Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vakantie en katten

 
Profiel   

Hallo,

Ik ga in maart 10 dagen naar Curaçao. Een heerlijk vooruitzicht maar ik wil alles graag vroegtijdig geregeld hebben wbt mijn katten.

Ik heb 2 ragdoll dames van 3 jaar. Ze komen niet buiten.

Het was mijn idee om ze voor die 10 dagen naar een katten opvang te brengen, ik heb ook al een leuke gevonden.

Alleen is het zo dat Mila heel slecht tegen stress kan. Ze wordt dan heel zenuwachtig en begint zich te krabben.

Nu twijfel ik dus heel erg of ik ze wel naar de opvang moet brengen. 10 dagen alleen iemand langs laten komen om te voeren vind ik te lang. Dus dan misschien kijken of ik iemand kan regelen die in mijn huis kan....

Ben benieuwd naar jullie tips/ervaringen/ideeën

Groetjes Nienke
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 15:28 



 
Profiel   

Zelf geen ervaring met een pension maar kan je ze niet een nachtje laten proef slapen om te kijken hoe het gaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 15:29 



 
Profiel   

Kijk of ze een weekend kunnen proefdraaien in het pension.

Dit hebben wij eens gedaan met onze 2 katten toen we een week vakantie geboekt hadden waarbij de vaste kattenverzorger mee zou gaan.
1 v.d. katten is/was ook een ontzettende stresskip.

Wij hebben toen overleg gehad met het pension en ze konden een keer een weekend komen proefdraaien.
Nou, dat werd dus toch iemand zoeken die aan huis kwam, want de stresskat heb ik achter de bank daar weg moeten plukken, die was daar niet vandaan geweest.
Pas toen ie mijn stem hoorde kwam er beweging in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 15:31 



 
Profiel   

Heb je geen vriendin of nichtje ofzo die op je huis wil passen?
Bij onze laatste vakantie zijn mijn schoonouders in huis gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 15:34 



 
Profiel   

Ik laat ze liever thuis, bij mij komt altijd een vriendin of buurvrouw ofzo voeren en knuffelen. Prima zat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 15:37 



 
Profiel   

Als je niemand hebt die langs kan komen dan: https://www.pawshake.nl/

ideaal! ik heb inmiddels een vaste dame, ze voeren, sturen je foto's hoe ze met ze aan t spelen zijn, filmpjes hoe ze de sleutel afleveren etc!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 15:39 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties.

Goof, dus ook voor een langere periode? Mijn ouders kunnen de katten prima eten geven en even aaien enz. Maar dan zitten ze alsnog veel uren alleen, of nou ja met z'n tweeën haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 15:40 



 
Profiel   

Ik heb mijn nichtje 1 keer in huis gehad als vakantieoppas, is zoiets niks?
Tegenwoordig breng ik de katten naar mijn moeder, gaat heel goed en is minder druk en chaotisch dan een opvang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 15:41 



 
Profiel   

WinSel schreef
Bedankt voor jullie reacties.

Goof, dus ook voor een langere periode? Mijn ouders kunnen de katten prima eten geven en even aaien enz. Maar dan zitten ze alsnog veel uren alleen, of nou ja met z'n tweeën haha


Ja, ik doe dat wel. Ze zitten dan samen hebben hun natje en droogje en dagelijks een aai over hun bol. Prima joh, het is niet zo dat ze in een pension hele dagen geknuffeld worden en ik denk dat ze veel liever in eigen omgeving zijn. Het is maar 10 dagen, je bent zo weer thuis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 15:48 



 
Profiel   

Dat is absoluut waar. Ik maak me er waarschijnlijk veel te druk om.

Mijn vader heeft net gezegd dat hij wel 2x per dag even heen wil voor aandacht etc. Denk dat ik dat dus maar doe. Dan kunnen ze lekker in hun eigen omgeving blijven

Bedankt! Had het zetje net even nodig :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 15:49 



 
Profiel   

WinSel schreef
Bedankt voor jullie reacties.

Goof, dus ook voor een langere periode? Mijn ouders kunnen de katten prima eten geven en even aaien enz. Maar dan zitten ze alsnog veel uren alleen, of nou ja met z'n tweeën haha

Maar hoe doe je het nu dan? Zit je hele dagen thuis met de katten op schoot of ben je tussendoor ook weg voor werk/studie oid? En liggen de katten 's nachts de hele nacht in je slaapkamer of hebben ze eigen ruimte voor de nacht? En hoeveel uren zijn de katten dan alleen, en hoe verhoudt zich dat tot een vakantie?

Ik werk fulltime, en ook als ik thuiswerk zitten de katten niet bij mij (hoewel ze dat wel graag zouden willen :D ). Ik zit boven en de katten beneden of buiten. Als ik op kantoor ben ga ik meestal daarna eerst naar stal en ben dan ook pas tegen 20.00-20.30 uur thuis. En 's nachts zitten de katten ook in hun eigen ruimte. Dus als ik op vakantie ben gaat het maar om een paar uurtjes per dag extra die ze alleen zijn. Voor mijn katten in elk geval zie ik daar geen probleem in. En ze hebben elkaar, dat is het belangrijkste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 16:20 



 
Profiel   

Wij gaan zelfs nog langer weg ( vaak tussen 14 en 21 dagen) , mijn schoonmoeder komt dan elke dag langs om ze te eten te geven en de bak schoon te maken, en wisselt dan af met mijn vriendin.
En als mijn vriendin op vakantie is, zorg ik voor haar kat.

Ik heb ze liever in hun vertrouwde omgeving, met z'n 2 vermaken zij zich wel ( overigens ook 2 ragdolls, van 3 jr en binnenkatten).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 16:24 



 
Profiel   

https://www.licg.nl/nieuws/oopoeh-opa-s ... -huisdier/
Dit misschien iets?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 16:41 



 
Profiel   

Ik heb ook 1 stresskip van de 3 en besloten ze lekker thuis te laten ipv pension
Buuv komt iedere dag eten geven en checken.
En raad eens... ze leefde nog toen ik thuis kwam zelfs de oudste van 17.
_O-
Ik ben daar ook een miep in hoor. Vind het maar niets maar ze doen het prima.
Als je vader komt kan hij de radio misschien aanzetten en in de avond uit doen.
Hebben ze toch geluid om hun heen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 16:58 



 
Profiel   

Wij laten de katten altijd thuis tijdens onze vakanties. Ofwel komen de buren dan 2x / dag langs, ofwel een professionele dierenoppas. Lijkt me veel minder stresserend dan naar een pension gaan. En ik vind 10 dagen geen probleem. Toch nog nooit iets gemerkt aan onze katten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 17:02 



 
Profiel   

Mijn kat gaat naar familie. Hij vindt het helemaal prima om uit zijn huis weg te gaan, mits er maar een mens is om te commanderen en mee tv te kijken enzo. Thuis laten en iemand 2 keer per dagen laten voeren en aandacht geven werkt niet, hij stopt gewoon met eten.
Als er in de familie niemand zou kunnen, dan zoek ik iemand ie bij ons in huis komt 'wonen' zolang wij weg zijn. Op stal wel wat studenten die ik dat ik toe zou vertrouwen en die het ook leuk vinden om even in een ander huis te zijn. Nu moet ik ook wel zeggen dat de kat hier het liefst de hele dag op schoot of naast je ligt en hij reizen dus geen enkel probleem vindt. Weet niet of dat een rasdingetje is. Vorige was ook een Pers en was ook liefst onder de mensen. Die kwijnde echt weg toen ik single werd en vanwege werk regelmatig een nacht van huis weg was. Om die reden is zij bij mijn ouders gaan wonen toen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 17:07 



 
Profiel   

Ik ga dit weekend fotograferen op een show en ben weg tussen zaterdagochtend vroeg en zondagavond 22.00 ongeveer. Ik heb een ex collega die in hetzelfde dorp woon die 1x per dag komt om de bakken te doen en eten/drinken doet. Ik heb er 2 die wel in een pension zouden kunnen maar de andere 2 zeker niet. Die zijn heel eenkennig en bang voor vreemden en vreemde situaties. Die kan ik dus ook het beste thuis laten in hun eigen omgeving. Dan zijn ze niet gestressd en voelen zich fijn. Dat ze dan maar 1x per dag iemand zien is niet anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 17:20 



 
Profiel   

Als wij langer dan 3/4 dagen weg zijn breng ik ze ergens heen, meestal mijn schoonouders. Daar kennen ze het huis nu wel. Eerste keren Zylkene gebruikt vanaf week ervoor tegen stress en Feliway daar in huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 17:27 



 
Profiel   

Wij hebben een keer onze kat naar vrienden gebracht voor een paar dagen, maar dat bracht haar volgens mij uiteindelijk meer stress dan een paar dagen met weinig aandacht. Lijkt me een goede optie als je vader ze eten wil geven. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 17:27 



 
Profiel   

Bij ons kwam mn moeder altijd eten geven, ze kwam dan 2x per dag. 1x ff snel, de andere keer bleef ze een half uurtje of uurtje ofzo ff aandacht geven, spelen etc. Obze katten vonden dat altijd prima, en gaf stuk minder stress dan vervoeren en andere omgeving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 17:38 



 
Profiel   

Oppas thuis laten komen geen idee? Ik ben zelf oppas aan huis en mij ervaring is dat de katten het heerlijk vinden om personeel aan huis te krijgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 17:46 



 
Profiel   

Ik zal mijn kat niet snel meer naar een opvang brengen. Ik merkte echt dat het proef weekend wat we met haar gedaan hebben toen ze jonger was, heel zwaar is gevallen en daar moest ze een week van bij komen - ze hebben daar gewoon de rust niet die ze thuis hebben en niet elk individu zal daar even goed onder gedijen, dus ik vind dat je echt heel eerlijk moet kijken naar het karakter van je kat(ten) hierin. En ondanks dat het plekje wat ik had echt fan-tas-tisch was met super gave buiten rennen erbij ook en heel veel stimulatie materiaal en alles erop en eraan, een eigenaresse met verstand van katten gedrag en kijkt ook wat bij elkaar komt en wat niet, etc etc. zal ik het dus niet meer doen, kijkend naar mijn eigen dier.

Maar ik ken ook zeker katten die zonder problemen daar zelfs weken vertoeven en super chill zijn eronder - is zo individu afhankelijk van hoe ze omgaan met dit soort dingen. Je kunt het altijd eens proberen met een proef periode van een paar dagen bv. en kijken hoe dat gaat.

Wij regelen het tegenwoordig met oppas aan huis in de vorm van m'n schoonmoeder. Overdag heeft ze gezelschap en wordt ze verzorgd met eten en drinken, kattenbak, etc. en in de nacht is ze dan alleen thuis. Maar er is dus wel elke dag gewoon weer iemand aanwezig voor d'r. En momenteel zijn we bezig met de hond van m'n schoonmoeder te laten wennen hier in huis met de kat, dus in de toekomst zou m'n schoonmoeder - die dan nu overdag komt telkens - 24/7 hier kunnen blijven bv. Wat minder gezelschap en aandacht is voor onze poes veel minder stressvol/problematisch als een opvang, dus dat laatste ga ik inderdaad ook niet meer proberen - tenzij het echt een noodgeval zou zijn, maar ook alleen dan. Niet alle katten hebben ten eerste al perse behoefte aan constant andere dieren om zich heen te hebben, en zeker geen vreemde katten, ondanks dat in de meeste pensions wel gekeken wordt wat qua karakter past. Maar er komt hoe dan ook meer stress bij kijken in veel gevallen tov de kat thuis in eigen omgeving houden. Zeker als ze met meerderen thuis zijn (al denk ik er met onze eigen poes die 'alleen' is hetzelfde over nu na onze ervaring), zie ik persoonlijk het voordeel er niet zo van in om naar een pension te brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 20:15 



 
Profiel   

Ik laat de mijne al jaren thuis als ik met vakantie ga. Inmiddels heb ik nog maar 1 kat van veertien en die is pas ook acht dagen thuis gebleven toen ik met vakantie was. Een vriend van me is iedere dag langs gekomen om te zorgen dat ze eten en drinken had en om de bak bij te houden. Als ik langer weg ben komen mijn ouders vaak een dagje op bezoek bij de kat om even wat aandacht te geven.

Natuurlijk vind ze het leuker als ik gewoon thuis ben, maar met een pension of uit logeren doe ik haar echt geen plezier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 20:47 



 
Profiel   

Waar zit je precies? Ik ben kattenoppas in Amersfoort :)

https://www.pawshake.nl/dierenoppas/ame ... as-6279926

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 20:49 



 
Profiel   

Hier blijven de katten ook lekker thuis in hun vertrouwde omgeving. Schoonouders komen dagelijks langs om ze eten te geven en de bak schoon te maken als we langer weg zijn. Een van onze katten is al in de stress als er iemand op bezoek komt, die eet geen natvoer als een vreemde dat geeft. Dus die doet het in onze vakantie op alleen brokjes. Denk dat hij in een pension zo in de stress schiet dat hij erin blijft. Als we 2 nachten weg zijn laat ik niemand langskomen, zet ik een grote bak voer klaar en zorg dat de bak schoon is. Zet dan een Camera in de woonkamer aan dat ik ze toch in de gaten kan houden en iemand langs kan sturen mocht het nodig zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 20:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen