Hond terugbrengen naar asiel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 10:52

Fijn dat je in gesprek kan met het asiel,ik hoop dat er een oplossing word gevonden.
Dit is geen leven voor de bc en die komt natuurlijk wel op de 1e plaats.
Houd inderdaad nu wel je andere staff goed in de smiezen.

MvdEnde, ik denk dat er dan flink uitgedund moet worden onder de honden want maar weinig reuen van beetje kaliber pikken het dat ze gedomineerd worden en bereden worden door een andere reu....zal ff mooi worden ook dat ze dat moeten pikken omdat anders de doodstraf ze boven het hoofd hangt.
Meestal gebeurt het ook omdat andere mensen hun hond niet bij zich houden op plaatsten waar dat wel hoort en dan zal de belaagde reu de sjaak zijn omdat ie zichzelf beschermt, pffff omgedraaide wereld.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 10:54

Ik vind het erg kort door de bocht om te zeggen dat er voor Paco geen plek is in deze samenleving. Mijn stafford kon totaal niet met andere honden, dus niet naar losloopgebieden en altijd aan de riem. Probleem opgelost. En zo fel als hij naar andere honden kon zijn zo super lief met kinderen, katten, kittens en paarden.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 10:56

Ik ben heel benieuwd of al deze reacties er waren geweest als ts twee border collies had. Denk het namelijk niet.

Ts ik hoop dat het gesprek bij het asiel goed gaat en er thuis weer rust komt in de roedel

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 10:56

littleroosie schreef:
Ik vind het erg kort door de bocht om te zeggen dat er voor Paco geen plek is in deze samenleving. Mijn stafford kon totaal niet met andere honden, dus niet naar losloopgebieden en altijd aan de riem. Probleem opgelost. En zo fel als hij naar andere honden kon zijn zo super lief met kinderen, katten, kittens en paarden.


Mijn andere stafford kan idd ook niet met alle andere honden en gaat ook altijd aan de riem of lange lijn en op de losloopweides met muilkorf bvb. Maar bij Paco zie ik dit probleem helemaal niet!!
Het speelt zich alleen thuis af ..

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 10:57

Amber_anne schreef:
Ik ben heel benieuwd of al deze reacties er waren geweest als ts twee border collies had. Denk het namelijk niet.

Ts ik hoop dat het gesprek bij het asiel goed gaat en er thuis weer rust komt in de roedel


Bij de naam Stafford denken veel mensen helaas alleen aan pure agressie en afmaken .. zonde, wat het zijn hele toffe honden! Alleen ja, ze brengen meer schade aan en komen dus sneller in het nieuws. Maar ze zijn qua karakter vaak niet agressief.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 10:59

littleroosie schreef:
Ik vind het erg kort door de bocht om te zeggen dat er voor Paco geen plek is in deze samenleving. Mijn stafford kon totaal niet met andere honden, dus niet naar losloopgebieden en altijd aan de riem. Probleem opgelost. En zo fel als hij naar andere honden kon zijn zo super lief met kinderen, katten, kittens en paarden.


Dat is vrij typisch voor een staff eigenlijk. Liefste honden die je kan hebben, maar niet (altijd) naar andere honden. Werden ze vroeger ook op gefokt.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 11:01

Zulke ernstige agressie moet je nooit negeren als die de kop heeft opgestoken.

Het is niet verantwoord om daar risico's mee te nemen. En dat doe je wel wanneer je meent te kunnen voorspellen wanneer de hond opnieuw explosief en gevaarlijk zal kunnen worden en wanneer juist niet. Dat is op voorhand nooit een uitgemaakte zaak en dat moet je bij zo'n hond niet willen. Iedereen die beweert van wel lijdt aan gevaarlijke zelfoverschatting. Doet me denken aan eigenaren die helemaal perplex staan als hun lieve schatje toch in staat bleek in een moordmachine te veranderen.

Of je houdt hem voorgoed weg bij alle dieren en alle andere mensen dan jezelf (dus ook niet bij eigen kinderen). Maar daar geloof ik niet zo in. Daar kunnen we beter niet op vertrouwen.

Veel eigenaren gaan niet verantwoord met zulke honden om. Ik zie het hier in het dorp ook gebeuren. Het zijn zeker niet alleen de honden zelf die deze honden een slechte naam en wantrouwen bezorgen.

Ik wens je succes, ts. Mooi van je dat je dit dier een thuis hebt willen bieden.

Ik ben benieuwd wat het asiel gaat doen.

