Hond terugbrengen naar asiel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hond terugbrengen naar asiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 13:53

Vergis je niet in asiels hoor.. mijn zus heeft een keer een rottweiler reu uit het asiel geplukt. Zou een lieve hond zijn.
Hond bleek een drama te zijn. Liet zich niks zeggen, sloopte alles in huis en pieste waar het hem uit kwam in huis. Nadat hond serieus uitgevallen was naar haar contact gezocht met asiel. Wilden hem niet terug, hij moest maar een gedragstest ondergaan.
Dat geregeld, hond test ondergaan bij een erkende hondenman, maar die gaven ook aan, die hond had zeker niet herplaatst mogen worden en zou ook nu niet herplaatst moeten worden. Zus wilde verantwoordelijkheid nemen en hond inslapen maar mocht niet van het asiel. Ze zouden hem wel herplaatsen.. hond was dusdanig mens agressief dat dat geen porum was. Ellende ellende...
Dus let op met asiels, ik heb het idee dat het ze vaak geen ruk kan schelen als ze maar kunnen herplaatsen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:21

Thioro schreef:
mvdende schreef:
Dus als ie buiten een dominante reu tegen komt die hem probeert te domineren, bijvoorbeeld een reu die op Paco gaat lopen rijden, dan accepteert hij dat ?

Dan vliegt hij er niet in? (Een nette snauw om duidelijk te maken dat ie er niet van gediend is,is natuurlijk geen probleem. Maar gaten maken of echt voor de kill gaan is not done!)

Kan je daar je handen voor in het vuur steken? Vertrouw je hem dan voor 10000% dat ie niet gaat grijpen?


Alléén als jij er voor de volle 100% zeker van bent dat hij een andere hond NOOIT grijpt en dit uitsluitend een eigen roedel dingetje is, zou ik hem terug brengen naar het asiel.

En anders een enkeltje dierenarts!


Als je elke reu die dominant gedrag van een andere reu niet pikt gaat inslapen, dan blijven er niet veel over.
Als eigenaar van een reu hoor je te weten dat ze onderling wel eens haantjesgedrag kunnen vertonen en dus weten met welke honden je ze samen kunt zetten.
Voordat het tot rijden en een gevecht komt hadden de eigenaren al lang en breed moeten ingrijpen.

Wat hier beschreven wordt is een eigen roedel issue. Niet een hond die liefst elke andere hond zou verscheuren.


Er is een heel groot verschil tussen iets niet pikken en werkelijk aanvallen.
Wat TS beschrijft is geen gewoon dominant gedrag, maar gewoon agressie.
Een hond wordt roedelleider door respect af te dwingen, niet door te vechten. En al zeker niet tegen een oudere verzwakte hond. Als een correcte dominante hond vecht, is dat tegen een hond van gelijke kracht, en is het niet de bedoeling te verwonden of te doden.
Hoe spijtig het ook is, terug naar het asiel. En idd plaatsen als enige hond, en buiten altijd muilband aan. Anders wordt dat vroeg of laat een gevalletje 'dat doet hij nu nooit'.
Je kan wel denken dat het een roedelissue is, maar niets garandeert dat de hond die logica volgt of blijft volgen.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hond terugbrengen naar asiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:33

TS je zegt wel hij doet niks naar andere honden...nee deed hij eerst ook niet naar die van jou.
Een keer een hond die naar zijn mening verkeerd kijkt en hij duikt er ook op.
Het zit in zijn karakter, dat is wel duidelijk.
Je zou aan mij de verkeerde hebben als dat op een speelveld of zo gebeurde....
Doorgaan voor de kill, sorry maar dat hoort niet in de samenleving met andere.
En die hond zal vast niet in het asiel zijn gekomen omdat het zo'n lieverdje was.

en nee ik ben geen stafford hater, heb zelf een halve rottweiler die ook niet door iedereen gewenst zijn als ras.
Een keer van zich afsnauwen of happen prima, dit niet.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:37

Sclimpre schreef:
Er is een heel groot verschil tussen iets niet pikken en werkelijk aanvallen.
Wat TS beschrijft is geen gewoon dominant gedrag, maar gewoon agressie.
Een hond wordt roedelleider door respect af te dwingen, niet door te vechten. En al zeker niet tegen een oudere verzwakte hond. Als een correcte dominante hond vecht, is dat tegen een hond van gelijke kracht, en is het niet de bedoeling te verwonden of te doden.
Hoe spijtig het ook is, terug naar het asiel. En idd plaatsen als enige hond, en buiten altijd muilband aan. Anders wordt dat vroeg of laat een gevalletje 'dat doet hij nu nooit'.
Je kan wel denken dat het een roedelissue is, maar niets garandeert dat de hond die logica volgt of blijft volgen.


Honden zijn geen nobele ridders. Het is normaal roedelgedrag dat zwakkere elementen verwijderd worden. En dat dat vaak door 1 hond aangestoken wordt, maar dat de rest van de roedel uiteindelijk wel meewerkt aan het verstoten (of erger) van oude of zieke dieren.

Uiteraard is er een verschil tussen iets niet pikken met een grom en een snauw of er gelijk gaten in maken.

Maar stellen dat een reu het maar moet pikken dat een andere reu op hem rijd is onzin. Dat pikt mijn allesvriend reu ook niet. Die zal het dan idd wel houden bij een grom en een snauw.

Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:52

Van schreef:
Dit is heel normaal roedel gedrag. Niet eens zo zeer omdat hij de leiding over wil nemen maar een oudere en vooral zieke hond is een zwak punt in de roedel, het is helemaal niet gek dat de rest dit zwakke punt weg wil hebben.
Bij veel mensen met een grotere roedel die ik ken wordt een oudere hond uit voorzorg al uit de roedel gehaald.
Heeft helemaal niks te maken met zijn gedrag naar honden buiten de roedel.


Precies dit.

Ik verbaas mij over reacties van mensen die totaal niks van hondengedrag afweten en dingen roepen waar mijn oren van klapperen..

Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:54

Gini schreef:
Ik vind het eigenlijk best wel erg dat mensen meteen over inslapen spreken. Is er dan zo weinig kennis over het wezen 'hond'? Dat de dynamiek binnen een bestaande roedel anders is dan hoe een hond zich 1 op 1 gedraagt? Eigenlijk is dat zelfs geen hondenkennis, maar dierenkennis. Want dieren in een vaste groep hebben altijd een bepaalde dynamiek. En dat jonge mannetjes de kracht van de oudere testen om zo de plaats op de ladder te bepalen, dat is nu echt wel basic dierenkennis. Het is aan de mens om dat in goede banen te leiden, de natuur eigenlijk te overrulen en dat doet TS door te besluiten dat deze hond niet binnen haar roedel past.


Ik verbaas mij hier ook over, ik heb het vermoeden dat het woord stafford bij sommige mensen iets oproept waardoor ze nog meer onzin van zich afschrijven.. de kennis qua honden en rassen is hier iig ver te zoeken.
Laatst bijgewerkt door Wesseltje op 02-11-21 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hond terugbrengen naar asiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:55

Maar die 2e keer was toch op een speelveld?
Dat is toch heel wat anders dan in je eigen huis.

Leuk als ik daar met mijn oude hondje loop die hij dan wel wil slopen want dat kan.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:25

DuoPenotti schreef:
Maar die 2e keer was toch op een speelveld?
Dat is toch heel wat anders dan in je eigen huis.

Leuk als ik daar met mijn oude hondje loop die hij dan wel wil slopen want dat kan.

Haar eigen speelveld bij huis van 1ha zoals ik lees. Niet een openbare

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Hond terugbrengen naar asiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:48

Een reu moet het maar pikken als ie gereden word??? Zelfs mijn teef pikt het niet als een andere hond er ook alleen maar aan denkt haar te rijden. En dat lijkt me meer dan terrecht. Maar een snauw is voldoende en anders grijp ik in.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:54

Sas_Mon schreef:
Een reu moet het maar pikken als ie gereden word??? Zelfs mijn teef pikt het niet als een andere hond er ook alleen maar aan denkt haar te rijden. En dat lijkt me meer dan terrecht. Maar een snauw is voldoende en anders grijp ik in.


Ik pik dat zelf ook niet ;)
Vind dat echt een irreële verwachting van een hond. Andere honden horen elkaar niet aan te vliegen, maar als een hond op die van mij gaat rijden mag hij best laten weten dat dat niet okay is. En dan verwacht ik van een andere loslopende hond dat die niet grijpt. Doet die dat wel, dan hoort die aan de riem.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:54

Kabayo schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar die 2e keer was toch op een speelveld?
Dat is toch heel wat anders dan in je eigen huis.

Leuk als ik daar met mijn oude hondje loop die hij dan wel wil slopen want dat kan.

Haar eigen speelveld bij huis van 1ha zoals ik lees. Niet een openbare

OH dat had ik dan verkeerd begrepen.
Als het alleen met haar eigen honden is kan het anders zijn ja.

Maar dan nog, genoeg honden die niet uit gaan vallen tegen een oudere. Maar gewoon "baas" worden.

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:00

Britta31 schreef:
Het is toch wachten tot ze een mens aanvallen.Ik zou er voor kiezen om ze in te laten slapen.Het risico is te groot.

Dat is iets heel anders.
Maar heel eerlijk: bij mij ging hij linea recta terug naar het asiel. Als ik meer honden heb, zou ik zo’n hond er niet bij willen. Ik vraag me ook af of het wel gaat om het leiderschap. Heeft jouw border daarin al niet een stapje teruggedaan?

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Hond terugbrengen naar asiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:06

Asiel zou ik niet doen, kans dat je iemand anders opzadeld met een probleem. Dus stroombanden, stroomprikker en als dat niet helpt de schop.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:06

Thioro schreef:
Honden zijn geen nobele ridders. Het is normaal roedelgedrag dat zwakkere elementen verwijderd worden. En dat dat vaak door 1 hond aangestoken wordt, maar dat de rest van de roedel uiteindelijk wel meewerkt aan het verstoten (of erger) van oude of zieke dieren.

Uiteraard is er een verschil tussen iets niet pikken met een grom en een snauw of er gelijk gaten in maken.

Maar stellen dat een reu het maar moet pikken dat een andere reu op hem rijd is onzin. Dat pikt mijn allesvriend reu ook niet. Die zal het dan idd wel houden bij een grom en een snauw.


Honden zijn geen nobele ridders, maar wel roedeldieren. Dat zou nooit lukken als ze er niet in slagen samen te leven. Daar hoort bv ook een bijtremming bij. Iedereen kent het signaal wel van een hond die op zijn rug gaat ligen en zijn kwetsbare buik toont. Wat voor elke correcte hond het signaal is om die hond met rust te laten. Zelfde bijtremming tov pups. Die zijn klein en kwetsbaar en worden voorzichtig behandeld, zelfs als ze een beetje brutaal zijn. Je ziet dat ook wanneer een klein hondje lastig doet tegen een grote. Die grote duwt dat kleintje zo een beetje uit de weg en schenkt daar verder geen aandacht aan. Echte gevechten komen dan ook vooral voor tussen honden van gelijke grootte, tenzij de kleine het echt te bont maakt.

Als het zo zou zijn dat de hond besluit een zwakker elemant te verwijderen, dan is dat een duidelijk teken dat hij geen enkel respect heeft voor zijn baas. De baas zegt dat die andere hond erbij hoort, maar dat wordt compleet genegeerd.

Ik vraag me af waar jij leest dat ik vind dat een reu moet toelaten dat een andere hond op hem rijdt??
Een grom en een snauw is prima als reactie, dat is nu eenmaal hondentaal, en dat is geen agressie maar communicatie. In bijna alle gevallen zal de boodschap aankomen en stopt de andere hond met het gedrag. Dan hebben die honden dat mooi zelf opgelost. Actie en reactie zijn in verhouding. Je zal ook zien dat een snauw normaal altijd in de lucht is en de andere hond niet raakt. Het doet geen pijn maar het is duidelijk.
Als die hond reageert op dat rijden (of op een ander incident) met een aanval die de andere hond echt verwondt (tenzijn per ongeluk) is dat agressie. Net zoals een mens die op een flauw grapje reageert door een mes boven te halen. Daar is iets niet ok.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:13

Agressieve honden horen inderdaad niet in de samenleving.
Je weet nooit waar die hond terecht komt.
Ik vind het een ander verhaal als iemand een agressieve hond heeft, dit weet en hier de nodige maatregelen voor neemt.
Maar een hond die agressief is en naar een nieuw baasje moet....is vragen op problemen mijn inziens.


Eventueel kun je een gedragstest doen maar als ik jou zo hoor zal hij daar goed doorheen komen.
Laatst bijgewerkt door LadyDaily op 02-11-21 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:14

Denk dat het een communicatieverschil is tussen de BC en de staff. Een BC kan eyen en ik kan mij voorstellen dat dat bij een andere hond een aanval triggert. Heeft niks te maken met wie de schuld heeft, ze spreken een andere taal. Zou idd Paco herplaatsen.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:16

imaudy schreef:
Denk dat het een communicatieverschil is tussen de BC en de staff. Een BC kan eyen en ik kan mij voorstellen dat dat bij een andere hond een aanval triggert. Heeft niks te maken met wie de schuld heeft, ze spreken een andere taal. Zou idd Paco herplaatsen.



Wat als er een communicatie verschil is tussen de paco en een andere hond, nieuw baasje, andere mensen of kinderen?

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:20

LadyDaily schreef:
imaudy schreef:
Denk dat het een communicatieverschil is tussen de BC en de staff. Een BC kan eyen en ik kan mij voorstellen dat dat bij een andere hond een aanval triggert. Heeft niks te maken met wie de schuld heeft, ze spreken een andere taal. Zou idd Paco herplaatsen.



Wat als er een communicatie verschil is tussen de paco en een andere hond, nieuw baasje, andere mensen of kinderen?


De vraag is of Paco dit door gaat zetten naar andere situaties of dat hij puur reageert op het ëyen van (deze?) BC.
Gaat hij dit doorzetten naar meer situaties dan is het een linke broeder.
Laatst bijgewerkt door imaudy op 02-11-21 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:21

Pluttersput schreef:
Vergis je niet in asiels hoor.. mijn zus heeft een keer een rottweiler reu uit het asiel geplukt. Zou een lieve hond zijn.
Hond bleek een drama te zijn. Liet zich niks zeggen, sloopte alles in huis en pieste waar het hem uit kwam in huis. Nadat hond serieus uitgevallen was naar haar contact gezocht met asiel. Wilden hem niet terug, hij moest maar een gedragstest ondergaan.
Dat geregeld, hond test ondergaan bij een erkende hondenman, maar die gaven ook aan, die hond had zeker niet herplaatst mogen worden en zou ook nu niet herplaatst moeten worden. Zus wilde verantwoordelijkheid nemen en hond inslapen maar mocht niet van het asiel. Ze zouden hem wel herplaatsen.. hond was dusdanig mens agressief dat dat geen porum was. Ellende ellende...
Dus let op met asiels, ik heb het idee dat het ze vaak geen ruk kan schelen als ze maar kunnen herplaatsen.

Wij hebben dat gevoel dus ook, ooit hebben wij een hond naar het asiel gebracht, was als herplaatser bij ons terecht gekomen, eerst een vriendelijke en lieve en volgzame hond, na verloop van tijd steeds meer het proberen aan de macht te komen, tot uitvallen naar mijn man en mij toe. We hebben de hond binnenste buiten gekeerd, niets medisch mis, gedragstesten laten doen (omdat het toen nog niet veel voor kwam bij dat ras) en wat bleek de hond was toch echt niet te vertrouwen, na meerdere testen bij meerdere personen. Ik was voor euthanasie, mijn man kon dat niet, dus de hond inclusief gedragstesten bij het asiel gebracht, duidelijk verhaal zou je zeggen. Wat bleek de hond was binnen 14 dagen geplaatste bij een gezin met en jonge kinderen en andere huisdieren. Dit is toen gruwelijk fout gegaan. Dus ja ik vraag me ook altijd af wat doet een asiel met de info die ze erbij krijgen.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:22

imaudy schreef:
Denk dat het een communicatieverschil is tussen de BC en de staff. Een BC kan eyen en ik kan mij voorstellen dat dat bij een andere hond een aanval triggert. Heeft niks te maken met wie de schuld heeft, ze spreken een andere taal. Zou idd Paco herplaatsen.

Het zou kunnen, meer honden vinden dat niet prettig. Maar ik vind het wel frappant dat de andere nu ook ineens mee gaat doen naar de BC en daarvoor niet.

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Hond terugbrengen naar asiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:24

Ik lees de beginpost nog eens. Als je naar de spoed moest voor de BC dan zou ik hem niet meer herplaatsen. Dan vind ik hem te link.

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:26

meggiemeg schreef:
imaudy schreef:
Denk dat het een communicatieverschil is tussen de BC en de staff. Een BC kan eyen en ik kan mij voorstellen dat dat bij een andere hond een aanval triggert. Heeft niks te maken met wie de schuld heeft, ze spreken een andere taal. Zou idd Paco herplaatsen.

Het zou kunnen, meer honden vinden dat niet prettig. Maar ik vind het wel frappant dat de andere nu ook ineens mee gaat doen naar de BC en daarvoor niet.


Sowieso het gevaar van een roedel.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:30

Waar ik trouwens ook naar kijken is het ras. Deze hond kan met zijn kaken etc iemand gewoon doden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:39

sterregoud schreef:
Gini schreef:
Ik vind het eigenlijk best wel erg dat mensen meteen over inslapen spreken. Is er dan zo weinig kennis over het wezen 'hond'? Dat de dynamiek binnen een bestaande roedel anders is dan hoe een hond zich 1 op 1 gedraagt? Eigenlijk is dat zelfs geen hondenkennis, maar dierenkennis. Want dieren in een vaste groep hebben altijd een bepaalde dynamiek. En dat jonge mannetjes de kracht van de oudere testen om zo de plaats op de ladder te bepalen, dat is nu echt wel basic dierenkennis. Het is aan de mens om dat in goede banen te leiden, de natuur eigenlijk te overrulen en dat doet TS door te besluiten dat deze hond niet binnen haar roedel past.


Is er zo weinig kennis over de specifieke eigenschappen van staffords ? De incidenten waarbij een nietsvermoedende hond zomaar ernstig gewond raakt, of zelfs gedood wordt zijn talrijk.
Dus ja, als zo’n hond laat zien voor de kill te kunnen gaan, moet je dat wel serieus nemen.

Er wordt hier wel geadviseerd ze aangelijnd en gemuilkorfd te houden, maar veel eigenaren laten ze wel los.


Ik vraag me serieus in hoeveel zaken het echt om een nietsvermoedende andere partij gaat, ik denk dat de mens in deze ook nogal wat signalen mist vaak.

TS goede keuze om hem uit je roedel te halen en ik zou idd de andere stafford wel even in de gaten houden, dat Paco hem niet op ideeen heeft gebracht inderdaad.

Het is heel normaal roedelgedrag en heeft weinig met de hond zijn gedrag naar anderen te maken. Ik heb ook een roedel met oa een oudere verzwakte reu en een intacte boxerreu van 2, ook de boxer probeert de alfa reu te worden, mijn oude reu kan hem nog aan, maar ik ben wel superalert.

Iemand noemde dat het vrouwtje toch roedelleider is, natuurlijk is dat zo. Maar het vrouwtje is er ook wel eens niet en dan is mijn oude reu toch echt nog de baas.

Verder helemaal met Thioro en Van eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:42

Boras schreef:
Zulke ernstige agressie moet je nooit negeren als die de kop heeft opgestoken.

Het is niet verantwoord om daar risico's mee te nemen. En dat doe je wel wanneer je meent te kunnen voorspellen wanneer de hond opnieuw explosief en gevaarlijk zal kunnen worden en wanneer juist niet. Dat is op voorhand nooit een uitgemaakte zaak en dat moet je bij zo'n hond niet willen. Iedereen die beweert van wel lijdt aan gevaarlijke zelfoverschatting. Doet me denken aan eigenaren die helemaal perplex staan als hun lieve schatje toch in staat bleek in een moordmachine te veranderen.

Of je houdt hem voorgoed weg bij alle dieren en alle andere mensen dan jezelf (dus ook niet bij eigen kinderen). Maar daar geloof ik niet zo in. Daar kunnen we beter niet op vertrouwen.

Veel eigenaren gaan niet verantwoord met zulke honden om. Ik zie het hier in het dorp ook gebeuren. Het zijn zeker niet alleen de honden zelf die deze honden een slechte naam en wantrouwen bezorgen.

Ik wens je succes, ts. Mooi van je dat je dit dier een thuis hebt willen bieden.

Ik ben benieuwd wat het asiel gaat doen.



Typische reactie vind ik dit weer, zodra het over een hr hond gaat, krijg je dit soort opmerkingen, het slaat werkelijk nergens op.