Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Help!!! Parkiet in het vogelvoerhuis!

 
Profiel   

Hallo Mensen,

Even wat advies gevraagd.
Sinds een paar uur zit er een parkiet in ons vogelvoerhuis in de tuin. Tijdens het koken keek ik het raam uit en zag tot mijn verbazing geen mus of mees zaadjes pikken, maar een fraaie blauwe parkiet.
Ik ben naar buiten gegaan om nog wat extra zaadjes te kunnen geven. Beestje reageerde op het gerammel van het blikje met voer, maar vloog toch weg toen ik dichterbij kwam. Maar gelukkig was ze slim genoeg om even later weer terug te komen en lekker te bunkeren. Daarna ging ze zitten slapen en uitbuiken...

Dierenambulance gebeld, maar die hebben geen goede ervaring met het vangen van vogels die verder goed gezond zijn en uitstekend kunnen vliegen. ( Als wij eraan komen in uniform, met alle heisa vliegt dat beest gegarandeerd weg..., was hun antwoord).

Maar wat nu? Hoe vang je een parkiet, zonder net...?
Of kan ik haar naar binnen lokken?

Heeft iemand tips?

(Een paar jaar geleden vonden we in de herfst een dode papegaai in de boomgaard, dat vond ik zo zonde, dat het beest daar van de kou of honger was doodgegaan...)

[ img ]
De bijzondere bezoeker
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 20:26 



 
Profiel   

Ik heb geen ervaring met het vangen.
Maar misschien een oproep plaatsen op fb met de vraag of iemand zijn parkiet mist?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 20:28 



 
Profiel   

Hoe groot is ze? Want als het een halsbandparkiet is, is de kans groot dat deze 'hoort' in de natuur, oftewel, niet gevangen is geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 20:31 



 
Profiel   

Als de grasparkiet helemaal niet is weg gevlogen en vrij stil zit, heb je kans dat hij of zij al verzwakt is en dan kun je het misschien relatief makkelijk pakken.
Je kunt ook proberen hem te lokken door youtube filmpjes met grasparkieten geluid af te spelen.

En idd op Amivedi kijken of er eentje vermist is in de omgeving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 20:31 



 
Profiel   

Het is echt geen halsbandparkiet, Dat was ook het eerste wat de dame van de dierenambulance vroeg.. en terecht.

Ik heb inderdaad al op Amivedi gekeken. En er is een blauwe parkiet vermist, maar dit is hem/haar niet.
Geluidjes afspelen vind ik een goede tip! Ik heb niet het idee dat het beestje erg verzwakt is, wegvliegen voor mij ging moeiteloos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 20:37 



 
Profiel   

Je kunt een kooitje opzetten met deurtje open en eten en drinken er in. Zo hebben wij vroegâh veel kunnen vangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 20:47 



 
Profiel   

Een net is het makkelijkst,maarja ... misschien een handdoek eroverheen gooien en dan pakken. Of idd een kooitje neerzetten met voer

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 20:59 



 
Profiel   

Parkietje heeft wat rondgescharreld op het huisje,later klom ze weer naar binnen, heeft nog wat gegeten en is toen weggevlogen. Wellicht niet ver en zit nu ergens in de tuin.

Tijdens het paarden voeren en hond uitlaten op het idee gekomen om parkietje proberen te vangen met een bench met voer erin en ook te lokken met parkietengeluid. Dat het anderen gelukt is om zo kooivogels te vangen geeft hoop.
Eerst maar afwachten of ze morgen nog weer verschijnt!

Bedankt tot zover!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 21:58 



 
Profiel   

Op amivedi staan best veel soortgelijke vogels. Sommige al een week vermist. Heb je ook ver terug gezocht? Zag er wel eentje voorbij komen die ook zoveel blauw heeft op z'n hoofd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 22:04 



 
Profiel   

Parkiet is er nog! Zat vanmorgen weer in het voerhuisje. Ik weet nu ook waar ze een schuilplek heeft, namelijk hoog in een beuk. Slim beest; veilige plek gevonden om te slapen en in de buurt blijven van voer.
(Het is een volwassen vrouwtje. Ik heb mijn zeer beperkte parkietenkennis via internet wat opgekrikt...)

Op Amivedi staan inderdaad meer parkieten dan ik aanvankelijk had gezien (zoekprogramma verkeerd gebruikt), maar deze staat er op de foto's niet tussen.

Bench van zolder gehaald, goede video met parkietengeluid op youtube gevonden. Vandaag gaan ik een vangpoging doen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 10:26 



 
Profiel   

Geen buren met een net in de buurt die kunnen vangen?

Mijn vader heeft australische parkieten en zou zo'n dier makkelijk vangen. Ja kan kijken of er een kweker of houder van parkieten in de buurt is die hem vangen wil.

Heeft hij een ring?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 10:28 



 
Profiel   

neila schreef
Parkiet is er nog! Zat vanmorgen weer in het voerhuisje. Ik weet nu ook waar ze een schuilplek heeft, namelijk hoog in een beuk. Slim beest; veilige plek gevonden om te slapen en in de buurt blijven van voer.
(Het is een volwassen vrouwtje. Ik heb mijn zeer beperkte parkietenkennis via internet wat opgekrikt...)

Op Amivedi staan inderdaad meer parkieten dan ik aanvankelijk had gezien (zoekprogramma verkeerd gebruikt), maar deze staat er op de foto's niet tussen.

Bench van zolder gehaald, goede video met parkietengeluid op youtube gevonden. Vandaag gaan ik een vangpoging doen...


Succes, hopelijk lukt het! monteer een stok in de bench met een voerbakje en de geluiden. Hopelijk lukt het!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 10:29 



 
Profiel   

Aan drie zijde wat gaas spannen van het vogelhuisje. Aan de vierde zijde ook maar die rol je op tot op het dak. Touwtje eraan en dicht laten vallen als ie dr in zit.....

Succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 10:38 



 
Profiel   

Weer bedankt voor de tips! Nee, geen ring.

Later meer, moet nu aan het werk...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 10:39 



 
Profiel   

Tot hoe ver kun je haar benaderen?

En waar woon je? :P Misschien is er iemand in de buurt met een net of kooitje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 11:01 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar BB, BB-ITP is alleen voor topics met veel foto's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 11:19 



 
Profiel   

Succes :) mooi vogeltje :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 11:31 



 
Profiel   

Pareltjes schreef
Aan drie zijde wat gaas spannen van het vogelhuisje. Aan de vierde zijde ook maar die rol je op tot op het dak. Touwtje eraan en dicht laten vallen als ie dr in zit.....

Succes


Dat is een slim idee!
Hopelijk lukt het je om het beestje te vangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 11:33 



 
Profiel   

Vangpoging van gisteren mislukt. Bench neergezet, voer erin, parkietengeluid afspelen, maar mevrouw niet zich niet meer zien... 's Avonds was ze er wel weer en zat weer te eten in het voerhuisje. Ik ben er voorzichtig naartoe gelopen en heb weer parkietengeluid afgespeeld van 2 verschillende filmpjes.. Totaal geen reactie! Deze parkiet laat zich dus niet lokken met geluid.

Het idee van gaas spannen rond het voerhuisje hou ik ook even in gedachten, misschien is dat wat.

Vandaag onze 'blauwe bezoeker' nog niet gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 11:52 



 
Profiel   

Ik neem aan dat je de bench op de grond gezet hebt? Daar zullen ze niet zo snel in gaan. Gaas of iets anders rond het vogelhuisje lijkt mij een beter plan.

Ben benieuwd of je het diertje überhaupt te pakken gaat krijgen. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 12:14 



 
Profiel   

Ik ook!

De bench staat op een bankje, ik hou het even zo, als andere vogels erin gaan (de eerste mussen doen dat al) volgt de parkiet misschien ook. Het beestje heeft wel een redelijk vast patroon, ze laat zich het meest tegen de avond zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 12:34 



 
Profiel   

Misschien kun je nog zo een nepparkietje kopen(in dierenwinkel) en deze in de kooi / bench doen. Wellicht denkt hij o, leuk een maatje!
En verder bv lekker wat stukjes appel en trosgierst bij de bench erin en daarmee lokken. Het is een grasparkietje zo te zien en deze zullen niet goed overleven daar ze door hun kleur vaak door een roofvogel gepakt worden.
Je zou er ook misschien nog zittend op een stoel en trosgierst en wat zachtjes roepen kunnen kijken of hij mogelijk naar je toekomt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 13:19 



 
Profiel   

Ik merk dat mijn terquoisine parkieten schemer dieren zijn. Misschien de grasparkiet zoals die bij jou ook. Misschien even langs de Jumbo/action voor gras parkiet voer. Zo loopt die geen te kort op. Bedenk wel dat als je een mislukte vang poging doet de kans klein wordt dat hij terug keert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 14:40 



 
Profiel   

Mijn parkieten thuis zijn ook 's ochtends en in de schemer het actiefst. Dus dat dagritme kan best kloppen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 15:04 



 
Profiel   

Zo leer ik nog het een en ander over parkieten!
De bench wordt op dit moment gebruikt door allerlei mezen.
Parkiet nog niet gezien...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 18:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen