Welk dier bij weinig thuis.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11254
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 09:16

Oh Laurora, ik krijg al kriebels door gewoon te lezen wat je houdt. En de slakken zou ik zien zitten :roll:

CairnTerrier

Berichten: 987
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 09:37

Ik zou gaan voor een vogel. Dus dan bijvoorbeeld een parkiet of een Forpus (dwergpapegaai). Hebben niet heel de dag aandacht nodig en kunnen gerust twee tot drie dagen alleen zijn. Doen wij ook als er een keer een weekendje weg gaan - genoeg voer en genoeg water in het hokje en niks aan ze hand.

Een grotere vogel heeft daarentegen dan natuurlijk meer aandacht nodig en dat is niet haalbaar in jouw situatie.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 09:40

CairnTerrier schreef:
Ik zou gaan voor een vogel. Dus dan bijvoorbeeld een parkiet of een Forpus (dwergpapegaai). Hebben niet heel de dag aandacht nodig en kunnen gerust twee tot drie dagen alleen zijn. Doen wij ook als er een keer een weekendje weg gaan - genoeg voer en genoeg water in het hokje en niks aan ze hand.

Een grotere vogel heeft daarentegen dan natuurlijk meer aandacht nodig en dat is niet haalbaar in jouw situatie.


De vogel dan niet in zijn eentje mag ik hopen.. Die hebben niet perse menselijke aandacht nodig maar wel absoluut van een soortgenootje. En rekening houden met het geluid dat ze kunnen maken.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 09:51

Vogels zou ik gedeeltelijk vrij laten vliegen. En dat durf ik zonder toezicht niet aan in mijn huis. Dus die vallen af ;)
Maar had er inderdaad aan zitten denken. Qua water/voer is er genoeg te bufferen voor 2 dagen.

Laurora, wat tof!


Inmiddels ben ik met een vriendin op zoek naar een groot aquarium, en dan hoop ik binnenkort een (opvang)hamster te hebben. En zal ik ontdekken hoe creatief ik ben met hamsterscaping... :D afijn, de hamster zal al lang blij zijn met een goede graaflaag, een zandbad, voldoende groot rad, wat beschutte plekjes, voer en water ;) Het finetunen zodat de bak ook voor mij mooi is om te zien, dat komt vanzelf.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 09:56

Leuk joh! Je weet me te vinden :D (al lees/beantwoord ik thuis pas pbs of langere berichten)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:01

Wandelende takken. Worden niet oud. Simpel te verzorgen. Kunnen wel even alleen gelaten worden en zijn goedkoop met hun eten. De reden dat ik ermee begonnen ben is ook om toch iets te verzorgen te hebben.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:06

Absoluut geen vogels. Die hebben echt minstens iedere dag (liefst 2 keer daags) controle nodig en moeten ook hun vleugels kunnen strekken (dus minstens iedere dag een aantal uur de kooi uit).
En dan zou ik sowieso al voor 2 gaan.
Maar zoals hierboven al gezegd zou ik echt niet voor vogels kiezen in dit geval.

CairnTerrier

Berichten: 987
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:37

xDenies schreef:
CairnTerrier schreef:
Ik zou gaan voor een vogel. Dus dan bijvoorbeeld een parkiet of een Forpus (dwergpapegaai). Hebben niet heel de dag aandacht nodig en kunnen gerust twee tot drie dagen alleen zijn. Doen wij ook als er een keer een weekendje weg gaan - genoeg voer en genoeg water in het hokje en niks aan ze hand.

Een grotere vogel heeft daarentegen dan natuurlijk meer aandacht nodig en dat is niet haalbaar in jouw situatie.


De vogel dan niet in zijn eentje mag ik hopen.. Die hebben niet perse menselijke aandacht nodig maar wel absoluut van een soortgenootje. En rekening houden met het geluid dat ze kunnen maken.


Oh, nou dan ben ik vast en zeker een dierenbeul :)) Ik heb namelijk één vogeltje (Forpus) en dat gaat meer dan prima. Moet zeggen dat ik er juist twee heb gehad, maar ik werd er helemaal knetterdol van. Wat een geluid produceren twee vogels samen. Overdag (als ik er ben) staat het kooitje open en kan hij zijn gang gaan. Als ik weg ben gaat zijn kooitje dicht en dat gebeurd dan ook wel eens als ik een weekendje weg ga. Als je een goed formaat kooitje hebt zie ik geen problemen.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:42

Twee vogels is wel een must. Als je gek wordt van het geluid dan moet je geen vogels nemen denk ik dan. Eigenlijk is een binnen kooi ook nooit groot genoeg maar moet je echt naar een volière zodat ze kunnen vliegen.


Super leuk ts, deel je het resultaat hier?

CairnTerrier

Berichten: 987
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:27

Amber_anne schreef:
Twee vogels is wel een must. Als je gek wordt van het geluid dan moet je geen vogels nemen denk ik dan. Eigenlijk is een binnen kooi ook nooit groot genoeg maar moet je echt naar een volière zodat ze kunnen vliegen.


Super leuk ts, deel je het resultaat hier?


O, nou dat zal best. Dieren zijn sowieso beter in koppeltjes dan alleen, maar er gaat ook wat voor eigen gemak zonder dat het dier daar de dupe van is/wordt.

Daphne__
Berichten: 12460
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:33

CairnTerrier schreef:
Amber_anne schreef:
Twee vogels is wel een must. Als je gek wordt van het geluid dan moet je geen vogels nemen denk ik dan. Eigenlijk is een binnen kooi ook nooit groot genoeg maar moet je echt naar een volière zodat ze kunnen vliegen.


Super leuk ts, deel je het resultaat hier?


O, nou dat zal best. Dieren zijn sowieso beter in koppeltjes dan alleen, maar er gaat ook wat voor eigen gemak zonder dat het dier daar de dupe van is/wordt.



Wauw, je vind serieus dat een sociaal dier eenzaam houden oké is, voor je eigen gemak? En dat het dier daar niet de dupe van is?


Ja, wat je zegt klopt. Je bent wel "een beetje" een dierenbeul :o

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:34

CairnTerrier schreef:
Amber_anne schreef:
Twee vogels is wel een must. Als je gek wordt van het geluid dan moet je geen vogels nemen denk ik dan. Eigenlijk is een binnen kooi ook nooit groot genoeg maar moet je echt naar een volière zodat ze kunnen vliegen.


Super leuk ts, deel je het resultaat hier?


O, nou dat zal best. Dieren zijn sowieso beter in koppeltjes dan alleen, maar er gaat ook wat voor eigen gemak zonder dat het dier daar de dupe van is/wordt.

Wat fijn dat je zo goed aan je eigen gemak denkt. Je vogeltje wil vast zijn sociale behoeften opofferen omdat het jou beter uit komt. :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:35

CairnTerrier schreef:
Amber_anne schreef:
Twee vogels is wel een must. Als je gek wordt van het geluid dan moet je geen vogels nemen denk ik dan. Eigenlijk is een binnen kooi ook nooit groot genoeg maar moet je echt naar een volière zodat ze kunnen vliegen.


Super leuk ts, deel je het resultaat hier?


O, nou dat zal best. Dieren zijn sowieso beter in koppeltjes dan alleen, maar er gaat ook wat voor eigen gemak zonder dat het dier daar de dupe van is/wordt.


Je begrijpt niet dat het dier juist de dupe is geworden wanneer je ze alleen houdt omdat ze met z'n tweeën zoveel geluid maken?
(En dat geluid maken ze juist omdat ze blij en gelukkig zijn...)
Wat ontzettend sneu.. Waarom heb je dan in hemelsnaam voor een vogel gekozen?

CairnTerrier

Berichten: 987
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:45

Wat een drama hier om een onjuiste bewering := Typisch Bokt om iemand weer als een ''dierenbeul'' neer te zetten. Ik geniet hier van! :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:48

CairnTerrier schreef:
Wat een drama hier om een onjuiste bewering := Typisch Bokt om iemand weer als een ''dierenbeul'' neer te zetten. Ik geniet hier van! :D


Het is idd typisch Bokt om aan het welzijn van een dier te denken :j Klopt helemaal!

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 11:55

Jongens, zullen we het maar bij het onderwerp houden? ;) Dieren die een tijdje alleen kunnen? Hoe ik over vogels houden denk is volgensmij al duidelijk.

CairnTerrier schreef:
O, nou dat zal best. Dieren zijn sowieso beter in koppeltjes dan alleen, maar er gaat ook wat voor eigen gemak zonder dat het dier daar de dupe van is/wordt.

Ik zal de hamster wel alleen houden als ik een solitaire soort kies :P

CairnTerrier

Berichten: 987
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:05

Kookaburra schreef:
CairnTerrier schreef:
O, nou dat zal best. Dieren zijn sowieso beter in koppeltjes dan alleen, maar er gaat ook wat voor eigen gemak zonder dat het dier daar de dupe van is/wordt.

Ik zal de hamster wel alleen houden als ik een solitaire soort kies :P

Kijk maar uit dat je dan ook niet als dierenbeul neer wordt gezet... :D :=

Nu oprecht: wat leuk! Ik denk dat je daar heel veel plezier van gaat hebben <3

Nayan

Berichten: 318
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:36

MarlindeRooz schreef:
Een hamster elke dag controleren gaat niet. Tenzij je hem of haar wil storen door hem uit te graven. Of je moet je hamster natuurlijk in zo’n rottige kleine kooi doen. Mijn ene hamster is alleen wakker tussen 1 en 5. Dan slaap ik. Zo’n beest elke dag uitgraven en wakker maken vind ik extreem sneu. Ik zie mijn ene hamster denk ik 4x per week oid. Dat is te danken aan mijn slechte slaapritme. :=

Ik zie mijn hamster ook niet elke dag. En ik ben ook wel eens 2 nachtjes weg. Het langste wat ik doe zonder oppas is bijvoorbeeld maandag tot woensdag weg zijn. Dan check ik ze op maandagochtend en woensdagavond. Maar dat is zeker niet wekelijks. Ik zorg dat ze altijd water hebben en voer hamsteren ze zelf.


Ik heb tot nu toe eigenlijk al mijn hamsters zonder enige moeite 'aangeleerd' dat ze 's avonds als ik naar bed ga (22-23u) een stukje gedroogd fruit o.i.d. uit de hand krijgen en daar zitten ze dan ook al op te wachten. Nooit wakker voor hoeven maken of wat dan ook. Ik zie mijn hamster dus wel elke dag zonder haar wakker te maken en ze zit uiteraard in een ruim terrarium vol met een flike laag bodembedekking, speelgoed en schuilplekken. Nou heeft een hamster in mijn optiek niet per se elke dag controle en interactie nodig, maar het kan dus prima zonder iets te forceren.

Tegenwoordig ga ik zeer zelden weg en dan heb ik sowieso ook oppas vanwege andere dieren dus die verzorgen dan ook de hamster, maar voorheen bleven ze bij mij ook wel eens twee nachtjes alleen, geen probleem.

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:56

Lukasje schreef:
1 nacht weg vind ik geen probleem voor een keer. Kan je dan bij 2 nachten geen beroep doen op een organisatie die je daarvoor betaalt?
Dan moet het toch mogelijk zijn om cavia’s te houden, of dwergkonijnen, of -ik zeg maar wat- gouldamadines in een grote kamervoliere?

Wanneer je met dieren bent opgegroeid, begrijp ik het gemis wel.


In elk geval zeker geen konijnen.
Konijnen zijn eigenlijk heel kwetsbaar, hebben een vaste routine nodig en als baasje moet je erg scherp zijn op minieme veranderingen in gedrag. (want: niet normaal gedrag kan een aanwijzing zijn voor ziekte - een ziek konijn is zo goed als dood als je niet op tijd ingrijpt)

Een (flink) aquarium met niet veeleisende vissen moet volgens mij wel kunnen.
Als het aquarium biologisch gezien eenmaal goed draait, dan kun je met een voerautomaat werken.
Niet te vaak rommelen en vooral geen nieuwe vissen toevoegen, daarmee is de kans op de uitbraak van ziektes heel erg klein.
Ben jaren geleden begonnen met een koppel black mollies. Goed voor een heleboel nakomelingen en inmiddels vele generaties verder houdt de populatie zich redelijk stabiel in stand.
(= geen jongen wegvangen / apart zetten, er ontstaat vanzelf een evenwicht in het aantal vissen in de bak, de sterke slimme baby's overleven en de zwakkeren zijn haaienhapjes)
Klein en groot onderhoud (ruiten schoonmaken, bodem afzuigen, filters verversen) zijn periodiek goed te plannen. Doe dat alleen niet vlak voordat je wat langer weggaat. Wees zeker dat je bak weer een aantal dagen goed draait voordat je het huis voor een paar dagen verlaat.

Daphne__
Berichten: 12460
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:11

CairnTerrier schreef:
Kookaburra schreef:
Ik zal de hamster wel alleen houden als ik een solitaire soort kies :P

Kijk maar uit dat je dan ook niet als dierenbeul neer wordt gezet... :D :=



Een dierenbeul omdat ze een dier geeft wat hij nodig heeft? Nee hoor, TS heeft duidelijk het best voor met haar dier! :j


Leuk dat je een hamster neemt TS!

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:17

CairnTerrier schreef:
Kijk maar uit dat je dan ook niet als dierenbeul neer wordt gezet... :D :=


Misschien wordt het tijd dat jij je iets meer verdiept in het houden van dieren, dan hoef jij jezelf niet als dierenbeul weg te schetsen of appels met peren te vergelijken. Solitaire hamsters (en ook verkeerd gehouden niet solitaire hamsters) zullen vechten tot de dood. Juist gematchte vogels hebben echt een partner aan elkaar, dat is met hamsters totaal niet het geval.

Mooi om altijd alles weer op 'bokt' te gooien terwijl je zelf het voorzetje geeft.

Roosje01

Berichten: 10725
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:49

Goede tip kijk op marktplaats voor een lek aquarium, die kun je vaak voor goedkoop krijgen en zijn prima geschikt voor hamsters of gerbils.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:13

Kookaburra schreef:
Vogels zou ik gedeeltelijk vrij laten vliegen. En dat durf ik zonder toezicht niet aan in mijn huis. Dus die vallen af ;)
Maar had er inderdaad aan zitten denken. Qua water/voer is er genoeg te bufferen voor 2 dagen.

Laurora, wat tof!


Inmiddels ben ik met een vriendin op zoek naar een groot aquarium, en dan hoop ik binnenkort een (opvang)hamster te hebben. En zal ik ontdekken hoe creatief ik ben met hamsterscaping... :D afijn, de hamster zal al lang blij zijn met een goede graaflaag, een zandbad, voldoende groot rad, wat beschutte plekjes, voer en water ;) Het finetunen zodat de bak ook voor mij mooi is om te zien, dat komt vanzelf.

Zou wel nadenken over de geur als je 2 of 3 dagen niet thuis bent en je ook geen hok kan schoonmaken of je huis kan luchten

CairnTerrier

Berichten: 987
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:20

xDenies schreef:
CairnTerrier schreef:
Kijk maar uit dat je dan ook niet als dierenbeul neer wordt gezet... :D :=


Misschien wordt het tijd dat jij je iets meer verdiept in het houden van dieren, dan hoef jij jezelf niet als dierenbeul weg te schetsen of appels met peren te vergelijken. Solitaire hamsters (en ook verkeerd gehouden niet solitaire hamsters) zullen vechten tot de dood. Juist gematchte vogels hebben echt een partner aan elkaar, dat is met hamsters totaal niet het geval.

Mooi om altijd alles weer op 'bokt' te gooien terwijl je zelf het voorzetje geeft.


Leven en laten leven. Ik kan me niet zo druk maken om jouw/jullie mening over een te veel aangedikte situatie zoals jullie er mee om gaan. Ik ga het bijna zielig vinden voor jullie zelf :(:) Lijkt me goed om het te houden op de solitaire hamster van TS :D

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:28

Cairn terriër jij bent precies de reden dat er landelijke regels moeten komen voor het houden van dieren.

Je kiest je eigen gemak boven het welzijn van je huisdier en bent niet bereid om te leren en aanpassingen te maken.
In plaats van in de verdediging te schieten zou je ook de situatie nog en keer kunnen bekijken. Er zijn op bokt zat mensen die je kunnen en willen helpen met het verbeteren van de omstandigheden.

Het is niet aangedikt. Het is best simpel. Een groepsdier solitair houden is geestelijke mishandeling