Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hondje overleden, zonder dat ik het wist

 
Profiel   

Hoi..

Ik wil dit toch even ergens kwijt.. ;(

Vrienden etc. weten het wel, maar toch.

Toen mijn moeder samen was met haar (destijds) vriend, heb ik zo'n 5 jaar lang samen gewoond met het hondje van haar vriend. Het hondje was al dan niet officieel van mij, maar ik heb wel alles met haar gedaan/beleefd in die tijd.

Ik heb toen bijna dagelijks met haar gewandeld, hondentraining gedaan, samen in de fietstas ging ze mee naar het bos, samen zwemmen, zelfs samen mee op buitenrit met mijn verzorgpony. En thuis was ze er altijd om mee te knuffelen als ik verdrietig was. Ze was echt mijn steun en toeverlaat.

Toen ik uit huis ging zag ik het hondje nog regelmatig bij mijn moeder. Echter enkele jaren erna gingen mijn moeder en vriend uit elkaar en ging het hondje met de vriend mee.

We hadden afgesproken dat ik nog bij hem mocht langskomen om het hondje af en toe uit te laten, dus dat heb ik ook gedaan. Het werd wel iets minder vaak, maar toch.

Uiteindelijk heb ik het hondje zo'n 8 jaar gekend.

Echter.. het was nu alweer even geleden dat ik langs was geweest (ik had het ook druk), dus ik belde hem (m'n moeders ex) even op om te vragen hoe het daar was. Vertelde hij dat het hondje al 2 maanden geleden is ingeslapen... en ik wist dat dus niet. Hij had mij niet ingelicht..

Ik vind het ontzettend moeilijk om het nu een plek te geven.. ondanks dat het hondje al oud was en ik wist dat het eraan zat te komen, had ik toch zo graag er nog bij willen zijn. Om haar een laatste knuffel te geven, om haar te bedanken voor de mooie tijden die we samen hebben doorgebracht.. ik ben boos dat dit mij is afgenomen. Het voelt heel raar dat ze al 2 maanden 'weg' is..

Ik weet dat er niks zal zijn/gedaan kan worden om het hondje terug te halen.. ik ben daarom ook niet boos geworden op m'n moeders ex.. maar toch voelt het enorm oneerlijk. :n

(mensen die mij kennen, zullen vast weten om welk hondje het gaat).

Mijn doel van dit topic.. weet ik niet, van me af schrijven? en misschien begrijpen andere honden-eigenaren mij beter.. (of tenminste als je echt zo'n band met een hond hebt gehad.. dat verlies..)
en hoe jullie ermee om (zouden) gaan..

Bedankt voor het lezen..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 19:15 



 
Profiel   

Ah sterkte! Goed dat je het van je af hebt geschreven. Dieren verliezen is zo verdrietig.

Heb je misschien een mooie foto die je kunt ophangen zodat t beestje een beetje bij je is?

Veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 19:17 



 
Profiel   

Oh ja,zo herkenbaar helaas. |(

Alleen had het hondje in mijn geval niet het beste huisje...

Het heeft tijd nodig, veel tijd. En dan denk ik maar terug aan de mooie momenten die we elkaar gegeven hebben.

Voor mijzelf vond ik het prettig om een "gesprek" aan te vragen ,symone ottevangers doet dit geregeld en dat geeft mij een beetje rust.

Is het hondje begraven of gecremeerd?
Wellicht dat je op die manier nog een beetje het gevoel van afscheid kan creëren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 19:27 



 
Profiel   

Je hebt zelf dus ook een flinke tijd (>2 maanden) geen tijd gehad voor het dier.

Kan dus ook zijn dat hij dacht die komt niet meer. Het was zijn hond en hij is jou verder geen uitleg schuldig.

Huil een keer goed en brand een kaarsje voor haar(?)
Meer kan je niet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 19:33 



 
Profiel   

Daan13 schreef
Oh ja,zo herkenbaar helaas. |(

Alleen had het hondje in mijn geval niet het beste huisje...

Het heeft tijd nodig, veel tijd. En dan denk ik maar terug aan de mooie momenten die we elkaar gegeven hebben.

Voor mijzelf vond ik het prettig om een "gesprek" aan te vragen ,symone ottevangers doet dit geregeld en dat geeft mij een beetje rust.

Is het hondje begraven of gecremeerd?
Wellicht dat je op die manier nog een beetje het gevoel van afscheid kan creëren.


Wat naar dat jij ook zoiets hebt meegemaakt :(:)

Idd, het kost denk ik tijd..

Het 2e, helaas :( Anders was ik inderdaad nog even naar die plek toe gegaan. Maar nu is (voor mijn gevoel) het hondje letterlijk 'weg', nergens..

Ik zal dat eens opzoeken, van dat gesprek.

@lies_sparkle dat ga ik idd nog doen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 19:36 



 
Profiel   

Ik zou niet focussen op waar het diertje zou kunnen zijn, maar focus je op de mooie wandelingen en ga om haar te herdenken daar lekker wandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 19:41 



 
Profiel   

Onali schreef
Je hebt zelf dus ook een flinke tijd (>2 maanden) geen tijd gehad voor het dier.

Kan dus ook zijn dat hij dacht die komt niet meer. Het was zijn hond en hij is jou verder geen uitleg schuldig.

Huil een keer goed en brand een kaarsje voor haar(?)
Meer kan je niet doen.


Leuke reactie weer... Soms kunnen dingen ook ergens een beetje bij in schieten ook als dat niet helemaal de bedoeling is.

--

Wat rot om te horen TS! Ik snap wel dat je even flink teleurgesteld / verdrietig bent. Zulke dingen achteraf horen is niet fijn.... Het was wel netjes geweest van de eigenaar als hij jou misschien even had ingelicht zodat je afscheid kon nemen. Deze manier is niet fijn....

Denk aan de leuke en fijne tijden die je samen met het hondje had , dat kan wel troost bieden. En zet een leuke foto neer van het hondje in je eigen huis , dan is het hondje toch nog een beetje bij je.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 19:45 



 
Profiel   

Zebrastreep schreef
Onali schreef
Je hebt zelf dus ook een flinke tijd (>2 maanden) geen tijd gehad voor het dier.

Kan dus ook zijn dat hij dacht die komt niet meer. Het was zijn hond en hij is jou verder geen uitleg schuldig.

Huil een keer goed en brand een kaarsje voor haar(?)
Meer kan je niet doen.


Leuke reactie weer... Soms kunnen dingen ook ergens een beetje bij in schieten ook als dat niet helemaal de bedoeling is.

--

Wat rot om te horen TS! Ik snap wel dat je even flink teleurgesteld / verdrietig bent. Zulke dingen achteraf horen is niet fijn.... Het was wel netjes geweest van de eigenaar als hij jou misschien even had ingelicht zodat je afscheid kon nemen. Deze manier is niet fijn....

Denk aan de leuke en fijne tijden die je samen met het hondje had , dat kan wel troost bieden. En zet een leuke foto neer van het hondje in je eigen huis , dan is het hondje toch nog een beetje bij je.


Ja dat klopt, er zaten ook meerdere redenen achter (behalve dat ik het druk had) waarom ik niet meer was geweest, maar die zet ik liever niet openbaar.


Laatst bijgewerkt door Fearn op 27-10-21 19:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 19:47 



 
Profiel   

Heel veel sterkte! Wat jammer dat je er nu pas achter bent gekomen, kan me voorstellen dat dat raar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 19:48 



 
Profiel   

Het is altijd verdrietig om een maatje te moeten gaan missen op deze manier, afscheid was wel zo prettig geweest maar wellicht heeft de ex van je moeder daar gewoon simpelweg vanwege zijn verdriet niet bij stil gestaan.
Heel recent heb ik ons paard in moeten laten slapen, jaren geleden hebben we heb via bokt gekocht via een advertentie, altijd leuk contact gehouden met de vorige eigenaresse, ik wist dat we hem in moesten gaan laten slapen, dus heb ik haar van te voren een berichtje gestuurd, gevraagd of ik haar verder op de hoogte moest houden, ze vond dat erg fijn, ook al was hij al weer ruim 12 jaar bij ons had hij nog altijd een plekje in haar hart. Dus ja zo kan het ook gaan, maar ik wist het en had de tijd om daar over na te denken, ik weet natuurlijk niet hoe het bij het hondje is gegaan. Als iets heel snel besloten moet worden is het soms niet anders, dan kan je niet iedereen inlichten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 19:54 



 
Profiel   

De ex had het even kunnen melden, fatsoen noem je dat. Ts had een laatste knuffel willen geven en dat snap ik heel goed.
Sterkte ts!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 20:04 



 
Profiel   

Heb hetzelfde meegemaakt... Maar iets andere situatie. Ik en toenmalige vriend hadden ruzie met mijn ouders en kwam er dus niet meer... Ineens na 3 jaar kreeg ik via mijn zusje een whatsapp bericht met foto van hond opgebaard in het hondencrematorium. Hij was de dag voordien ingeslapen. Die melding kwam heel hard binnen terwijl ik op mijn werk was. Hond bleek prostaatkanker te hebben.

Dat maakt het verdriet echter niet minder erg.

Afscheid kunnen nemen maakt dat je het verdriet ook wat sneller een plaats kan geven.
Ik heb na al die jaren nog steeds schuldgevoelens en onverwerkt verdriet omdat ik toen niet erbij kon zijn toen de hond ingeslapen werd.
Tevens was het ook nog eens de hond die mijn leven gered heeft toen ik heel erg gepest werd op school.

Ik kan je echter alleen heel veel sterkte wensen met het verdriet. Y;( Y;(


Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 27-10-21 20:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 20:09 



 
Profiel   

Wat naar zeg TS, heel veel sterkte Y;( Ik denk dat je het op den duur een plekje kunt geven. Maar ik denk dat het een kwestie van veel tijd en acceptatie is. Lastig zeg, dikke knuffel voor jou :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 20:14 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Heb hetzelfde meegemaakt... Maar iets andere situatie. Ik en toenmalige vriend hadden ruzie met mijn ouders en kwam er dus niet meer... Ineens na 3 jaar kreeg ik via mijn zusje een whatsapp bericht met foto van hond opgebaard in het hondencrematorium. Hij was de dag voordien ingeslapen. Die melding kwam heel hard binnen terwijl ik op mijn werk was. Hond bleek prostaatkanker te hebben.

Dat maakt het verdriet echter niet minder erg.

Afscheid kunnen nemen maakt dat je het verdriet ook wat sneller een plaats kan geven.
Ik heb na al die jaren nog steeds schuldgevoelens en onverwerkt verdriet omdat ik toen niet erbij kon zijn toen de hond ingeslapen werd.
Tevens was het ook nog eens de hond die mijn leven gered heeft toen ik heel erg gepest werd op school.

Ik kan je echter alleen heel veel sterkte wensen met het verdriet. Y;( Y;(


Ja, zoals je vertelt kunnen er allerlei situaties zijn waardoor je een (geliefd) dier niet meer of minder vaak kunt zien, maar wat het niet minder verdrietig maakt als die komt te overlijden.

En idd, met afscheid nemen kun je het idd denk ik sneller een plaats geven. Heb ook wel eens katten moeten inslapen, maar dan was ik er dus echt bij, kon ik me voorbereiden op het moment en voor mezelf een echt afscheidsmoment nemen. Dan nog was het wel heel erg/was ik erg verdrietig, maar nu voelt het vooral erg raar dat het al 2 maanden geleden is (en dat ik 't al die tijd niet wist). ;(

Wat iemand me vandaag nog vertelde: een dier houdt toch onvoorwaardelijk van je, en dat maakt het zo moeilijk. Een hond is altijd blij om je te zien, is altijd graag bij je.. en ik heb toen gewoon heel veel aan haar gehad, ook in moeilijke tijden.

Maar ik ben dus niet de enige. Bedankt iedereen voor de lieve reacties :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 20:46 



 
Profiel   

Heel veel sterkte Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 20:48 



 
Profiel   

Wat jammer dat je niet even afscheid hebt kunnen nemen. Dat maakt het verwerken toch anders. Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 20:56 



 
Profiel   

Gewoon heel veel sterkte. Dit is ontzettend rottig, hoe vreemd de situatie ook kan zijn. hopelijk heb je nog leuke foto's om je even sterk aan te houden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 20:57 



 
Profiel   

O wat triest voor je. Een vriendin van mij heeft eens voor een andere vriendin, nadat deze haar paard in had moeten laten slapen, een stel tulpenbollen gekocht. Deze zijn ze gaan ingraven op plaatsen die iets betekende voor haar vriendin en paard. Ik vond dat zo'n mooi gebaar. Misschien kun je zoiets doen om zo het hondje (en jouw relatie met hem) te eren en herdenken? Sterkte met het een plekje geven Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 21:35 



 

Ik wens je ook veel sterkte. Het blijft bijzonder hoe intens die band tussen mens en dier kan zijn. Ze hebben een plekje in je hart :(:)

Je hebt nog wel goed contact met die ex, begrijp ik? Misschien heeft hij nog iets van een halsband, balletje of favoriet speeltje van de hond die jij mag hebben? Sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 21:37 



 
Profiel   

irmaz schreef
O wat triest voor je. Een vriendin van mij heeft eens voor een andere vriendin, nadat deze haar paard in had moeten laten slapen, een stel tulpenbollen gekocht. Deze zijn ze gaan ingraven op plaatsen die iets betekende voor haar vriendin en paard. Ik vond dat zo'n mooi gebaar. Misschien kun je zoiets doen om zo het hondje (en jouw relatie met hem) te eren en herdenken? Sterkte met het een plekje geven Y;(


Dat vind ik een heel mooi idee <3 Ik zal er eens over nadenken..

Idd @culaccino, misschien kan ik dat nog vragen. Dankjewel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 21:43 



 
Profiel   

Wat naaf ts! Sterkte ermee.

Hier iets andere situatie. Hond van ex schoonouders, toen nog wel schoonouders, was erg lastig. Ik kon enorm goed met hem overweg en heb nooit problemen gehad. Zij wel enorm tot bijten aan toe. Lag niet alleen aan de hond sowieso. Ik wilde hem heel graag meenemen toen we op onszelf gingen, maar dat mocht niet. Ik kwam daar elke dag jarenlang. Ik merkte na een tijd dat er iets mis was en wilde naar de da met hem. Zij vonden dat onzin en gaven de hond op zijn kop als 1 van de symptomen opspeelde. Uiteindelijk was er een dag dat ze niet thuis waren en alles op slot zodat ik niet naar binnen kon. Raar, maar oké. Later die ouders nog gesproken en niks gehoord. Vriend kwam ineens vroeg thuis en gaf aan dat de hond ingeslapen was, vergevorderde prostaatkanker. S ochtends vroeg al en ipv mij mee te vragen naar de da of te bellen toen het foute boel was heeft 1 van de 2 hem in laten slapen en achter gelaten en vervolgens niks vertellen. Alle andere honden hebben ze begraven, deze achter gelaten.

Eerlijk gezegd heb ik het ze enorm kwalijk genomen. We woonden in dezelfde straat, ik zat sowieso thuis, ik was elke dag in de weer met die hond en had al meerdere malen aangegeven dat ik hem wel mee wilde nemen naar de da of met hen mee wilde omdat hij zo lelijk kon doen tegen ze. Ik heb alleen wat foto's, voor de rest geen spullen oid.

Dus geen 2 maanden, had ook niet gekund want zelfs als ik niet langs kwam zag ik hem elke dag langs lopen. Maar het is een rot gevoel, onverwacht en geen afscheid kunnen nemen.

Dikke knuffel :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 21:53 



 
Profiel   

Wat ontzettend zuur en dat dit pijn doet snap ik heel goed! Ik kreeg ook geen kans om bij het inslapen van het hondje van mijn vader te zijn. Terwijl ik daar door ziekte van mijn vader het meeste mee heb gedaan.. dus ik snap heel goed dat je even boos bent en dit een plekje moet geven. Heel veel sterkte met dit verlies... Koester de mooie herinneringen die je aan het hondje heb :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 16:09 



 
Profiel   

Wat een nare situatie voor je.
Echter is het hem wellicht ook totaal niet bewust geweest.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik bij het lezen van de OP dacht: oeh dat zou ook niet in mij opgekomen zijn om je dan te vragen of je erbij wilt zijn :o
Dat is dan geen kwade wil maar slechts een andere manier van omgaan met het moment van inslapen.
Als ik morgenochtend een doodzieke kat heb en de DA zegt inslapen dan zou het prima kunnen dat ik er zelfs niet eens aan denken om mijn partner te bellen op dat moment, dat doe ik dan waarschijnlijk pas erna.
Het inslaapmomemt als actief afscheid nemen heeft voor mij vooral een klinische lading, het gemis komt meer erna.

Ik denk dat die ex er ook echt gewoon niet bij stil gestaan heeft dat jij op dat moment nog snel had willen komen.
Hoe dan ook is het rot dat je dit nu zo beleefd en ik wens je sterkte met het gemis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 16:36 



 
Profiel   

Dank jullie wel. Het maakt ook niet meer zo veel uit hoe het gegaan is.. het heeft ook geen zin om boos te zijn.

Vanmiddag heb ik nog even 'symbolisch' een rondje gelopen in het bos waar ik altijd met het hondje naartoe ging :) Voelt toch goed, als soort van afsluiting.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 18:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen