Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Konijnen koppelen

 
Profiel   

Hoi!
Wij hebben al een aantal jaar een ondertussen 4 jarig rammetje. Helaas heeft hij het grootste deel van die tijd alleen gezeten. We hebben besloten dat het echt tijd wordt om een maatje voor hem te zoeken. Hij wordt vrijdag a.s gecastreerd. Volgende week zondag kunnen we een jong vrouwtje ophalen hier in de buurt. Tegen die tijd is ze ongeveer 12 weken oud.

We willen ze dan sowieso nog een week uit elkaar houden, ivm. de hormonen en vruchtbaarheid van het rammetje, en natuurlijk zodat hij goed kan genezen. We vroegen ons af hoe we ze het best kunnen koppelen. We hebben op het internet al het een en ander gelezen, maar ik was ook benieuwd naar jullie ervaringen.

Ons rammetje loopt los. We hebben ook een hok deze wordt helemaal schoongemaakt en hier zal de nieuwe de eerste week in zitten. Ze kunnen elkaar dan wel zien/ ruiken, maar niet bij elkaar. Kan dit een probleem opleveren? Aangezien het hok al territorium is van ons huidige konijn.
Ik las dat koppelen het best kan op neutraal terrein. Dit willen we dan ook gaan doen. Wel las ik dat het koppelen van een jong konijn wat lastiger kan zijn. Hebben jullie hier ervaring mee?

En zijn er verder nog handige tips en tricks?
Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 12:08 



 
Profiel   

Foktechnisch breng je voedster altijd naar ram, omdat voedsters territorialer zijn dan rammen (logisch, als een ram agressief was naar voedster, komt er geen nageslacht van die ram en dat is een grote biologische drijfveer). Niet koppelen dus in hok/territorium voedster, maar in territorium/hok ram (als neutraal terrein niet kan en dat ze elkaar op neutraal terrein aardig vinden zegt lang niet alles over eigen terrein). Zet de voedster dus ergens neer waar ze daarna niet meer komen en in een kooi die je daarna niet nodig hebt/ruim de tijd hebt om goed uit te schrobben. Iets als een 120x60 standaard binnenkooi dus.
Nu heb je een konijn van 12 weken/3 maanden en volwassenheid wat dat territoriale geeft begint meestal pas met 4-6 maanden. Mits ram geen totaal asociale rotzak is, heb je goede kansen qua koppelen, mits je dus inderdaad in territorium ram koppelt/ze daar na neutraal terrein in zet en niet waar je de voedster apart gehouden hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 12:18 



 
Profiel   

TS als je helemaal geen ervaring hebt met koppelen zou ik ze beide naar een opvang brengen die wel ervaring hebben. In welke omgeving zit je?

Koppelen kan een nogal heftige gebeurtenis zijn en zonder ervaring zie je niet of het normaal is of dat het niet goed gaat. Dan krijg je vaak verhalen van konijnen die niet te koppelen zijn terwijl het eigenlijk aan de eigenaar ligt die geen ervaring heeft.

Ik zou ze tot de koppeling helemaal uit elkaar houden zodat ze elkaar niet zien of ruiken. Tevens kunnen ze ook door een hek elkaar bevruchten

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 12:26 



 
Profiel   

Mij is altijd verteld dat een ram tot 6 weken na de castratie vruchtbaar kan blijven. Ik zou ze dus zeker die tijd uit elkaar houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 12:48 



 
Profiel   

eva1969 schreef
Mij is altijd verteld dat een ram tot 6 weken na de castratie vruchtbaar kan blijven. Ik zou ze dus zeker die tijd uit elkaar houden.


Een ram is na de castratie nog 14 dagen vruchtbaar maar de hormonen kunnen nog tot 3 maanden blijven

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 12:57 



 
Profiel   

tamary schreef
Foktechnisch breng je voedster altijd naar ram, omdat voedsters territorialer zijn dan rammen (logisch, als een ram agressief was naar voedster, komt er geen nageslacht van die ram en dat is een grote biologische drijfveer). Niet koppelen dus in hok/territorium voedster, maar in territorium/hok ram (als neutraal terrein niet kan en dat ze elkaar op neutraal terrein aardig vinden zegt lang niet alles over eigen terrein). Zet de voedster dus ergens neer waar ze daarna niet meer komen en in een kooi die je daarna niet nodig hebt/ruim de tijd hebt om goed uit te schrobben. Iets als een 120x60 standaard binnenkooi dus.
Nu heb je een konijn van 12 weken/3 maanden en volwassenheid wat dat territoriale geeft begint meestal pas met 4-6 maanden. Mits ram geen totaal asociale rotzak is, heb je goede kansen qua koppelen, mits je dus inderdaad in territorium ram koppelt/ze daar na neutraal terrein in zet en niet waar je de voedster apart gehouden hebt.



Zowel de tuin als de kooi zijn op het moment territorium van de ram, neutraal terrein wordt daarom lastig.
De enige optie zou zijn in een kleine ruimte binnen, maar daar kunnen ze maar kort verblijven. Daarnaast halen we ze liever niet naar binnen ivm met de temperatuurverschillen, met name nu snachts.
Zou het mogelijk zijn om de voedster tijdelijk in het hok te laten (tot de ram zeker onvruchtbaar is), ze vervolgens te koppelen in een afgezet stuk tuin en het hok heel goed uit te schrobben?

Het hok hoeven ze alleen verplicht in als het echt te koud is in de winter, dus dat duurt toch nog best een tijd.

Amber_anne schreef
TS als je helemaal geen ervaring hebt met koppelen zou ik ze beide naar een opvang brengen die wel ervaring hebben. In welke omgeving zit je?

Koppelen kan een nogal heftige gebeurtenis zijn en zonder ervaring zie je niet of het normaal is of dat het niet goed gaat. Dan krijg je vaak verhalen van konijnen die niet te koppelen zijn terwijl het eigenlijk aan de eigenaar ligt die geen ervaring heeft.

Ik zou ze tot de koppeling helemaal uit elkaar houden zodat ze elkaar niet zien of ruiken. Tevens kunnen ze ook door een hek elkaar bevruchten


Omgeving Kerkdriel. Vervoeren heeft alleen niet de voorkeur, omdat ons huidige konijn dit niet gewend is en het heel veel stress oplevert.


eva1969 schreef
Mij is altijd verteld dat een ram tot 6 weken na de castratie vruchtbaar kan blijven. Ik zou ze dus zeker die tijd uit elkaar houden.


Onze dierenarts gaf aan dat je met twee weken zeker weten goed zit, dus dat hebben we eigenlijk aangehouden.

Maar zoals ik het nu lees is het dus beter dat ze elkaar niet kunnen zien of ruiken in de week dat ze apart zitten. Dan gaan we daar in ieder geval voor zorgen.

Bedankt alvast voor alle reacties!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 12:59 



 
Profiel   

Heb je een schuur oid onverwarmt waar die voedster een weekje in kan? Deel territorium ram is riskant, enkel schrobben is lastig aangezien alles er ook bekend uit ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 13:05 



 
Profiel   

Ik ken in die omgeving geen opvang helaas dus daar kan ik je niet bij helpen. Staat hier iets tussen wat in de buurt zit?

Vervoeren zal altijd stress opleveren maar een goede koppeling is echt goud waard. Een koppeling zelf is ook stress voor het konijn, daarom is het zo belangrijk dat het goed gebeurt, bij een verkeerd koppelings proces heb je namelijk kans dat je blijft zitten met twee konijnen die niet samen kunnen.

Is er anders niemand in de omgeving die ervaring er mee heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 13:08 



 
Profiel   

tamary schreef
Heb je een schuur oid onverwarmt waar die voedster een weekje in kan? Deel territorium ram is riskant, enkel schrobben is lastig aangezien alles er ook bekend uit ziet.


Alleen een garage, daar is het wel minder warm dan binnen. Dit zou misschien wel moeten kunnen.
In geval van nood kan ik altijd nog overleggen of het mogelijk is om hem een weekje later op te halen.

Ik ga in de omgeving rondvragen of iemand ervaring heeft. Misschien dat de huidige eigenaar van de voedster wil helpen, zij hebben veel ervaring met konijnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 13:13 



 
Profiel   

Twee weken is inderdaad voldoende na castratie. Echter een voedster kan je zo jong niet koppelen, ze zal minimaal 4 maand moeten zijn, maar ik zelf vind 6 maanden beter. Ze moeten ontwikkelen, gaan puberen en als ze in die fase nog niet zitten, weet je nog of er een echte klik is.
Je kan natuurlijk geluk hebben, maar ook heel veel pech en dat is ontzettend jammer.

Tenzij je de plek hebt om twee koppels te gaan houden natuurlijk.
Dat reizen is overigens niet zo'n probleem, een konijn is een prooidier en gaat zo weer door.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 17:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen