Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kattenren maken. Wie ook?

 
Profiel   

Aan ons nieuwe huis zal een kattenren komen. Wij hebben vanuit de woonkamer openslaande deuren naar een vlonder toe. We willen de ren over het gehele vlonder maken, zodat we de deuren lekker open kunnen doen, zonder het risico dat de katten ontsnappen.
We willen deze ren zelf maken. Wie heeft er ook een ren zelf gemaakt? Waar liep je tegenaan? Welk materiaal heb je gebruikt? Hoe groot is je ren?

Voor het beeld even een foto. De ren zal dus qua hoogte boven de raampjes van de open slaande deuren komen, liefst schuin meelopend met het dak van de keuken tot het rechter muurtje en eindigen op de rand van het vlonder. Er komt voor ons een loungebankje, zodat we gezellig buiten kunnen zitten. En ik wil er een deur in bij het einde van het vlonder, zodat we er ook door naar buiten kunnen.
[ img ]

Vanuit de woonkamer gezien.
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 10:33 



 
Profiel   

Wat leuk! Ik lees even mee om te kijken hoe jullie het gaan doen. Mijn vriend heeft ook een kat en wij zaten ook na te denken over een overkapping met omheining/kattenren aan de achterdeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 11:43 



 
Profiel   

Ik heb ook een grote ren en heb een klusjesman die dat maakt. Het materiaal kan je bestellen bij dierenspeciaalzaak van nunen in oirschot. Ik zal later een foto plaatsen. Ik heb de ren aan de achterkant van mijn huis zodat alle deuren en ramen daar open kunnen zonder dat ze kunnen ontsnappen. Het mijne is van aluminium, niet opzichtig, duurzaam, weerbestendig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 11:45 



 
Profiel   

Het dakje is een latere tijdelijke oplossing zo.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 11:49 



 
Profiel   

Wij hebben ook een ren, met een tunnel naar ons huis.

Sinds dat we dat hebben, doet geen één van de drie moeite om überhaupt te ontsnappen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 11:50 



 
Profiel   

Ooh wat mooi Zonnetje 81! En dat heb je gewoon kant en klaar als panelen besteld ofzo?

maralyn: dat klinkt ook handig. Bij ons niet mogelijk, maar een kattenluik vanuit de zijdeur (keukendeur) zou nog wel kunnen. Dan komen ze direct in de ren terecht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 12:05 



 
Profiel   

Wij hebben een gat in de muur gemaakt om dit te kunnen doen :)

Was wel een pokkewerk

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 12:12 



 
Profiel   

Bij ons vorige huis hebben we rondom bovenop de schutting een stuk gaas naar binnen laten komen en zo konden ze er nergens uit. Tussen ons en buren was 2 meter hoge schutting en aan het einde was het half open, maar daar ook gaas waar je zo doorheen kon kijken.

Nu moeten we nog steeds iets maken, maar deels ligt tuin nog open en het is een probleem waar we iets voor de katten kunnen maken. Tuin is te groot en we moeten ook naar de schuur en paarden etc kunnen lopen.
Mijn man is bang als we een stuk dichtmaken, je je opgesloten voelt. Bij openslaande deuren een terras, dus eten we.

Ik denk nu ook aan een slurf naar een plek met een ren. Maar ik wil wel dat ze kunnen spelen en klimmen en kijken naar omgeving. En we moeten erdoor kunnen.

De wilde poes die hier rondloopt, klimt via alles zo op het dak bijv.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 12:15 



 
Profiel   

Ik zou er wel goed over nadenken of je wel echt een ren wilt. Wij hadden dat bij onze vorige woning (gehele tuin overdekt), maar het voelde een beetje alsof je zelf ook gevangen zat. Nu hebben we schrikdraad boven de schutting. Katten kunnen de hele tuin in en je hebt zelf niet meer het gevoel gevangen te zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 12:25 



 
Profiel   

J0anieke schreef
Ik zou er wel goed over nadenken of je wel echt een ren wilt. Wij hadden dat bij onze vorige woning (gehele tuin overdekt), maar het voelde een beetje alsof je zelf ook gevangen zat. Nu hebben we schrikdraad boven de schutting. Katten kunnen de hele tuin in en je hebt zelf niet meer het gevoel gevangen te zitten.


Dit hebben wij ook geprobeerd. Maar onze rooie trekt zich niks van het stroom aan. De andere twee bleven er prima achter! En werken deed ie zeker!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 12:30 



 
Profiel   

maralyn schreef
J0anieke schreef
Ik zou er wel goed over nadenken of je wel echt een ren wilt. Wij hadden dat bij onze vorige woning (gehele tuin overdekt), maar het voelde een beetje alsof je zelf ook gevangen zat. Nu hebben we schrikdraad boven de schutting. Katten kunnen de hele tuin in en je hebt zelf niet meer het gevoel gevangen te zitten.


Dit hebben wij ook geprobeerd. Maar onze rooie trekt zich niks van het stroom aan. De andere twee bleven er prima achter! En werken deed ie zeker!

1 van onze katten trok zich er ook niks van aan, was meerdere keren ontsnapt. Sinds we het draad geaard hebben krijgt hij wel een goede schok en blijft hij er eindelijk vanaf. Kwestie van versterken dus.


Laatst bijgewerkt door J0anieke op 23-09-21 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 12:30 



 
Profiel   

Wij hadden ook geaard. Om en om. Totaal zes draden. Maar mocht niet baten. Zelfs galagher mee laten kijken met een filmpje, en die zeiden "is goed aangesloten!"

Best rot. (200 euro geïnvesteerd...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 12:32 



 
Profiel   

Geen sterker kastje geprobeerd dan? Dat was bij ons nog een idee mocht het aarden niet werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 12:33 



 
Profiel   

Voor stroom zijn ze vaak wel handig. Net als hoogte.

Wij hadden eerst een smalle strook rondom en dan deed onze zwarte allerlei turn oefeningen en kwam daar alsnog omheen en overheen.
Daarop wat steviger en breder naar binnen. Heeft hij nog wel geprobeerd zijn koppie erdoor te krijgen, maar dat paste niet natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 12:41 



 
Profiel   

Bij ons is draad geen optie omdat de tuin niet afgesloten kan worden met iets hoogs. Rechts van het muurtje loopt het pad vanaf de weg en dat kan alleen met een laag hekje afgesloten worden. Dat gaat geen katten tegenhouden :D
Vandaar de keuze voor een ren.
Maar inderdaad, ik wil wel iets dat cosmetisch ook nog mooi is.
We hebben er overigens nog een enorme tuin achter, dus opgesloten zitten zal wel meevallen. Dat gevoel heb ik bijvoorbeeld wel met rondom dichte schuttingen en dan een kleine tuin. Dat voelt heel benauwend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 12:42 



 
Profiel   

Kan je niet iets maken dat ze via de schuur naar dat stuk erachter gaan? Dat je er niet meteen in staat vanaf de deurtjes?

Als je met gaas werkt hou je wel veel doorkijk. Mijn man wilde geen gaas rondom en ik wel. Dus we hebben een compromis gesloten en er is gaas :)
Maar ik kijk erop en zie het echt niet. Het groene gaas valt heel mooi weg door de omgeving.

Stel je maakt het eerste deel dicht door een halve meter gaas naar binnen bovenop en dan ergens een muurtje van gaas met bovenop de rand naar binnen en dan een deurtje naar de rest van de tuin?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 12:45 



 
Profiel   

J0anieke schreef
Geen sterker kastje geprobeerd dan? Dat was bij ons nog een idee mocht het aarden niet werken.


Gezien het maar één kat was die het deed en wij met testen een rotklap kregen, nee.
Wij zijn overgegaan op binnen houden tot het nieuwe huis. En toen een ren gezet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 12:46 



 
Profiel   

superpony schreef
Kan je niet iets maken dat ze via de schuur naar dat stuk erachter gaan? Dat je er niet meteen in staat vanaf de deurtjes?

Als je met gaas werkt hou je wel veel doorkijk. Mijn man wilde geen gaas rondom en ik wel. Dus we hebben een compromis gesloten en er is gaas :)
Maar ik kijk erop en zie het echt niet. Het groene gaas valt heel mooi weg door de omgeving.

Stel je maakt het eerste deel dicht door een halve meter gaas naar binnen bovenop en dan ergens een muurtje van gaas met bovenop de rand naar binnen en dan een deurtje naar de rest van de tuin?



Ja is ook een optie. Zitten we er alleen mee dat de openslaande deuren dan niet open kunnen in de zomer. Dan moeten de katten eerst de woonkamer uit voor we de deuren open kunnen doen. Daarom hadden we dit eigenlijk bedacht, zodat die deuren gewoon open kunnen, zonder het gevaar dat de katten weglopen. Een hordeur houdt ze namelijk niet tegen :+
Dus eigenlijk is het vooral een praktische oplossing voor ons ipv verrijking voor de katten :Y) :=
Dat is een mooie bijkomstigheid zeg maar :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 12:48 



 
Profiel   

Ja, dat probleem hebben we nu ook.

Keuken/eetkamer heeft openslaande deuren naar terras en wil je open zetten. Mijn man wilde het terras niet dichtbouwen, maar dan moet je de hele tijd eerst de katten naar de zitkamer doen etc.

Je hebt ook van die randjes die je op muren kan zetten die draaien. Dan kunnen ze niet ergens overheen. Kan je dat stenen muurtje niet iets omhoog doen met hout en daar dan een rand op? Dus eerste stuk vrij lopen en dan einde een deur voor jullie naar volgende deel?
En dat zij net een stukje de bocht om kunnen naar een nog afgesloten stuk achter de schuur?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 16:10 



 
Profiel   

Wat een tof project, ik lees mee!

In ons huidige huis niet te doen met postzegeltuintje, dus de kat gaat aan het tuigje mee naar buiten.
Maar bij een volgend huis met als het goed is grotere tuin wil ik ook heel graag een mooie ren met een sluis/gang naar een raam/deur zodat ze zelf ook naar buiten/binnen kan wanneer ze wil bv.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 16:12 



 
Profiel   

Ik woon in een huurwoning en heb in overleg met de woningbouw een overkapping geplaatst en daar van een ren gemaakt.
Ik heb dubbelstaafs hekwerk er voor gezet.


[ img ]
Ik ben er echt super blij mee. Het deel voor de ren is ook afgezet met gaas op de schutting.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 16:22 



 
Profiel   

Je kunt even google gebruiken om volierebouwers te vinden.. https://www.voliereshop.nl is een van de goedkoopste.. ga voor zwart aluminium en zwart gecoat gaas.. dit valt het meest weg tegen de achtergrond (beter dan groen) en het gaas geeft in zwart een rustige doorkijk.. zelf maken is echt eenvoudig.. kwestie van eerst nadenken en dan doen.
Er zijn ook genoeg voliere bouwers die complete kattenrennen leveren, maar dat is aanzienlijk duurder..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 16:30 



 
Profiel   

maralyn schreef
J0anieke schreef
Geen sterker kastje geprobeerd dan? Dat was bij ons nog een idee mocht het aarden niet werken.


Gezien het maar één kat was die het deed en wij met testen een rotklap kregen, nee.
Wij zijn overgegaan op binnen houden tot het nieuwe huis. En toen een ren gezet.

Je kan niet echt vergelijken wat wij voelen en wat katten voelen. Wij staan op de grond, katten hebben nog een dempende vacht, etc... Maar goed, fijn dat een ren voor jullie een uitkomst is! :D


Daihyo schreef
Bij ons is draad geen optie omdat de tuin niet afgesloten kan worden met iets hoogs. Rechts van het muurtje loopt het pad vanaf de weg en dat kan alleen met een laag hekje afgesloten worden. Dat gaat geen katten tegenhouden :D
Vandaar de keuze voor een ren.
Maar inderdaad, ik wil wel iets dat cosmetisch ook nog mooi is.
We hebben er overigens nog een enorme tuin achter, dus opgesloten zitten zal wel meevallen. Dat gevoel heb ik bijvoorbeeld wel met rondom dichte schuttingen en dan een kleine tuin. Dat voelt heel benauwend.

Dan zou ik ook voor een ren gaan idd. Ben benieuwd, ik volg! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 17:05 



 
Profiel   

Je kan het zelf maken met materiaal bij die zaak die ik noemde of bestellen bij Otten Pet cages of kattenren.com. Maar dat is een stuk duurder zeker de laatste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:32 



 
Profiel   

meniekske schreef
Ik woon in een huurwoning en heb in overleg met de woningbouw een overkapping geplaatst en daar van een ren gemaakt.
Ik heb dubbelstaafs hekwerk er voor gezet.


[ [url=m/2bAjhX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik ben er echt super blij mee. Het deel voor de ren is ook afgezet met gaas op de schutting.


Mooi!

Ik ga over een poos ook verhuizen en kijk graag mee naar mooie ideeën.
Nu heb ik een ren van 7 meter vanuit het keukenraam maar wil graag mooier in het nieuwe huis.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen