Klein makkelijk hondenras

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Somebody85

Berichten: 258
Geregistreerd: 29-09-13

Klein makkelijk hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 21:39

Mijn vriend en ik willen misschien een hondje aanschaffen. Allebei hebben we nog nooit een hond gehad. Wel eens 2 weken op een hond gepast (was een pup, dus ik weet dat het ‘afzien’ is) en ik ben vroeger een klein jaartje vrijwilliger geweest op een asiel met honden uitlaten.

We zoeken daarom een hondenras wat geschikt is voor beginners, niet dominant, makkelijk iets te leren. We willen veel met het hondje gaan wandelen, naar de hondenschool en misschien behendigheid (echt voor de fun en een band op te bouwen, het hondje hoeft niet de beste/snelste de zijn ;-) ). Welk klein hondenras zouden jullie kunnen aanraden?

Ik dacht zelf eerst aan de teckel of Welsh corgi, maar als ik lees op de rasvereniging pagina zijn dat honden die vrij dominant zijn en ervaring is daarbij handig natuurlijk. We houden een beetje van stoere/grappige hondjes.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Klein makkelijk hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 21:41

Pin je niet vast op een ras. De asiels en internet lopen of zijn al vol met corona-herplaatsers. Ga geeoon eens rondkijken, doe goed navraag en zoek een hond uit op karakter en klik, niet op ras.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Klein makkelijk hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 21:45

Een boomertje misschien? En inderdaad, niet elk ras is hetzelfde als het op de honden aan komt. Je hebt daar ook heel veel verschillen in. Ze voldoen niet allemaal standaard aan hun rasbeschrijving zeg maar :)

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 21:46

Ik heb absoluut geen verstand van rassen, maar mijn liefde zal altijd een jack russel blijven, actief, baas gericht, jachthondjes. Hier hebben we ook 2 chiwawa's, prima dieren zolang je ze, zoals elke hond, opvoed. Ligt een beetje aan het karakter van de hond, rassen zegt niet alles.

Somebody85

Berichten: 258
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 21:46

Goof schreef:
Pin je niet vast op een ras. De asiels en internet lopen of zijn al vol met corona-herplaatsers. Ga geeoon eens rondkijken, doe goed navraag en zoek een hond uit op karakter en klik, niet op ras.


Goede tip, maar ben alleen bang dat ik door gebrek aan ervaring zo’n hondje niet netjes opvoed dus wil het zo ‘veilig’ mogelijk doen.

Het liefst zou ik een asielhondje nemen. Ik heb natuurlijk ook op asielsites gekeken, maar bijna alle honden hebben een rugzakje en ik ben bang dat we daarvoor gewoon niet genoeg ervaring hebben. Bij Corona honden denk ik ook gelijk aan slecht opgevoeden honden.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 21:46

Ik zou kijken naar honden die vallen in de categorie gezelschaps honden (fci 9)

Daar zitten veel honden tussen die ook echt wel stoere grappige hondjes tussen. Denk bijvoorbeeld aan een maltezer of markies, maar ook een poedel kan heel stoer zijn.
Let bij deze groep wel op de gezondheidsproblemen, heel veel soorten hebben bijvoorbeeld een korte snuit

https://www.houdenvanhonden.nl/hondenra ... i-groep-9/

Somebody85

Berichten: 258
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 21:50

Amber_anne schreef:
Ik zou kijken naar honden die vallen in de categorie gezelschaps honden (fci 9)

Daar zitten veel honden tussen die ook echt wel stoere grappige hondjes tussen. Denk bijvoorbeeld aan een maltezer of markies, maar ook een poedel kan heel stoer zijn.
Let bij deze groep wel op de gezondheidsproblemen, heel veel soorten hebben bijvoorbeeld een korte snuit

https://www.houdenvanhonden.nl/hondenra ... i-groep-9/


Ja, was dat inderdaad vergeten. Ik wil ook een hond die niet ‘kapot’ is gefokt. Hondenrassen met een te korte neus of te kleine schedel vallen sowieso af :-).

Bedankt voor de link. Ik ga gelijk kijken.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 21:50

Somebody85 schreef:
Goof schreef:
Pin je niet vast op een ras. De asiels en internet lopen of zijn al vol met corona-herplaatsers. Ga geeoon eens rondkijken, doe goed navraag en zoek een hond uit op karakter en klik, niet op ras.


Goede tip, maar ben alleen bang dat ik door gebrek aan ervaring zo’n hondje niet netjes opvoed dus wil het zo ‘veilig’ mogelijk doen.

Het liefst zou ik een asielhondje nemen. Ik heb natuurlijk ook op asielsites gekeken, maar bijna alle honden hebben een rugzakje en ik ben bang dat we daarvoor gewoon niet genoeg ervaring hebben. Bij Corona honden denk ik ook gelijk aan slecht opgevoeden honden.


Nee joh, veel mensen komen erachter dat ze eigenlijk helemaal geen tijd hebben voor een hond. Dat zijn echt niet per definitie probleemhonden.
Je hebt ook bij een pup direct ondersteuning nodig van een trainer of hondenschool of iets dergelijks, dat maakt met een 2ehandsje geen verschil natuurlijk.

Ik ga altijd voor herplaatsers. Nee, die worden niet kant en klaar afgeleverd, maar er zit vaak wel al een goede basis in. En daar kan je verder aan werken. Met jullie motivatie moet dat geen probleem zijn.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 21:52

Als beginner zou ik net niet beginnen aan een hond uit asiel die een rugzakje hebben.

Het kan goed gaan, maar het kan ook helemaal fout gaan juist door dat rugzakje dat ze hebben.


Poedels zijn heel intelligent, grappig en slim. Leuk voor agility ook. En als je ermee naar hondenschool gaat komt dat zeker goed.
Wel vraagt de vacht veel onderhoud.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 21:54

Probleem bij asielen is dat de betere honden zonder rugzak ook heel snel weer weg zijn. Die met rugzak zitten er vaak langer.

En mijn ouders hebben helaas vroeger een slechte ervaring gehad.
Hond gekocht volgens die van asiel paste die het best bij het gezin.... Wat bleek het dier blafte de hele dag door (mijn pa werkt snachts en slaapt overdag) dat was dus al een groot minpunt. En na paar jaar werd de hond ook nog eens vals. Begon uit het niets te grommen met tanden bloot. Heeft mij ook al gebeten maar dat was omdat ik een andere hond vast had en hij eigenlijk die hond wou bijten.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 22:01

Poedels zijn super leuk! Heel slim, maar ook heel erg eigenwijs en zeker niet altijd makkelijk.
Met een hoop terriërs zit je toch snel bij wat eigenzinnige karakters, al is dat natuurlijk ook afhankelijk van het individuele dier. Ik zou in je buurt gaan kijken bij fokkers van een aantal rassen die je aanspreken;)

Somebody85

Berichten: 258
Geregistreerd: 29-09-13

Re: Klein makkelijk hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 22:06

De keuzes worden er niet makkelijker op. Ik ga denk ik rond die tijd als we er klaar voor zijn (wil eerst minder werken), heb dan echt tijd voor de hond :-).

Een hond die al wat ouder is heeft onze voorkeur, ivm met de basis en echt bekend karakter. Maar we willen dan weer geen hond met rugzak ivm met onze weinige ervaring… toen dachten we dus aan een puppy. Maar die moeten we dan weer alles leren, dilemma’s:-).

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 22:07

Corgi’s zijn ook erg leuk hoor! Alleen wel honden die meer uitdaging nodig hebben dan de gemiddelde hond. Dus wellicht nu niet de beste keuze, maar ze zijn wel heel leuk!
Verder zijn inderdaad poedels leuk en leergierig, wel wat kefferig soms maar daar zit je bij de kleinere rassen sowieso sneller aan.
Op facebook zijn wel wat groepen waar ook herplaatsers worden aangeboden meer via via. Dus als iemand overlijd of dus toch niet genoeg tijd hebben proberen mensen vaak eerst buiten de asielen om te zoeken naar een nieuwe baas. Daar zitten ook veel probleemloze honden tussen.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 22:08

Wat voor vacht zoek je? En zoek je juist een wat gevoeliger karakter of juist een wat onverstoorbaarder karakter?

Poedels blijven leuk, maar ik ga voor de volgende ronde voor een puli waarschijnlijk. Daar gaat overigens gewoon een scheerapparaat overheen en dan is het een vagerig hondje qua type, maar wel met een fijn karakter (wat stabieler dan een kleine poedel). Nadeel is wel dat je ze moet importeren. Maar een poedel is ook nog steeds een goede keuze.

Dit zijn twee poedeltjes in een simpel model. Je hoeft ze dus niet per se in een poedelmodel te zetten

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Klein makkelijk hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 22:16

Op verhuisdieren staan ook wat leuke kleinere honden. Wij hebben een super leuke Jack Russel maar je moet het nept treffen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 22:24

Art_Ificious schreef:
Probleem bij asielen is dat de betere honden zonder rugzak ook heel snel weer weg zijn. Die met rugzak zitten er vaak langer.

En mijn ouders hebben helaas vroeger een slechte ervaring gehad.
Hond gekocht volgens die van asiel paste die het best bij het gezin.... Wat bleek het dier blafte de hele dag door (mijn pa werkt snachts en slaapt overdag) dat was dus al een groot minpunt. En na paar jaar werd de hond ook nog eens vals. Begon uit het niets te grommen met tanden bloot. Heeft mij ook al gebeten maar dat was omdat ik een andere hond vast had en hij eigenlijk die hond wou bijten.


Maar dat is maar 1 slechte ervaring. Daarmee kun je niet alle honden in een asiel over één kam scheren.
In mijn omgeving juist heel veel goede ervaringen met honden uit het asiel.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 22:26

Het schijnt dat de boomer achtige hondjes zoals shih tzu etc wel makkelijk zijn om te houden.

Teckels, Jack Russels en corgis zijn wel echt jachthonden en/of werkhonden die echt uitgedaagd moeten worden. Onze hond is 25% boerenfox. Ik vind terriërs hilarisch en houd wel van wat karakter. Maar ze lacht je gewoon nog net niet uit zo eigenwijs is ze. :=

Vind zelfstandige honden zelf makkelijker dan “pleasers” omdat je die zo moet vermaken.

Somebody85

Berichten: 258
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 22:29

noox schreef:
Corgi’s zijn ook erg leuk hoor! Alleen wel honden die meer uitdaging nodig hebben dan de gemiddelde hond. Dus wellicht nu niet de beste keuze, maar ze zijn wel heel leuk!
Verder zijn inderdaad poedels leuk en leergierig, wel wat kefferig soms maar daar zit je bij de kleinere rassen sowieso sneller aan.
Op facebook zijn wel wat groepen waar ook herplaatsers worden aangeboden meer via via. Dus als iemand overlijd of dus toch niet genoeg tijd hebben proberen mensen vaak eerst buiten de asielen om te zoeken naar een nieuwe baas. Daar zitten ook veel probleemloze honden tussen.


Uitdaging is niet het probleem. Ik wil met de hond veel gaan doen. Daarom komt de hond pas als ik een stuk minder werk. Goede tip, facebookgroepen. Daar ga ik mij ook in verdiepen. Ik had al wel op rasverenigingen pagina’s over herplaatsing gezien. Maar toen begon ik te twijfelen bij de rasomschrijving bij de teckel en de Corgi.

Somebody85

Berichten: 258
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 22:32

MarlindeRooz schreef:
Het schijnt dat de boomer achtige hondjes zoals shih tzu etc wel makkelijk zijn om te houden.

Teckels, Jack Russels en corgis zijn wel echt jachthonden en/of werkhonden die echt uitgedaagd moeten worden. Onze hond is 25% boerenfox. Ik vind terriërs hilarisch en houd wel van wat karakter. Maar ze lacht je gewoon nog net niet uit zo eigenwijs is ze. :=

Vind zelfstandige honden zelf makkelijker dan “pleasers” omdat je die zo moet vermaken.

Een vriendin heeft inderdaad zo’n lieve vrolijke zelfstandige terriër (ben het ras even vergeten). Dat zelfstandige snap ik wel wat je bedoeld, als wij op hem passen (ook toen hij erg jong was) nergens bang voor, zijn eigen gang gaan en enorm grappig en stoer.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 22:33

Ga vooral ook naar groepswandelingen en met eigenaren praten als je een ras interessant vindt. Maak ze een aantal keer mee en bedenk of je hun gedrag of vachtonderhoud wel echt zo leuk vindt. Vraag ook naar de nadelen van het ras, die worden vaak weinig benoemd, maar zijn er wel degelijk.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Klein makkelijk hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 22:49

Een Engelse Springer spaniël is ook heel leuk. Dat zijn enthousiaste honden, wel iets groter dan formaat schoothond, maar zo vreselijk lief. Slim en mensgericht ook dus hij zal graag mee op wandeling en met sporten meegaan.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 22:52

Het is ook wel heel persoonlijk. Wat de ene persoon makkelijk vind aan een bepaald type hond, vind de andere persoon helemaal niet makkelijk.
En pups zijn ook geen onbeschreven blad. Bij een wat oudere herplaatser heb je al een beetje betere indruk wat je in huis haalt.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 22:56

Ik heb zelf 4 herplaatsers gehad. Allemaal met een ander soort rugzakje maar ook stuk voor stuk leuke honden. 3 via marktplaats en een komt van een vriendin. Die van mijn vriendin heeft als pup een goede basis maar door omstandigheden wel 3 keer verhuisd in een half jaar tijd. Die had een half jaar nodig om te wennen en hechten. Bij een van haar huizen met harde hand aangepakt en nu duikt ze soms ook nog in elkaar. Maar schat van een dier. Deels stabij en stronteigenwijs.

Ik heb een blinde cocker overgenomen van toen na zeggen 6 jaar. Moddervet maar o zo lief. Wat een schat. En niet heel beperkt ondanks zijn blind zijn.

Een bordercolie van net geen 3. Een draak die volledig zijn eigen of trok. Niet mens gericht buiten en geen will2please toen die kwam. Angstbijter die net op tijd het licht zag. 3 keer gehapt zonder grote schade. Na een half jaar ging dat beter en begonnen we elkaar te snappen.
En dan is er nog Moos. Een geval apart en een klasse apart. Dikke angsthaas toen die bij ons kwam. Doodsbang voor andere mensen maar na blootstelling aan heel veel mensen toen die net bij ons was zijn mensen nu de leukste objecten in huis. Te leuk. Van aard een angstige onderdanige hond die heel mensgericht is tot hij buiten komt en zijn jacht instinct naar boven komt.

Stuk voor stuk allemaal bijzonder honden met hun rugzakje maar prima mee te leven. In huis heerlijke vriendelijke dieren, buiten ook maar dan merk je wel dat het jagers zijn. Ze zijn allemaal op hun eigen manier en tempo trainbaar. Zijn ze moeilijk. Niet perse maar ze vragen we tijd, aandacht, sturing. Je moet ze leren kennen en zij moeten jou leren kennen als mens en met je regels.

Dat is bij elke hond zo. De een is wat vergevingsgezinden van aard of sneller overtuigd. Leer let sneller of meer op de bekende manier. As ze anders leren is het een uitdaging maar daar kom je snel genoeg achter. Alleen of met hulp.

Pin je niet vast op ras, ga na wat je belangrijk vind en als je een herplaatsen neemt wat je absolute eisen zijn. Kinderen, alleen kunnen zijn, met katten kunnen, actief zijn, uitdaging nodig hebben.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 22:58

Tja zo zijn er mensen die jack Russell's overactieve honden vinden. Maar ik heb ene gehad die echt rustig was, geen zenuwpees. Lag graag te slapen in de zetel. Enkel katten en andere kleine dieren waren niet veilig voor hem.

Het verschilt binnen een ras ook enorm. De ouderdieren kunnen wel een mooie leidraad zijn. Maar ook dit geeft uiteraard geen garantie.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 23:01

Art_Ificious schreef:
Tja zo zijn er mensen die jack Russell's overactieve honden vinden. Maar ik heb ene gehad die echt rustig was, geen zenuwpees. Lag graag te slapen in de zetel. Enkel katten en andere kleine dieren waren niet veilig voor hem.

Het verschilt binnen een ras ook enorm. De ouderdieren kunnen wel een mooie leidraad zijn. Maar ook dit geeft uiteraard geen garantie.


En vergeet een goede opvoeding niet