Kat durf niet door katten luikje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Kat durf niet door katten luikje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 20:30

Sinds januari hebben we een 11jarige (inmiddels 12?) jarige poes in huis. De eerste maanden hebben we haar uiteraard binnen gehouden. Inmiddels komt ze al een half jaar buiten (binnen-buiten-binnen-buiten-binnen :D)

Maar.. Ze durft niet door het katten luikje tenzij we het volledig open tapen.. We hebben haar al geprobeerd te lokken met eten, snoepjes, spelen etc. etc. Ze snapt het gewoon niet..

Met de winter op komst willen we graag luikjes dicht :D Maar we zijn een beetje ten einde raad. Iemand nog suggesties?
Laatst bijgewerkt door Cubone op 23-09-21 20:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Kat durf niet door katten luikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:30


har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Kat durf niet door katten luikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:42

Ik heb een hond die niet door het hondenluikje durft. Tig manieren geprobeerd maar ik heb het opgegeven en hij gebruikt nu dus gewoon een ' gat in de deur '. Sorry :=

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-21 08:52

Lieke schreef:


Mercikes voor dit topic. Helaas heb ik alle tips al geprobeerd zonder succes tot in dusverre ;(


har166 schreef:
Ik heb een hond die niet door het hondenluikje durft. Tig manieren geprobeerd maar ik heb het opgegeven en hij gebruikt nu dus gewoon een ' gat in de deur '. Sorry :=

Oh.. Dat lijkt me vreselijk, de kou stroomt hier rechtstreeks de woonkamer in met open luikje dus dat gaat hem niet worden hier :P

Madammeke is op het moment in deur training.. misschien als ze begrijpt dat ze een deur open kan duwen kan ze ook een luikje gaan snappen.

Tot nu toe al groot succes (maar dan niet) *D

Afbeelding

Afbeelding

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Kat durf niet door katten luikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:01

Wij hebben afgelopen zomer een kattenluik met chip geïnstalleerd. Nou dat geluid dat dat slotje naar beneden gaat als je je kop in het gat steekt: RENNEN :roll:

Wij hebben heel veel geoefend, kat vasthouden, met z'n koppie het gat in duwen met z'n hoofd tegen het deurtje en dan zelf met 1 vinger het luikje een zetje geven. Heeft een paar weken geduurd en ik was echt moedeloos maar in de laatste week van de vakantie was er een hoop kabaal in de bijkeuken en toen stond ze met grote verwilderde ogen naast me, maar het was gelukt.
Inmiddels snapt ze het helemaal en is de 186431650x per dag aan het binnen en buiten lopen.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat durf niet door katten luikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:04

Mijn vorige kat durfde ook niet. Ik ben daar echt heel simpel in misschien, maar ik heb hem er gewoon 1x doorheen gepropt.
Hij moest kennelijk 1x fysiek ervaren dat je er doorheen kon en hoe dat dan voelt en toen was het probleem opgelost.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:06

Goof schreef:
Mijn vorige kat durfde ook niet. Ik ben daar echt heel simpel in misschien, maar ik heb hem er gewoon 1x doorheen gepropt.
Hij moest kennelijk 1x fysiek ervaren dat je er doorheen kon en hoe dat dan voelt en toen was het probleem opgelost.


Dat dus, alleen die van ons is iets trager van begrip dus het had bij ons een paar keer nodig :')

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-21 09:14

Fysiek duwen.. Dat is een gevaar voor eigen leven denk ik met deze madam *D Maar als ze zo weer gaat zitten neuzen voor het luikje toch maar eens proberen.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:54

Wij hebben geen kattenluik, dat gaat niet met onze deur, dus ik kan je helaas niet helpen. Maar ik moet wel echt ontzettend lachen om de berichten :') onze kat (vanaf december woont zij bij ons) wist niet tot een paar maanden geleden dat ze de deur van de gang open kan duwen. Uiteindelijk had ze het door. Wellicht kost het ook gewoon wat tijd, of inderdaad een keer letterlijk door heen duwen. :')

marleen_88

Berichten: 14045
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:00

Die van ons durft alleen door het luik als wij het klepje voor hem omhoog houden... Prima dan moet je dus wachten met naar binnen en buiten gaan tot wij de deur voor je open doen.

Doorheen duwen werkte hier ook niet. :')

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-21 16:53

Bralindi, fijn dat je er van geniet :’)

Marleen, gaan ze dan niet heel hard zitten miauwen?

Ik heb haar inmiddels door het luikje kunnen douwen }:) Ik kan haar niet oppakken op normale wijze want mensen zijn levensgevaarlijk :j Maar zodra ik haar nekje zachtjes beet pakte (niet eens knijpen, een ampere aanraking was genoeg) lag ze als een lamme tak op de grond naast me. :Y) We zaten al samen uit het luikje te krijgen dus heb zo haar hoofdje tegen het luikje gehouden en dr nek los gelaten in de hoop dat ze naar voren door het luikje zou springen om bij me weg te komen. Check :D

Daarna heeft ze 2 uur lang beledigd op het dak gezeten om vervolgens voor de deur te schreeuwen dat ze naar binnen wou.. Na 10 minuten ben ik ook maar naar buiten gegaan ter gezelschap.

Buiten hetzelfde trucje geprobeerd maar ze bleef dapper op zo’n afstand dat ik niet hij haar nek kon komen en enkel haar voorhoofd kon kroelen :Y)

Voor vandaag laat ik het even verder rusten want ik wil niet al het vertrouwen wat we de afgelopen 9 maanden hebben opgebouwd vernietigen om zo’n stom luikje.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 17:01

Polly schreef:
Wij hebben afgelopen zomer een kattenluik met chip geïnstalleerd. Nou dat geluid dat dat slotje naar beneden gaat als je je kop in het gat steekt: RENNEN :roll:

Wij hebben heel veel geoefend, kat vasthouden, met z'n koppie het gat in duwen met z'n hoofd tegen het deurtje en dan zelf met 1 vinger het luikje een zetje geven. Heeft een paar weken geduurd en ik was echt moedeloos maar in de laatste week van de vakantie was er een hoop kabaal in de bijkeuken en toen stond ze met grote verwilderde ogen naast me, maar het was gelukt.
Inmiddels snapt ze het helemaal en is de 186431650x per dag aan het binnen en buiten lopen.

Oh die luikjes zijn leuk met katten die eigenlijk net wat aan de grote kant zijn waarbij de chip een beetje is gaan wandelen en dus net niet dicht genoeg bij het lezertje kan komen.

Had ik enorme Floris net een keer handmatig er doorheen gepropt zodat de chip geregistreerd zou worden (en meneer kon ervaren dat het geen papierversnipperaar was, maar het luikje naar de "hier kan je vlinders vermoorden tuin"), kon ie daarna nooit meer er doorheen en zat ie maar met z'n kop tegen dat luikje te duwen :')

Het was gelukkig opgelost met het verwijderen van de batterij en er gewoon een heel duur maar doodnormaal kattenluik van te maken.

@TS, zonder luikje er voor gaat ze er dus wel door? Hoe lang doet ze dat al? Misschien kan je proberen om er een keer gewoon een doekje voor te hangen, dat kost geen energie om weg te duwen. Als dat goed gaat weer eens proberen met het luikje maar dan een zonder weerstand (weet niet of je er een met een magneetje hebt bijvoorbeeld). Dan leert ze geleidelijk aan dat ze er wat meer moeite voor moet doen.

marleen_88

Berichten: 14045
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Kat durf niet door katten luikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 17:31

Nee, hij kan van zich laten horen maar dat is niet noemenswaardig. Onze snapt het klepje van de kattenbak overigens ook niet, die is er ook vanaf.

Hopelijk gaat jouw kat het wel begrijpen.

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-21 00:30

Ik had deze gepost in het verkeerde topic dus..

Cubone schreef:
We hebben het bijna voor mekaar! Ze gaat van binnen naar buiten als het luikje zelfs maar een centimeter open staat nadat ik haar 3 keer als stormram heb gebruikt *\o/* Buiten naar binnen doet ze echter helemaal niet :') Dus nu gaat ze steeds naar buiten om voor de deur te gaan staan miauwen… En HARD! Ik word wakker gemiauwd als ik boven lig te slapen :Y)

Vandaag proberen door de zure appel te bijten en haar buiten laten tot ze zelfstandig door het luikje komt.. Duimen dat het lukt want dit is helemaal onhandig *D Ze laat zich buiten ook niet pakken dus door het luikje duwen is onmogelijk.


Alles leuk en aardig, maar ze laat me nu merken dat het vertrouwen tussen ons is gebroken.. Ze is uiteindelijk binnen gekomen met het deurtje op 50% open.. Maat het kost wat na wat ik haar heb “aangedaan”. Ze is minder aanhankelijk en zoekend naar me. Precies waar ik bang voor was door het te forceren en wat ik niet wilde. Ze kroelt gelukkig nog wel met me, maar ontwijkt me als ik in de buurt van de kattenluikjes ben :(

Poeslief is van oorsprong een zwever en in het asiel gekomen omdat ze hoogzwanger was. Ze heeft 2, bijna 3 jaar in het asiel gezeten omdat niemand haar wilde en ik ben de eerste mens ooit aan wie ze haar vertrouwen heeft gegeven..

Ik hoop op vlot herstel. Het breekt mijn hart dat ze wantrouwen heeft nadat we zo goed gingen.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 07:25

Goof schreef:
Mijn vorige kat durfde ook niet. Ik ben daar echt heel simpel in misschien, maar ik heb hem er gewoon 1x doorheen gepropt.
Hij moest kennelijk 1x fysiek ervaren dat je er doorheen kon en hoe dat dan voelt en toen was het probleem opgelost.


Had die van ons ook nodig.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Kat durf niet door katten luikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 08:44

@Cubone, komt wel weer goed. Dat vertrouwen zou je toch ooit beschamen, want ze zal ook echt een keer naar de dierenarts moeten en je dat niet in dank afnemen of wat dan ook. Gewoon lief zijn voor de kat en lekker verwennen, dan komt dat echt wel weer goed. Geef het tijd.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:25

Kattenluikje kent mijn kat niet, omdat ze toch niet zo vaak naar buiten wil, maar ze had wel een soortgelijk angst voor zo'n aluminium vliegengordijn. Paar keer gelokt, niet gelukt, toen haar er gewoon doorheen geduwd. En nu vindt ze het zo leuk, dat ik spijt heb dat ik die dingen heb opgehangen. Het rinkelt, dat vind ik niet leuk maar zij wel. Resultaat: een kat die zodra ik de deur openzet, constant naar binnen en naar buiten springt :') _O-

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:42

Ik zal het hier ook maar posten. Gewoon kat in ruime doos o.i.d. doen, met luikje als enige uitweg.

Dan hoef je niet te gaan proppen / duwen / trekken / dwingen. Je hoeft je niet dood te ergeren aan die harige pannenkoek die het maar niet durft of zichzelf te goed voelt voor dat luikje en klaaglijk zit te mauwen.

Poes kan het dan fijn met zichzelf uitvechten in die doos en ze komen er ècht wel uit als het te saai wordt / ze honger of dorst krijgen.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Kat durf niet door katten luikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:54

Heb je ooit klikker training gebruikt? Die kun je bij katten namelijk gebruiken. Doe het dan stapje voor stapje. Je kunt je eigen mond gebruiken voor het klikgeluid. Dan begin je met het in de buurt zijn van het luikje en voor het luikje eten geven. Daarna dat je eens probeert dat ze zelf het luikje aanraakt. Daarna dat ze er probeert tegen te duwen. En dan dat je aan de andere kant van het luikje bent waardoor ze door het luikje moet voor het eten. Als ze niet bang is om tegen het luikje te duwen zal de stap door het luikje gaan veel makkelijker zijn.
Zo bouw je ook een goede band met je kat op in de tussentijd. Neem wel de tijd die de kat nodig heeft. Ga op zijn/haar tempo. Niet het jouwe.

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 00:25

Het fysiek door het luikje proppen was uiteindelijk de oplossing. Het heeft nog even geduurd en ik heb haar uren voor het deurtje horen huilen.. Ook is ze nog altijd een muts en duwt het luikje open met haar pootje (over het algemeen een poging of 4 a 5 voor hij naar haar zin open is :') ) maar dan perst ze zich er toch tussendoor.

Opgelost dus en madam durft lekker zelfstandig naar binnen en buiten :D

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:58

Mooi zo!

Zo begon het bij onze grijze poesje ook, prutsen met dat pootje :))

Maar al snel kon je precies horen wie er binnen kwam: die watervlugge kleine grijze poezenmeid was *klapklap* en als die rooie zichzelf naar binnen hees hoorde je *klap* *hijsssss* *klap* dus je hebt best kans dat ze over een poosje bedenkt dat het dan maar zo snel mogelijk moet, met een vaartje :P