Hond met problemen? Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Hond met problemen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 08:08

Hi allemaal,

Sinds een week of 3 hebben we een nieuwe hond, een 1.5-jarige kruising Bullmastif, een flinke dus. We kozen bewust voor een iets oudere hond, omdat we niet voldoende tijd hebben om een pup op te voeden. De hond werd omschreven als fijne hond in de omgang en, niet geheel onbelangrijk voor ons, hij was goed gewend aan paarden. Na een kennismaking besloten hem over te nemen. Thuis merkten we dat hij snel begon te janken als hij alleen was, maar dat werd binnen een paar dagen minder en het ging best goed. Snachts slaapt hij in huis in de bijkeuken en overdags zit hij in zijn overdekte buitenverblijf incl hondenhok. Na 1 week gingen we een nachtje naar Zuidlaren. We hadden iemand geregeld die de hond savonds in de bijkeuken kon leggen en sochtends weer buiten kon doen. Toen hij sochtends aankwam had de hond alles vernield: 2 rieten mandjes, de plastic wasmand, zijn eigen houten hondenmand, de deur naar buiten stond vol krassen en de muur stond vol pootafdrukken. Een eenmalig incident hoop je dan.. Paar dagen later werd het kouder buiten, dus hond kreeg een kussen in zijn buitenverlijf. Toen we thuiskwamen van een paar uurtjes weg had hij het kussen in stukken gescheurd. De dag daarna hetzelfde verhaal, en de dag daarna ook weer. Zarerdag was hij 2-3 uurtjes alleen en heeft hij zelfs zijn hondenhok (dakpannen+houten constructie) vernield. We zitten inmiddels dus met de handen in t haar wat we moeten doen.. Vanochtend komen we beneden en is zijn hele hondenmand weer verder vernield.

Heeft iemand ervaring met dit soort gedrag? Ter toevoeging: een speelbal heeft hij al en hij doet het alleen als we er niet bij zijn, dus straffen op moment van lukt niet. Reacties als "geen hond nemen als je overdags weg bent" zit ik niet op te wachten, we hebben jarenlang honden gehad en ze krijgen hier ruimvoldoende ruimte, beweging, liefde en aandacht. Zijn er nog andere oplossingen dan bijvoorbeeld een externe hulp hierbij halen?

We zijn momenteel echt ten einde raad omdat we elke keer weer moeten afwachten wat we gaan aantreffen. Aan de hond kun je merken dat hij bang is als wij aankomen op moment dat hij iets vernield heeft, hij kruipt helemaal in elkaar. We willen hem lekkere kussens geven in zijn buitenverblijf maar alles gaat kapot.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hond met problemen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:11

Klinkt als een hond die niet graag alleen is maar zich ook stierlijk verveeld.

boyca
Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Hond met problemen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:13

Hoe lang wordt er met hem gelopen voordat jullie weggaan.
Ik zie t ook als een hond die zich stierlijk verveeld en zijn energie stopt in het slopen

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:16

Ik denk eerlijk gezegd ook dat het pure verveling is.

Ben ooit met een gedragstherapeut mee geweest naar iemand die een landgoed had. Hond liep daar los buiten maar sloopte ook. Toen zei de gedragstherapeut ook; in principe is dit een grote kennel, de hond haalt er geen uitdaging meer uit en kent ieder hoekje en gaatje.
Je moet er meer mee doen, wandelen (fysieke én mentale uitdaging) en hersenwerk (bijvoorbeeld speuren, zoekspelletjes, een snuffelmat, spelletjes, etc. Er is heel veel online te vinden).

En heel eerlijk? Op basis van wat ik ervan begrijp, vind ik het echt heel sneu voor de hond.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 08:16

boyca schreef:
Hoe lang wordt er met hem gelopen voordat jullie weggaan.
Ik zie t ook als een hond die zich stierlijk verveeld en zijn energie stopt in het slopen


Hij gaat sochtends mee de wei in, waar ook de ponies staan. Daar kan hij lekker uitrazen en doen wat hij wil. Aan de lijn wandelen doen we ook, maar hij heeft hier alle ruimte om te rennen en achter de bal aan te gaan etc

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:18

Je hebt hem pas 3 weken. Nieuwe omgeving, nieuwe mensen. Hij moet het vertrouwen nog opbouwen.
Jullie nachtje weg was naar mijn mening te vroeg.

