Valkparkieten help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Valkparkieten help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 22:18

Vanaf komende week ga ik de verzorgingbvan een voliere met vogels op me nemen. Wat zebravinken, wat duifjes, maar vooral valkparkieten. De voliere is nu wat kaal en dat zou ik graag wat valkparkietvriendelijker inrichten.
Hebben de kenners wat tips, ook wat betreft aandachtspunten qua voer en verzorging?

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 22:28


Anoniem

Re: Valkparkieten help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 22:40

Besteed vooral niet teveel geld aan dure speeltjes. Takken van een (fruit)boom vinden ze geweldig om te slopen, eventueel nog met blad.
Papier kan ook erg goed stuk.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Valkparkieten help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 08:39

Planten hoef je er eigenlijk niet in te zetten, dat wordt zo gesloopt. Als je dat al wil kan je bamboe overwegen, of bijvoorbeeld een wilgje. Dat is veilig om te slopen.

Anoniem

Re: Valkparkieten help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 08:50

Planten poten wordt sowieso lastig, aangezien het geheel is ondergaasd en niet heel diep. Dus een bloempot in de grond gaat niet. Er is nu enkel een schommel en wat zittakken. Het geheel is plusminus 4 x 5/6 meter, gedeeltelijk overkapt.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Valkparkieten help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 14:05

Oh dat is best een leuke maat!
Ik heb hier ook dik papegaaientouw er in hangen. Wordt graag gebruikt om op te zitten én om uit elkaar te trekken :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Valkparkieten help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 14:10

:wave:
Is het een houten voliere? Want dan zou ik wel maatregelen nemen om de panelen en palen te beschermen. Valken zijn kromsnavels en vreten zich gewoon een weg naar buiten :D
Je zou ook kunnen kijken naar een javaboom, desnoods tweedehands want ze zijn wel prijzig.
En verder vinden ze schommeltjes, fruitbomentakken (niet van kersenbomen!) en speeltjes ontzettend leuk! Die kun je ook zelf maken en dan is het een stuk goedkoper :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 14:13

Oh, je vroeg ook tips voor voeding:
Valken doen het goed op grof parkietenzaad voor grotere parkieten. In de zomer krijgen ze hier een mengsel zonder zonnebloempitten, want die zorgen voor veel vet.
In de winter krijgen ze wel met zonnebloempitten zodat ze extra energie hebben voor het warm blijven. Eventueel krijgen ze dan ook 2 keer per week eivoer. Bij flinke kou nog wel vaker.
Verder mogen ze allerlei soorten groenten zoals broccoli, andijvie, sperziebonen, rode peper etc. Bij broccoli en sperziebonen wel even au bain marie koken.
Ze krijgen hier geen fruit omdat ze super gevoelig zijn voor gisten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 14:24

Pluttersput schreef:
Oh dat is best een leuke maat!
Ik heb hier ook dik papegaaientouw er in hangen. Wordt graag gebruikt om op te zitten én om uit elkaar te trekken :j


Dat is eigenlijk niet zo'n goed idee voor kromsnavels, de draadjes krijgen ze binnen en het verteert niet in de krop. Het kan heel lang goed gaan maar uiteindelijk zit de krop zo vol dat er geen eten en drinken meer door kan. Dan kan het alleen nog opgelost worden met een operatie :(

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Re: Valkparkieten help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 15:15

Ik weet van grasparkieten dat het belangrijk is om een plankje of iets anders 'rechts' waar ze op kunnen zitten in de voliere te hangen omdat ze anders last van hun pootjes krijgen als ze telkens in dezelfde houding (rond) zitten maar daar kan Cayenne waarschijnlijk meer over zeggen als het valkparkieten betreft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 18:57

Pluttersput schreef:
Oh dat is best een leuke maat!
Ik heb hier ook dik papegaaientouw er in hangen. Wordt graag gebruikt om op te zitten én om uit elkaar te trekken :j


Even zien hoe ik dat dan op moet hangen, ik krijg de sleutels dit weekend. Dus dan wordt het even inventariseren en hoeveel er van elk in zitten, volgens mij zag ik ook een gewone parkiet. Verder zitten er wat trouwduiven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 19:00

Cayenne schreef:
:wave:
Is het een houten voliere? Want dan zou ik wel maatregelen nemen om de panelen en palen te beschermen. Valken zijn kromsnavels en vreten zich gewoon een weg naar buiten :D
Je zou ook kunnen kijken naar een javaboom, desnoods tweedehands want ze zijn wel prijzig.
En verder vinden ze schommeltjes, fruitbomentakken (niet van kersenbomen!) en speeltjes ontzettend leuk! Die kun je ook zelf maken en dan is het een stuk goedkoper :j


Ze zitten er al jaren en er is nog niets ontsnapt, ziet er ook niet aangevreten uit. Het gaas is aan de binnen kant over het hout bevestigd, dat zal al schelen. Het mag allemaal wel eens geolied worden dat buitenhout, want het maakt zo een beetje een vervallen indruk.

Goed te weten dat kersenbomen een no- go zijn!!

Is er een website voor het maken van parkietenspeelgoed? Het is onderdeel van een hertenkamp, dus hoge rekeningen voor speelgoed hoef ik idd niet mee aan te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 19:03

Cayenne schreef:
Oh, je vroeg ook tips voor voeding:
Valken doen het goed op grof parkietenzaad voor grotere parkieten. In de zomer krijgen ze hier een mengsel zonder zonnebloempitten, want die zorgen voor veel vet.
In de winter krijgen ze wel met zonnebloempitten zodat ze extra energie hebben voor het warm blijven. Eventueel krijgen ze dan ook 2 keer per week eivoer. Bij flinke kou nog wel vaker.
Verder mogen ze allerlei soorten groenten zoals broccoli, andijvie, sperziebonen, rode peper etc. Bij broccoli en sperziebonen wel even au bain marie koken.
Ze krijgen hier geen fruit omdat ze super gevoelig zijn voor gisten.

Eivoer wordt nu ook gegeven, als ik met het goed heug. Dit weekend krijg ik ook het voer en zal ik eens zien wat voor voer het is. De groente vind ik een super idee, dat geef ik ook vaak aan mijn kippen. Gewoon in hele krop of gesneden?

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 19:22

[***] schreef:
Pluttersput schreef:
Oh dat is best een leuke maat!
Ik heb hier ook dik papegaaientouw er in hangen. Wordt graag gebruikt om op te zitten én om uit elkaar te trekken :j


Dat is eigenlijk niet zo'n goed idee voor kromsnavels, de draadjes krijgen ze binnen en het verteert niet in de krop. Het kan heel lang goed gaan maar uiteindelijk zit de krop zo vol dat er geen eten en drinken meer door kan. Dan kan het alleen nog opgelost worden met een operatie :(


Oh! Dat wist ik niet! Dank voor de info!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 19:39

Mindim schreef:
Cayenne schreef:
:wave:
Is het een houten voliere? Want dan zou ik wel maatregelen nemen om de panelen en palen te beschermen. Valken zijn kromsnavels en vreten zich gewoon een weg naar buiten :D
Je zou ook kunnen kijken naar een javaboom, desnoods tweedehands want ze zijn wel prijzig.
En verder vinden ze schommeltjes, fruitbomentakken (niet van kersenbomen!) en speeltjes ontzettend leuk! Die kun je ook zelf maken en dan is het een stuk goedkoper :j


Ze zitten er al jaren en er is nog niets ontsnapt, ziet er ook niet aangevreten uit. Het gaas is aan de binnen kant over het hout bevestigd, dat zal al schelen. Het mag allemaal wel eens geolied worden dat buitenhout, want het maakt zo een beetje een vervallen indruk.

Goed te weten dat kersenbomen een no- go zijn!!

Is er een website voor het maken van parkietenspeelgoed? Het is onderdeel van een hertenkamp, dus hoge rekeningen voor speelgoed hoef ik idd niet mee aan te komen.


Er zijn wel FB pagina's voor het maken van speelgoed! Ik zal morgen even voor je op zoek.

Divers: Dat klopt idd! Het hoeft niet per sé iets plats te zijn, maar het is wel belangrijk dat ze op verschillende soorten takken en diktes kunnen zitten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 20:08

Pluttersput schreef:
[***] schreef:

Dat is eigenlijk niet zo'n goed idee voor kromsnavels, de draadjes krijgen ze binnen en het verteert niet in de krop. Het kan heel lang goed gaan maar uiteindelijk zit de krop zo vol dat er geen eten en drinken meer door kan. Dan kan het alleen nog opgelost worden met een operatie :(


Oh! Dat wist ik niet! Dank voor de info!


Je hebt wel papiertouw wat een mooi alternatief is :D sommige mensen gebruiken ook kettinkjes om dingen op te hangen, anderen vinden dat weer een te groot risico (vast komen te zitten). Er zijn in ieder geval heel veel meningen.
Mijn valkparkiet is gelukkig niet zo moeilijk. Hij is helemaal blij met een (doorgeknipte) keukenrol. Doorgeknipt zodat hij er niet in vast kan komen te zitten. Tissuedozen, het liefst nog met 1 of 2 tissues, doen het ook goed.
Je kunt ook met papieren bekertjes wat knutselen. Handje voer erin en dichtvouwen houdt ze goed bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 20:20

Pluttersput schreef:
Oh dat is best een leuke maat!
Ik heb hier ook dik papegaaientouw er in hangen. Wordt graag gebruikt om op te zitten én om uit elkaar te trekken :j

4.5x 7 meter, heb net nagemeten :D