Hoe aan te pakken met zwerfkat(?) ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin_deB

Berichten: 8243
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Hoe aan te pakken met zwerfkat(?) ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 22:07

Goedenavond,

Situatie als volgt: wij wonen achteraf, hebben 3 eigen katten. Het zijn buitenkatten. Voer staat in de schuur die altijd open is.

Een kleine 2 maanden geleden zag ik een vreemde kat op ons erf.
Hij kwam steeds vaker. Uiteindelijk foto gemaakt en op de buurtapp gevraagd of iemand hem (her)kende.
Dit was niet het geval, vermoedelijk een zwerf en vooral niet voeren.

Kat heeft uiteraard het voer in de schuur gevonden en is sindsdien niet meer weggegaan. Ik zie hem dagelijks en kan hem ook aaien.
Het is een ongecastreerde kater met een halve staart (lijkt wel netjes geamputeerd).

In het begin was hij wat mager en had vieze ogen (oogt wat waterig/viezig/ziekjes zeg maar).
Inmiddels niet meer mager (hij vreet ons arm _O- ), wel nog viezig gezichtje.
Ongeveer maand geleden probeerden we hem te vangen: geen succes. Compleet onder gekrast.

Inmiddels wordt hij liever en komt er meer vertrouwen dus wie weet kan hem binnekort wel vangen.
Maar wat dan? Breng ik hem dan naar de DA om te kijken of hij een chip heeft? Zo niet, wat dan?

Ik heb dit nog niet eerder gehad dus weet niet wat wijsheid is.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Hoe aan te pakken met zwerfkat(?) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 22:18

Heb je op amivedi gekeken of de kat vermist is?

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Hoe aan te pakken met zwerfkat(?) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 22:22

Wat wil je ts, zou je de kat eventueel willen houden?

Anders inderdaad naar de dierenarts, chip controleren en als die niet is gechipt castreren, enten en chippen en dan weer buiten zetten.
Als je hem niet wilt en hij is niet gechipt kun je hem naar het asiel brengen of als je hem gevangen hebt de dierenambulance laten komen, die kunnen ook de chip controleren en dan mee nemen.

Karin_deB

Berichten: 8243
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 22:38

Ir111 schreef:
Heb je op amivedi gekeken of de kat vermist is?


Gecheckt, daar vind ik hem niet op.

Karin_deB

Berichten: 8243
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 22:41

Amber_anne schreef:
Wat wil je ts, zou je de kat eventueel willen houden?

Anders inderdaad naar de dierenarts, chip controleren en als die niet is gechipt castreren, enten en chippen en dan weer buiten zetten.
Als je hem niet wilt en hij is niet gechipt kun je hem naar het asiel brengen of als je hem gevangen hebt de dierenambulance laten komen, die kunnen ook de chip controleren en dan mee nemen.


Nog in twijfel.
Aan de ene kant maakt het voor ons qua ruimte niet uit. We moeten iets vaker nieuw voer kopen maar dat valt te overzien.

De twijfel is nu met name doordat hij mijn eigen katten wegjaagt bij het eten nu hij zich meer thuis gaat voelen.
1 bijt wel van zich af, 1 gaat ervoor aan de kant en eet later wel. Maar 1 laat zich wegjagen, die eet ook minder en die zie ik minder thuiskomen.

Zou dit gedrag nog afnemen als hij gecastreerd zou zijn?

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Hoe aan te pakken met zwerfkat(?) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 23:12

Dat kan maar is geen garantie natuurlijk. Het lijkt mij dat het af neemt als hij eenmaal door heeft dat er altijd eten staat en er geen strijd meer is. Is er een mogelijkheid om meer voerplaatsen te maken op verschillende hoogtes ook, dan kunnen je eigen katten rustig eten

Het kan natuurlijk ook dat het niet afneemt. Dan is hij gecastreerd en gechipt wel veel makkelijker om te herplaatsen