Teek bij niet aanraakbare kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Teek bij niet aanraakbare kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 21:31

Hoi allemaal,

Ik heb twee katten met een rugzakje. Zij komen bij de Dierenbescherming vandaan. Ze doen het heel goed en zijn wel echt huiskatten, maar ze zijn niet aanraakbaar. Sinds een maand of 3 mogen ze naar buiten en ik zie nu dat een van hen een teek heeft. Deze zit ongeveer 5cm boven haar staart en is nog niet zo groot. Het risico dat dit eens zou gebeuren zat er natuurlijk in, maar het is wel erg balen.

Nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen.. laten zitten geeft natuurlijk meer kans op het overbrengen van ziektes en op een ontsteking. Haar in de houtgreep nemen dmv inpakken in een handdoek wordt een grote uitdaging en ik weet ook niet of ik dan tijd genoeg heb om de teek te verwijderen (zelfs met hulp).

Hebben jullie wellicht ideeën of advies?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Teek bij niet aanraakbare kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:39

Ik zou laten zitten en kijken voor goede preventie. Als er ziektes zijn is de grootste overbrengkans als ze zich net vastbijten.

Niet die stress aangaan

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 21:47

EmptyWords schreef:
Ik zou laten zitten en kijken voor goede preventie. Als er ziektes zijn is de grootste overbrengkans als ze zich net vastbijten.

Niet die stress aangaan


Ik ben inderdaad ook bang voor de stress die het oplevert.. zou de 'surprise attack' liever bewaren voor als er eens een heel ongunstig zit. Ze zijn namelijk best slim dus ze hebben het zo door als ik ineens iets van ze wil. Ik ben alleen bang voor de gevolgen nu.. is toch even een gokje die je maakt.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Teek bij niet aanraakbare kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:51

Wat zegt je dierenarts?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:55

Lukt het je wel om te ontvlooien met een pipet? Er zijn middelen de ook teken doden.

Ik mis wel eens en teek en die vind ik dan volgezogen dood op de grond.

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 22:04

Nagini schreef:
Wat zegt je dierenarts?


Nog niet gebeld. Ik zag het vlak voor ik mijn post maakte dus kan daar morgen pas voor bellen.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:06

Hier nog nooit een ontsteking gehad bij een kat na een teek die er langer zat. Hier boerderijkatten die niet altijd 's avonds bij het eten komen. Dan zijn ze in het land op de struun. Dus we missen wel eens een teek.

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 22:08

Cowgirl schreef:
Lukt het je wel om te ontvlooien met een pipet? Er zijn middelen de ook teken doden.

Ik mis wel eens en teek en die vind ik dan volgezogen dood op de grond.


Ontvlooien doet de dierenarts elke 3 maanden. Dan zijn ze zo onder de indruk dat het nog wel kan (met de nodige voorzorgsmaatregelen als een handdoek). Zou eigenlijk vaker moeten, maar dit is in ieder geval iets..

Uiteindelijk valt een teek er wel af ja. Zou alleen zuur zijn als ze er net eentje treft die wel een ziekte heeft..

Heel erg dom, maar teken had ik nooit bij stilgestaan toen ze naar buiten mochten. Altijd katten gehad dus het was me niet onbekend, maar sinds ik hen heb heb ik daar helemaal niet over nagedacht. Eerdere katten waren altijd heel makkelijk dus dan was teken verwijderen of ontvlooien geen probleem. Snap het heel goed als iemand zegt 'hou ze dan nu binnen als de voorzorgsmaatregelen lastig zijn', maar ik vrees dat als ik dat nu zou doen ze a) tegen de muren op gaan vliegen en b) uiteindelijk heel ongelukkig worden :(

Lizz

Berichten: 8893
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:11

Negerzoen schreef:
Nagini schreef:
Wat zegt je dierenarts?


Nog niet gebeld. Ik zag het vlak voor ik mijn post maakte dus kan daar morgen pas voor bellen.

Een pipet bravecto kat halen bij je da. Nouja eigenlijk twee, ook eentje voor je andere kat. Deze werken 12 weken. Oja ze zijn niet goedkoop := maar werken tegen teken en vlooien.

Info:
https://www.pharmacy4pets.nl/bravecto-kat

Edit: oh lees nu dat je da ze ontvlooit. Laat ze ditmaal door bravecto behandelen.
Laatst bijgewerkt door Lizz op 21-06-21 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:12

Beter inderdaad zorgen dat ze een middel tegen vlooien krijgen wat ook tegen teken werkt. Nu de teek zich toch al heeft vastgebeten zijn evt ziektes vermoedelijk toch al in het dier. Ik zou dus wachten tot de teek vanzelf loslaat.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:30


marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:32

Bravecto serieus, dit is dodelijk!

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:34

Ik zou m gewoon laten zitten.. Naar mijn idee veroorzaken de meeste teken uiteindelijk geen problemen.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:35

Kan een halsband om? Die van Seresto werkt hier tot nu toe goed.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:06

speurneusc schreef:
Lizz schreef:
Info:
https://www.pharmacy4pets.nl/bravecto-kat

Edit: oh lees nu dat je da ze ontvlooit. Laat ze ditmaal door bravecto behandelen.


dit middel kan je kat doden!!!!!!! google maar op bravecto

Welnee, is fakenews. Kan iedere dierenarts je vertellen.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Teek bij niet aanraakbare kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:41

Stronghold ontwormd en ontvlooit volgensmij ook beide. Dit is ook alleen via de dierenarts te krijgen maar dat is dan geen probleem

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Teek bij niet aanraakbare kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:49

Ik zie hier allemaal adviezen over vlooienmiddelen en halsbanden. Hoe wil je dat doen met een kat die je niet in de handen kunt krijgen.
Die teek die er nu zit valt er vanzelf wel af.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:50

pillow schreef:
Ik zie hier allemaal adviezen over vlooienmiddelen en halsbanden. Hoe wil je dat doen met een kat die je niet in de handen kunt krijgen.
Die teek die er nu zit valt er vanzelf wel af.


Ts geeft aan naar de dierenarts te gaan om te ontvlooien. Dan is het raadzaam dat er een product wordt gebruikt die ook tegen teken werkt

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:59

Stel dat de teek wel een ziekte overdraagt, wat zou je dan doen? Het is heel hard en ik zou natuurlijk proberen te voorkomen dat ze teken krijgen door de dierenarts een middel tegen teken te laten geven, maar ik denk dat de katten gelukkiger zijn als je ze zoveel mogelijk in hun waarde laat.

Zoals ik uit de OP begrijp hebben ze het nu een stuk beter dan voorheen. Stel dat ze korter leven door eventuele ziekte door een teek, hoe erg is dat voor de kat zelf? Dieren vinden de dood niet erg.

Ik zou dus niet ten koste van alles tekenbeten proberen te voorkomen. Dat de katten zoveel mogelijk stressvrij leven is volgens mij veel waard. Ook als ze dan eventueel korter leven.

Maar misschien ben ik te hard

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 00:07

Ik zou het laten zitten deze keer.

Ik geef mijn katten sinds een paar maanden Credelio tabletten, zijn net snoepjes. Nog geen teken en vlooien op ze gezien,en ze hadden echt te veel vlooien voor ik dat gaf.

Sowieso is het misschien handig om te kijken of je ze met lekkers wat tammer kunt krijgen? Ik heb mijn wilde kittens in de bench lekker voer gegeven steeds. Voordeel is dan ook dat je de bench indien nodig kunt sluiten. En het is dan ook makkelijker om ze zachtjes te aaien terwijl ze aan het eten zijn.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 00:13

996981 schreef:
Stel dat de teek wel een ziekte overdraagt, wat zou je dan doen? Het is heel hard en ik zou natuurlijk proberen te voorkomen dat ze teken krijgen door de dierenarts een middel tegen teken te laten geven, maar ik denk dat de katten gelukkiger zijn als je ze zoveel mogelijk in hun waarde laat. Z

oals ik uit de OP begrijp hebben ze het nu een stuk beter dan voorheen. Stel dat ze korter leven door eventuele ziekte door een teek, hoe erg is dat voor de kat zelf? Dieren vinden de dood niet erg.

