Welk dier bij weinig thuis.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 17:35

Goeie vraag. Wellicht omdat ik ben opgegroeid tussen de dieren. Het is nu zo 'stil'. Wat betreft de hoeveelheid planten die ik heb... Ik ben de tel kwijtgeraakt ;)

Dus vandaar ook de vraag of iemand hier ervaring heeft met het houden van dieren en het toch wel eens van huis zijn.

Amber_anne

Berichten: 6916
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:37

Ah dan gaan nog meer planten het niet beter maken :')

Grote padden of slakken zijn ook leuke dieren. Die hebben wij op school gehad en zijn ook leuk om naar te kijken

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:38

Zoek dan iemand in je omgeving die hulp nodig heeft met zijn of haar dier. Die mensen zijn er vast wel. Als ik een dag les heb gaat mijn hond ook naar de oppas. En ik wordt ook wel eens gevraagd of hij een dagje mag komen spelen.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:41

Hier op Bokt zijn ook mensen die slakken hebben. Ziet er altijd wel gaaf uit.
Ik denk dat je snel bij reptielen of vissen uitkomt.
Is een dier meenemen op reis geen optie? Sommige katten kunnen dat prima

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:51

Een mierenkolonie is ook gaaf.

Mijn vriend heeft een slang gehad, ook onderhoudsarm en heel mooi om te zien. Maar die worden wel oud.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:52

Mjelleke schreef:
Een mierenkolonie is ook gaaf.

Mijn vriend heeft een slang gehad, ook onderhoudsarm en heel mooi om te zien. Maar die worden wel oud.

Wel ook een dier dat dagelijks gecontroleerd moet worden. En eentje waarvoor een oppas vinden wel een stukje lastiger is.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 18:02

TS, heb je de mogelijkheid om je huisdier mee te nemen? Ik ken mensen die hun kleine hond of kat meenemen als ze op pad zijn.

Die kikkers zijn echt leuk <3 wat is de beste manier om informatie in te winnen over het houden van zulke kikkers? Ik heb heel lang vissen gehad, maar wat ik het mooist vind (zoutwater) is wel echt veel onderhoud en kikkers lijken me ook zulke leuke kijkdieren.

Lukasje
Berichten: 11254
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 18:03

1 nacht weg vind ik geen probleem voor een keer. Kan je dan bij 2 nachten geen beroep doen op een organisatie die je daarvoor betaalt?
Dan moet het toch mogelijk zijn om cavia’s te houden, of dwergkonijnen, of -ik zeg maar wat- gouldamadines in een grote kamervoliere?

Wanneer je met dieren bent opgegroeid, begrijp ik het gemis wel.

emr

Berichten: 1481
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 18:48

Hamsters zijn leuk, zeker als je je verdiept in hamsterscaping. Ik heb ook een hamster voor de “gezelligheid”, ze is niet tam maar wel leuk om naar te kijken. Ik kan ook wel enkele dagen weg, zorgen voor een drinkflesje en meerdere drinkbakjes, lading eten erbij en klaar. Wat irritant kan zijn is alleen het rennen in het radje (houten radje is een uitkomst) en het eventueel knagen. Dat doet de huidige hamster heel veel. Er zijn genoeg hamstery’s waar je lieve gezonde dieren kan kopen of inderdaad bij het asiel.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:01

Tamme ratten zijn zo leuk net mini puppies. En die kun je best meenemen als je er twee in een reiskooi heb.Nadeel is dat ze niet zo lang leven.Of misschien juist een voordeel als je bang ben om je lang vast te leggen.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:06

Waarom wil je geen dieren die oud kunnen worden? Oprechte vraag, anders zou ik je mogelijk een blauwtongskink of een slakkenskink 'aanraden' (als in: zoek ze eens op, misschien vind je ze wel leuk). Maar deze kunnen ook 30 jaar oud worden.

Ik heb een blauwtongskink en ik vind het een gezellig dier. Die van mij loopt wel graag 'vrij' rond in huis (hij krabt dan onophoudelijk aan het raam tot je de boodschap begrepen hebt :+ ). Afhankelijk van hun persoonlijkheid kunnen ze dus vrij tam worden en ze maken ook echt contact met je.

Al ben ik er persoonlijk geen fan van (voor eender welk dier) om het meerdere dagen alleen te laten. Bij mijn slang heb ik dit wel eens gedaan- de lamp staat dan ook op een timer en hij had een grote drinkbak. Mijn skink laat ik liever niet meer dan een dag alleen (tot nu toe is hij hoogstens één of twee nachten alleen geweest) maar het kan wel. Puur omdat de lamp bijvoorbeeld stuk kan springen en hij dan zonder warmte zit.

Een schildpad bijvoorbeeld zou je nooit zo lang alleen kunnen laten. Als ze op hun rug vallen en ze niet meer recht geraken zijn ze binnen de 8u dood.

Dagahra

Berichten: 880
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:23

Cayenne schreef:
xDenies schreef:
Dat laatste geldt voor alle dieren.. ;)


Dat is ook wat ik bedoel :j
Zoals hierboven werd gezegd vind ik dat er bij ieder dier tenminste 1 keer daags even controle moet plaats vinden.

Ik zie mijn hamster lang niet elke dag. Soms zie ik dat hij nog leeft, omdat het voer weg is. Om de dag krijgt hij voer.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:26

Een hamster elke dag controleren gaat niet. Tenzij je hem of haar wil storen door hem uit te graven. Of je moet je hamster natuurlijk in zo’n rottige kleine kooi doen. Mijn ene hamster is alleen wakker tussen 1 en 5. Dan slaap ik. Zo’n beest elke dag uitgraven en wakker maken vind ik extreem sneu. Ik zie mijn ene hamster denk ik 4x per week oid. Dat is te danken aan mijn slechte slaapritme. :=

Ik zie mijn hamster ook niet elke dag. En ik ben ook wel eens 2 nachtjes weg. Het langste wat ik doe zonder oppas is bijvoorbeeld maandag tot woensdag weg zijn. Dan check ik ze op maandagochtend en woensdagavond. Maar dat is zeker niet wekelijks. Ik zorg dat ze altijd water hebben en voer hamsteren ze zelf.

Daphne__
Berichten: 12460
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:29

Vogelspin? Die kun je rustig alleen laten.. Zolang je huis geen vrieskist is, geen verwarming nodig. Geen licht, vinden ze niet eens fijn. Volwassen spin voer je weinig, sommige van mijn spinnen pakken rustig half jaar geen voer aan.. Bakje water en ze zijn tevreden.

Maargoed, erg actief zijn ze niet.. Moet je dus van houden, net als dat je er dan natuurlijk niet bang voor moet zijn :+

Ik ben wel veel thuis. Maar heb een camera bij mijn dieren, die ik via mijn mobiel kan bekijken. Zo weet ik zeker dat er niks geks gebeurd, als in omgevallen waterbakje waardoor ze zonder zitten, dier in de problemen, brand...

Camera heeft ook bewegingsdetectie, dan krijg ik meteen een melding op mijn mobiel. Dat is bij dieren die zich weinig laten zien heel fijn, want dan weet ik iig dat ie nog leeft :+

nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:37

Wij hebben twee cavia's in een grote kooi.
En het komt regelmatig voor dat we twee dagen weg zijn, dus dan krijgen ze een extra hooi ruif een tweede fles drinken en extra brokjes.
Qua groente krijgen ze voordat we weg gaan iets extra's en direct als we terugkomen krijgen ze weer aandacht en groente.
Als het voorkomt dat we drie dagen weg gaan ( dus twee nachten ) dan hebben ze 1 dag geen groente. Maar dit is nog maar een keer voorgekomen. We maken een ketting met allemaal groente en fruit zodat ze wat langer doen met de hapjes dan normaal.
Ze vinden het fijn als we thuis zijn, maar het maakt ze ook niet uit als we weg gaan. Samen vermaken ze zich prima

fotolijstje

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:40

Degoes zijn ook leuk, gerbils ook die zijn lekker actief ook overdag!!

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 19:46

Een vogelspin komt niet in huis _O-

Ik zal me eens verdiepen in een terrarium met kikkers (vind ik stiekem wel heel tof!). Maar ook in de toch bekende huisdieren genaamd hamsters ;)

En op de vraag, waarom geen dier wat oud kan worden.. Ik heb geen idee hoe mijn leven er over 15 jaar uit ziet, dus vandaar.

In ieder geval bedankt voor alle (kritische) input tot dusver ;)

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 20:15

Ik had cavia's toen ik nog op kamers woonde en was dan regelmatig weg van vrijdagmiddag tot zondagavond. Is nooit een probleem geweest. Inderdaad extra hooi, extra waterfles, en qua groente gaf ik ze altijd wat extra's bij het weggaan, plus een flinke winterpeen en een appel. Die lagen er altijd nog deels als ik terugkwam. Dat is ongeveer 12 jaar geleden, ik denk dat het nu alleen maar makkelijker is door camerabeelden op je smartphone etc.

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 20:23

Ik zou geen cavia’s nemen als je geregeld weg bent, maar weet niet hoe vaak dat voorkomt. Onze zijn wel echt gezelschapsdieren.

Gerbils zijn leuk! Wij hebben nu reuzenslakken, ook interessant! Die kikkers die hierboven ergens staan zijn ook wel erg leuk volgens mij.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 20:46

MarlindeRooz schreef:
Een hamster elke dag controleren gaat niet. Tenzij je hem of haar wil storen door hem uit te graven. Of je moet je hamster natuurlijk in zo’n rottige kleine kooi doen. Mijn ene hamster is alleen wakker tussen 1 en 5. Dan slaap ik. Zo’n beest elke dag uitgraven en wakker maken vind ik extreem sneu. Ik zie mijn ene hamster denk ik 4x per week oid. Dat is te danken aan mijn slechte slaapritme. :=

Ik zie mijn hamster ook niet elke dag. En ik ben ook wel eens 2 nachtjes weg. Het langste wat ik doe zonder oppas is bijvoorbeeld maandag tot woensdag weg zijn. Dan check ik ze op maandagochtend en woensdagavond. Maar dat is zeker niet wekelijks. Ik zorg dat ze altijd water hebben en voer hamsteren ze zelf.


Precies. Plus het continu wakker maken van een hamster is ontzettend stressvol en erg ongezond voor ze. Er is zelfs onderzoek naar gedaan en daar kwamen depressies en dergelijke naar voren. Dus gezondheid voorop, lekker het beestje z'n ding laten doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 20:48

MarlindeRooz schreef:
Een hamster elke dag controleren gaat niet. Tenzij je hem of haar wil storen door hem uit te graven. Of je moet je hamster natuurlijk in zo’n rottige kleine kooi doen. Mijn ene hamster is alleen wakker tussen 1 en 5. Dan slaap ik. Zo’n beest elke dag uitgraven en wakker maken vind ik extreem sneu. Ik zie mijn ene hamster denk ik 4x per week oid. Dat is te danken aan mijn slechte slaapritme. :=

Ik zie mijn hamster ook niet elke dag. En ik ben ook wel eens 2 nachtjes weg. Het langste wat ik doe zonder oppas is bijvoorbeeld maandag tot woensdag weg zijn. Dan check ik ze op maandagochtend en woensdagavond. Maar dat is zeker niet wekelijks. Ik zorg dat ze altijd water hebben en voer hamsteren ze zelf.

Dagelijks voer en water checken stoort een hamster toch niet?

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:01

Ik heb muizen gehad. Die zijn heel makkelijk je eigen ritme aan te leren en veel actiever dan hamsters. Ik had een hele grote kooi en deze uitdagend ingericht. Er zaten 5 muizen in en die muizen winkelen de hele dag. Het zijn wel kijkdieren en als je alleen vrouwtjes neemt en genoeg verschoont valt het met de geur alles mee ( Maar je ruikt ze wel meer dan een hamster of cavia).

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:13

Dat wilde ik ook net zeggen, muisjes vind ik veel grappiger om naar te kijken dan een hamster die 75% van de tijd verstopt ligt te pitten. Ook omdat ze sociaal zijn zie je veel meer boeiende interactie dan bij een hamster.

Volte
Berichten: 93
Geregistreerd: 09-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:27

Hij is eerder voorbij gekomen, maar gerbils zijn echt een leuke optie!

Hele leuke kijkdieren en redelijk tam te maken. Maar zijn niet afhankelijk van jou aandacht, dus vermaken zich ook prima alleen. Zelf ben ik ook regelmatig van huis weg. Eerst altijd het weekend en nu gemiddeld zoon 2 dagen per week. Nou moet ik wel zeggen dat ik niet alleen woon en andere altijd wel even een kijkje bij ze nemen.

Ze ruiken nauwelijks, geen geluidsoverlast en worden niet erg oud.

Maar, ik zou zeggen dat je ze prima voor 2, met uitzondering 3, dagen alleen kan laten. Mits natuurlijk genoeg voer en water. Maar dat moet prima te regelen zijn.

Al heeft iedereen een eigen mening over hoe verantwoordelijk dat is, maar dat is aan jou zelf.
Persoonlijk zou ik zeggen dat het te doen is.

Laurora

Berichten: 2640
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 02:31

Ik heb verschillende terraria met onder andere reuzenslakken, kevers, wandelende bladeren, miljoenpoten en pissebedden.
Al deze dieren kun je zonder problemen een paar dagen alleen laten, vereisen niet veel verzorging en zijn erg leuk om naar te kijken :)