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 11:02

Is het niet een specifiek border collie probleem? Ik hoor vaker verhalen van honden die specifiek moeilijk doen ten opzichte van BC's. Omdat BC's wat apart gedrag kunnen hebben. Mss triggert dit de stafford?

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 11:03

Ashkerlon schreef:
Is het niet een specifiek border collie probleem? Ik hoor vaker verhalen van honden die specifiek moeilijk doen ten opzichte van BC's. Omdat BC's wat apart gedrag kunnen hebben. Mss triggert dit de stafford?


Dan blijft het toch nog steeds een stafford probleem?

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 11:04

Dit is heel normaal roedel gedrag. Niet eens zo zeer omdat hij de leiding over wil nemen maar een oudere en vooral zieke hond is een zwak punt in de roedel, het is helemaal niet gek dat de rest dit zwakke punt weg wil hebben.
Bij veel mensen met een grotere roedel die ik ken wordt een oudere hond uit voorzorg al uit de roedel gehaald.
Heeft helemaal niks te maken met zijn gedrag naar honden buiten de roedel.

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 11:10

Boras schreef:
Ashkerlon schreef:
Is het niet een specifiek border collie probleem? Ik hoor vaker verhalen van honden die specifiek moeilijk doen ten opzichte van BC's. Omdat BC's wat apart gedrag kunnen hebben. Mss triggert dit de stafford?


Dan blijft het toch nog steeds een stafford probleem?


Euh, nee? Dan is het de zoveelste hond die een border maar een gek beest vind. Helaas wel 1 met bijtkracht. Dus sowieso uit elkaar halen en houden, maar als de stafford herplaatst zou worden is het wel interessante kennis voor een nieuwe eigenaar dat de hond mss gericht de pik heeft op borders.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 11:17

Ik vind het eigenlijk best wel erg dat mensen meteen over inslapen spreken. Is er dan zo weinig kennis over het wezen 'hond'? Dat de dynamiek binnen een bestaande roedel anders is dan hoe een hond zich 1 op 1 gedraagt? Eigenlijk is dat zelfs geen hondenkennis, maar dierenkennis. Want dieren in een vaste groep hebben altijd een bepaalde dynamiek. En dat jonge mannetjes de kracht van de oudere testen om zo de plaats op de ladder te bepalen, dat is nu echt wel basic dierenkennis. Het is aan de mens om dat in goede banen te leiden, de natuur eigenlijk te overrulen en dat doet TS door te besluiten dat deze hond niet binnen haar roedel past.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 11:18

Ashkerlon schreef:
Is het niet een specifiek border collie probleem? Ik hoor vaker verhalen van honden die specifiek moeilijk doen ten opzichte van BC's. Omdat BC's wat apart gedrag kunnen hebben. Mss triggert dit de stafford?

Dat vind ik victim-blaming.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 11:19

Even een vraag over een heel andere boeg: .. Waarom is het vrouwtje (TS) niet gewoon de baas van de roedel?

In een huishouden hoort geen enkele hond de roedelleider te zijn.


Iets wat deze hond dus niet geleerd heeft. Deze hond vindt kennelijk dat hij mag stijgen in de pikorde. Iets wat een échte roedelleider meteen de kop in zal drukken.
De oplossing is niet om de hond solo te plaatsen, de oplossing is om deze hond op te voeden.
Wat een asiel niet gaat doen. En de onwetende goedzak die het dier een fijn thuis wil bieden vast ook niet.

Zorry
Berichten: 1385
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 11:20

Als ik heel eerlijk ben begrijp ik niet dat een reu uit het asiel bij meerdere reuen in huis geplaatst word en zeker een Stafford niet, en dan al zeker niet als er een oude reu is dit is vragen om problemen.
Hij wil de leiderschap over nemen en ja dan doen ze helaas niet op een vriendelijke manier.

En dan voor alle mensen die gelijk zeggen dat de hond niet thuis hoort in de maatschappij want stel je voor dat hij een kind of mens pakt kom op zeg, er is een groot verschil tussen hond agressie en mens agressie. Je moet als eigenaar gewoon je verantwoording nemen niet los laten lopen en muilkorven.

Zorry
Berichten: 1385
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 11:21

Dees schreef:
Even een vraag over een heel andere boeg: .. Waarom is het vrouwtje (TS) niet gewoon de baas van de roedel?

In een huishouden hoort geen enkele hond de roedelleider te zijn.


Iets wat deze hond dus niet geleerd heeft. Deze hond vindt kennelijk dat hij mag stijgen in de pikorde. Iets wat een échte roedelleider meteen de kop in zal drukken.
De oplossing is niet om de hond solo te plaatsen, de oplossing is om deze hond op te voeden.
Wat een asiel niet gaat doen. En de onwetende goedzak die het dier een fijn thuis wil bieden vast ook niet.


Hier ben ik het wel mee eens, al vind ik ook dat een volwassen reu plaatsen in een bestaande roedel met al reuen vragen is om problemen en zeker met een Stafford.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 11:22

Zorry schreef:
Je moet als eigenaar gewoon je verantwoording nemen niet los laten lopen en muilkorven.


Waarom zou iemand zijn hond überhaupt op zo'n manier willen houden?

Er zijn honden waarbij dat helemaal niet nodig is en dat is toch veel leuker om in huis te halen?

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 11:23

anjali schreef:
Ashkerlon schreef:
Is het niet een specifiek border collie probleem? Ik hoor vaker verhalen van honden die specifiek moeilijk doen ten opzichte van BC's. Omdat BC's wat apart gedrag kunnen hebben. Mss triggert dit de stafford?

Dat vind ik victim-blaming.


De oorzaak bij de leeftijd en gezondheid van de BC leggen is net zo goed victim-blaming.

Zorry
Berichten: 1385
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 11:26

Dees schreef:
Zorry schreef:
Je moet als eigenaar gewoon je verantwoording nemen niet los laten lopen en muilkorven.


Waarom zou iemand zijn hond überhaupt op zo'n manier willen houden?

Er zijn honden waarbij dat helemaal niet nodig is en dat is toch veel leuker om in huis te halen?


Ik heb hier een roedel van 6 Staffords kunnen allemaal prima met elkaar alleen 4 van de 6 niet met vreemde honden. Dus ze lopen hier altijd aangelijnd en eentje zelfs met muilkorf waarom omdat ik ze bescherm tegen de mensen die denken dat alles maar kan en mag. Mijn honden vinden andere honden niet leuk zelfde dat ik niet iedereen leuk vind, maar waarom moeten andere honden dan altijd los lopen (waar het niet mag) en op mijn honden afrennen en dat moet maar geaccepteerd worden door mijn honden nee zo werkt het niet.

En waarom ik ze heb omdat het super lieve en aanhankelijke honden zijn die voor je willen werken, wij zijn heel actief bezig met onze honden en het enigste nadeel is dan dat ze vreemde honden niet accepteren.

sterregoud
Berichten: 1844
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 11:36

Gini schreef:
Ik vind het eigenlijk best wel erg dat mensen meteen over inslapen spreken. Is er dan zo weinig kennis over het wezen 'hond'? Dat de dynamiek binnen een bestaande roedel anders is dan hoe een hond zich 1 op 1 gedraagt? Eigenlijk is dat zelfs geen hondenkennis, maar dierenkennis. Want dieren in een vaste groep hebben altijd een bepaalde dynamiek. En dat jonge mannetjes de kracht van de oudere testen om zo de plaats op de ladder te bepalen, dat is nu echt wel basic dierenkennis. Het is aan de mens om dat in goede banen te leiden, de natuur eigenlijk te overrulen en dat doet TS door te besluiten dat deze hond niet binnen haar roedel past.


Is er zo weinig kennis over de specifieke eigenschappen van staffords ? De incidenten waarbij een nietsvermoedende hond zomaar ernstig gewond raakt, of zelfs gedood wordt zijn talrijk.
Dus ja, als zo’n hond laat zien voor de kill te kunnen gaan, moet je dat wel serieus nemen.

Er wordt hier wel geadviseerd ze aangelijnd en gemuilkorfd te houden, maar veel eigenaren laten ze wel los.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 11:44

Zorry, geheel eens met jouw bericht, mijn hond loopt dagelijks in een roedel maar houd echt niet van vreemde honden.
Als pup verschrikkelijk gegrepen door zo'n leuk loslopend hondje en voila, het leed is geschied.
Het is ook een stevig ras dus kunnen pittig optreden.
Ik loop niet in losloopgebieden, en heb altijd muilkorf en gentle leader bij me, die zit in een mum om, niet omdat ie naar andere honden toegaat, doet ie nooit want staat enorm goed onder appěl en is top getraind maar omdat veel mensen hun honden maar als projectielen op andere af laten rennen onder het mom, hij doet niets hoor, wil alleen maar spelen.
Tja.....
En waarom heb ik dit ras, omdat het de meest lieve en trouwe honden zijn die ik ken, en ze zullen me ten alle tijden beschermen tegen indringers overvallers en weet ik veel wat voor gespuis nog meer.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 11:46

Om de discussie hier dan te eindigen.
Ik ben idd de roedelleider. Heb altijd 4 stafford reuen en mijn BC bij mekaar gehad en dat is NOOIT fout gegaan. 2 honden zijn mee met de ex en 1tje is dood. Vandaar nu de keuze om deze hond de adopteren voor mijn overgebleven staffie als speelmaatje omdat mijn BC en de hond van de nieuwe vriend geen "spelers" zijn.

Zolang IK er bij ben is er geen probleem.
De 2 aanvallen hebben plaatsgevonden op een groot veld en toen ik in aandacht was afgeleid. Toen heeft hij dus zijn kans gezien om mijn BC (oud en zwak) uit de roedel te krijgen.

Ik hoef helemaal een discussie over dat ik wel of niet een goede baas ben en of staffords wel of niet in de samenleving passen.

Dit ging er alleen om of ik zonder afspraak naar het asiel zou kunnen.

Ik ga héél bewust met het ras om. Ze lopen dan ook NOOIT los behalve in mijn eigen speelweide van 1ha die omheind is. En ik de openbare speelweide lopen ze aan de lange lijn en mijn andere staffie gemuilkorfd. Ook NIET omdat die agressief is, maar omdat andere mensen hun hond niet kunnen bijhouden en ik niets op mijn geweten wil.
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 02-11-21 11:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 11:47

Ashkerlon schreef:
Boras schreef:

Dan blijft het toch nog steeds een stafford probleem?


Euh, nee? Dan is het de zoveelste hond die een border maar een gek beest vind. Helaas wel 1 met bijtkracht. Dus sowieso uit elkaar halen en houden, maar als de stafford herplaatst zou worden is het wel interessante kennis voor een nieuwe eigenaar dat de hond mss gericht de pik heeft op borders.


Helaas die bijtkracht ja. Daar vinden we elkaar.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 11:50

sterregoud schreef:
Gini schreef:
Ik vind het eigenlijk best wel erg dat mensen meteen over inslapen spreken. Is er dan zo weinig kennis over het wezen 'hond'? Dat de dynamiek binnen een bestaande roedel anders is dan hoe een hond zich 1 op 1 gedraagt? Eigenlijk is dat zelfs geen hondenkennis, maar dierenkennis. Want dieren in een vaste groep hebben altijd een bepaalde dynamiek. En dat jonge mannetjes de kracht van de oudere testen om zo de plaats op de ladder te bepalen, dat is nu echt wel basic dierenkennis. Het is aan de mens om dat in goede banen te leiden, de natuur eigenlijk te overrulen en dat doet TS door te besluiten dat deze hond niet binnen haar roedel past.


Is er zo weinig kennis over de specifieke eigenschappen van staffords ? De incidenten waarbij een nietsvermoedende hond zomaar ernstig gewond raakt, of zelfs gedood wordt zijn talrijk.
Dus ja, als zo’n hond laat zien voor de kill te kunnen gaan, moet je dat wel serieus nemen.

Er wordt hier wel geadviseerd ze aangelijnd en gemuilkorfd te houden, maar veel eigenaren laten ze wel los.


Dat zeg ik inderdaad: het is aan de mens om dat in goede banen te leiden.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 13:00

Dees schreef:
Even een vraag over een heel andere boeg: .. Waarom is het vrouwtje (TS) niet gewoon de baas van de roedel?

In een huishouden hoort geen enkele hond de roedelleider te zijn.


Iets wat deze hond dus niet geleerd heeft. Deze hond vindt kennelijk dat hij mag stijgen in de pikorde. Iets wat een échte roedelleider meteen de kop in zal drukken.
De oplossing is niet om de hond solo te plaatsen, de oplossing is om deze hond op te voeden.
Wat een asiel niet gaat doen. En de onwetende goedzak die het dier een fijn thuis wil bieden vast ook niet.

Een fatsoenlijk asiel zal ook wel bedenken dat het nieuwe baasje voor deze hond niet in de categorie "onwetende goedzak" kan vallen.

Daarnaast, de dominantietheorie is behoorlijk achterhaald. Ik schrik er best wel van dat er schijnbaar zoveel mensen zijn die nog vanuit deze hoek beredeneren. :n

Jammer van de hond, TS, wel fijn dat het toch zo snel is opgelost.