Pup met veel jeuk, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Pup met veel jeuk, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 08:55

Het zal een heel lang verhaal worden, maar ik doe m'n best om het kort en duidelijk te houden :').

Sinds Juni heeft onze pup heel erg veel jeuk. Niet op een bepaalde plek, maar overal. Hij bleef de hele dag door krabben.
Hier op de dierenarts gebeld en het verhaal uitgelegd. Die adviseerde om ander voer te proberen omdat er misschien iets in het voer zat waardoor die ging krabben. Tijdje op Royal Canin gehad, maar dat gaf geen verschil. Ik ben met de hond naar de dierenarts gegaan omdat hij bij z'n poten al helemaal kaal werd. Hierop hebben ze een afschraapsel genomen en onder de microscoop gekeken, hier was niks op te zien. Ze hebben hem toen een injectie gegeven tegen de jeuk en medicijnen meegegeven. Dit om de jeuk weg te halen en zo de huid wat rust te geven. In de injectie zat prednison en de medicijnen waren voor een eventuele bacterie (Dit hoorde ik later pas). Injectie werkte goed, medicijnen niet. Na 2 weken weer terug gegaan met het verhaal dat de medicijnen niet werkte en dat ik nu echt wel wat onderzocht wou hebben want dit kon zo niet.
Ze vertelde mij dat ze niks meer voor mij konden/wouden doen.. Ze wouden geen allergietest doen omdat hij daar te jong voor was. Hiervoor zouden ze minimaal een jaar voor moeten zijn.. Ik moest maar naar een dermatoloog gaan. Andere medicijnen meegekregen tegen de jeuk om het zo even te overbruggen, en die hielpen wel.

Ik heb een andere dierenarts gebeld en daar kon ik al snel terecht. Hele verhaal daar uitgelegd, verteld wat ze bij DA 1 hebben gedaan en wat voor medicijnen ik allemaal heb gegeven (Ook welke vlooien/teken/wormen tabletten etc). Helaas waren de medicijnen die ik heb meegekregen bij DA 1 niet officieel goedgekeurd voor pups.. Dus die heb ik gelijk weggelegd en niet meer aangeraakt. Ze vonden het ook heel apart dat ze geen allergietest wouden doen. Hier direct bloed afgenomen en opgestuurd voor een omgevingsallergie-test. Woensdag de uitslag gekregen dat die negatief is. Hij heeft daar ook een injectie gekregen tegen de jeuk wat ongeveer een maand zou werken. Ik had ook nog een Bravecto liggen tegen vlooien en teken en mocht die ook geven van de DA, aangezien die ook zou werken tegen Demodex.

Advies is nu om de pup op hypoallergeenvoer te zetten wanneer die oud genoeg is (mag vanaf 6 maanden) en een eliminatiedieet te doen, om een voedselallergie uit te sluiten.. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik dat nog niet echt zie zitten. Nu mag hij dat pas over 3 weken want dan is hij een halfjaar, dus ik heb nog even om er over te denken en alles uit te zoeken.
Mocht die eliminatiedieet ook niet werken konden we weer verder zoeken, maar dat was het advies voor nu.

Nu ben ik eigenlijk opzoek naar bokkers die ook een pup hebben gehad met jeuk, ervaring hebben met zo'n eliminatiedieet of andere ervaringen hiermee..
Of dat er toch nog andere dingen zijn die ik kan proberen, want ik weet het ook allemaal niet meer :').

Pup staat nu op Smolke puppybrokken, en ben nog in twijfel om hem naar een voer over te zetten met een hoger vleesgehalte (Bijv Acana). Maar ik wil ook weer niet te veel wisselen met brokken.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Pup met veel jeuk, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:16

Wat vervelend voor de pup.
Jeuk is zo erg.

Heb je weleens aan vers vlees gedacht?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:19

Is hij niet in contact geweest met eikenprocessie rups haren of de reuzen berenklauw? Als mijn oude kleine dame hier helemaal gek wordt van de jeuk weet ik dat ze ergens die nare rotharen heeft opgepikt. :(:)

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:22

Op vlees zetten. Dan kun je allergie uit brokken uitsluiten. Overgevoeligheid voor graan komt vaak voor.

Compleet voer kiezen en laat je adviseren door een fatsoenlijke dierenwinkel.

Waar komt de pup vandaan ouders bekend? Erfelijke oorzaak?

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:49

Horsy83 schreef:
Op vlees zetten. Dan kun je allergie uit brokken uitsluiten. Overgevoeligheid voor graan komt vaak voor.

Compleet voer kiezen en laat je adviseren door een fatsoenlijke dierenwinkel.

Waar komt de pup vandaan ouders bekend? Erfelijke oorzaak?


Áls het al een voedselallergie is: allergieën voor eiwitten komen meer voor (oa rund, kip), allergie voor koolhydraten komt minder vaak voor.. vers vlees is dus niet per se de oplossing, moet je maar net het vlees kiezen waar de hond niet allergisch voor is. Mensen in dierenwinkels hebben overigens meestal alleen ervaringsverhalen en het komt helaas vaak voor dat ze misinformatie verspreiden.

TS, vervelend dat de allergietest niks opleverde! Ik zou eigenlijk eerder kijken naar iets van een voedingsdeskundige/nutritionist voor honden. Misschien weet bokker Mizora iets of iemand waar je misschien langs kan gaan? Volgens mij was zij officieel voedingsdeskundige (officiele opleiding). Persoonlijk zou ik niet enkel kijken naar brokken met een hoger vleesgehalte, maar juist brokken die maar één enkele soort vlees hebben. Rund en kip (eiwit)allergie zijn meestvoorkomend als ik me niet vergis, dus misschien is een ander type vlees goed om mee te starten. Zo kan je sneller erachter komen of het inderdaad een eiwitallergie is of niet. Als dat het namelijk is en je hond krijgt voor met een hoger vleesgehalte wat bestaat uit meerdere soorten vlees, dan helpt het namelijk niet. Misschien is er ook voer wat geen rund, kip, ei, tarwe, soja of melk bevat (de 6 meestvoorkomende voedselallergieeen). Als je hond daar geen last van heeft dan weet je dat het dus een van die 6 is. Mits het gaat om een voedselallergie natuurlijk.

Heel veel succes, hoop dat je snel vindt wat er mis is!

maj0

Berichten: 6589
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:53

luuntje schreef:
Wat vervelend voor de pup.
Jeuk is zo erg.

Heb je weleens aan vers vlees gedacht?



Dit dus
Daar kun je direct mee beginnen en dan ook een eliminatie dieet doen.

Eerst 6 weken een diersoort die de pup nog nooit gehad heeft en zo elke 6 weken wat bij voegen

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:06

Hoe betrouwbaar is een allergie test als de pup op prednison staat?

higgins

Berichten: 1137
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:06

Ik zou een rondje bij een goede osteopaat doen

Ik heb zelf een hondje die het slecht op kip en lam doet.
Ik voer Renske, zij hebben ook voer met 1 eiwit bron
Sindsdien heeft ze geen ontstoken oogjes of geiriteerde oren meer
Maar met voer is het altijd zoeken. Waar de ene hond het goed op doet, doet de ander dat niet..
En je moet wel een idee hebben waar het vandaan komt

Overging kan stress ook jeuk geven of bv grassoorten

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Pup met veel jeuk, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:26

Een aantal jaar terug een pup gehad die ook erg veel jeuk had, bleek niet tegen het wasmiddel te kunnen waar ik haar dekentjes/kussen mee waste. Kijk daar dus ook even naar.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Pup met veel jeuk, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:29

Tbh bij een pup met jeuk denk ik niet snel aan een voedselallergie, kunnen andere oorzaken zijn.

Hoelang speelt het? Hoe ziet de huid eruit, geïrriteerde, droge, rode of schilferende plekken? Hoevaak krijgt hij voeding op een dag en hoeveel? Krijgt hij bijvoeding en zo ja wat en hoeveel? Wat voor pup is het?

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Pup met veel jeuk, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:29

En zoals genoemd zou ik zeker diepvriesvers vlees overwegen, ook goed voor zijn verteringstelsel. Helemaal met die toch redelijk zware medicatie voor zo'n jonge pup..

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Pup met veel jeuk, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:36

onze hond bleek met jeuk te reageren op lam, dit zat in de brok die wij voerden, ze krijgt nu kivo geperste brok van verse eend en het is over.

Mocht het een allergie zijn voor een proteïne bron dan zijn rund en kip de meest voorkomende. Eend doet het vaak wel heel goed, bij een klant met een dergelijk probleem sluiten we altijd eerst de rund en de eend uit en beginnen op een wat minder voorkomende proteïne bron om een basis te hebben. (paard/ konijn/ eend)

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:42

Ik denk hierbij ook aan een voedsel allergie
Heel vervelend en je hebt een lange adem nodig

Mijn schoonouders hebben dit ook gehad met de pup een aantal jaar geleden. Uiteindelijk zijn ze op visbrokken uitgekomen met zalmolie erover. Hond kan nog geen normaal snoepje want dan barst ze weer van de jeuk

paddington

Berichten: 2469
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Pup met veel jeuk, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:51

Al eens gedacht aan pollenallergie?
Begint meestal rond mei/juni.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 12:20

Bedankt iedereen! Ik heb alles gelezen, maar reageer even algemeen. Zit op het werk op de telefoon namelijk, haha. Vanavond kan ik uitgebreid reageren :D

Vers vlees heb ik aan gedacht, maar me nog niet ingelezen over hoe/wat. Maar zoals Imandra ook zegt, je moet net geluk hebben dat je het (dier)soort kiest waar hij niet allergies voor is. Want het kan graan zijn, maar ook een bepaald eiwit..

@Barvrouwke
De prednison-prik heeft hij 28 Juni gekregen, met een week was die voor mijn gevoel uitgewerkt en bloedafname voor de allergietest was op 15 Juli.

@Walkure
Het is eind Mei/begin Juni begonnen.
Huid was wel wat rood door het krabben en dus ook kaal (buitenkant achterpoten en binnenkant voor en achterpoten. Buik ook wat rood). Niet schilferig.
Als wij thuis zijn staat de voerbak op de grond en kan hij eten wanneer hij wil. Maar ongeveer 500g per dag. Het is geen hond die schrokt of zijn bak in 1x leeg is. Ik weet dat er verschillende meningen zijn over de voerbak op de grond laten, dus daar hoeft heen discussie over te komem haha :D. Het is een labradorxgolden retriever.
Verder krijgt hij als snoepjes gedroogde runderlong en heeft hij een paardenhuidbot of van buffel.
Verder krijgt hij geen medicatie meer. Alleen die injectie die hij heeft gehad bij de DA.

@Amber
Lastig inderdaad. Dat met die snoepjes ben ik ook bang voor.. Ik train met hem, dus een voedselbeloning kunnen gebruiken is wel fijn :').

@Paddington
Had dat er niet uit moeten komen met de allergietest?

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Pup met veel jeuk, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:27

Wat voor voer krijgt hij nu?

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 12:30

robert45 schreef:
Wat voor voer krijgt hij nu?

Smolke puppy maxi

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Pup met veel jeuk, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:36

Een vriendin van me had een jonge hond die allergisch bleek te zijn voor een bepaalde soort vloerbedekking..was toen ook een onwijze puzzel om daar achter te komen.. Het is al jaren terug dus ik weet ook niet meer precies welke soort tapijt het was.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:42

Onze hond (Kooiker) had ook verschrikkelijk jeuk. DA reageerde er wat laconiek op, mijn ouders hebben toen op aanraden van mij graanvrij voer geprobeerd. En zie: geen jeuk meer. Ze is nu al richting bejaard, en staat nog steeds op graanvrij voer. Ze heeft sindsdien geen jeuk meer gehad.

Dat betekent ook dat broodkruimels etc niet zomaar in de tuin gegooid kunnen worden, want anders scharrelt er een hele grote harige vogel :') door de tuin en eet ze alsnog dingen waar ze dus jeuk van krijgt. Dat gaat ook echt heel snel, een keer niet goed op letten, een Gitta die voor vogel speelt en ze heeft alweer jeuk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:47

Wat vervelend. Bij ons teefje begon het wat later, maar het is wel een vervelende, lange zoektocht.

Wij hebben eerst speciale brok gegeven, maar werd het gek genoeg erger. Echt even doorgezet, maar was niet leuk meer.
Daarna een eliminatie dieet gedaan met vlees en vis soorten. Je moet het de tijd geven, maar soms is het dan te erg en stop je toch.

We hebben zelf wat commerciele merken geprobeerd en dan leek het soms iets rustig, maar het ging nooit over.
Na verhuizing werd het toch erger en ze wilde ook buiten soms ergens niet lopen.
Toen bij de nieuwe dierenarts met cytopoint begonnen. Dat hielp een tijdje en kan je dan afbouwen tot intervallen van meerdere weken.
Dat ging toch een beetje wisselend en we vonden het toch vrij pittig haar de rest van haar leven dit te geven.

Ze heeft ook snel last van de oortjes en anaalkliertjes. Ze bijt dr pootjes niet kapot en de rest van de vacht is goed.

Ik weet inmiddels wel dat er verschil zit tussen contact/omgevins allergie en voedselallergie. Voor voedselallergie zijn er toch wel wat meer oplossingen bekend.
Maar ook bij contact allergie kan je van binnenuit een hele hoop doen. En soms is het een combinatie van dingen.

We hebben ook haar broertje en die heeft geen jeuk, geen vieze oortjes of last van anaal kliertjes. Hij kan wel op voer reageren door hyper te zijn of wat overdadig te verharen.

Smolke is op papier niet het beste voer, maar gek genoeg is mijn border collie daar 15 mee geworden. Die had wat problemen en viel enorm af. Stonden op het punt om haar te laten gaan na diverse onderzoeken bij een grote kliniek.
Ik ben toen naar pets place gegaan en mocht ze voor haar laatste periode zelf kiezen wat ze lekker vond. Ze koos Smolke en knapte echt enorm op.
Nooit meer wat ernaast gegeven.

Je zit met een hond in de groei, dus zou toch echt een hele goede dierenarts zoeken die samen verder wil kijken en je niet afscheept. Desnoods een arts die op Holistische basis werkt.
Als ze jeuk hebben is dat echt naar en je wil ze er toch bij ene pup zo jong mogelijk vanaf hebben voor het pootjes kluiven ook een gewoonte kan worden.

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Re: Pup met veel jeuk, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:14

Hond van mijn ouders precies het zelfde, moet eerlijk toegeven dat ik niet weet wat hij heeft.

Ze wassen hem nu met een speciale shampoo die de jeuk verminderd/weghaalt. Misschien helpt dat jullie pup ook. Volgens mij is het van Dermallay, ze halen het bij de dierenarts.

steenbok1980

Berichten: 673
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Pup met veel jeuk, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:40

Denk ook aan je wasmiddel voor de dekens/ mand en reinigingsmiddel waarmee je de vloer schoonmaakt.

brennie85

Berichten: 571
Geregistreerd: 03-11-08
Woonplaats: Thuis

Re: Pup met veel jeuk, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:40

Toen onze Puck nog een puppy was heeft ze tot dat ze 1 jaar oud was om de zoveel weken een injectie cytopoint gekregen. Dat hielp tegen de jeuk. Daarna eliminatie dieet gedaan en nu staat ze op zalm brokken en gaat het super. Merk gelijk als ze iets anders gegeten heeft. De allergie zit m in kip en waarschijnlijk rund. Met vis nergens last van.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 14:52

@Chapeau
Jeetje, dat moet je ook maar net vinden! Hier geen tapijt, alleen maar laminaat.

@Berdien
Dat lijkt me toch zo lastig aan een voedselallergie.. Iets 'verkeerd' eten en dan direct weer zoveel jeuk :(.

@Superpony
Het is inderdaad een vervelende zoektocht.. En jullie zijn er druk mee bezig geweest zo te lezen.
Jeuk is inderdaad echt naar. Ik ben ook zo blij dat hij nu even een tijd rust heeft.
Een andere DA is ook nog een optie ja, maar het is zo lastig hahah

@Steenbok
Hmm ja.. Ik kan wel eens wat anders proberen qua wassen, maar was sowieso niet vaan z'n spullen :').

Ik ga cytopoint eens opzoeken. Ik hen daar wel eens van gehoord, maar het klinkt niet heel gezond :')

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Pup met veel jeuk, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:01

Buiten alle voedseladviezen om, het volgende mis ik nog in dit topic;


Jeuk en kale plekken kan een enkele keer ook voort komen uit hormonale problemen.

Dus evt dat een keer checken kan ook geen kwaad.


(Hij/zij is niet toevallig recent gecastreerd?)