Ik zou dus niet ten koste van alles tekenbeten proberen te voorkomen. Dat de katten zoveel mogelijk stressvrij leven is volgens mij veel waard. Ook als ze dan eventueel korter leven.

Maar misschien ben ik te hard

Seresto-banden werken tot 8 maanden. Dus ga maar uit van een halfjaar. Als de kat een halsband kan verdragen, dan vind ik het prima om deze om te doen. Eventueel bij de dierenarts op het moment dat er al stress is omdat ze wordt ontvlooid.

Ik kom zelf van de boerderij en heb eens een halfwilde kat mogen vangen die nog nooit in een kleine afgesloten ruimte had gezeten. Ze had een vieze vishaak vast in haar bek, dus ze moest wel naar een dierenarts. De geluiden die ze produceerde toen ze in de vervoersmand zat... Die geluiden heb ik nog nooit bij een kat gehoord :(:) . Als je moet doorpakken, dan is dat maar even zo.

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 00:16

Leuk die pipetten maar dat gaat je nooit lukken als ik het zo lees. Je moet dan echt de haren opzij kunnen doen en de pipet verdelen.
Je hebt ook Credelio tablet. Werkt een maand tegen vlooien en teken en kun je dus gewoon door het voer geven.
Halsbandje zou ik persoonlijk niet aanraden. Stel ze zit ergens vast door het bandje en jij komt om haar te helpen, schiet ze volledig in de stress en is de kans op verwondingen groter. Ik zou eerste de tablet proberen.

Oh, en Bravecto is niet dodelijk anders was ik al verantwoordelijk voor honderden doden beesten :)

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-21 08:00

Bedankt voor het meedenken! Echt wel waardevolle tips :j ik ga eens kijken voor de tabletten, dat scheelt een boel rompslomp.

Wat betreft hun achtergrond; ze komen uit de situatie '20 katten in een ernstig verwaarloosd huis'. Ik heb ze zelf sinds oktober en ze gaan echt goed vooruit. Het kost alleen tijd, en dat is prima :) De oudste van de twee (3 jaar) is nog wel enigszins benaderbaar. Zij wil nog wel een snoepje uit je hand eten en komt echt wel in de buurt. Bij haar weet ik dat ze op een dag echt wel aaibaar wordt. De jongste (1 jaar) is helemaal geen mensen gewend en erg schrikkerig. Zij is echt niet aan te raken (dierenarts is met haar echt een probleem) en ik denk dat het jaren kan duren voor zij zover is. Ze vertrouwt mij wel en is relaxt als ik in de buurt ben, maar Rutte mag trots zijn op hoe serieus zij de 1.5e meter aanhoudt :=

Ik kreeg hier de vraag of ik het erg zou vinden als ze niet oud zouden worden maar dan wel zoveel mogelijk stressvrij kunnen leven. Ik zou daat absoluut achter staan. Ik wilde graag katten en nam hen in huis omdat ik het huis kon bieden wat zij nodig hadden. Hen een beter leven kunnen geven is precies waarom ze bij mij zijn :)

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 08:20

Ik heb hier jaren een zwervertje gehad die ik voerde.
Ook nooit kunnen aanraken en die kreeg ontworming en ontvlooiing via tabletjes in zijn eten.
Vroeger bestonden die tabletjes tegen vlooien en teken nog niet, dus toen had hij er ook wel eens een paar.
Dus ik vond het een geweldige uitvinding toen die op de markt kwamen. Poezel meteen vlo en teekvrij :D

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 09:00

Deze teek lekker laten zitten, die valt er vanzelf weer af. Bij de eerstvolgende DA-actie een Seresto halsband om (laten doen). Dan hoef je maar 1x in het half jaar stress te veroorzaken.

Hier een poes die actief aanvalt bij aanrakingen die niet door haar geïnitieerd zijn. Eens in het half jaar met winterjas en ovenhandschoenen aan de kat in een handdoek rollen en halsband vervangen. Dan kijkt ze ons een week niet aan, maar komt daarna weer af en toe en kopje geven. Dan zijn we weer vergeven blijkbaar.