Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 7 [ 164 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welk ras zoek ik?

 
Profiel   

Aankomende zomer of het jaar erop willen we een nieuwe pup aanschaffen.
Jaren geen gehad omdat we wilden wachten tot de kinderen oud genoeg waren. Aankomend jaar worden ze 11, een mooie leeftijd om ze mede ‘verantwoordelijk’ te zijn.
Voorheen heb ik een labrador en een Jack Russel gehad.


Vrienden hebben een hele toffe Duitse herder. Braaf, leergierig en mooi om te zien. Zij wonen op een boerderij, wij midden in het dorp, maar wel met een grote tuin.
Toch vind ik dit geen ras voor in de kern van het dorp.

Heel lang heb ik een ruwharige teckel helemaal geweldig gevonden. Gezien ik graag lange stukken wandel, is hij daar dan niet te klein voor?

Een labradoodle lijkt me wel wat, maar die prijzen zijn zo gek momenteel, evenals de wachtlijst.

scotia nova duck tolling retriever is ook al regelmatig in mijn hoofd voorbij gekomen evenals een Australische herder.


Wat zijn onze eisen.
- Geen buldog type.
- maximaal middenmaat.
- Hond die het leuk vind om te spelen/werken.
- Graag lekker mee naar het bos gaat.
- Niet te hoog in energie, hond zal ook weleens alleen thuis moeten zijn.
- Betrouwbaar.
- Pup, geen oudere hond. Of het moet een hele bijzondere passende omstandigheid zijn.

We staan echt open voor alles. Veel op marktplaats gekeken, maar dat voelt ergens toch niet goed.

Wie geeft ons de gouden tip?


Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 30-09-21 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 20:47 



 
Profiel   

Border collie een optie? Werken graag, maar uit mijn ervaring kunnen ze rustig alleen zijn. Lief, speels en altijd in voor een lange wandeling of om te leren. Let wel op dat er werk en showlijnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 20:55 



 
Profiel   

justmexx schreef
Border collie een optie? Werken graag, maar uit mijn ervaring kunnen ze rustig alleen zijn. Lief, speels en altijd in voor een lange wandeling of om te leren. Let wel op dat er werk en showlijnen zijn.


Daar zeker ook aan gedacht en ook onderzoek naar gedaan. Regelmatig gelezen dat ze wat neurotisch zijn en dat wil ik een hond niet aandoen met 2 kinderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 20:59 



 
Profiel   

PSvanLot schreef
justmexx schreef
Border collie een optie? Werken graag, maar uit mijn ervaring kunnen ze rustig alleen zijn. Lief, speels en altijd in voor een lange wandeling of om te leren. Let wel op dat er werk en showlijnen zijn.


Daar zeker ook aan gedacht en ook onderzoek naar gedaan. Regelmatig gelezen dat ze wat neurotisch zijn en dat wil ik een hond niet aandoen met 2 kinderen.


Ligt aan de lijnen en vooral aan de opvoeding.
Hier geen neuroot, wel een bordercollie die wat te doen moet hebben. Uitdaging, spelletjes, met de neus spelletjes, zoek spelletjes. Wij doen geen balletje gooien, behalve met zwemmen, en dat weet ze.

Ideale gezinshond? Ja! Mits iedereen op één lijn zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 21:02 



 
Profiel   

maralyn schreef
PSvanLot schreef

Daar zeker ook aan gedacht en ook onderzoek naar gedaan. Regelmatig gelezen dat ze wat neurotisch zijn en dat wil ik een hond niet aandoen met 2 kinderen.


Ligt aan de lijnen en vooral aan de opvoeding.
Hier geen neuroot, wel een bordercollie die wat te doen moet hebben. Uitdaging, spelletjes, met de neus spelletjes, zoek spelletjes. Wij doen geen balletje gooien, behalve met zwemmen, en dat weet ze.

Ideale gezinshond? Ja! Mits iedereen op één lijn zit.


Dat iedereen op één lijn is natuurlijk moeilijk met 2 kinderen.
En hoe vind je een lijn waarin dit gedrag niet zit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 21:05 



 
Profiel   

Langsgaan bij fokkers, kijken naar het gedrag van reu teef. Hoe lopen ze door het huis, hoe lopen ze achter het huis op het erf. Hoe lopen ze er mee buiten. Wat doen ze er mee.

Volwassenen hond zie je het snel genoeg aan (ook met een herplaatser).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 21:08 



 
Profiel   

Ts wil geen herder want dat is sneu binnen de bebouwde kom. Dan zou ik helemaal niet aan een border collie denken.

Boerenfox ofzo lijkt me dan handiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 21:11 



 
Profiel   

Friese staby ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 21:14 



 
Profiel   

Anne_GTI schreef
Ts wil geen herder want dat is sneu binnen de bebouwde kom. Dan zou ik helemaal niet aan een border collie denken.

Boerenfox ofzo lijkt me dan handiger.


Ikzelf persoonlijk ook niet. Het zal vast we kunnen, maar je wilt het dier natuurlijk zoveel mogelijk comfort bieden.

Boerenfox kan idd ook, vind het niet de mooiste, maar vaak wel lieve honden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 21:15 



 
Profiel   

Anne_GTI schreef
Ts wil geen herder want dat is sneu binnen de bebouwde kom. Dan zou ik helemaal niet aan een border collie denken.

Boerenfox ofzo lijkt me dan handiger.


Wij wonen ook in een dorp binnen de bebouwde kom, en zo (minimaal) elf andere bordercollies in dit dorp en het dorp ernaast.

Stuk voor stuk actieve gezinnen die prima begeleiding hebben gehad met het groot brengen van een pup.

Friese stabij heeft bijna hetzelfde beweging drang als een herder en bordercollie. :) Ook hele hele leuke honden! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 21:16 



 
Profiel   

Entlebucher sennenhond?
Vastgötapet?
Friese stabij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 21:16 



 
Profiel   

Golden / flatcoated retriever
Labrador
Zijn vaak leuk met kinderen ook. Natuurlijk ook deze rassen onder toezicht van volwassene en goede opvoeding.

Friese stabij zijn ook leuke honden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 21:24 



 
Profiel   

Zeker niet op marktplaats kijken! Via de rasvereniging fokkers benaderen en het wachten is het écht waard. Fokkers die op marktplaats adverteren zijn niet oké, daar kopen betekent helaas eigenlijk altijd dat je dierenleed ondersteunt.
Ik denk dat een aussie, border collie en duitse herder zeker wel kunnen, maar veel van jou/jullie zullen vragen aan uitdaging, opvoeding en tijd. Natuurlijk heeft elke hond dit nodig, maar een herdershond gaat zonder uitdaging alleen maar frustratie opleveren van beide kanten. Het kán, maar met twee jonge kinderen zou ik er niet voor kiezen. De hond zijn noden kunnen gewoon niet iedere dag op 1 staan, dus ik denk dat een meer doorsnee gezinshond prettiger is voor iedereen. Ik heb momenteel een labradoodle, dit zou super passen bij jullie. Energiek, werkt graag, makkelijk in huis, super lief en gevoelig en is heel goed op te voeden. Maar ja, de lange wachttijden en hoge prijzen zijn inderdaad een groot nadeel.
Een werklijn labrador kan heel erg leuk zijn voor jullie, of een showlijn golden retriever. Deze zijn echter wel wat groter.
Maar er passen heel veel rassen in deze beschrijving, ligt best wel aan aan welke eisen je het meest weegt. Hond die heel graag werkt voor je zal ook elke dag aandacht en training en uitdaging vragen, dus dat kan schuren met de eis niet te hoog in de energie. Hoeft niet, maar gaat ook zeker niet altijd samen dus het is een beetje afhankelijk van welke eis je het belangrijkst vind.
Middenslag poedel (kan natuurlijk sportief geknipt worden) is een hele leuke optie (het niet verharen ervaar ik ook echt als een enorme plus, veel minder stofzuigen dan toen we een duitse herder hadden :+ )
De verschillende waterhonden kun je je ook eens in verdiepen, zijn ook leuke honden. Friese stabij, duck tolling retriever, spaniels, honden in de retrieverhoek zijn vaak makkelijke honden die ook graag werken.
Maar ik zou echt de labradoodle niet meteen afschrijven :D ik ben ontzettend blij met mijn exemplaar haha. Wel echt in de australian labradoodle hoek kijken bij de fokkers die aangesloten zijn bij de ALAEU en WALA, de eerste kruisingen ken ik als onvoorspelbaar qua uiterlijk en groei en ken ik ook heel vaak als hyper. Maar de australian labradoodles die ik ken zijn stabiel en relaxt.


Laatst bijgewerkt door noox op 30-09-21 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 21:29 



 
Profiel   

Let goed op de gezondheid, de tollers zijn prachtig maar het resultaat heeft enorme gezondheidsproblemen helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 21:29 



 
Profiel   

Golden retriever
Lhaso apso
Tibetaanse terriër
Spaanse waterhond

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 21:31 



 
Profiel   

Wat vind je een middenmaat? Ik lees bijv. golden retriever en labradoodle en in mijn ogen zijn dat geen middenmaten meer. Ik denk dan qua maat eerder aan een schapendoes, middenslag poedel, toller, springer spaniel of kleiner

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 21:42 



 

Ik heb een aussie en ik zou het bij kinderen echt niet doen. Ze heeft gigantisch veel energie en wilt graag werken, maar ze is ook heel gevoelig en snel overprikkeld. Als de ene persoon binnen een gezin op een andere manier ermee omgaat dan de andere krijg je een gefrustreerde hond, je moet echt op één lijn zitten.
Dat is trouwens bij ieder ras wel belangrijk, daarom is het ook niet verstandig om kinderen echt verantwoordelijkheid te geven met een pup. Samen wandelen kan wel, maar zeker het eerste jaar zou ik ze niet alleen laten wandelen. De pup moet nog zoveel leren en je kinderen ook. Het beste werkt het als er 1 iemand de training op zich neemt en daarbij de anderen in het gezin instrueert.
Ik zou eens bij mensen langs proberen te gaan die de rassen hebben waar je in geïnteresseerd bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 21:56 



 
Profiel   

troi schreef
Let goed op de gezondheid, de tollers zijn prachtig maar het resultaat heeft enorme gezondheidsproblemen helaas.


Ja dat is bij de friese staby ook zeker een aandachtspunt.

Een ijslandse hond ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 22:13 



 
Profiel   

Wanneer een labradoodle je aanstond, om welke reden was dat dan? Qua uiterlijk kan je dan ook kiezen voor een poedel. Die heb je in diverse groottes èn je hebt de garantie dat ze niet ruien. Qua karakter vind ik labradors, flatcoated en golden retrievers stabieler.

Misschien niet meteen je ding maar vaak wel erg vrolijke, verdraagzame, makkelijke hondjes die in zijn voor alles wat het gezin doet maar ook tevreden zijn met een dagje minder beweging: de lhasa apso of de havanezer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 22:47 



 
Profiel   

Wij hebben een tibetaanse Terrier.
Over het algemeen vinden ze het leuk om met je te werken. Ik doe er behendigheid mee en dat vind ze geweldig. Onze vorige TT vond dat ook helemaal het einde. Kan makkelijk alleen blijven en is een echte gezinshond. Kunnen wel waaks zijn voor echte vreemden. En niet geheel onbelangrijk vind ik, het is een redelijk gezond ras. De gemiddelde leeftijd ligt volgens mij rond de 14 jaar. Misschien zelfs ouder. Onze vorige TT is 18 geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 23:04 



 
Profiel   

Letterlijke gouden tip: de golden retriever. Voldoet aan alle eisen. Je kan jachttraining gaan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 23:08 



 
Profiel   

Vizla, Duitse staander, spaniel, jack russel, labrador en golden retiever komen bij mij op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 23:46 



 
Profiel   

PSvanLot schreef
Anne_GTI schreef
Ts wil geen herder want dat is sneu binnen de bebouwde kom. Dan zou ik helemaal niet aan een border collie denken.

Boerenfox ofzo lijkt me dan handiger.


Ikzelf persoonlijk ook niet. Het zal vast we kunnen, maar je wilt het dier natuurlijk zoveel mogelijk comfort bieden.

Boerenfox kan idd ook, vind het niet de mooiste, maar vaak wel lieve honden.


Boerenfox zit vaak ook wel hoog in de energie.
Wij hebben een boerenfox, welke overigens prima alleen thuis kan blijven. Maar hij is zeker wel aanwezig, blaft graag naar alles en iedereen die voorbij loopt. Het zijn vaak wel waakse honden. Onze vorige buren hebben ook een boerenfox en die kan niet alleen blijven. Tussen die is het ook een verschil in opvoeding geweest.
En die van ons is heel knap vind ik. :D

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 00:54 



 
Profiel   

Een windhond?
Greyhound of whippet.
Heerlijk om mee te wandelen maar thuis zijn ze vaak lekker lui. Ik heb vroeger een Greyhound gehad en dat was een fantastisch beestje. Heb ook een staby gehad maar die werd al genoemd. Ook ideale hond in een gezin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 01:36 



 
Profiel   

Toen ik op zoek was had ik ook zo’n lijst met wensen.
Nu had ik wel heel duidelijk een favoriet, maar ik wilde toch goed informeren of het ook daadwerkelijk dé hond voor ons was.
Ik wilde bovendien een hond die niet jaagt en die ik goed aan het paard mee kon nemen.
Bij ons is ieder jaar de rassenhonden tentoonstelling en we besloten dan ook daar heen te gaan om ons te oriënteren.
Ik stond zeer zeker ook open voor andere rassen.
Er waren definitief meer rassen die aan mijn wensen voldeden, maar gzd was dat ook het geval met mijn grote favoriet.
Op de tentoonstelling hebben we ook onze fokkers leren kennen en toen was het al eigenlijk meteen duidelijk: onze volgende hond wordt een Briard <3 !
En wat zal ik zeggen: buiten is ze energiebundel, binnen de rust zelf.
Ze loopt zonder lijn mee op buitenritten, is dol op mijn (inmiddels) kleinkinderen.
Het zijn geen allemansvrienden zoals labradors, maar ze zullen vreemde die ze willen aaien, niets doen. Het interesseert ze gewoon niet zo veel :+ .
Het enige nadeel: de lange haren vragen zeker een half uur kammen per dag en nemen lekker veel troep mee naar binnen.
Als je graag een brandschoon huis hebt, is de Briard niet de ideale hond :') .
Ik ga 1x p.d. met de stofzuiger er door en dan is het weer ok en als ik net alles gepoetst heb en het regent, krijgt ze er van mij een regendekje over. Werkt prima :D.
Voor mij iig geen ander ras meer :+: !
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 04:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 7 [ 164 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen