1 vlo… wat doen jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 15:41

Muze schreef:
Kan je daar wat meer over vertellen?
Dieren zijn behandeld nu .


Over kieselgur?

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 15:43

Nicky91 schreef:
Muze schreef:
Uit interesse, hoe “ doen” jullie vlooien behandelingen bij jullie huisdieren?

Ik zag gisteren 1 vlo. Gelijk bij de dierenarts pipetjes gehaald ( advantage). Katten verder nagekeken maar het bleef er bij 1. Ook geen zwarte korreltjes, zie ze ook nooit krabben of wat dan ook
Jaren terug hebben we wel een pittige plaag gehad, toen hebben we t hele huis gesprayd, alles heet gewassen, dieren meermaals moeten behandelen en alles.
Naar mijn idee hoeft dat nu niet.

Maar was benieuwd hoe jullie dit doen?
Hond was voor de vakantie nog behandeld ( ook voor zandvliegen. Ging mee naar risico gebied).
Katten leven binnen.


Mijn jonge hond had ongeveer 3 weken geleden 1 vlo... ik had ook pipetten gehaald.. werkte voor geen meter en nu zit ik met een "plaag"

Nu katten en hond nog een keer behandeld maar dan met stronghold, alles in de kookwas.

En spray gehaald voor m'n huis.


De cyclus van een vlo- ei- larve- pop - vlo is onder de meest gunstige omstandigheden 2-3 weken.

De plaag was er dus al en kan je niet wijten aan de pipetten. Die overigens ook weer enkele dagen nodig hebben voordat ze goed kunnen werken.

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: 1 vlo… wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 15:48

ik lees even mee want ik kom er momenteel ook niet van af

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 15:49

Muze schreef:
Overdrijven is ook een vak.

Dat vind jij :), Je vraagt het en ik geef aan wat ik doe. Gaf ook al aan dat dat door een supervies huis van een vriendinnetje van vroeger is gekomen. Alleen de gedachten daaraan geeft me kippenvel, dus já, ik overdrijf graag om maar geen enkele vlo in huis te hebben :).

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: 1 vlo… wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 15:52

Hier een flinke plaag behoorlijk kunnen oplossen door goed te stofzuigen, een mix van keukenzout en kieselgur op tapijt, plinten en onder de bank. Van het tapijt heb ik het na 2 dagen weer opgezogen, de rest ligt mij wel goed inder de bank etc. Het werkt blijkbaar echt heel goed.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: 1 vlo… wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-21 16:00

Ja dat kieselgur. Dat vind ik wel heel interessant.
Ben geen fan van onnodig veel chemisch sprayen ( let wel: als t nodig is; doe ik dat uiteraard )

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 16:09

Was voor mij de eerste keer en ik ben onder de indruk van dat spul. Had echt een plaag en mijn kat was 'm al wijselijk gesmeerd uit de woonkamer dus werd zelf opgegeten. Na 1 x behandelen dus geen last meer gehad.
Uiteraard wel ook alle schapenvachten van de bank een tijdje buiten uitgehangen en de fleecedekens waar in onder kruip 's avonds lekker heet uitgewassen.
Maar voor de eerste hulp blijkt gewoon zout dus ook goed te werken.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 16:14

Muze schreef:
Ja dat kieselgur. Dat vind ik wel heel interessant.
Ben geen fan van onnodig veel chemisch sprayen ( let wel: als t nodig is; doe ik dat uiteraard )


Kieselgur oftewel deatomeenaarde. Het is letterlijk stof.
Stof tot nadenken voor iedereen, denk ik. :') sorry. Woordgrap. Vergeef mij!

Het droogt de insecten die in de buurt komen uit en het verstikt.
Vlooien, bloedluis bij kippen, mijt bij paarden, vele dieren zijn al geholpen.

Wij strooien het inderdaad ook over onze meubilair. Je moet alleen wél er voor zorgen dat je schoonmoeder dan niet toevallig op bezoek komt. :')

Finecto heeft het tegenwoordig ook! Dat noemen ze, finecto stofbad.

Let wel op!
Het is echt letterlijk stoffig.

Toen ik een zak op de plank legde, zat er een minuscuul gaatje in. Precies in mijn gezichtsveld.
Met toen 26 lentes jong, was ik in één klap grijs

Dblijham. Zout droogt ook uit. Zou daar best mee te maken kunnen hebben!

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: 1 vlo… wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-21 16:16

Maar je zou dat dus bij de plintjes kunnen doen ofZo..
Niet giftig voor dieren?

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 16:18

Muze schreef:
Maar je zou dat dus bij de plintjes kunnen doen ofZo..
Niet giftig voor dieren?


Absoluut niet giftig voor dieren.
Althans, de normale kieselgur niet! Heb wel een site voor je, waar je kan lezen dat het ook door het voer gegeven kan worden.

Plinten enzo werkt fantastisch. Je hebt ook van die meel blaas dingen :') wauw... :') ik ben zo jammer...
Maar daarmee kun je het tussen plinten "puffen"

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: 1 vlo… wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 17:04

Van 1 vlo raak ik niet in paniek hoor.
Als er al eens eentje is zit die meestal op mijn hondje i.pv. de kat en dan kan ik hem vaak zo eraf halen.

Mijn beesten krijgen zo af en toe eens een pipet stronghold, meestal als ik het kreng niet te pakken krijg.
Maar dat is misschien 1 hooguit 2 pippetten per jaar.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 17:33

_CS_ schreef:
Van 1 vlo raak ik niet in paniek hoor.


Ik ook niet eerlijk gezegd. Toch nooit een plaag in huis meegemaakt. Misschien altijd mazzel gehad :)

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-21 17:44

Ik ben ook niet in paniek hoor.
Katten zijn behandeld, hond was nog “ geldig” ( die was voor vakantie gedaan).
Gestofzuigd en stoomreiniger gebruikt.
Zie ze niet krabben, zie geen plekjes, geen zwarte korrels dus vooralsnog valt t mee.
( en de vlo van gisteren heb ik omgelegd )

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 17:50

[***] schreef:
Tja, mij is verteld dat 1 vlo 30 eitjes per dag produceert.

Dus als je 1 vlo ziet weet je natuurlijk niet hoeveel eitjes hij al gelegd heeft. Ik behandel de honden elke maand met een pipet Stronghold en de kat draagt een Seresto band. Ik stofzuig elke dag en ik behandel het huis (de benedenverdieping) minimaal 1x per jaar meestal voor de zomer met spray.

Manden en kleden gaan elke week in de kookwas.

Twijfel ook over Bravecto, hoor nl dat het super werkt en vooral ook tegen teken.


Als je elke maand stronghold geeft zou ik idd aanraden eerder bravecto te geven. Hier bravecto zo ergens in april en dan heel de zomer niets meer nodig. Het werkt namelijk minimaal 3 maanden maar de ervaringen zijn hier al jaren met onze roedel dat het zeker 6 maanden werkt. Ivm dat het gebruik wat omstreden is geven wij het ook echt maar 1x per jaar en zou het dus ook absoluut niet aanbevelen om te geven als je al wat anders gebruikt heb in 2 maanden er voor.

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Re: 1 vlo… wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 00:32

Mensen met binnenkatten, behandelen jullie die alsnog?
Ik ben daar mee gestopt omdat m’n kat steeds minder blij reageerde op de Pipet en nummer 2 is te bang om op die manier te ontvlooien..

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 03:40

xTammyy schreef:
Mensen met binnenkatten, behandelen jullie die alsnog?
Ik ben daar mee gestopt omdat m’n kat steeds minder blij reageerde op de Pipet en nummer 2 is te bang om op die manier te ontvlooien..

Het is wel verstandig om te behandelen. Je katten komen niet buiten, maar jij wel.
En je komt onwaarschijnlijk ook bij familie, vrienden, kennissen over de vloer die wellicht ook dieren hebben. Dus ja kan altijd wat meenemen.

Hier van de zomer een kat met vlooien.
Dus die meteen behandeld en 1 van de honden ook meteen met bravecto behandeld. Andere hond had nog een vlooienband om gelukkig. :)
Niks in huis behandeld, maar ben wel van de vlooien af.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 04:12

Hou er met diatomeeënaarde wel rekening mee dat het ontzettend droog is voor dieren en ze er flinke jeuk van kunnen krijgen ivm de droogheid en fijnheid van de aarde.
De honden en katten van vrienden gingen er enorm van niezen en krabben. Het was echt niet fijn voor hun luchtwegen (en heeft ook qua vlooien niet geholpen verder).
Ook voor je eigen luchtwegen is het niet fijn. Ik zou het daarom echt niet in huis gebruiken.

Hier hebben ze een interessant testje gedaan met de werking van diatomeeënaarde.
(Met bloedluis, dus vergelijkbaar met vlooien ivm het vernietigen van het exoskelet).

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 08:25

xTammyy schreef:
Mensen met binnenkatten, behandelen jullie die alsnog?
Ik ben daar mee gestopt omdat m’n kat steeds minder blij reageerde op de Pipet en nummer 2 is te bang om op die manier te ontvlooien..

Alleen als er vlooien zijn. Niet preventief. Mijn honden ook niet trouwens.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 09:43

Hier eerder in augustus vlooien eitjes en uitslag bij m'n hond dus mijn hele leven stond even op z'n kop - na 14,5 jaar honden te hebben gehad zonder vlooien ervaring, moest ik er aan geloven nu, bahhh.

Hond hebben we asap behandeld met Advantage pipet (voor 4 weken) want die wilde ik niet aan de bravecto pil die ze bij onze praktijk mee geven en de kat kreeg wel bravecto maar dan in pipet vorm (voor 3 maanden). Geen levende vlooien gevonden bij beiden gelukkig dus dat was al iets. Hond had dus wel eitjes en uitslag op buik en liezen, maar hier geen last van. Haar hebben we naast advantage behandeling ook nog gewassen - wel ruim nadat de advantage tijd heeft gehad om in te werken natuurlijk.

Alles in huis en de auto behandeld; alles wat gewassen kan worden wassen, zo heet mogelijk en erna heb ik nog dingen in de diepvries gemikt tot 72u om extra zeker te zijn dat ze dood waren en de eitjes ook kapot haha.

Wij hebben met virbac spray de naden/kieren/plinten en plekjes achter banken enz gedaan en de meubels en andere grotere oppervlakten met STOP! spray (op natuurlijke basis. Bewust voor gekozen omdat we slecht kunnen luchten in huis en veel sprays vallen dan gewoon echt af omdat ze te chemisch zijn en/of te lang blijven 'hangen', dus gewoon niet handig hier in huis). De auto met ECOstyle spray behandeld. Dagelijks stofzuigen - meubels goed meepakken - en zak elke keer verwisselen. Erna elke keer dweilen ook. En naast meubels e.d. hebben we ook beddengoed extra gedaan - kat komt boven - en ook dingen zoals schoenen helemaal behandeld, maar denk ook aan krabpaal en onze bedekte trap, speeltjes van de dieren, dekens en kussens van de bank, etc.

We zijn nu 1,5 maand verder en we behandelen nog steeds regelmatig met spray's, extra wassen, en de dieren zullen voorlopig ook even herhaald behandeld blijven worden. De hond heeft nu de 2e advantage pipet gehad onlangs en de kat (ze is een binnenkat en heeft nog niet eerder preventief vlooien behandeling gehad dus dit was nu de eerste keer) krijgt er als de 3 maanden om zijn ook nog een nieuwe pipet.

Wij hadden dus waarschijnlijk geen echte grote plaag en waren er snel bij, maar je kunt niet grondig genoeg te werk gaan :') Zeker omdat de eitjes tot maanden later kunnen uitkomen is het echt belangrijk om het te blijven herhalen, ook al denk je dat er niks meer is.

Anoniem

Re: 1 vlo… wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 11:36

Een eitje kan tot een jaar blijven liggen, totdat er weer een geschikte gastheer voorbij komt

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 11:39

[***] schreef:
Een eitje kan tot een jaar blijven liggen, totdat er weer een geschikte gastheer voorbij komt


Eitje niet. Pop wel. Zelfs tot anderhalf jaar. En dat maakt het zo verschrikkelijk moeilijk.

Eitjes zijn te bestrijden, larven ook, maar poppen zijn te hard. Die krijg je gewoon niet dood.

Burn IT with fire :') is nog zo'n gekke gedachte nog niet.

Hier thuis laat ik de mierennesten mooi zitten waar ze zitten. Op het terras aan de zijkant na dan. Want... Mieren eten ook vlooien!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:01

ruitje schreef:
Als ik 1 vlo zie steek ik nog net niet mijn huis in brand :')


Dit, ik behandel alles.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 16:54

kiwiwitje schreef:
xTammyy schreef:
Mensen met binnenkatten, behandelen jullie die alsnog?
Ik ben daar mee gestopt omdat m’n kat steeds minder blij reageerde op de Pipet en nummer 2 is te bang om op die manier te ontvlooien..

Alleen als er vlooien zijn. Niet preventief. Mijn honden ook niet trouwens.


Hier hetzelfde. Mijn katten zijn al jaren niet meer ontvlooit en is nooit een probleem geweest.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 17:19

Kiezelgur werkt hier helaas niet.

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: 1 vlo… wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 17:42

90% van de vlooien leven in het huis, niet op het dier.

Dus wij ontvlooien hier gelijk en behandelen het huis mee :)