Onze hond is zwanger! Tips gevraagd!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 20:01

Kabayo schreef:
_classic schreef:
Een fokker is een fokker, geregistreerd of niet. In beide gevallen kunnen kosten verhaald worden op diegene die gekozen heeft om zijn ongeteste honden te voortplanten, met alle gevolgen vandien.

In dit geval hebben de ouders van TS gekozen om met de honden te fokken, zonder zich goed voor te bereiden helaas.
Echter vind ik wel dat het TS siert dat zij toch haar best probeert te doen voor de pups!

Toch kon ik met mijn rottweiler echt geen kosten verhalen op de fokker. Ook allemaal erfelijke problemen , de fokker had niks getest, ik had niks op papier.
Ik had toen naar het juridisch loket gebeld en ze konden niks. De koper heeft natuurlijk ook een onderzoeksplicht en ik heb zelf geen papieren in gezien en zelf deze gok genomen. Ik had geen poot om op te staan om de pup terug te brengen of de kosten te laten vergoeden. Eigen schuld... dikke bult..
Hond is uiteindelijk op 4 jarige leeftijd overleden. Er zijn nu 4 van de 9 pups overleden. Nest van 2017

Dan ben je helaas echt verkeerd voorgelicht door t juridisch loket.
https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartike ... ziek-wordt

Maar, ze hebben wel een punt uiteraard dat je een onderzoeksplicht hebt. En door dus te kopen bij een fokker die niet test op erfelijke aandoeningen(voor zover testbaar) bijvoorbeeld valt wel onder ; niet voldaan aan je onderzoeksplicht of bewust kopen terwijl je weet dat het een groter risico is.

Maar t was zeker mogelijk geweest. De vraag is of t je dat waard is. Want hoewel de fokker waarschijnlijk via de rechtbank “gedwongen” kan worden mee te betalen, ga je in zo’n geval ook te horen krijgen dat je nalatig geweest bent en hoeven ze waarschijnlijk nooit de volle mep te betalen tenzij je t over een bedrijfsmatig fokker/handelaar hebt. Dus t geeft een hoop gedoe, je bent niet van de problemen af en krijgt vaak maar een deel vergoed omdat je zelf net zo goed nalatig bent door bij zo’n fokker te kopen. Daarom doen de meeste er niks mee.

T laatste stuk waarin ik aangeef dat t zeker mogelijk was, niet te persoonlijk pakken. T is vooral algemeen bedoeld. Naar iedereen die een pup koopt bij een fokker die zich niet aan de regels houd door te testen. :)