Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kat eenzaam na inslapen zusje

 
Profiel   

Misschien een beetje cryptische titel, naar ik hoop toch op tips.

Wij hadden tot twee weken geleden vier katten.
Dany, moeder poes, asiel dier. Nu waarschijnlijk tenminste 14 jaar oud. Sinds korte tijd is ze echt hard oud aan het worden. Ze slaapt veel, is verward, raakt de weg kwijt en durft niet meer naar buiten.

Haar zoon Jaime, een gecastreerde kater van nu 9 jaar oud. Ongecompliceerd dier.
Haar dochter Ygritte, onze knuffel. Altijd bij ons, lief, aanhankelijk en ook naar haar broertje altijd lief. Haar hebben we onverwacht twee weken geleden in moeten laten slapen.

Dan hebben we nog Spookje. Een poes van 8 jaar oud. Als kitten in elkaar geschopt. Daardoor waarschijnlijk blijvend hersen schade waardoor ze in haar contact naar andere katten onhandig is. Zeker niet agressief ofzo maar onhandig. Daar heeft Jaime dus weinig steun aan.

Jaime is nu ongelukkig. Hij is erg plakkerig aan ons. Maar we zien hem ook veel zoeken. Mauwend over het dak van de schuur en door de tuin... Echt zoekende...

Waar doen we nou goed aan?
Hem even zo laten en dat gedrag slijt?
Er een andere kat bij zoeken? Maar gaat dat wel goed met oude Dany die wat dementerend is?
Zo ja, een kitten? Of juist een volwassen kat?

Wie heeft hier ervaringen mee?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 18:07 



 
Profiel   

Ik zie waar je woont, je zou even de kattenkliniek Zwolle bellen: https://www.kattenkliniekzwolle.nl/
Die kunnen je eventueel advies geven over zijn gedrag. Ook zou je het asiel kunnen benaderen wat hun ervaringen zijn. Ik weet zelf vrij weinig van katten maar snap best dat je kat zijn zusje mist. En denk ook dat er nog wel een sociale kat aan te koppelen is. Maar dat moet natuurlijk wel klikken. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 18:12 



 
Profiel   

Die katten kliniek was ik nog niet tegen gekomen, dankjewel!

Overigens is er verder weinig reden tot zorg hoor. Hij eet goed, is actief, ook wel tamelijk opgewekt.
We weten alleen niet waar we goed aan doen rondom zijn verlies...


Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 13-10-21 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 18:12 



 
Profiel   

Mijn peetkat ( :P ) gaat daar altijd heen en dat is nogal een figuur. Die moeten ze bij hem thuis verdoven en dan pas kunnen ze hem onderzoeken omdat hij je letterlijk aanvalt. := En daar gaan ze heel goed met hem om. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 18:14 



 
Profiel   

Lastig.

De 10 jarige poes van onze zoon was ook eenzaam en zoekende nadat onze 14 jarige poes was ingeslapen.
Wij hebben er een kitten bijgenomen en oude poes is blij, speelt ook weer.

Of het handig is met jullie demente poes, ik weet het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 18:18 



 
Profiel   

klinkt alsof hij zijn maatje mist.
speelden die twee vaak samen? want dan zou ik zeggen koppelen aan een nieuw vriendinnetje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 18:26 



 
Profiel   

Spelen was het niet echt. Maar wel contact. Even elkaar begroeten. Zij verzorgde zijn vacht vaak bijvoorbeeld.

Maar met een maatje zoeken ben ik dus huiverig wat dat met de demente oude kat doet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 18:27 



 
Profiel   

We zijn inmiddels een week verder. De mais die direct in onze tuin groeit is gemaaid, daar is hij elk jaar van van slag. Verder ligt de oprit open door graaf werkzaamheden, dus hij komt liever niet buiten.
Hij is stilletjes, tam, eet minimaal en is ook niet echt te verleiden met extra lekkers...
Ik maak me nu niet acuut grote zorgen, maar hij moet komende dagen wel een beetje bij trekken anders gaan we ook met hem naar de dierenarts.

Moeilijk is om in te schatten of hij nu stilletjes is door alles wat buiten speelt en wat straks weer voorbij is en hoeveel eenzaamheid er doorheen speelt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 22:06 



 
Profiel   

Niet eten is bij ons da bezoek. Ik heb al meer dan 40 jaar katten, meestal stelletjes uit een nest dus vaak te maken gehad met weer eentje die wegviel en nog nooit is er eentje gestopt met eten. Hoe zeer ze ook het maatje misten en dat lieten blijken, eten ging er altijd in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 22:18 



 
Profiel   

Minder eten is het... Helemaal niet eten dan waren we ook al bij de dierenarts geweest...
Hij is elk jaar wel een beetje een paar dagen in een dip als de mais om ons heen ( onze grote tuin zit bijna helemaal omsloten door mais) gemaaid is... Daar komt bovenop dat de boot hem bekende tuin ook door graafmachines geploegd wordt... Hij heeft het dus wel even extra zwaar te verduren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 22:34 



 
Profiel   

Dan kun je inderdaad wel even afwachten. Kitten erbij? Zou het nog even aanzien wanneer alle drukte weer weg is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 22:44 



 
Profiel   

Ik heb dit ook een aantal keren meegemaakt. Katten die hun geliefde kameraadje/vriendje kwijtraakten en dan duidelijk eenzaam waren, ook al had ik nog andere (oudere) katten.

Ik heb steeds vrij snel een nieuw maatje gezocht. Daarbij vooral rekening gehouden met het karakter van de kat die zich eenzaam voelde. Als je in een asiel, opvang of bij mensen thuis katten/kittens gaat bekijken, neem dan even rustig de tijd, na een poosje zie je heel duidelijk wat voor karakter de aangeboden katten hebben. Neem iets wat past. Bij een terughoudende of angstige kat zeker geen dominante nemen, die jaagt uiteindelijk de ander het huis uit.

Tot nu toe is het eigenlijk altijd heel goed verlopen, onze katten zijn erg aan elkaar gehecht, terwijl er helaas (door ongelukken en hartkwalen) wel wat nieuwe katten zijn geïntroduceerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 22:58 



 
Profiel   

Morgen ochtend vroeg gaat hij naar de dierenarts.
Niet met alle toeters en bellen vandaag, we zitten beide klem in werk en op zich eet en drinkt en poetst hij nog steeds wel. Maar allemaal minder, stilletjes en sipjes...
Hopelijk komt daar niet iets vervelends uit...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 07:47 



 
Profiel   

Ik kan me best voorstellen dat hij zijn maatje mist. Ik heb hier een oosterse zitten die dikke mik is met mijn oude kater en moet er niet aan denken dat hij wegvalt.
Als je het hebt over sociale katten, dan kun je er aan denken om een oosterse kat erbij te zetten. Die zijn vaak super sociaal. Elkaar poetsen, bij elkaar liggen, dat soort dingen. Misschien kan hij zich daar een beetje aan optrekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 07:59 



 
Profiel   

Heeft hij zijn overleden zusje nog kunnen zien?
Ook katten rouwen, en zeker in een groep waar ieder zijn plek heeft.
Ik had een kattengroep van 7 katten maar heb er altijd voor gezorgd dat het overleden dier gewoon thuis kwam en begraven werd.
In het bijzijn van de andere. ( niet het begraven zelf, maar het mooi maken voor de laatste rustplek )
Sommige katten wilden daar niets van weten en dat was prima........andere bleven er zo lang mogelijk bij en ook dat was prima.


Wat mijn groep helpt is toch zo snel mogelijk de draad weer oppakken, afleiding en ondanks je eigen verdriet toch laten merken dat het oke is zo.
De samenstelling van een groep zal je wel zien veranderen. maar laat dat aan de katten zelf over.
Of het verstandig is om jullie groep nu te confronteren met een nieuwe kat die al dan niet vriendje ( moet) worden met het rouwende broertje is een moeilijke vraag.

Zelf heb ik er voor gekozen dit niet!! te doen.
Mijn kattengroep is onderling zo stabiel dat het introduceren van een ( of twee ) katten best de boel goed op zijn kop zou kunnen zetten.
En dan is de vraag ; Waarom?
Om ons eigen gemis of om het gemis een rouwende kat met alle risicoś van dien.

Een groep van 7 katten zal ik nooit meer hebben gezien mijn eigen leeftijd, maar ooit wil ik er wel nog eens twee kittens bij nemen als mijn kattengroep teller op twee oudere katten staat.
Dan hebben de twee oudjes steun aan elkaar en kunnen de twee jonkies met zijn tweeën opgroeien en oud worden samen.

Heel veel succes bij de dierenarts en hopelijk is het niks ernstigs en gewoon deel van het rouwproces.
Top dat je zo begaan bent met dit mannetje!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 08:16 



 
Profiel   

Heeft hij kunnen afscheid nemen?
Heb hier in de laatste jaren de ervaring gemaakt (bij honden en katten) dat als zij "verdwijnen" ,dus bij de da werden ingeslapen, hier over weken gezocht werd en de dieren echt verdrietig lijken te zijn.
En ook veranderen in karakter.
Inmiddels laat ik - als het kan- thuis inslapen en even op een rustige plek laten liggen.
Ik moest 3 oude katers binnen 9 maanden laten gaan.
Het accepteren leek veel makkelijker en korter als zij even kunnen snuffelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 08:16 



 
Profiel   

We hebben inderdaad expres zusje op haar eigen kleedje een halve dag voor de haard (vast slaap plekje) laten liggen zodat de andere drie afscheid konden nemen.
Maar daar werd niet zo veel mee gedaan. Er is wel wat aan haar gesnuffeld. Kans heeft hij denk ik wel ruim gehad dan toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 08:37 



 
Profiel   

Dat is meer dan voldoende, bij ons hooguit eventjes snuffelen en klaar.
Goed dat je toch even laat checken bij da.
Waar is Ygritte door overleden trouwens?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 08:54 



 
Profiel   

Ja, we willen dat er bloed geprikt wordt. Even checken hoe ontstekingswaarden zijn en of zijn nieren het goed doen (is zusje vrij plots en onverwacht aan ten onder gegaan) en als dat er allemaal goed uit ziet, dan gaan we toch voor verdriet en moeten we daar aan gaan werken. Maar dan zijn toch eventuele behandelbare lichamelijke aandoeningen gechecked...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 08:56 



 
Profiel   

Goed om te doen aangezien ze broer en zus zijn dus wie weet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 09:03 



 
Profiel   

bigone schreef
Dat is meer dan voldoende, bij ons hooguit eventjes snuffelen en klaar.
Goed dat je toch even laat checken bij da.
Waar is Ygritte door overleden trouwens?


Ik had je laatste vraag niet gezien, sorry.
Ze zijn beide 9. Ygritte was sinds 2 weken langzaam aan het afvallen. Maar ze was hele nachten buiten de hort op, zeer actief en we hadden het voer beleid aangepast dus eigenlijk was dat gewenst.
Maar op een dinsdag avond was ze tamelijk stilletjes, mat en wat ingevallen.
Woensdag dus naar de eerste dierenarts, onze gebruikelijke kliniek. Na basis onderzoek (waar ze ook een sterke hartruis hoorden) door verwijzing naar een tweede lijn kliniek. Daar is ze meteen gebleven omdat ze per uur achteruit ging.
Lang verhaal kort, ernstig nier falen.
Nog geprobeerd om met infusen en alles haar te ondersteunen met het idee als het een acuut nier falen is dan is ze daar wellicht nog doorheen te trekken, maar ze ging alleen maar verder achteruit.
Op de echo werd gezien dat 1 nier volledig cysteus vergroot was. Waarschijnlijk is die al aangeboren afwijkend geweest en mogelijk dus al langer niet meer functionerend. De andere nier die ze had is er dan recent mee opgehouden met een heel erg snel beloop...

Achteraf was dat langzaam afvallen van de laatste weken dus ook te wijten aan nierproblemen en niet aan meer actief, iets ander dieet en gezondere leefstijl...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 09:03 



 
Profiel   

Wanneer ze uit hetzelfde nest komen dan is nakijken dus een goede actie, je weet het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 09:31 



 
Profiel   

Jaime krijgt nu metacam.
Uitgebreid lab onderzoek levert op dat nieren en lever dik in orde zijn. Gewicht ook gelukkig.
Wel beetje richting koorts en ook verhoogde ontstekingswaarden, dus ze denken aan een virus.
Daarom wel metacam en geen antibioticum.

We zijn gister naar de dierenwinkel gegaan en hebben alle mogelijke blikjes en zakjes van alle katten voeren gekocht om te kijken wat hij nu toevallig lekker vindt om er in elk geval wel wat eten in te krijgen tot hij zich weer beter voelt.

De mousse blikjes van Gourmet doen het aardig, met een beetje kattenmelk...

Verder gewoon afwachten dus en uitzieken.

Maar we gaan ook op zoek naar een nieuw maatje. Volwassen kat die goed met anderen kan.
Beetje de lijst van asielen in de buurt in de gaten houden dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 20:21 



 
Profiel   

Top dat je toch even onderzoek hebt laten doen. Je weet het vast wel al katten eigenaar maar hij moet wel steeds kleine beetjes eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 20:26 



 
Profiel   

Ja, we hebben op de achtergrond altijd brokjes staan (in een lickimat om schrokken te voorkomen), daar eet hij nu niet van.
We bieden hem inderdaad steeds een klein beetje aan op een schoteltje. En van de kleine porties die we aanbieden, eet hij ook maar kleine hapjes.
De andere katten kunnen hun geluk nu eventjes niet op met al deze lekkere restjes ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 20:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen