten: 1511
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Puppy wilt niet wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 16:06

Gewoon een vraagje maar bouwen ze ook geen conditie op zodat ze ook minder moe worden ?

Wij hebben nu een cane corso pup van 11 weken en meneer mag niet verder van mij dan 2 veldjes ( 10 minuten ongeveer ) ondanks dat het best al een flinke jongen is.

aandreaa
Berichten: 43
Geregistreerd: 07-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 16:22

Het is een teckel, zie zijn zoooo slim.
Ze moet het inderdaad snappen én zelf willen
Heerlijke honden, geniet er van!!!

jiehaaa

Berichten: 5071
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 17:20

Piuni schreef:
Het lopen gaat verbazingwekkend en onwerkelijk goed! Ik heb haar vandaag buiten het zicht van het grasveld gezet ('s avonds) en ze liep gewoon mee zoals ze overdag ook doet. De afgelopen weken zijn we veel aan de gang gegaan met het commando "hier" tijdens het spelen, maar nooit echt in een situatie toe moeten passen waarbij het nodig of lastiger was. Vandaag zijn we naar een super groot open veld geweest en hebben we daar wat rondjes aan de lijn gelopen, dit ging super goed. Soms was ze wat afgeleid maar als ik haar vroeg mee te lopen liep ze gewoon weer mee, er waren op een gegeven moment ook twee andere hondjes. Gevraagd of ze los mochten spelen en dat ging super goed. Uiteindelijk moesten we toch een keer weg en toen ik haar het commando gaf om te komen liet ze de honden direct in de steek en kwam ze als een dolle aan rennen en liep ze aan de lijn super goed weg van ze, zonder maar ook een keer om te kijken.

Het lijkt wel alsof ze eindelijk door heeft dat wandelen aan de riem gewoon leuk en gezellig is en alsof er een switch is omgegaan. Waar ik eerst de riem pakte keek ze een beetje angstig en nu komt ze gewoon rustig er naar toe gelopen. Ik ben in ieder geval superrr blij dat ze het vertrouwen en plezier in het lopen aan de lijn heeft gevonden.


Stiekem moest ik wel een beetje lachen dat er onder jouw positieve post een discussie gaande was, en jouw bericht helemaal niet door leek te komen terwijl dat is waar het topic om draait toch?

Teckels zijn zo leuk. Heel mooi dat het nu zo goed gaat. *\o/*

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 17:31

Piuni schreef:
Het lopen gaat verbazingwekkend en onwerkelijk goed! Ik heb haar vandaag buiten het zicht van het grasveld gezet ('s avonds) en ze liep gewoon mee zoals ze overdag ook doet. De afgelopen weken zijn we veel aan de gang gegaan met het commando "hier" tijdens het spelen, maar nooit echt in een situatie toe moeten passen waarbij het nodig of lastiger was. Vandaag zijn we naar een super groot open veld geweest en hebben we daar wat rondjes aan de lijn gelopen, dit ging super goed. Soms was ze wat afgeleid maar als ik haar vroeg mee te lopen liep ze gewoon weer mee, er waren op een gegeven moment ook twee andere hondjes. Gevraagd of ze los mochten spelen en dat ging super goed. Uiteindelijk moesten we toch een keer weg en toen ik haar het commando gaf om te komen liet ze de honden direct in de steek en kwam ze als een dolle aan rennen en liep ze aan de lijn super goed weg van ze, zonder maar ook een keer om te kijken.

Het lijkt wel alsof ze eindelijk door heeft dat wandelen aan de riem gewoon leuk en gezellig is en alsof er een switch is omgegaan. Waar ik eerst de riem pakte keek ze een beetje angstig en nu komt ze gewoon rustig er naar toe gelopen. Ik ben in ieder geval superrr blij dat ze het vertrouwen en plezier in het lopen aan de lijn heeft gevonden.


Super fijn! Het is ook nog maar een pup, vergeet dat asjeblieft niet! Ze leren en ontdekken allemaal op een eigen tempo!


viphorse schreef:
Gewoon een vraagje maar bouwen ze ook geen conditie op zodat ze ook minder moe worden ?

Wij hebben nu een cane corso pup van 11 weken en meneer mag niet verder van mij dan 2 veldjes ( 10 minuten ongeveer ) ondanks dat het best al een flinke jongen is.


Het is ook echt afhankelijk van het ras. Onze pup is nu een half jaar oud, ze zou nu dus 24 minuten mogen lopen per dag. Als ik me daaraan zou houden met deze BC pup had ik geen meubels, behang of geduld meer over. Die stapt één keer per week gewoon 10km mee en gaat dagelijks de normale rondes à 45 minuten mee. Daarnaast is ze thuis ook nog heel actief. Ze traint ook één keer per week 3 sessies a 5 tot 10 minuten mee voor agility.

Ze zat in een rugzak maar daar was ze al snel niet meer van gediend met alle problemen van dien, dat was het me niet waard en dus mag ze gewoon meewandelen met de rest. Deze pup is zo zelfverzekerd en sterk, die zou met 24 minuten diep ongelukkig en depressief worden. Ze heeft uiteraard een conditie opgebouwd maar die conditie zat er ook al in met 6 weken in het nest. Toen lagen ze al niet meer schattig een hele dag te slapen.

Onze eerste BC was helemaal niet zo, die vond een klein rondje door het veld helemaal prima en meer dan voldoende. Puppycursus één keer per week een half uur en die was total loss. Onze tweede en derde BC daarentegen waren erger dan de eerste maar minder heftig dan de pup nu. Al deze honden zijn volledig vrij op de foto's. Dus de beweging die ze zelf wilde hebben, hebben geen schade toegebracht.

Bij een Cane Corso zou ik dan wél weer voorzichtig zijn maar die zitten over het algemeen ook niet op hetzelfde energieniveau dan een Border Collie. Net zoals een Teckel niet. Een Sheltie daarentegen vaak wel weer maar daar moet je behoedzaam met bijvoorbeeld zand en onverharde wandelingen.

Zoals je ziet is die richtlijn al lang niet meer van toepassing, net zoals de slipketting die niet meer geaccepteerd wordt, of dat er niet meer lukraak gevaccineerd wordt.

Er worden continu onderzoeken gedaan en steeds worden er dingen aangepast. Maar voor nu is de beste tip die je kunt krijgen, kijk naar je pup! Niet naar de richtlijn.

veneri
Berichten: 882
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 17:42

wij hebben ook een teckel, als puppy wilde die ook niet lopen. zo'n zachtaardig en onzeker kereltje. puppycursus vond hij vreselijk! altijd van stress aan de schijterij (maar 6x geweest) enthousiast aanmoedigen buiten resulteerde in teveel spanning en stress en dan blokkeren en niks meer willen.
bij onze teckel pup was het, op de hurken bij hem gaan zitten, gewoon even knuffeltijd, er ook niet meer van maken dan het is, maar gewoon even pauze van de buitenwereld. nu is hij 2, en sinds een klein jaartje geniet hij van wandelen. er is maar een advies: luister naar je hond, zeker bij zo'n gevoelig ras als een teckel.

Majabeestje
Berichten: 3810
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 18:36

Onze JR van 6 maanden heeft ook echt meer beweging nodig dan de 'officiële' minuten per dag. Elke ochtend een wandeling van 45 tot 60 minuten waarbij ze deels losloopt en 's avonds vaak ook nog minimaal een half uur. Anders wordt ze strontvervelend, het is gewoon een energiek hondje.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 18:42

Mijn bouvierpup van 5 maanden zou ook niet content en genoegen nemen met 20 min per dag.
Ze gaat ook al vanaf 12 weken op de hondenwei en speelt/ worstelt dan met andere honden.
Thuis slaapt ze en geen kapotgebeten meubels hierdoor. Met 20 min per dag is ze echt haar energie niet kwijt.

Gaan er 3 tot 4 keer per dag mee naar buiten. De ene keer hondenweide, a.dere keer toer in t park of een klein wandelingetje rond het veld hier wat verder.

BigOne
Berichten: 38358
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Puppy wilt niet wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 18:47

Het gaat om de minuten per keer en niet per dag. Een pup, vooral in een omgeving die druk is is snel overprikkeld en overprikkelde pups worden druk en onhandelbaar.

Femke_Tweety

Berichten: 12009
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 18:51

Hoewel ik niet per se achter de richtlijn sta als wet van meden en persen, wil ik toch even iets ophelderen.

Er wordt hier gesproken over 12 minuten of 20 minuten of 25 minuten per dág.

Dat is níet zoals die richtlijn ooit bedoeld was.
Die heeft het over dat aantal minuten per kéér. En dat kan dan probleemloos 5 of 6 x of nog vaker per dag...
Dat maakt nogal verschil...


Ik denk dat de richtlijn in zichzelf niet verkeerd is, mits hij wordt gezien zoals bedoeld.
Namelijk een richtlijn.
Een basis, waarop je vervolgens verder gaat kijken of het bij de individuele pup past.

En dat is voor een Franse bul vaak niet hetzelfde als voor een Mechelse herder, om maar even een tweetal rassen te pakken als voorbeeld...

Je moet uitkijken voor té voorzichtig doen, maar ook voor fysiek overbelasten.
En dat geldt ook voor mentaal.
Onderprikkeling is niet slim, overprikkeling ook niet.

Hoewel een keer een dag onderprikkeling en een keer een dag overprikkeling ook geen drama zijn, net zoals een keer een dag die fysiek te veel was geen drama is.

Maar structureel te veel of te weinig (mentaal en fysiek) is beude niet handig.

En wederom, dat ligt per ras, per leeftijd en zelfs per individu anders.

Veel problemen waar mensen tegenop liepen die ik in de lessen had, hadden te maken met niet onderkende onder- of overprikkeling.

Voordeel is dat dat met wat uitleg vaak binnen een week enorme verbetering kan laten zien.

Femke_Tweety

Berichten: 12009
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Puppy wilt niet wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 18:52

Haha, bijna gelijk met bigone, we waren tegelijkertijd aan het typen alleen deed ik er iets langer over :')

BigOne
Berichten: 38358
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Puppy wilt niet wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 19:19

Die van jou is uitgebreider. Toen wij voor het eerst een pup kregen na dertig jaar volwassen asielhonden kregen we van de fokker direct als tip mee om het dier rust te geven. Alles met mate met daarbij de opmerking dat vervelende vernielende honden niet bestaan maar zo worden gemaakt, meestal door veel te veel overprikkeling en te weinig rust.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 19:30

Ik zag dat ik in 2012 een topic heb geopend om ervaringen uit te wisselen hoe lang mensen met hun pup op stap gingen. Dit omdat ik met mijn vier maanden oude herdermixje al regelmatig lange wandelingen liep en door sommige mensen voor gek versleten werd. En hoewel ik eigenlijk niet heel erg twijfelde of mijn hondje het wel aan kon vroeg ik me toch af of ik de enige was... :=
In dat topic werd door sommigen aangegeven dat het absurd was wat ik deed, en dat ik de richtlijn moest volgen. Sommigen anderen lieten hun pups gewoon vrij om zoveel te bewegen als ze zelf willen en/of waren juist van mening dat beweging goed is voor het verkrijgen van spieren en een sterk skelet.
Ik vind net als toen, nog steeds dat je het gewoon per hond moet bekijken. :j :j :j
Ik kan nu in elk geval stellen dat mijn hond op dit moment 9,5 jaar is, nooit klachten aan het bewegingsapparaat heeft gehad, een goede conditie heeft en nog zonder problemen 3 uur per dag loopt. Ik heb absoluut geen spijt dat zij in haar jonge jaren zoveel heeft kunnen en mogen doen. Wij hebben daar samen erg van genoten. (En dus nog :) )
Wel heeft een dierenarts ooit opgemerkt dat ze opvallend gespierd is.

Vijf jaar geleden heb ik een HF pup in huis gekregen. Deze hond was snel overprikkeld en om die reden heeft hij het eerste jaar van zijn leven minder lange wandelingen gelopen. Omgaan met de buitenwereld vond hij erg ingewikkeld en daar werd hij ook heel moe van :Z Ook had hij veel meer opvoeding nodig, wat ook veel energie voor hem kostte.
Wel was hij dagelijks uren buiten op het eigen grote erf waar hij naar hartelust kon spelen in een redelijk beschermde omgeving en zonder te heftige prikkels te moeten verwerken.
Hij heeft meer tijd nodig gehad om fysiek en mentaal in balans te komen.
Inmiddels is hij sterk en heeft een uithoudingsvermogen waar je u tegen zegt :D
Bevestigd voor mij dat elke hond individuele behoeften en mogelijkheden heeft.

NB: vervelend of vernielend zijn ze allebei absoluut niet.

Anoniem

Re: Puppy wilt niet wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:41

Leuk TS! Geniet nog van je pup!

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Re: Puppy wilt niet wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 21:51

Haha dankjewel allemaal!
Ik vind deze discussie absoluut niet erg hoor in dit topic, zolang het maar netjes blijft!