Kattenhok voor buiten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Kattenhok voor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 15:57

Bij mijn paarden heeft een aanloopkatje mijn wei tot thuis verkozen. Ze was hartstikke mager en zwak maar dat is al veel beter nu. Helaas lopen in het gebied (weien en bossen) veel verwilderde katten. Een aantal jaren geleden heeft de dierenbescherming een moederpoes met kittens bij mij gevangen. De kittens zijn geplaatst, de moeder gesteriliseerd en teruggeplaatst. Zij is nog jaren bij mij geweest maar in februari is ze overleden.

Het huidige katje is letterlijk op het moment bij de dierenarts waar ze vanmiddag nagekeken, gesteriliseerd, gechipt etc. is. De da schat haar op 9 maanden jong. Sinds kort kan ik haar aaien en vanochtend heb ik haar dus 'gevangen' in een transportbox en naar de da gebracht.

Ik ben erover aan het denken om een buitenhok voor haar te kopen en op de wei te zetten zodat ze een eigen beschut plekje heeft. Maar wat vindt een kat prettig? Ik zie veel leuke hokken op internet maar vele hebben 1 opening. Is dat prima of wil een kat 2 openingen om zich veilig te voelen? Maar dat tocht dan natuurlijk weer en dan heeft een hok ook niet veel nut. Heeft iemand hier ervaring met zo'n buitenhok en kan me tips geven?

Nickietje
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-12-18

Re: Kattenhok voor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:04

1 uitgang is prima (kunnen ze het goed in de gaten houden) en als ze droog en tochtvrij kunnen zitten zijn ze al blij. Iets zachts om op te liggen en de kat zal zich koningin te rijk voelen. Fleece is makkelijk te wassen en vinden ze heerlijk zacht en warm.

Mijn zus knutselde er ooit eentje met isomo-dozen en tape...heeft de kat heerlijke tijden in beleefd. Maar een klein houten huisje is natuurlijk nog beter (maar duurder). Vooral zien dat het dekentje niet begint te schimmelen dus op tijd schoonmaken.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:07

In Wallonië was er ook een mevrouw die voor een aanloop - zwervertje een nieuw hok zocht nadat de rivier de Vesder alles had meegenomen. Dit hok is naar ginder gegaan. Poes blij met nieuwe woonst :D
Binnenin met isolatiemateriaal en kussen zodat het een beetje warm is.
In zijn vorige hok was geen kattenluikje, dus dat moet ie nog een beetje leren.

Afbeelding

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:10

Bedoel je gewoon een klein huisje of echt een wat groter hok (het “catio” principe)?

Voor een klein hokje is het misschien het beste om die met één opening tegen een muur of hek aan te zetten (niet in een hoekje) en dan een deurtje. Katten kunnen niet zo goed hun eigen lichaamstemperatuur reguleren dus een lekker warm en knus plekje vinden ze wel fijn. Twee openingen zou wel kunnen. Maar dan moeten die allebei aan dezelfde kant aan een zeikant zitten (van de lange kant van het hok) om inderdaad tocht te voorkomen.

Wat voor zo’n klein hokje ook een tip kan zijn: zoek even uit wat voor hoogte het katje fijn vindt. Sommige katten vinden het namelijk fijn om lekker hoog te zitten ipv aan de grond omdat het vaak veiliger voor ze is. Dus het kan zijn dat je het huisje misschien op een wat hoger oppervlak neer moet zetten.

Lekker dekentje erin waar het beestje zijn geur in kwijt kan (territorium afbakenen) en af en toe even uitwassen (met voorkeur niet met wasmiddel of wasverzachter of iets wat geurloos is, anders is die geur waar de kat zo hard aan heeft gewerkt meteen weer weg).

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Kattenhok voor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:12

Misschien kun je hier wat ideeën opdoen: http://zwerfkatten-huisjes.nl/

Ik heb vorig jaar een oud konijnenhok bij hem langsgebracht voor dit doel. Sommige katten moeten even aan zo'n hok wennen, maar over het algemeen zijn ze er vrij snel blij mee, schijnt het.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:21

Ik heb hier voor de schuwste stalpoes bij de weides een hondenhok staan met zo'n overdekt stukje erbij. Lekkere deken in het binnenhok, bak brokjes op het 'overdekte terrasje' zeg maar en daar ligt ze ook heel vaak lekker te zonnen, en als het regent maar niet koud is, te slapen.
Ik kan haar ook niet aaien, en dat hoeft ook niet. Ze is geneutraliseerd door de veearts (vangkooi), en nu woont ze bij de paarden die 24/7 buiten lopen. Ze is ook vaak bij ze op de paddock en de wei.
Deze heb ik: https://www.zooplus.nl/shop/honden/hond ... mte/100593

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 16:24

Snelle reacties, fijn :D
Wat ik zoek? Simpelweg wat een kat fijn vindt. Zoals Pandora zegt lijkt geïsoleerd me erg prettig!
Ik had een leuke Lodge gezien met een overdekt terrasje zeg maar, erg leuk om te zien maar of een kat zo'n terrasje überhaupt interessant vindt, is natuurlijk de vraag.
Gaat dus vooral om comfort voor het beestje, leuk om naar te kijken is meegenomen. Mag ook best wat kosten dus dat is zeker niet van doorslaggevend belang. Maar juist daarom vind ik het jammer als ik iets koop wat leuk uitziet maar voor een kat niet prettig is/niet veilig voelt.
Ik zal eens op de site kijken Karin :))

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Kattenhok voor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 16:27

Eatshay: een klein hondenhok kan inderdaad ook natuurlijk. Niet aan gedacht maar het katje zal het toch niet weten vermoed ik haha

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:49

Een modelletje zoals op de foto van Pandora (maar zonder kattenluikje) doet hier al jaren dienst als kattenhokje en wordt goed aangenomen. Kost ook niet onmenselijk veel.Het staat bij ons wel onder een afdakje; droog dus. Anders zou ik het even goed behandelen tegen nattigheid. Lekker zacht kussentje er in en klaar.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:59

Zeedraakje schreef:
Snelle reacties, fijn :D
Wat ik zoek? Simpelweg wat een kat fijn vindt. Zoals Pandora zegt lijkt geïsoleerd me erg prettig!
Ik had een leuke Lodge gezien met een overdekt terrasje zeg maar, erg leuk om te zien maar of een kat zo'n terrasje überhaupt interessant vindt, is natuurlijk de vraag.
Gaat dus vooral om comfort voor het beestje, leuk om naar te kijken is meegenomen. Mag ook best wat kosten dus dat is zeker niet van doorslaggevend belang. Maar juist daarom vind ik het jammer als ik iets koop wat leuk uitziet maar voor een kat niet prettig is/niet veilig voelt.
Ik zal eens op de site kijken Karin :))

Iets waar ze veilig lekker naar de vogeltjes kijken zoals zo’n terrasje vinden katten best vaak leuk :P

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Kattenhok voor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 18:54

Loveglove dank je, ook voor je eerdere tips. Heb ik echt wat aan! Ik heb haar net opgehaald, arme mup is nog een beetje dronken van de narcose. En vogels kijken mag ze maar ik heb haar alvast verteld dat als ze aan de zwaluwen komt, ik haar kaalscheer }:)

Soesita ook bedankt! Bijna jammer dat er toch veel opties zijn, dat maakt de keuze niet direct gemakkelijker :')
Maar ik zal zeker wat vinden voor haar, dank jullie

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 18:59

Is het geen optie om te proberen de kat in huis te laten wennen? Juist nu ze wat suf is.
Sommige verwilderde katten laten zich prima omturnen tot huisgenoot.

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Kattenhok voor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 19:53

Voor mij zou dat prima zijn maar mijn huisgenoten hebben al meer dan duidelijk gemaakt dat dat niet gaat gebeuren. Mijn hondje was al lastig, een kat erbij is voor hun absoluut geen optie helaas.
Ze zit nu in de paardenstal, nou ja in mijn ruimte van de stal dan. Paarden zouden zwaar beledigd zijn als ik een plek van hun zou pakken :')

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 20:54

Zeedraakje schreef:
Voor mij zou dat prima zijn maar mijn huisgenoten hebben al meer dan duidelijk gemaakt dat dat niet gaat gebeuren. Mijn hondje was al lastig, een kat erbij is voor hun absoluut geen optie helaas.
Ze zit nu in de paardenstal, nou ja in mijn ruimte van de stal dan. Paarden zouden zwaar beledigd zijn als ik een plek van hun zou pakken :')

Wat je ook kan doen is de paardenstal een beetje haar thuis maken. Als er ergens een plekje aan de muur is om wat schapjes op te hangen met een leuk parcours erin denk ik dat ze dat erg zal waarderen. Je kunt het zo leuk maken als je zelf wil. Hier is een voorbeeld wat ik heb gemaakt:

Afbeelding

Ik heb op de plateautjes ook stukjes deurmat gebruikt (kwam erachter dat mijn katten deurmat textuur fijn vinden om te krassen) en wat rubber achtige textuur en ook wat stof en karton. Ze maken van alles op een andere manier gebruik en het maakt het hele gedoe wat interessanter met de verschillende texturen. Je zou ook een krab paaltje aan de plateautjes kunnen vast maken. Ik weet niet of ze liever horizontaal of verticaal krabt. Want ja, sommige katten krabben liever horizontaal. Niet veel mensen weten dat :')
Daar moet je even achter zien te komen. Ik heb horizontale krabsters hier :)
De plateautjes kunnen dan ook door haar gebruikt worden zowel om op te spelen (je kunt er speeltjes aan hangen) en ook om op te slapen. En zo kan ze ook een beetje aan je wennen. Ze is nog jong dus je zou haar aan mensen kunnen laten wennen. Een van mijn katten was eerst ook praktisch gezien wild en wilde niks met mensen te maken hebben. Nu is ze het grootste knuffelbeest wat je maar kan hebben :')

Dan zou je er nog een kattenbak kunnen neerzetten zodat ze een veilige plek heeft om haar behoeften te doen. Ik denk wel dat ze het liefste de deksel eraf zou willen hebben zoals de meeste katten, maar ook dat moet je even uitzoeken. En eventueel wat voer en drinken ergens. Dan heeft ze fijn haar eigen plekje waar ook andere dieren zijn zodat ze ietwat sociaal kan zitten. Ja, katten zijn sociaal. Alleen gewoon minder sociaal dan mensen. Ze vinden het wel fijn om in een omgeving te zitten waar ook andere dieren zijn.

En dan zou je aan de stal vast nog zo’n huisje met “terrasje” kunnen plaatsen. Dan heeft ze buiten ook haar plekje. Wie weet kun je nog een luikje aan de stal maken waar ze het huisje vanuit binnen in en uit kan :')

Ik geef gewoon even een miljoen suggesties. Je moet zelf weten wat je ermee doet. Op die manier heb je toch stiekem een katje :=
Ondertussen zit er hier eentje zich onder mijn dekentje tussen mijn benen te wroeten :')

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Kattenhok voor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-21 14:30

Loveglove je bent een echt ikmaakkattenblij-talent *D
Kan ik zeker wat mee, thanks!

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 19:08

Zeedraakje schreef:
Loveglove je bent een echt ikmaakkattenblij-talent *D
Kan ik zeker wat mee, thanks!

Hahah dankjewel. Heb ervoor op school gezeten dus ja :')
Graag gedaan *D