Welk ras zoek ik?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:32

PSvanLot schreef:
Maar het toch mijn goed recht om geen grote maat hond te willen in mijn huis en tuin?
Die vind ik daar gewoon niet groot genoeg voor.

Wil een kleine of middenmaat hond.

Geef in eerdere berichten aan dat ik graag een hond heb die wil spelen/werken, ver kan/wil wandelen en graag mee naar het bos wil. Nergens dat ik ze geen beweging ga geven.

Ik heb, naast een Weim, een ruwhaar teckel. Ik doe met hem gehoorzaamheidstraining, behendigheid/hooper en heb jachttraining gedaan. Hij is dól op spelen, speuren, zwemmen en wandelen gaat graag mee op de boot.

Door zijn verleden (mishandeld geweest bij het vorige gezin) is hij geen allemansvriend en ook van kinderen moet hij niks hebben (voor zijn verleden, dus). Onze vorige ruwharen waren echt allemansvrienden.

En wat je zegt, welk formaat je wil en waarom, is helemaal jouw keuze.

Dit is onze Meneer Mier:

Afbeelding

noviceh

Berichten: 4781
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:40

superpony schreef:
Ik zou ook eens naar de Engelse stafford kijken. Ideale gezins hond, rustig in huis, speels, kan lekker buiten mee, maar ia daar niet super veeleisend in qua km's. Wel alleen van een goede, ervaren fokker en geen mix.
Ter aanvulling: let bij dit soort rassen wel weer op of ze mee mogen naar het buitenland als je de hond mee zou willen nemen op vakantie.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Welk ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:21

En iets van een Beagle? Of een kooikerhondje?

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:56

iirrssjjee schreef:
En iets van een Beagle? Of een kooikerhondje?


Beagles staan niet echt bekend om hun rustige karakter in huis.
En buiten huis hebben ze wortels in hun oren zodra ze een konijntje zien :')

PSvanLot

Berichten: 10137
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-21 18:58

iirrssjjee schreef:
En iets van een Beagle? Of een kooikerhondje?


Mijn schoonzusje heeft een beagle, super leuk dier, maar zo eigenwijs haha

Kooikerhondje hebben mijn schoonouders gehad, dat was zo’n zenuwachtig ding dat daar onze voorkeur niet naar uit gaat. Blijft je toch een beetje bij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 19:00

Ilse_123 schreef:
iirrssjjee schreef:
En iets van een Beagle? Of een kooikerhondje?


Beagles staan niet echt bekend om hun rustige karakter in huis.
En buiten huis hebben ze wortels in hun oren zodra ze een konijntje zien :')

Niet alleen zodra ze een konijn zien :)). Eigenlijk altijd, is mijn ervaring.

cursebreaker

Berichten: 11405
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 19:01

Ik heb het misschien gemist, maar een Sheltie misschien een optie?
De shelties die ik ken zijn echt leuke, lieve en fijn train bare hondjes en die zich ook binnenshuis echt prima aanpassen. Wat kleinere hondjes betreft zou dat voor mij nog wel een ras zijn wat ik zelf nog wel zou willen hebben :j Voldoet an zich denk ik wel aan heel veel van je eisen.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 20:24

PSvanLot schreef:
Maar het toch mijn goed recht om geen grote maat hond te willen in mijn huis en tuin?
Die vind ik daar gewoon niet groot genoeg voor.

Wil een kleine of middenmaat hond.

Geef in eerdere berichten aan dat ik graag een hond heb die wil spelen/werken, ver kan/wil wandelen en graag mee naar het bos wil. Nergens dat ik ze geen beweging ga geven.


Uiteraard is het je goed recht. Dat staat wat mij betreft niet ter discussie.
Hoe rijm je een hond die wil spelen/werken en ver kan en wil wandelen met "niet te hoog in energie"?
(en ik had nog een paar vragen gesteld, maar het is ook je goed recht om daar geen antwoord op te geven als je dat niet wil)

PSvanLot

Berichten: 10137
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-21 20:46

Ik heb even je posts teruggelezen, ben er op vergeten te antwoorden. Het is ook zoveel.

Op de vraag wanneer het niet uitkomt en of we de hond dan weg doen? Zeker niet, ik ben van huis uit al honden en allerlei andere dieren gewend. Je kiest ervoor om gemiddeld 12 jaar voor een dier te zorgen dus dan doe je dat ook. We hebben onze katten inmiddels al dik 13 jaar en die zullen er nog vele jaren zijn als ze zo fit blijven als nu. Daar pas je je leven op aan.

Wat me het meest aanspreekt in het hebben van een hond is het hebben van een maatje in huis, waar je voor kunt zorgen, leuke dingen mee kunt doen en jarenlang plezier van kan hebben. Mijn wandelingen niet alleen hoef te maken en heerlijk samen op stap te gaan.

Echte nadelen kan ik niet noemen. Tja het zindelijk maken is geen toffe aangelegenheid, maar de kinderen zijn ook niet zindelijk geboren. Ziek wordt iedereen helaas en ook een hond weleens.

Met hoog in energie bedoel ik een hond die heel de dag op en neer springt in huis. Zoals ik op verschillende fora lees zijn er bepaalde rassen die er om bekend staan overal naar te blaffen.
Ik begrijp natuurlijk dat dat ook een groot stuk opvoeding is. Dier hoeft echt niet heel de dag op der kont te liggen, maar liever geen ras wat bekend staat als druk of neurotisch.

De Jack Russel die ik heb gehad was buiten een druktemaker en wanneer je binnen tegen der zei: 'waar is de poes?' oeps...., maar binnen was het net een kat. Beest lag het liefst onder een dekentje op de bank haha.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 22:31

Okee, dank je wel voor je uitgebreide reactie. Alleen, ik denk dat er dan zoveel rassen bij je zouden kunnen passen. Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen :o

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 00:15

Het blijft een individu. En per situatie kan het gedrag verschillen.

Mijn mechelse bankhanger vloog bij zijn vorige eigenaar ook tegen de muren op. Die hond stond altijd aan... nu krijgt ze dagelijks een portie werk en rust ze gewoon de rest van de tijd. Maar kom niet aan familie want dan staat ze wel aan..

Werk voor haar zijn speurspelletjes, apporteren en gewoon als een schaduw om me heen dwalen als ik buiten ben.

Geen hond voor in een stad of dorp

Vroeger had ik een Duitse herder die daar prima tegen kon.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Re: Welk ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 07:59

Ik ben benieuwd wat je precies aanspreekt in de ruwhaarteckel en wat op dit moment de twijfel punten zijn voor dit ras.
Ze kunnen overigens ondanks de korte pootjes prima hele einden lopen.

maras

Berichten: 2340
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 08:32

ik ben niet ts maar ik wil wel even antwoorden op twijfel punten voor een ( ruwhaar) teckel ; is het met teckels niet nog altijd opletten voor hernia's?

Verder vind ik dit een fijn topic, interessant voor iedereen die in de toekomst of zeer recent een hond overweegt!

Succes ts, hopelijk vind je jullie gezins maatje snel!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 08:45

maras schreef:
ik ben niet ts maar ik wil wel even antwoorden op twijfel punten voor een ( ruwhaar) teckel ; is het met teckels niet nog altijd opletten voor hernia's?

Verder vind ik dit een fijn topic, interessant voor iedereen die in de toekomst of zeer recent een hond overweegt!

Succes ts, hopelijk vind je jullie gezins maatje snel!

Klopt. Als je rekening houdt met die rug, dus niet (hoog) laten springen, geen trappen lopen, correct optillen/zo min mogelijk optillen, opletten met grote (lompe) honden, dan valt het in mijn ervaring allemaal goed mee.

Wat ook helpt, is een goede fokker uitzoeken, eentje die selecteert op goede ruggen. Onze Mier is voor een teckel weer wat korter in de rug, bijvoorbeeld.

Ik heb meerdere ruwhaarteckels gehad, en geen enkele heeft een hernia ontwikkeld. En ik weet dat dat niet meteen iets zegt over het ras in het algemeen, maar wel dat teckels niet standaard hernia's krijgen.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welk ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 08:54

Ook belangrijk is om de teckel goed slank te houden. Teckels met overgewicht krijgen ook eerder hernia's.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:24

Citaat:
Maar ik vind dat een JR echt een buiten hondje is. Waar er grotere rassen zijn die zich prima redden als huis hond.


Dat valt wel mee hoor. Ik heb er hier 1 die alleen graag buiten is in de zomer en gaat lig bakken, zodra het kouder wordt dan 15 graden en regen dan wil meneer amper naar buiten. Hier kunnen ze door een luik de hele dag vrijwillig naar buiten als ze willen in een hele grote tuin.

Bijna elke hond kan je gewoon in huis houden, of je nu mega tuin heb of 3 hoog achter, alles hang natuurlijk af van voldoende lichamelijke beweging en voldoende geestelijke uitdaging en de ene hond heeft dat meer nodig dan de andere maar dat is rastypische zowel eigen karakter van de hond maar is gewoon te doen hoor.

PSvanLot

Berichten: 10137
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-21 10:56

eveline_B schreef:
Ik ben benieuwd wat je precies aanspreekt in de ruwhaarteckel en wat op dit moment de twijfel punten zijn voor dit ras.
Ze kunnen overigens ondanks de korte pootjes prima hele einden lopen.


Het voorkomen en karakter vind ik bij een ruwharige teckel erg leuk. Ook is hij een makkelijk formaat.

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:12

Ik zou nu waarschijnlijk heel bokt over mij heen krijgen maar nooit gedacht aan een leuke kruising?

Wij hebben nu een labrador x herder.. nog nooit zo'n lieve hond met kinderen gehad. Luistert super en in ons rijtjes woning een ideale hond. Hiervoor een labrador x dalmatier gehad en ook een super hond. Beide mankeren nooit wat en zijn ijzer sterk

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Flux

Berichten: 2490
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:15

Ik vind het juist heel goed dat je zulke "eisen" hebt en vooraf al nadenkt over wat wel/niet goed in jou situatie past! Ik had zelf ook eisen, wellicht vind je het interessant hoe ik tot mijn keuze kwam:

- Comformatie: Ik wil een evenwichtig gebouwde hond, in verhouding en zonder extremen
- Open karakter: niet zenuwachtig van aard, stabiel karakter vastgelegd in fokreglement
- Intelligent, interactief met de baas maar niet slaafs (hoeft geen border collie - hyperfocus :P )
- Geen designerras of super populair waardoor veel doorfok/wildgroei in de fok ontstaat
- Graag mee op pad, nieuwe dingen ontdekken
- Sociaal
- Gewicht: < 30 kg, liefst <25 want ik ben zelf niet zo groot en wil altijd controle kunnen houden.

Bovenstaand waren zeer serieuze eisen waar ik weinig van wilde terugkomen. Ik had een paar "luxe"eisen:

- Kortharig, want ik heb geen zin om de hond om de 8-10 weken naar de trimmer te brengen haha
- Geen herder want ik houd niet zo van "herderen"
- Lichte kleur, want ik wil de hond opleiden als model voor fotografie en lichtere kleuren komen net wat beter uit
- Teef

Na 1001 rassen te hebben bekeken/over gelezen kwam ik op deze rassen voor een closer look: heidewachtel, silken windsprite, dalmatiër, Toller, Schotse collie korthaar, chesapeake bay, IJslandse hond

Heel divers qua types en voorkomen :+ Maar uiteindelijk ging de strijd nog tussen de Toller en de Schotse collie korthaar. Toen is de Toller afgevallen omdat ze zo onwijs populair zijn dat ik persoonlijk vind dat het karakter niet meer betrouwbaar is. Er zijn veel fokkers bijgekomen die geen stabiele honden fokken of waar meer ziektes in voorkomen. Tevens vind ik Nederlandse tollers niet meer zo rastypisch (veel haar, kleinere ogen).

Dus ik ben bij een fokker van de Schotse collie korthaar geweest, totaal verliefd teruggekomen en sta nu op de wachtlijst voor een pup *\o/* Ja, paar concessies moeten doen maar ook heel veel vinkjes kunnen zetten op mijn eisenlijst!

Lang verhaal maar wellicht heeft iemand er wat aan.

Avelienvd

Berichten: 7222
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:17

En de basset fauve de bretange?
Ook een beetje dat ruwe uiterijk. Niet te groot.
Soft coated wheaten zijn ook leuke honden.

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:26

Of een cairn terriër of border terriër? Ook ruwharig, niet zo groot, gezond en leuk actief maar makkelijk in huis.

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 12:08

Inmiddels heb ik alweer zo'n 25 jaar kortharige Hollandse herders, heerlijke honden. Leren makkelijk maar zeker niet geschikt voor iedereen. Qua formaat vind ik ze vallen onder een middelgrote hond, mijn teefjes waren allemaal zo'n beetje rond de 55 cm hoog en rond de 22 kg. Inmiddels hebben we sinds een paar weken een Welsh Corgi Cardigan in huis.

Voordat we onze keuze op de Hollandse herder hebben laten vallen was ook de kleine Münsterlander/ Heidewachtel in beeld. Nog steeds vind ik dit een erg leuk ras.
Ik zou zeker eens naar dit ras kijken.

anca

Berichten: 1779
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 12:16

Of een kees hond. Zijn er in verschillende maten. Zag toevallig net 1 lopen en dacht aan jou :D

Wel haar maar volgens mij wel makkelijk in onderhoud.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 12:40

Wat vind je leuk aan een ruwharige teckel? De rassen die je eerder opnoemt zijn werkwillig, teckels zijn dit vaak alles behalve. Rond mijn zesde heeft mijn moeder een ruwharige teckel gekocht en eerlijk- als kind had ik er niet 'veel' aan en ging ik liever met de hond van de buren wandelen. Ik wou dan ook een ander ras, een hond die graag samenwerkt met de baas.

Ik zie dat waterhonden al genoemd zijn, daar zou ik inderdaad eens naar kijken. Een BC zou ik niet aan beginnen als dat ras je 'passie' niet is, daar doe je jezelf echt geen plezier mee.
Misschien kan je ook eens kijken naar de Eurasiër. Nu weet ik niet hoe groot ze worden, maar ik vind ze nog redelijk klein ogen voor een herder.
Of kleiner: een schipperke.

annepaardoes

Berichten: 7155
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Welk ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:00

Als ik je reacties in dit topic lees zou ik zeggen ruwhaar teckel, border terriër, cobberdog of een waterhond.