Ik zou opnieuw beginnen op opbouwen. Zorg dat de hond goed uitgelaten is, doe alles wat je normaal ook doet als je weggaat en kom na 2 minuten weer terug. Ga dat uitbouwen.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 08:20

Myfairytale schreef:
Ik denk eerlijk gezegd ook dat het pure verveling is.

Ben ooit met een gedragstherapeut mee geweest naar iemand die een landgoed had. Hond liep daar los buiten maar sloopte ook. Toen zei de gedragstherapeut ook; in principe is dit een grote kennel, de hond haalt er geen uitdaging meer uit en kent ieder hoekje en gaatje.
Je moet er meer mee doen, wandelen (fysieke én mentale uitdaging) en hersenwerk (bijvoorbeeld speuren, zoekspelletjes, een snuffelmat, spelletjes, etc. Er is heel veel online te vinden).

En heel eerlijk? Op basis van wat ik ervan begrijp, vind ik het echt heel sneu voor de hond.


Dat zijn goede tips, thanks! Wij vinden het ook sneu voor de hond, dus we willen heel graag dat er iets aan gedaan kan worden.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 08:20

EmptyWords schreef:
Je hebt hem pas 3 weken. Nieuwe omgeving, nieuwe mensen. Hij moet het vertrouwen nog opbouwen.
Jullie nachtje weg was naar mijn mening te vroeg.

Ik zou opnieuw beginnen op opbouwen. Zorg dat de hond goed uitgelaten is, doe alles wat je normaal ook doet als je weggaat en kom na 2 minuten weer terug. Ga dat uitbouwen.


Dankjewel!

maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Re: Hond met problemen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:25

Hoe zat de hond bij de vorige eigenaren? Misschien is hij wel gewend om gewoon bij hun binnen te zitten i.p.v alleen buiten? Dat maakt de overgang natuurlijk erg groot op alle vlakken.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 08:26

maitestar23 schreef:
Hoe zat de hond bij de vorige eigenaren? Misschien is hij wel gewend om gewoon bij hun binnen te zitten i.p.v alleen buiten? Dat maakt de overgang natuurlijk erg groot op alle vlakken.


Hij komt uit het asiel, dus daar zat hij denk ik nooit alleen. Daarvoor heeft hij op een paardenbedrijf gewoond, maar hoe hij daar gehouden is weten wij niet. Hij is min of meer gedumpt bij het asiel toen het paardenbedrijf (financieel?) in de problemen kwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:32

Onze hond deed dit eigenlijk alleen toen we haar een keer naar de kennel brachten voor onze vakantie. Bij haar was het geen verveling, maar pure stress/verlatingsangst i.c.m. onbekende omgeving. Thuis konden we haar prima een paar uur alleen laten.

Ik denk ook dat jullie wat te snel gegaan zijn. Een hond van 1,5 die al 2x verhuisd was en nu weer naar een nieuw gezin gaat, is al niet niks. Dan ook nog signalen afgeven van moeite met alleen zijn (dat gejank in het begin). Rustig opbouwen en inderdaad vertrouwen opbouwen dat je weer terug komt. Vindt hij het ook moeilijk om naar de bijkeuken te moeten, of valt dat mee? Hang in there, drie weken is inderdaad erg kort; geef hem de tijd en het komt vast wel goed!

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:34

Klinkt als een stukje verveling.. en vergeet niet, een bullmastiff van 1.5, zit midden in de puberteit… en die kan best even duren :D

En hij is idd pas net bij jullie. Ga er mee aan het werk, zet de hond aan het werk :)

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:35

Dit type hond wil graag bij je zijn. Op je passen en waken dat er niets gebeurt. Mijn mastiff is altijd waar ik ben. Hij heeft het ook moeilijk als hij eens alleen moet blijven, ookal heb ik meer honden.
Ik denk ook dat je te snel ben gegaan. Eerst vertrouwen opbouwen en dan net als bij een pup het alleen blijven aanleren

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:41

Hij is nog maar een paar weken bij jullie, weg uit zijn vertrouwde omgeving en uiteraard dan extra onzeker.
Ik denk ook dat jullie veel te snel gegaan zijn. Je moet er echt maanden voor uittrekken tot ze gewend en vertrouwd zijn.
En dit is idd een ras dat juist heel graag bij zijn gezin is. Ik denk niet dat dit op zich gedrag is door verveling is, maar vooral frustratie en onzekerheid.
Dus helemaal opnieuw beginnen, veel met de hond aan het werk en nog niet zoveel en zo lang alleen laten :) Heel rustig opbouwen en daar zeker minstens 3 tot 6 maanden voor uittrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:43

Het klinkt alsof hij niet geleerd heeft om alleen te zijn. Dat los je alleen op door het alleen zijn op zijn tempo op te bouwen, op dezelfde manier als bij een pup. Begin met een paar minuten en bouw dat dan uit met 5 minuten extra steeds.
Je hond sloopt waarschijnlijk niet omdat hij wilt slopen, maar omdat hij overstuur is op het moment dat dat gebeurt. En dat hij angstig is als je ontdekt als hij gesloopt heeft is niet "ik weet dat ik iets fout heb gedaan" (tenzij je hem op heterdaad betrapt), maar het is een reactie op jouw reactie op het slopen. Waarschijnlijk ben je gefrustreerd of misschien zelfs boos als je het ontdekt, en daar reageert hij weer op. Een hond kan niet de link leggen tussen wat hij een half uur geleden heeft gedaan en jouw reactie.
En wat hierboven gezegd wordt, meer doen met je hond, is ook een goede tip. Zeker met dit ras. Uitrazen is niet genoeg, ze hebben meer uitdaging nodig. Wandelen kan helpen, gehoorzaamheidstraining, snuffel- en zoekspelletjes... daar samen mee bezig zijn zorgt ook voor een betere band en vertrouwen van je hond in jou.
Daarnaast heeft een hond ook (veel) tijd nodig om te wennen. Het is slim om ervoor te zorgen dat hij een aantal weken niet alleen hoeft te zijn en het daarna rustig op te bouwen. Het is een jonge hond, amper klaar met zijn puberteit, en hij is al minstens 2x verhuisd. Dat is heel erg ingrijpend. Geef hem de tijd om te wennen, na een week al een nacht alleen laten is echt veel te vroeg.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:57

Klinkt als verlatingsangst. Een herplaatser heeft meer tijd nodig dan 3 weken om te wennen, denk aan maanden tot een jaar.
Alleen zijn opnieuw opbouwen en heb interactie als je wat doet met de hond, hem alleen zijn gang laten gaan is niet voldoende.
En is het in de kennel niet te koud voor ‘m? Hij heeft maar een dunne vacht.
Laatst bijgewerkt door Esther op 01-11-21 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:59

Maar je hebt de hond net, het is een puber. Het dier heeft al veel meegemaakt in zijn leven. Het is een ras dat graag bij zijn mens is.

En dan ziet hij zijn mens bijna niet. Want kennel overdag bijkeuken s nachts. Krijgt niet veel beweging (los op een terrein zonder veel uitdaging is geen beweging voor een hond)

na een week, het dier is niet eens gewend. Zijn jullie opeens weg en doet iemand anders hem in de bijkeuken. En dan verbaasd zijn dat er dingen stuk zijn.

Ik denk als je met dit verhaal aanklopt bij het asiel ze niet heel blij zullen zijn. Zo ga je niet met een hond om die je nog maar het hebt, het is een levend wezen met gehoefte aan aandacht en liefde van zijn mens.

Het beestje moet meer mens tijd hebben, veel meer beweging en uitdaging en nu dit gebeurd is zul je het alleen zijn helemaal moeten opbouwen weer en hopen dat er niet al iets heel erg kapot gegaan is bij de hond zelf.

Misschien niet wat je wilt horen maar een hond komt niet als een kant en klaar pakket uit een asiel. En elke hond heeft zijn eigen behoeftes.

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 09:00

Niet gek dat hij dan nu volledig de kluts kwijt is. Nog een grote pup want zijn pas heel laat volwassen dus amper puber te noemen. Dan weg uit vertrouwde omgeving het asiel in. Daar moeten wennen aan alles en dan totaal vreemde omgeving en mensen en moet je ook weer veel in je eentje oplossen. Emmertje raakt bomvol, loopt over en tja zal leeg moeten dus slopen is fijne afleiding. Zou idd oppas zoeken en heel rustig opnieuw alles opbouwen. Daarnaast lekker geestelijk moe maken.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 09:15

Allereerst, ik bedoel dit niet aanvallend...

Als ik het goed begrijp is de hond een uur of 22 alleen van de 24? Heel eerlijk, ik vind dat geen leven voor een roedeldier.

Waarom hebben jullie de hond genomen, als waakhond? Misschien is het dan een optie om er 1 bij te nemen?

Zoniet, dan vraag ik me serieus af waarom je een hond hebt genomen. Voor de gezelligheid zal het niet zijn. Neem hem dan op zijn minst in huis als jullie thuis zijn.

Voor de hond is dit toch geen leven als je daar goed over nadenkt?

noviceh

Berichten: 4781
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 09:43

Jullie hebben de hond pas 3 weken. Probeer zoveel mogelijk tijd met de hond door te brengen, vergelijkbaar met een pup. De hond heeft waarschijnlijk al een en ander meegemaakt en moet nu ook weer aan alles wennen. Leer de hond kennen en omgekeerd. Je kan er niet van uitgaan dat de hond zich vanaf dag 1 aan jullie aanpast. Een bullmastiff kan van nature onzeker zijn en heeft bevestiging nodig. Ook staan ze bekend als slopers. Zoek voldoende uitdaging voor de hond, dat bereik je niet met 1 balletje. Afstraffen vind ik trouwens not done, dit gedrag komt uit iets anders (Frustratie? Energieoverschot?) voort. Met welk ras is de hond gekruist? Met anderhalf zit de hond volop in de puberteit, geen makkelijke leeftijd. Op zijn eigen erf kan hij ruimte genoeg hebben, maar daar heeft de hond geen uitdaging.
Mijn advies: breng (heel) veel tijd met de hond door en leer elkaar kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 09:56

ClauH schreef:
Allereerst, ik bedoel dit niet aanvallend...

Als ik het goed begrijp is de hond een uur of 22 alleen van de 24? Heel eerlijk, ik vind dat geen leven voor een roedeldier.

Waarom hebben jullie de hond genomen, als waakhond? Misschien is het dan een optie om er 1 bij te nemen?

Zoniet, dan vraag ik me serieus af waarom je een hond hebt genomen. Voor de gezelligheid zal het niet zijn. Neem hem dan op zijn minst in huis als jullie thuis zijn.

Voor de hond is dit toch geen leven als je daar goed over nadenkt?


Hier ben ik het mee eens. Als je je hond houdt zoals jullie dat doen kan er best nog 1 bij, mits hij sociaal is natuurlijk. Zeker omdat hij nog zo jong is.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 09:57

Een ras dat bekend staat als echte gezinshond die maar één doel heeft, leven met en voor zijn gezin en dan op deze manier houden, tja. En dan ook al twee keer gedumpt, waarschijnlijk bij het vorige bedrijf niet opgevoed en jullie gaan op dezelfde imo foute manier door.
Verdiep je in dit ras en begin overnieuw of zoek een liefhebber die dit avontuur wel aan wil gaan. Even meelopen met de pony’s in het land is geen uitlaten. Daar is de aandacht bij de paarden. Zolang hij op deze manier gehouden word zal je geen verbetering zien. Hier moet je heel veel tijd en aandacht instoppen, heel lang.

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Hond met problemen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:34

Ik zou een tweede hond overwegen, want de hond is lang en veel alleen. En zoals ik begrijp hebben jullie ruimte genoeg maar tijd te weinig. Dan is een maatje fijn :j

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:59

Ik denk niet dat een tweede hond dit gaat oplossen. Deze hond heeft nog niet geleerd wat precies de bedoeling is. Hij heeft veel meegemaakt in z'n jonge leven en wordt, denk ik, te weinig begeleid nu.

Ik zou eerst een fijne basis opbouwen met deze hond, waarin hij zich vertrouwd voelt en leert wat er van hem wordt verwacht.

Als je een tweede hond zou overwegen, moet ook die eerst rustig kunnen wennen. En die zou het alleen zijn al goed geleerd moeten hebben, zodat je na een periode van rustig opbouwen de honden thuis zou kunnen laten.
Anders heb je er straks twee die slopen..

Geef het tijd en aandacht, het komt vast goed.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Hond met problemen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:10

Ter aanvulling - weet je hoe het komt dat hij bang is als jullie terug komen na het slopen? Je geeft aan dat je het niet kan bestraffen omdat het gebeurt als je er niet bij bent. Dat moet je inderdaad ook zeker niet doen, hoor!

Dit is geen stout gedrag, maar een uiting van hoe ellendig zij zich op dat moment voelt. Er is aardig wat te lezen op internet over verlatingangst, misschien heb je daar wat aan.

Ik zou in ieder geval per direct zorgen dat de hond en paar dagen niet alleen thuis is. Wellicht kan je een oppas regelen voor de momenten dat je er niet bent.
Je kan een dagstructuur voor hem bedenken, waar hij houvast aan heeft. Rust en regelmaat zodat hij zich thuis vertrouwd gaat voelen. Als dat zo is, kan je rustig aan verder met de volgende stap.