Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 9 [ 223 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe kom ik van mijn huisekster af?

 
Profiel   

Hey bokkertjes,

ik heb een kat, en ik zit standaard altijd bij de achterdeur als deze open staat... Toch is er een kleine flikker die elke keer het huis binnen komt wandelen. Kan het niet via de deur, dan wel via het bovenraampje en de luxaflex. Mijn kat vindt het inmiddels normaal, die reageert niet meer op de vogel. Zolang mijn kat binnen zit, de vogel ook niet op mijn kat. Buiten is dat een ander verhaal want dan begint de vogel te krijsen.

Maargoed, lang verhaal kort. Deze vogel heeft letterlijk de schijt aan mijn kat en mij, komt het huis in, en vreet alles wat los en vast zit. Uiteraard bij voorkeur kattenvoer. Maar ook als er niks staat wandelt hij gewoon gezellig door het huis en bekijkt alles om her en der een poepje achter te laten en weer te vertrekken als ik hem wegjaag, of hij het zelf voor gezien houdt. Als de deur dicht zit krabt hij aan, of tikt hij tegen de deur. Hij wordt ook regelmatig betrapt door de beveiligingscamera in mijn huis.

Sochtends zit hij al te wachten voor de deur, of op de schutting. Dit is nu sinds 1,5 week gaande en hij wordt steeds brutaler. Maar eigenlijk is het wel een beetje een probleem. Daarnaast ziet hij er ook erg gehavend uit, dus ik denk dat er iets met hem aan de hand is, of misschien oud is.

Hoe krijg ik zo'n beest weg? (Niet gok ik zo?) Hij mag gewoon in de tuin blijven van mij, maar niet het huis in. En altijd de deur dicht is helaas geen optie ivm mijn kat. Ze is oud en heeft artrose dus kan geen gebruik meer maken van het kattenluik. (Daarnaast ben ik er van overtuigd dat hij binnen een dag weet hoe een kattenluik werkt).

Ik overweeg hem te vangen en naar het vogelasiel te brengen omdat hij zo gehavend is en dit gedrag vertoont, ze zijn nu niet bereikbaar, dus dacht: Misschien heeft bokt een idee, of kennis mbt wat ik het beste kan doen!

Bedankt!

Even wat fototjes ter illustratie! Jullie mogen lachen hoor :p.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 17:22 



 
Profiel   

Daar zit maar een ding op. Nog een extra huistijger uit het asiel vissen, een met een bestaand jachinstinct en niet zo een die de deur voor hem openhoudt :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 17:27 



 
Profiel   

Roosch schreef
Daar zit maar een ding op. Nog een extra huistijger uit het asiel vissen, een met een bestaand jachinstinct en niet zo een die de deur voor hem openhoudt :))

Of iemand met een Jack Russel uitnodigen..
Die van mij weten er wel raad mee :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 17:29 



 

Een kleine flikker? Fijne taal weer.

Gewoon je deur een tijd dicht doen, zodat ie niet binnen kan komen, gaat ie vanzelf weg. Tis niet zo moeilijk hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 17:30 



 
Profiel   

XD mijn huispanter laat vogels het huis door wandelen, maar katten en honden vermoordt ze, helaas, dat gaat niet werken XD

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 17:30 



 
Profiel   

Ik vind het eigenlijk best een grappig probleem! := Heb geen tips verder maar volg met liefde de rest van dit verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 17:34 



 
Profiel   

Hehe ik zal jullie op de hoogte houden

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 17:35 



 
Profiel   

Jeetje, wat brutaal! Heb wel echt even gelachen om je verhaal, inclusief de foto's. Dank daarvoor haha! Geen idee wat je kan doen, hoop vooral heel hard dat ik nooit zo'n ekster tref haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 17:36 



 
Profiel   

Sorry vind het stiekem echt heel grappig :')

Ik denk inderdaad dat je met een brutale ekster te maken hebt. Is natspuiten met een plantenspuit of waterpistooltje een idee? Anders zou ik inderdaad kijken of het asiel raad weet, hij is wel echt heel tam :=
Of gewoon echt reteslim :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 17:36 



 
Profiel   

Haha, ik heb geen tip, maar moet stiekem wel lachen :o Wat een brutaal beestje, zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 17:37 



 
Profiel   

Wij hadden vroeger een ekster in huis, gezellig. Wellicht is deze ekster ook tam en zijn eigen huis kwijt? Wie weet staat er ergens een melding, Amivedi of zoiets. Een wild exemplaar zou niet binnen komen. Die van ons ging zelfs bij de Hema om koffie te drinken en bracht theelepels mee naar huis. Echte boeven zijn het!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 17:40 



 
Profiel   

Zo heej, die is brutaal, daar ben je mooi klaar mee, TS! :D
Ik ben benieuwd hoe het afloopt...

Het lijkt me trouwens ook een tamme ekster, dus wie weet, mist iemand hem.
(Of heeft iemand hem juist gedumpt omdat ie wat al te brutaal werd).

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 17:42 



 
Profiel   

Met een buks. Bijzonder effectief. Ik denk trouwens dat het een tamme is. Misschien mist iemand hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 17:44 



 
Profiel   

Iser schreef
Wij hadden vroeger een ekster in huis, gezellig. Wellicht is deze ekster ook tam en zijn eigen huis kwijt? Wie weet staat er ergens een melding, Amivedi of zoiets. Een wild exemplaar zou niet binnen komen. Die van ons ging zelfs bij de Hema om koffie te drinken en bracht theelepels mee naar huis. Echte boeven zijn het!

Had je hem niet kunnen leren rookworst te scoren? Of tompoucebier?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 17:45 



 
Profiel   

Ik zou het dier sowieso niet naar de vogelopvang brengen, daar wordt het waarschijnlijk ingeslapen, je mag ze niet als huisdier houden. Te tam betekend dan al snel inslapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 17:45 



 
Profiel   

Ik volg heel graag om te horen hoe dit afloopt :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 17:47 



 
Profiel   

Ik verwacht dat dit een jong van dit jaar is wat door iemand met de hand is groot gebracht. Daardoor nu verstoort gedrag vertoond en dus jou als nieuw huis heeft uitgezocht. Dit is heel zeker geen normaal gedrag.

Ik weet niet waar je woont, maar bijvoorbeeld Opglabbeek in Belgiƫ vangt zulke vogels op om ze uiteindelijk weer vrij te kunnen laten. Maar hier kom je niet zomaar weer van af.. eventueel een vogelasiel bellen kan je ook proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 17:51 



 
Profiel   

Die kans is inderdaad ook groot, ik kan het op de foto niet goed zien maar het 'gehavende' kan ook zeker teken zijn dat hij nog jong is. Dan zitten ze nog niet zo lekker in de veren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 17:53 



 
Profiel   

Hehe bedankt voor alle reacties, en een mooi verhaal van die tamme ekster! Ja, ik zie me opzich deze ook wel dat soort dingen leren :') maar tis gewoon echt niet handig... Ik vraag me af, als je zelf zo'n vogel herplaatst, vinden ze dan hun weg terug? Want anders laat ik hem gewoon op stal los. Als hij echt tam is vindt hij daar wel mensen die zich met hem bezig zullen houden.

Ik overweeg nog om hem buiten te voeren, voldoende aan te bieden zodat hij het huis niet meer in komt. Maar ik vraag me af of dat werkt, en of ik er voor kan zorgen dat andere vogels het niet binnen 5 minuten wegpakken, want dan heeft het nog geen nut natuurlijk. Zijn er speciale ekster voer..dingen? Zoals ze ook zijn voor kleine vogeltjes?

Ja, afmaken zal niet mijn eerste go-to zijn, ik zal wel even met het vogelasiel bellen, vragen wat ze er mee doen of dat ergens anders loslaten een optie is. Ik woon in het midden van Nederland, maar we hebben hier gelukkig ook een vogelasiel in de buurt.

Deze vogel is heel erg gehavend, gebroken staartveren en een kale kop (nek) zou dat een jong kunnen zijn? Is ie niet juist heel oud?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 17:53 



 
Profiel   

primera schreef
Ik zou het dier sowieso niet naar de vogelopvang brengen, daar wordt het waarschijnlijk ingeslapen, je mag ze niet als huisdier houden. Te tam betekend dan al snel inslapen.



Klopt, wilde vogels die tam zijn worden daar ingeslapen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 17:55 



 
Profiel   

Ik denk niet heel oud, mogelijk verkeerd gehuisvest in een kleine kooi of iets dergelijks. Of een jong in de rui naar volwassen veren.. je weet het niet. Maar dit is zeer zeker geen normaal ekster gedrag.

Edit, op stal los laten kun je natuurlijk altijd proberen! Goed voer neerzetten en kijken of hij daar blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 17:56 



 
Profiel   

Ik denk overigens aan de foto's te zien dat dit een jong is, maar is wat onduidelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 17:58 



 
Profiel   

Hij is wel echt leuk zo :D ik zou hem houden :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 18:01 



 
Profiel   

Ik upload even video's

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 18:02 



 
Profiel   

Houden mag niet, is wettelijk verboden. Uitzetten in de natuur is vermoedelijk gedoemd te mislukken, beest zal niet weten hoe hij voor zichzelf moet zorgen. Hoe erg is dan inslapen bij een vogelopvang?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 18:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 9 [ 223 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen