Klein makkelijk hondenras

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 23:02

Teckels en corgi's zijn geen geschikte honden voor behendigheid, misschien ook een puntje wil je dat gaan doen

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 18:04

Ik volg verschillende buitenlandse asiels via social media. Daar komen onwijs veel puppy's binnen. Die hebben dan wellicht een mindere start gehad, maar hoeven niet per se "verpest" te zijn. Misschien is dat iets?
Bij het ene asiel moet je er zelf naartoe om je hondje uit te zoeken en bij anderen kunnen ze transport regelen.

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 18:12

Ik ben ook jack russel fan, we hebben er twee (teefjes).
Speelse, en vooral grappige hondjes. Ze zijn op ons gericht en houden zowel van wandelen als van slapen. De oudste is wel een beetje koekkoek, die komt niet bij een goede fokker vandaan en dat merk je toch.

Jis_

Berichten: 11578
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 19:30

Bij een klein makkelijk hondje moet ik gelijk aan de Maltezer denken. Was op mijn 19e mijn eerste hondje en pup uit het asiel waar ik stage liep, daarna geen makkelijkere hond gehad. Maar een stoer uiterlijk heeft het niet. :D

Als je Corgi's zo leuk vind is de Zweedse Vallhund misschien wat. Ontmoette er een paar bij een Grote Zwitser wandeling, die eigenaar had beide rassen. Erg leuke hondjes vond ik, maar of het een beginnershond is weet ik niet. En ik weet niet of ze wat zijn voor behendigheid, wel net wat betere rug daarvoor dan de Corgi denk ik. En een heel stoer uiterlijk.

fjordjes

Berichten: 12027
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Klein makkelijk hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 19:37

Ijslandse hond? Kennis van me heeft er 1 en echt een leuk en lief beestje. Ik kan je er verder niet mee helpen want ik heb 1 van de grootste, een Duitse dog.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 19:39

Ik vind de wat kleinere jachthonden erg leuk voor een actieve 'beginneling'. Stabijtje, Cocker, waterhond. Je moet ze wel in de gaten houden mbt loslopen maar ze zijn zelden agressief of 'asociaal' en slim plus lekker actief.

Zelf ben ik erg van de herders / bordertjes, maar die zijn toch voor minder ervaren personen vaak te scherp. Misschien een shetland collie (sheltie), zou ook nog geschikt kunnen zijn. En ziet er erg schattig uit <3

noviceh

Berichten: 4781
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 19:41

Wellicht een kooiker hondje of kleine maat labradoodle?

9jinte9

Berichten: 505
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 19:42

Wij hebben al bijna twintig jaar Cairn Terriërs.
Super leuke en makkelijke honden.
Altijd in voor activiteiten, maar ben je niet zo actief dan is het ook goed.

De Cairns die wij tot nu toe hebben (gehad), zijn (of waren) stuk voor stuk makkelijk met andere honden en gek op kinderen.

Mee op vakantie in het vliegtuig naar het buitenland. Ook geen probleem. Ze vinden echt alles goed en leuk.

Voordeel is dat ze niet echt verharen. Ze moeten een paar keer per jaar geplukt worden door een trimmer.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 20:18

Toen ik 4 was kocht ik mijn eerste hondje. Het geld kwam uit mijn spaarpot maar uiteraard zorgde mijn ouders ervoor :D toen ik op mezelf ging wonen kwam er na een jaar een hond want ik vond een huis zonder hond echt vreselijk. Dat hondje kwam uit t asiel en is voor mij de perfecte hond. Voor mij heeft hij 2 andere eigenaren gehad, bij 1 van de 2 is hij zelfs in beslag genomen. Ik kan me echt geen fijnere hond wensen, dus tja... wat is een rugzakje? Mijn andere hondje kwam uit een gewoon nestje en is een jack russel x chiuhuaha. Zo'n kruising kan een akelig karakter opleveren als je nét de nare eigenschappen van beide rassen treft maar dit is echt t makkelijkste hondje ooit. Een van zijn zusjes is echter een draak. Ik heb ooit een opvanghondje gehad ( als tussenpersoon) die kwam met 21 weken naar Nederland en dat was echt bloed zweet en tranen om die aan het Nederlandse leven te laten wennen. Pin je dus niet vast op 1 ras, maar kijk vooral naar wat de rassen die je leuk lijken nodig hebben qua verzorging/voer/beweging/huisvesting etc. Ik ben helemaal weg van Rodesian Ridgebacks, maar die zouden bij mij zich stierlijk vervelen dus zolang ik de staatsloterij nog niet heb gewonnen hoef ik niet aan dat ras te beginnen hahahaAfbeelding

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 21:07

Laat eerst het woord 'dominant' maar vallen want er bestaat niet zoiets als een dominant ras (of zelfs een dominante hond). O:)

Vocale rassen (corgi's, chihuahua's) of erg volhardende rassen (terriërs) kun je idealiter beter links laten liggen als eerste hond. Maar er zijn ook exemplaren die prima te doen zijn dus het zegt ook weer niet alles.

Een makkelijk ras bestaat niet maar de meeste poedel(mixje)s zijn leergierig en vrij relaxt, net als de zogenaamde boomers. Een sheltie kan ook erg leuk zijn als je zelf actief bent, ik ken ze als zachtaardige hondjes, maar ze zijn soms nogal overenthousiast en vocaal. Vlinderhondje is bijna hetzelfde verhaal.
Jack Russels staan vaak bekend als terrors maar met de juiste opvoeding zijn dat juist ontzettend leuke hondjes om actief mee te wandelen en sporten.

Asielhondjes zou ik zeker niet uitsluiten. Voordeel is dat je dan makkelijker op karakter kunt zoeken, omdat dat van een volwassen hond al bekend is. Van een pup moet je het nog maar grotendeels afwachten.
Buitenlandse honden kun je momenteel beter niet doen, daar is erg veel vraag naar (geweest) en er zijn heel erg veel angstige probleemhonden in dat circuit nu. Er zijn helaas niet alleen goede stichtingen en het kaf van het koren scheiden is erg lastig, zeker voor een beginner.

Korte samenvatting, bijna alle rassen zijn geschikt zolang het karakter van het individu maar past.
Stuur me gerust een berichtje. :D

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Klein makkelijk hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 21:21

Buitenlandse honden uit de populaire landen als Spanje zou ik zeker niet doen. Maar ik heb bijvoorbeeld een kennis in India die daar een organisatie heeft voor honden en andere dieren

Die heeft af en toe ook puppies en volwassen honden die ze herplaatsen

mysa

Berichten: 10464
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Klein makkelijk hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 21:25

Als het om buitenlandse honden gaat, staat of valt de plaatsing met de betrouwbaarheid van de stichting/bemiddelaar. Ik heb twee buitenlanders via twee stichtingen en in beide gevallen zijn we goed voorgelicht en bij de tweede was de hond al in nl en hebben we uitgebreid kennis kunnen maken.

pillow
Berichten: 7793
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Klein makkelijk hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 21:29

Waarom een hond uit het buitenland laten komen of halen terwijl er zat Nederlandse herplaatsers zijn.

Somebody85

Berichten: 258
Geregistreerd: 29-09-13

Re: Klein makkelijk hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 22:29

Wat een lieve tips allemaal, zo lief. Ik ga alle rassen die jullie opnoemen eens goed bekijken :-).

Uit het buitenland spreek mij echt niet aan. Dit ivm dat zo’n hond waarschijnlijk ook een rugzakje heeft. Plus dat je de mensen van die stichting echt moet vertrouwen. Ik wil ook echt geen broodfok hondje. Mochten wij gaan voor een oudere hond ga ik toch even naar het asiel of een rasvereniging met herplaatsers. Ik zou eerst gewoon een paar keer willen wandelen met zo’n hond.

Somebody85

Berichten: 258
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 22:33

Borisje schreef:
Laat eerst het woord 'dominant' maar vallen want er bestaat niet zoiets als een dominant ras (of zelfs een dominante hond). O:)

Vocale rassen (corgi's, chihuahua's) of erg volhardende rassen (terriërs) kun je idealiter beter links laten liggen als eerste hond. Maar er zijn ook exemplaren die prima te doen zijn dus het zegt ook weer niet alles.

Een makkelijk ras bestaat niet maar de meeste poedel(mixje)s zijn leergierig en vrij relaxt, net als de zogenaamde boomers. Een sheltie kan ook erg leuk zijn als je zelf actief bent, ik ken ze als zachtaardige hondjes, maar ze zijn soms nogal overenthousiast en vocaal. Vlinderhondje is bijna hetzelfde verhaal.
Jack Russels staan vaak bekend als terrors maar met de juiste opvoeding zijn dat juist ontzettend leuke hondjes om actief mee te wandelen en sporten.

Asielhondjes zou ik zeker niet uitsluiten. Voordeel is dat je dan makkelijker op karakter kunt zoeken, omdat dat van een volwassen hond al bekend is. Van een pup moet je het nog maar grotendeels afwachten.
Buitenlandse honden kun je momenteel beter niet doen, daar is erg veel vraag naar (geweest) en er zijn heel erg veel angstige probleemhonden in dat circuit nu. Er zijn helaas niet alleen goede stichtingen en het kaf van het koren scheiden is erg lastig, zeker voor een beginner.

Korte samenvatting, bijna alle rassen zijn geschikt zolang het karakter van het individu maar past.
Stuur me gerust een berichtje. :D


Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Hier kan ik zeker wat mee. Het buitenland valt voor mij sowieso af. Zoveel verschillende ervaringen. Ik neig nu ook meer naar een oudere hond. Rond die tijd even contact opnemen met een asiel hier in de buurt. Maar morgen kan ik ook weer denken het wordt een pup. Eerst goed weten wat ik wil, voordat wij een hond gaan aanschaffen. Ik ga met alle informatie weer goed nadenken :-). Dank je wel nogmaals.

Somebody85

Berichten: 258
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 22:35

har166 schreef:
Toen ik 4 was kocht ik mijn eerste hondje. Het geld kwam uit mijn spaarpot maar uiteraard zorgde mijn ouders ervoor :D toen ik op mezelf ging wonen kwam er na een jaar een hond want ik vond een huis zonder hond echt vreselijk. Dat hondje kwam uit t asiel en is voor mij de perfecte hond. Voor mij heeft hij 2 andere eigenaren gehad, bij 1 van de 2 is hij zelfs in beslag genomen. Ik kan me echt geen fijnere hond wensen, dus tja... wat is een rugzakje? Mijn andere hondje kwam uit een gewoon nestje en is een jack russel x chiuhuaha. Zo'n kruising kan een akelig karakter opleveren als je nét de nare eigenschappen van beide rassen treft maar dit is echt t makkelijkste hondje ooit. Een van zijn zusjes is echter een draak. Ik heb ooit een opvanghondje gehad ( als tussenpersoon) die kwam met 21 weken naar Nederland en dat was echt bloed zweet en tranen om die aan het Nederlandse leven te laten wennen. Pin je dus niet vast op 1 ras, maar kijk vooral naar wat de rassen die je leuk lijken nodig hebben qua verzorging/voer/beweging/huisvesting etc. Ik ben helemaal weg van Rodesian Ridgebacks, maar die zouden bij mij zich stierlijk vervelen dus zolang ik de staatsloterij nog niet heb gewonnen hoef ik niet aan dat ras te beginnen hahaha[ [url=m/TQAkLB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een lieve hondjes. Het rugzakje bedoel ik eerder mee, dat wij deze misschien niet goed kunnen begeleiden met onze gebrek aan ervaring met een eigen hond. Ik wil niet graag dat het mislukt, dat gun ik zo’n hond niet.

mysa

Berichten: 10464
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 22:47

pillow schreef:
Waarom een hond uit het buitenland laten komen of halen terwijl er zat Nederlandse herplaatsers zijn.


Omdat ze onder mijn aandacht werden gebracht.

Ik heb ook een hond uit het asiel gehad. De voorlichting en nazorg waren toen belabberd. (ze waren vast allang blij dat iemand hem meenam want was wat je noemt een projectje waar we ondanks zijn problemen erg aan gehecht zijn geraakt)

Denk dat het in beide gevallen mee of tegen kan vallen. Maar zou zonder aarzelen van beide stichtingen zo weer een hond nemen.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Klein makkelijk hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 23:08

Ik heb een Tibetaanse spaniël (met genoeg neus)
Die is mega speels, blij, rustig genoeg als ze binnen is. Makkelijk met kinderen en andere dieren. Sloopt niks en is overal makkelijk mee naar toe te nemen.
Daarnaast blaft ze haast nooit en kan ze goed alleen zijn. Een kennis heeft er ook 1 en die is ook zo relaxed. Ze is wel waaks en leert heel makkelijk.
Niet de eerste hond waar je aan zou denken maar ze zijn echt geweldig. Haar zusjes ken ik ook en die mensen zijn er ook zo enthousiast over. Ondanks haar relatief korte neus loopt ze flinke km’s over ons terrein en savonds een ronde van 5,8 km waarvan ze ook nog zwemt.
Afbeelding

Femke_Tweety

Berichten: 11978
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Klein makkelijk hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 23:16

Havanezer wellicht?

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee,maar hoor heel positieve dingen over dat ras.

Zowel qua gezondheid als qua karakter.

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: Klein makkelijk hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 23:54

Ik zou ook eens kijken naar een sheltie,
Heeft een fijn formaat en ook wel een leuk karakter.

Zebrastreep

Berichten: 9746
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 00:25

Ik moest gelijk denken aan een jack russel. Komt aardig overheen met je wensen. Er wordt wel vaak gezegd dat een russeltje druk is, maar mijn ervaring is wel als je vanuit je zelf al rustig bent jacks dat wel overnemen. Onze jack kan heel hyper doen maar ze slaapt ook graag uit. Wel kunnen ze soms iets zenuwachtig zijn. Onze is daarnaast ook nog flink onzeker zo nu en dan.

Verder zijn het vrolijke hondjes en zijn ze aanhankelijk en gek op aandacht en knuffelen. Wel zit er geen rem op een russel, ze gaan maar door dat moet je wel kunnen afremmen.

Onze is wel een beetje een aparte hoor soms voldoet ze niet aan de klassieke omschrijving van een jack :')

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: Klein makkelijk hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 00:51

Al eens aan het Markiesje gedacht? Voldoet volgens mij helemaal aan je wensenlijstje. :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Klein makkelijk hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 01:33

Best lastig, want er zijn zoveel rassen en binnen de rassen weer zoveel verschillen. Opvoeding en goede begeleiding kan heel veel doen, dus ik zou zeker naar een goede hondenschool gaan. Ik trainde met mn Border Collie en er kwamen hele onervaren mensen, maar sommigen waren zo serieus en hadden echt veel inzet dat het echt heel goed ging, ongeacht ras.

Mijn moeder had altijd poedels. Een middenslag teef toen ik geboren werd, maar die was wat fel. Daarna een dwergpoedel teef en die was echt super. Blafte echt nooit, was relaxt, kon overal mee naartoe en was echt super trouw.

Ik begon toen met een mix en later terrier soorten. Heel lief, rustig in huis als je wat met ze doet buiten.

We hebben een stabij gehad en die was echt mega mega lief en trouw. Iets nerveus, maar heerlijke hond en ken eigenlijk ook alleen maar mensen die fan zijn.

Een Border Collie waar ik veel mee heb getraind en overal mee naartoe nam. Er zijn veel vooroordelen, maar ik vind ze juist heel makkelijk op te voeden en te trainen. Nu na 6 jaar zonder, hebben we er weer eentje. Nu een reu en ander type, maar heerlijke honden, als je het maar serieus neemt.

We hebben een kruizing oliebol/york*malthezer gehad en dat was echt de meest ideale kleine hond ooit. Ze was super stoer, blafte nooit, was trouw, vacht moet je bijhouden, maar verhaarde niet of nauwelijks. Mocht je met zo een klein hondje wat sport willen doen, zijn de hindernissen aangepast op de maat.

Daarna 2 mops*Jack Russel. Met de eerste gaan trainen, maar echt wel duidelijk ander karakter. Daarna een reu erbij gekregen met rugzakje, dus stap terug. Ze zijn echt heel erg lief, maar vind het ondanks de maat en het schattige uiterlijk geen beginners hondjes. Ze hebben een flink karakter en het jacht instinct moet je wel mee kunnen omgaan.

Mn moeder heeft nog een Jack Russel*chihuahua gehad. Sportief, soms fel, maar wel erg lief. Nu heeft ze een oud hondje; Chihuahua*York. Erg schattig, makkelijke vacht. Erg lief hondje, maar iets gevolig hondje.

Als ik om me heen kijken, ken ik mensen die fan zijn van herders, aussies, jachthonden, klein, groot etc. Wat me opvalt, omdat de meesten ook paardenmensen zijn, is dat de meeste mensen een goed opgevoedd hond/honden hebben. Vaak ook omdat ze dan toch wel veel ervaring hebben.
En mensen zijn vaak fan van 1 of 2 rassen of je ziet dat een hondje van iemand erg populair is en anderen ook naar zo een hondje gaan kijken.
Weet nu bijv ook wel wat mensen met corgi's en die gaan toch overal mee naartoe. Of de teckel die je weer meer zag afgelopen tijd.

Maar zie ook weleens mindere dingen; Groter ras, maar de berner senner toch een paar keer meegemaakt dat ze niet oud werden bijv.
Kooiker hondjes die echt hyper zijn en mensen het onderschatten. Boxers die baasjes over het veld sleuren.

Maar qua klein zou ik echt kijken naar een hondje waar oliebol in zit. JR is hartstikke leuk en sportief, maar vind ik voor beginnende hondenmensen soms best pittig. Maar als je op de juiste manier leert opvoeden en trainen, kan het heel goed gaan. Cairn en westy bijv zelfde. Ik heb een gevecht meegemaakt met slechte afloop die begon door de cairn. En een westy die heropgevoed moest worden, omdat hij thuis te vaak zijn zin had gekregen en vreselijk was gaan bijten naar eigen bazen.

Of iets met poedel. Waar ik trainde liepen de konings poedels op niveau mee. Daar zou ik niet mee beginnen, want heb ook de andere kant wel gezien.
Maar dwergpoedel uit een goed nest, kan echt een geweldige hond zijn, en een leuk schoothondje en heel sportief.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 02:01

_Zsazsa_ schreef:
Ik heb een Tibetaanse spaniël (met genoeg neus)
Die is mega speels, blij, rustig genoeg als ze binnen is. Makkelijk met kinderen en andere dieren. Sloopt niks en is overal makkelijk mee naar toe te nemen.
Daarnaast blaft ze haast nooit en kan ze goed alleen zijn. Een kennis heeft er ook 1 en die is ook zo relaxed. Ze is wel waaks en leert heel makkelijk.
Niet de eerste hond waar je aan zou denken maar ze zijn echt geweldig. Haar zusjes ken ik ook en die mensen zijn er ook zo enthousiast over. Ondanks haar relatief korte neus loopt ze flinke km’s over ons terrein en savonds een ronde van 5,8 km waarvan ze ook nog zwemt.
[ [url=m/K5ZXVe.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind het een schatje om te zien, maar die neus lijkt me alsnog veel te kort om gezond te noemen?

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 06:32

Ik heb zelf 4 asielhonden, maar snap dat dat niet altijd de beste keuze is. Wel kan je altijd kijken en proberen toch?

Voor de rest;
Nova scotia duck toller zijn hele leuke actieve hondjes, die makkelijk op te voeden zijn en uitermate geschikt voor bvb agillity. Die zie ik hier sindd 2 jaar, veel voorbij komen.
Poedel, schnauzer, kooiker, wetterhoun, ... zijn allemaal kleine middelmaat honden, actief, maar doorgaans wel makkelijk.
Mijn kleinste is een kruising staffordxterrier. Ook een ideale hond voor jullie hahaha ..
Kruisingen zijn vaak ook "gezonder".

Mijn buurvrouw doet agillity met haar 2 cocker spaniels.

Eigenlijk maakt het ras niet zoveel uit, maar eerder het karakter van de specifieke hond en goede begeleiding.