bijtende jonge pup

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

bijtende jonge pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 09:08

Een collega van mij heeft sinds vorige week een Cavalier pup van ongeveer 10 weken oud.
Alles gaat vrij goed, alleen heeft ze problemen met het bijtgedrag van het hondje.

Het diertje is de hele tijd in speelse bijtmodus. Loopt achter je aan om in je kuiten te bijten, bijt in alles wat los ligt. Ook de aai-momenten zijn voor het diertje bijt-momenten. Het heeft hierbij al in twee van haar broeken gaten gebeten (niet door doorbijten maar door het blijven haperen van de scherpe tandjes). Haar enthousiasme ivoor het nieuwe diertje is daardoor wat aan het temperen.

Ze beseft natuurlijk wel dat dat eigen is aan een jonge, speelse pup, maar ze weet niet goed hoe ze dat gedrag het best kan aanpakken. Wat ze nu probeert lijkt niet te helpen.
Zijn hier mensen met tips hoe je het diertje het bijten kan afleren?

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:10

Het hoort er een beetje bij,maar ik heb altijd een speeltje bij me zodat ik die kan aanbieden. En niet alleen speeltje naar pup gooien, maar juist even samen spelen. Ook wat veilig kauwmateriaal, commando nee aanleren en genoeg rust. En tijd, het is nog enorm jong en als ze al vanalles geprobeerd heeft is dat telkens wel heel kort geweest.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:11

Na een week al problemen? Het kan natuurlijk zijn dat het beestje pijn heeft gezien het ras. Maar de kans is ook groot dat het diertje overprikkeld is. Ik zou een puppyren maken voor de rust en heel veel structuur geven. En als het bijt een speeltje aanbieden.

Maar op bokt zitten mensen die er meer verstand van hebben. En misschien kan ze ook de hondenschool waar ze puppycursus wil volgen berichten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:14

heel normaal en natuurlijk puppy gedrag, puppy's willen overal in bijten hoort bij hun ontwikkeling,

opvoeden en structuur geven, puppycursus als het oud genoeg is

je kunt bij een dierenwinkel bijt produkten kopen waar de pup me kan spelen, vechten, ravotten
wat ze anders met ander puppy's deden in het nestje of met andere honden doen om moe te worden zodat ze gaan slapen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-10-21 09:19, in het totaal 2 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:15

Mijn oppaspup was vooral na het wandelen strontvervelend en druk. Echt heel extreem hyper spelen en doen. Ook proberen jou te bijten dus. Liet hem dan zelf met een speeltje spelen en negeerde hem strak. Klinkt zielig maar dan sliep hij met 10 minuten. Ging toen om een pup van 14 weken. :=

Joy_Mennings

Berichten: 2282
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:17

Onze pup deed dat in het begin ook, werd bij de fokker geaccepteerd. We hebben eigenlijk gedaan zoals hierboven beschreven staat: commando nee en dan met een speeltje gaan spelen.

Het werd bij ons zeker erger door overprikkeling. Een ren was echter niet voldoende.. Wij moesten onze pup echt boven in de bench leggen met een donkere deken eroverheen. Daar moest hij ook echt veel in, want in de ren zelf ging hij gewoon niet rusten.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:22

Duurde bij ons zeker een half jaar. Met afleiden en consequent opvoeden. Het is een natuurlijke drive he dus geef het wat tijd. Het enige lastige vond ik met kinderen, die vonden het eng om door huis te lopen omdat velociraptorpuppy niks liever deed dan hun besluipen en enkels aanvallen.

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:23

Oh, verschrikkelijk die periode. Onze pup heeft het ook gehad, zo'n 2 weken en precies de periode dat mijn ouders op vakantie waren. Denk dat ik wel 5 broeken heb weg kunnen gooien omdat er gaatjes aan de onderkant zat doordat ze mijn pijpen pakte als ik even niet aan het opletten was. De heeeele dag door. Dus ket het gevoel dat je ze dan wel even achter het behang wilt plakken.

Echter, gewoon even doorzetten, voor je het weet is die periode weer voorbij. Proberen niet te veel geïrriteerd te raken en gewoon consequent 'nee' of 'hè' blijven zeggen en kijken of je een afleiding kan vinden met een speeltje of kauwplaatje

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: bijtende jonge pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:32

T hoort er een beetje bij. De kunst is om aan t bijtgedrag af te lezen waarom er gebeten word en zorgen dat je t ombuigt.
T boek; een honden leven lang fysiek en mentaal in balans deel 1 is een goede voor de nieuwe puppybaasjes.

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:33

Bevriezen ( stil blijven staan) en foei zeggen.
Alle pups doen dat, maar zo kan je het goed afleren.

Gaabje
Berichten: 924
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:01

Er kunnen meerdere oorzaken zijn van bijten, waarbij de leeftijd uiteraard maakt dat het erbij hoort.
- pijn door tandjes die doorkomen en straks ook gaan wisselen. Zoals hierboven gezegd, zorg voor voldoende bijtmateriaal, bijvoorbeeld een nylabone, flos en/of sticks van gedroogde huid.
- Overprikkeling, er is te veel gebeurd die dag of dag ervoor en de pup kan het allemaal niet verwerken. Zorg voor voldoende rust en niet te veel nieuwe indrukken.
- Vermoeidheid, hangt uiteraard samen met overprikkeling. De pup slaapt te weinig. Geef geen aandacht en plan vaste slaapmomenten in.
- Juist te veel energie, plan voldoende speelmomenten in met de pup, zodat hij zijn energie kwijt kan. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal spelletjes spelen.
- aandacht vragen; de pup leert door bovenstaande momenten dat hij aandacht krijgt op het moment dat hij bijt.

Als de pup blijft bijten zou ik eerst goed nadenken over de mate van prikkeling en hoeveelheid slaap die hij gehad heeft. Zijn er veel prikkels geweest en/of heeft hij weinig slaap gehad, zorg dat voor een rustmoment. Als de pup zelf de rust pakt kan dat gewoon op de grond in de ruimte door te negeren. Blijft de pup negatief aandacht vragen of verplaatst het de focus op bijten op ongewenste dingen zoals de bank, geen hem dan een time out in een afgesloten ruimte. Vaak zie je dat ze zo slapen, mogelijk na een beetje piepen.

Is de pup niet te moe of overprikkeld, probeer dan de aandacht te verplaatsen naar iets waar hij wel op mag bijten, zo leer je daarmee ook het gewenste gedrag aan. Blijft het gedrag toch aanhouden, zet hem dan op de grond en negeer. Laat die fases niet te lang duren, anders is het voor de pup niet duidelijk wat de bedoeling is. Dus biedt vervanging aan en geef hooguit een halve minuut om de aandacht daarop te focussen. Gebeurt dat niet dan is het gedaan met de pret.

Houdt er ook rekening mee dat de pup juist te weinig uitdaging heeft en daardoor de overtollige energie op deze manier probeert kwijt te raken.

Is de pup nog niet te hoog in de energie, maar wel al aan het bijten. Dan kun je de pup ook aanleren dat hij moet stoppen met bijten. Bijt de pup in je mouw, stop met waar je mee bezig bent, kijk hem aan en gebruik een woord zoals los op een strenge en duidelijke manier. Wacht tot de pup loslaat en beloon hem dan. Dit kan alleen als het bijten nog niet te heftig is.

Timing is hierbij heel belangrijk. Heeft je collega daar moeite mee, dan kun je een trainer een huis laten komen voor een aantal sessies puppytraining. Je kunt maar beter vroeg hiermee beginnen dan het bij de pup ingesleten is dat het een manier is om aandacht te krijgen.

Uiteindelijk is dit alles volhouden en dan gaat de fase vanzelf voorbij. Momenten dat tandjes gewisseld worden zullen wel altijd weer triggers zijn om te bijten.

Gaabje
Berichten: 924
Geregistreerd: 22-03-09

Re: bijtende jonge pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:32

Owja, handig om mee te nemen. Frustratie gaat in ieder geval niet helpen. Dan ga je onevenredig reageren en wordt het gedrag alleen maar erger. Het is handig als je collega zich realiseert dat dit hoort bij het hebben van een puppy. Daarbij sneuvelen soms ook dingen. Dus daar kun je het beste op voorsorteren door je beste kleding voorlopig niet aan te trekken en belangrijke spullen buiten het bereik van de pup te houden.

De pup doet dit niet om te pesten, maar moet nog een hoop leren en heeft daarbij soms pijn. En er zijn geen andere pups meer waar hij mee kan spelen of een moeder die hem op een voor hem te begrijpen manier corrigeert.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 10:48

Dank allemaal voor de vele tips die al gegeven zijn.
Ze gaan allemaal duidelijk in dezelfde richting.
Ik heb mijn collega jullie tips doorgegeven en het stelt haar al een pak geruster nu ze leest dat het er bij hoort en dat je er iets kan aan doen.
Gaabje: een heel mooie uitleg, daar kan ze zeker mee aan de slag.
Laatst bijgewerkt door Ereste op 12-10-21 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 10:54

Nog even een vraagje
De pup slaapt inderdaad heel weinig overdag. Overprikkeling zal er dus zeker mee te maken hebben.
Hoe kan ze zorgen dat de pup meer gaat slapen? Ze wil hem niet in de bench opsluiten omdat ze het diertje niet de indruk wil geven dat dat een straf is, maar misschien is dat toch geen slechte oplossing?
Of pakt ze het beter anders aan?

Ze zal er zeker mee naar de puppieklas gaan, maar dat mag nog niet, daar is hij nog net te jong voor.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:57

jeetje echt waar, kleding stuk maken?
Dat doen dus niet alle pups. Ik heb nog nooit een pup gehad die kleding al dan niet per ongeluk, stuk maakte. Dan ben je IMO echt te veel aan het toe laten. :o

Hier wordt er "auw!" geroepen en vaak gaan ze dan likken. :+ Wij leren hier ook snel het woord "foei" aan. Dus als ze bij het aaien happen streng "Foei" en dan duwen we het bekje "weg" zeg maar. Daarna krijgen ze iets waar ze wel in mogen bijten. Eentje die daar nog steeds niet op reageert krijgt een tik op de snuit.

We hebben hier ook wel eens pups gehad die je echt moest "doen" gaan liggen. Die pakte ik bij me en streelde hem en die viel dan vaak zo in slaap. Hem het woord "kussen" of "plaats" aan leren en hem naar zijn plek doen gaan. Hem daar houden tot ie zelf kalmeert en zich neer legt.

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:58

Ik geef de puppen hier altijd hun eten in de bench en stuur ze er nooit voor straf in. Alle honden gaan hier als ze er behoefte aan hebben uit zichzelf in liggen. Geen van hen hebben het geassocieerd met een vervelende plek, maar juist als veilige plek.

Maar ook dit heeft alles te maken met het goed aanleren van zoiets.

Gaabje
Berichten: 924
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:58

Je kunt door een goede benchtraining prima voorkomen dat er een negatieve associatie komt met de bench. Bijvoorbeeld door ook te voeren in de bench of daar verrassingen te leggen:

https://www.youtube.com/watch?v=vVvkc2_j5sc

Mocht je het zelf toch echt geen fijn idee vinden dan kun je een ren aan de bench vast maken/om de bench heen zetten.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:05

Gaabje schreef:
Je kunt door een goede benchtraining prima voorkomen dat er een negatieve associatie komt met de bench. Bijvoorbeeld door ook te voeren in de bench of daar verrassingen te leggen:

https://www.youtube.com/watch?v=vVvkc2_j5sc

Mocht je het zelf toch echt geen fijn idee vinden dan kun je een ren aan de bench vast maken/om de bench heen zetten.

Precies.. gewoon voeren en kauwsnacks in de bench geven. Word t vanzelf een leuk plekje. Rust is zo nodig!

Anoniem

Re: bijtende jonge pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:10

Niet alle pups bijten kleding stuk dus ze zal snel tegen onbegrip aanlopen, maar toch zijn er best wel wat die dat doen. De één heeft het meer dan de ander. Dat betekent niet dat je iets fout doet, maar alleen dat dat stukje wat meer werk kost. Niet heel anders dan een pup die langer doet over zindelijk worden.
Bij mij pup helpt het om haar in de ren te zetten en weg te lopen. Is ze gekalmeerd dan gaan we naar buiten voor een plasje en daarna is het tijd voor de bench, met het deurtje dicht. Met het deurtje open gaat de pup geen rust nemen, want hij kan nog achter je aan lopen en dat doet zo'n jong beestje graag.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:11

Een pup moet de bench echt niet met straf associëren hoor. Maak er een gewoonte van om hem op vaste tijdstippen erin te zetten. En natuurlijk kan je ook benchtraining doen…
Mijn drie honden hebben alle drie de kennisgemaakt met de bench. Een van de drie kiest er zelf voor om daarin te gaan slapen en erin te rusten.

Daarnaast: bijten is bij puppy’s inderdaad niet abnormaal. Je kan ofwel kiezen om een speeltje aan te bieden als alternatief ofwel kan je bv iedere keer met een hoog stemmetje auw roepen ofwel kies je ervoor het gedrag te negeren (lees: zorgen dat er niet verder gebeten wordt, maar geen aandacht schenken aan de pup bv door zelf te stoppen met het spel, op te staan en weg te gaan,…).

theadora99

Berichten: 3630
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:20

Ereste schreef:
Nog even een vraagje
De pup slaapt inderdaad heel weinig overdag. Overprikkeling zal er dus zeker mee te maken hebben.
Hoe kan ze zorgen dat de pup meer gaat slapen? Ze wil hem niet in de bench opsluiten omdat ze het diertje niet de indruk wil geven dat dat een straf is, maar misschien is dat toch geen slechte oplossing?
Of pakt ze het beter anders aan?

Ze zal er zeker mee naar de puppieklas gaan, maar dat mag nog niet, daar is hij nog net te jong voor.

Onze hond was ook snel overprikkeld, die deden we dan ook in de beng. Lekker kleedje en 'haar' kussentje en dan sliep ze zo. Nu wilden we laatst de beng wegdoen, maar ze ligt er zo graag in dat we het sneu vonden.

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:29



Ik denk dat dit een duidelijk voorbeeld is van volhouden. Duidelijk en rustig uitgelegd en voorgedaan. Wel reclame voor wat hij gebruikt, maar daar even doorheen kijken

maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:47

En een puppyren? Is wat groter dan een bench en doordat hij/zij op een gegeven moment merkt dat er weinig te beleven valt zullen ze eerder toegeven aan de vermoeidheid.
Rust is echt heel heel belangrijk, zelfs voor volwassen honden.
Heb in de Corona tijd mensen gehad met honden met kleine probleempjes, maar dit kwam uiteindelijk omdat de honden veel minder sliepen omdat er ineens altijd iemand thuis was.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8274
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: bijtende jonge pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:09

Inderdaad bench niet als strafmiddel zien maar als hulpmiddel. Als je benchtraining goed gelukt is kan je ze er in zetten met wat te knagen en zelf weg gaan zodat de pups de rust kunnen pakken. Die van mij bleef wakker als ik in de buurt was dus ik ging naar boven, zelfs nu met 6 maand is dat het enige wat soms werkt om haar echt aan het slapen te krijgen.

Hier komt ook veel heel advies langs om als ze bijten wat anders aan te bieden. Op onze cursus mochten we dat niet doen.
Puppy bijt en zoekt dus aandacht, wat is de ergste straf voor de pup op dat moment? Aandacht gaat weg. Juist als je op zo'n moment gaat spelen beloon je ze en je hebt kans dat ze dan leren dat broek bijten betekend dat ze mogen spelen.
Dus hier is bijten met aaien meteen stoppen met aaien en in sokken bijten was opstaan en weglopen.
Heeft hier gelukkig maar heel even gekost, hoorde van anderen uit het nest dat die er wel meer moeite mee hadden helaas.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:51

Ayasha schreef:
jeetje echt waar, kleding stuk maken?
Dat doen dus niet alle pups. Ik heb nog nooit een pup gehad die kleding al dan niet per ongeluk, stuk maakte. Dan ben je IMO echt te veel aan het toe laten. :o

Hier wordt er "auw!" geroepen en vaak gaan ze dan likken. :+ Wij leren hier ook snel het woord "foei" aan. Dus als ze bij het aaien happen streng "Foei" en dan duwen we het bekje "weg" zeg maar. Daarna krijgen ze iets waar ze wel in mogen bijten. Eentje die daar nog steeds niet op reageert krijgt een tik op de snuit.

We hebben hier ook wel eens pups gehad die je echt moest "doen" gaan liggen. Die pakte ik bij me en streelde hem en die viel dan vaak zo in slaap. Hem het woord "kussen" of "plaats" aan leren en hem naar zijn plek doen gaan. Hem daar houden tot ie zelf kalmeert en zich neer legt.

Eens
Diverse pups gehad maar nog nooit kapotte kleding.
Au, was hier ook een heel goed woord. Waar ze idd al snel stopte met bijten.
En dan als ze stopte ook weer braaf zeggen.
Maar idd bij toch door gaan hebben wij ook wel eens een tikje gegeven hoor.
Ik weet dat er mensen zijn die bij hoog en laag beweren dat dat niet mag.
Nou de eerste bange hond moeten wij nog krijgen... je timing is dan wel belangrijk en mag zeker niet uit frustratie. Maar het werkt zeker bij honden die een au negeren.
Op de club waar wij kwamen werd daar gelukkig op de puppy cursus ook niet zo spastisch over gedaan.
En binnen 2 weken werd er hier niet meer echt gebeten.
Wel gespeeld, met de tig speeltjes en botjes die er altijd waren.

Slapen in een bench is niet zielig maar veilig.
Als jij geen gevoel uitstraalt van straf is er ook geen straf.
Ik ben daar vaak langs gaan zitten, deurtje wel dicht maar vinger in de bench, niet helemaal alleen maar toch rust.
Kennen ze ook zo. Want idd soms merk je dat een vervelend hondje word puur omdat hij moe is.
Dat moet je gewoon doorbreken, want dat is zonde.