Hond terugbrengen naar asiel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Hond terugbrengen naar asiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:49

De term hr is ook niet uit de lucht komen vallen hè

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:51

LadyDaily schreef:
Waar ik trouwens ook naar kijken is het ras. Deze hond kan met zijn kaken etc iemand gewoon doden.

Ja en een valse golden retriever kan je ook doden of een duitse herder, een labrador....noem het maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:53

[***] schreef:
De term hr is ook niet uit de lucht komen vallen hè

Wordt te pas en onpas toegpast, zelfs op zo een manier dat er niet altijd eerlijk naar iets gekeken wordt zodra er een hr hond bij betrokken is.

Mijn vriendin heeft een Thai, wat heftige honden kunnen zijn, welke is aangevallen door een loslopende golden retriever. Naar welke hond ging de wijzende vinger, denk je....

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hond terugbrengen naar asiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:57

Ik vind vooral ook het stukje: ik zie niks aan hem als hij met andere honden speelt.
Vergeet niet dat Staffords er op gefokt zijn niks te laten zien en in 1 keer te klappen. En nee, ik heb niks tegen staffords. Ik heb wel iets tegen agressieve honden (bewezen) en dan de sjappies die denken dat ze het op kunnen knappen.
En dan heb ik het niet over jou TS, maar het mogelijke sjappie wat denkt: ik heb geen andere honden en ben maar alleen én wil graag een Stafford want dat is cool. En dán gaat het echt fout..

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:58

Het willen wegwerken van het zwakke roedellid is op zich geen gek gedrag. Echter, de manier waarop en de gevolgen (met spoed naar de DA) zijn wel dusdanig erg dat het niet geaccepteerd kan worden. Wat is de reden dat deze hond in eerste instantie naar het asiel is gekomen? Als deze eerder ook al problemen vertoonde met andere honden, zou inslapen geen gekke optie zijn. Terug naar het asiel zou ik niet snel doen, dan eerder zelf een baasje vinden dat de risico's van deze hond erkent (dwz, nooit loslaten, nooit zonder muilkorf etc.). Maar ja, vind die maar eens... Met alle risico's vandien.

anjali
Berichten: 15091
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:11

Kaus schreef:
Het willen wegwerken van het zwakke roedellid is op zich geen gek gedrag. Echter, de manier waarop en de gevolgen (met spoed naar de DA) zijn wel dusdanig erg dat het niet geaccepteerd kan worden. Wat is de reden dat deze hond in eerste instantie naar het asiel is gekomen? Als deze eerder ook al problemen vertoonde met andere honden, zou inslapen geen gekke optie zijn. Terug naar het asiel zou ik niet snel doen, dan eerder zelf een baasje vinden dat de risico's van deze hond erkent (dwz, nooit loslaten, nooit zonder muilkorf etc.). Maar ja, vind die maar eens... Met alle risico's vandien.

Als je een asielhond adopteert dan word je geen eigenaar. Je mag de hond niet zelf herplaatsen ,verkopen,of inslapen zonder overleg.Als je de hond niet meer wilt of kunt hebben dan moet hij terug naar het asiel.Althans,zo is de situatie in de meeste Nederlandse asielen.Ts is uit Belgie?

Dagahra

Berichten: 882
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:23

LadyDaily schreef:
Waar ik trouwens ook naar kijken is het ras. Deze hond kan met zijn kaken etc iemand gewoon doden.

Ik heb hier een mechelreu die met geen enkele hond samen kan, uitzondering is godzijdank mijn mechelteef.

Maar hij kan zeer serieuze verwondingen aanbrengen... Moet ik hem dan ook maar laten inslapen? Want hij kan met gemak iemand doden, is zelfs pakwerk mee getraind. Staat door zijn training ook goed onder appèl.

Maar los is niet vertrouwd, loopt altijd aan de lijn. En ik waarschuw mensen ruim van te voren, dat mijn hond bijt. Als ze weer ineens de aanlijnplicht negeren.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:23

anjali schreef:
Kaus schreef:
Het willen wegwerken van het zwakke roedellid is op zich geen gek gedrag. Echter, de manier waarop en de gevolgen (met spoed naar de DA) zijn wel dusdanig erg dat het niet geaccepteerd kan worden. Wat is de reden dat deze hond in eerste instantie naar het asiel is gekomen? Als deze eerder ook al problemen vertoonde met andere honden, zou inslapen geen gekke optie zijn. Terug naar het asiel zou ik niet snel doen, dan eerder zelf een baasje vinden dat de risico's van deze hond erkent (dwz, nooit loslaten, nooit zonder muilkorf etc.). Maar ja, vind die maar eens... Met alle risico's vandien.

Als je een asielhond adopteert dan word je geen eigenaar. Je mag de hond niet zelf herplaatsen ,verkopen,of inslapen zonder overleg.Als je de hond niet meer wilt of kunt hebben dan moet hij terug naar het asiel.Althans,zo is de situatie in de meeste Nederlandse asielen.Ts is uit Belgie?


In Belgie is dat hetzelfde. Geen idee of het in alle asielen is, maar het is wel de gangbare manier van werken. Het asiel is ook het best geplaatst om te beslissen wat er met de hond moet gebeuren. Ze hebben de info van de vorige eigenaar, krijgen de info van TS en hebben de hond een hele tijd zelf gehad.
Minpunt is wel dat Staffords oververtegenwoordigd zijn in asiels, maar dat zou in principe geen verschil mogen maken.

anjali
Berichten: 15091
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hond terugbrengen naar asiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:31

Tijdens het hoogtepunt van de coronatijd zaten er in Nederlandse asielen bijna geen honden meer want alles was geplaatst,ook oude honden en honden met medische problemen.De enige die er nog wel zaten dat waren hr-honden die bijtincidenten op hun naam hadden.Die zijn nu eenmaal zeer moeilijk plaatsbaar.En zeg nu niet dat een chihuahua ook weleens bijt,ja dat is zo maar die kan niemand doodbijten.Verder draaiden de hondenscholen overuren om te trachten gedragsproblemen van honden op te lossen.

Gini
Berichten: 17908
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:34

Iedereen lijkt te vergeten dat TS meermaals heeft aangegeven dat de hond buiten en met andere honden zeer braaf is. Maar nee, het is een Stafford, dus hij moet en zal een levensgevaarlijk beest zijn, kan niet anders.

sterregoud
Berichten: 1844
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:35

Gini schreef:
Iedereen lijkt te vergeten dat TS meermaals heeft aangegeven dat de hond buiten en met andere honden zeer braaf is. Maar nee, het is een Stafford, dus hij moet en zal een levensgevaarlijk beest zijn, kan niet anders.


De hond was ook braaf in de roedel, tot het moment waarop hij niet meer braaf was, en ze met spoed naar de dierenarts moest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:35

Gini schreef:
Iedereen lijkt te vergeten dat TS meermaals heeft aangegeven dat de hond buiten en met andere honden zeer braaf is. Maar nee, het is een Stafford, dus hij moet en zal een levensgevaarlijk beest zijn, kan niet anders.

Heel ergelijk inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:37

sterregoud schreef:
Gini schreef:
Iedereen lijkt te vergeten dat TS meermaals heeft aangegeven dat de hond buiten en met andere honden zeer braaf is. Maar nee, het is een Stafford, dus hij moet en zal een levensgevaarlijk beest zijn, kan niet anders.


De hond was ook braaf in de roedel, tot het moment waarop hij niet meer braaf was, en ze met spoed naar de dierenarts moest.


Er is een verschil tussen het gedrag in eigen roedel en daarbuiten.\

Waarschijnlijk houd jij je thuis ook minder in dan bij een stel vreemden.

Gini
Berichten: 17908
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:42

sterregoud schreef:
Gini schreef:
Iedereen lijkt te vergeten dat TS meermaals heeft aangegeven dat de hond buiten en met andere honden zeer braaf is. Maar nee, het is een Stafford, dus hij moet en zal een levensgevaarlijk beest zijn, kan niet anders.


De hond was ook braaf in de roedel, tot het moment waarop hij niet meer braaf was, en ze met spoed naar de dierenarts moest.


Ik ben met mijn hond ook eens met bijtwonden naar een dierenarts gemoeten. Gegrepen door een Shiba Inu.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:45

Mindim schreef:
Er is een verschil tussen het gedrag in eigen roedel en daarbuiten.\

Waarschijnlijk houd jij je thuis ook minder in dan bij een stel vreemden.

Dat is mensen praat, geen honden taal.
Die houd zich niet perse in omdat hij bij een stel vreemden is.
Ja dat kan, maar kan ook net zo goed niet.
we moeten nu niet doen alsof er op straat, dus bij een stel vreemden, nooit bijtincidenten zijn.

En dan kan ze wel zeggen dat doet hij niet...nee dat zeggen ze ook bijna allemaal daarna....doet ie anders nooit nie...

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:46

Gini schreef:
Iedereen lijkt te vergeten dat TS meermaals heeft aangegeven dat de hond buiten en met andere honden zeer braaf is. Maar nee, het is een Stafford, dus hij moet en zal een levensgevaarlijk beest zijn, kan niet anders.

Dat is toch het perfecte 'dat doet hij nu nooit' scenario?
Om het even welke hond van om het even welk ras die een andere hond zo toetakelt dat de eigenaar er moet tussenkomen en met spoed naar de DA moet, dat is toch een levensgevaarlijk beest?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:47

Ik vind het een lastig probleem eigenlijk.

De 2 staffords doen het goed samen en de staff die je al had is ook belangrijk. Inderdaad; hoe staat die straks tegenover de BC? Gaat hij zijn maatje niet vreselijk missen?

Hoe zijn ze tegenover die andere hond?

Ik heb een BC teef gehad die niet sociaal was, maar wel met andere honden kon. Ze waarschuwde alleen wel snel. Die is 15 geworden en was met 12 nog erg actief, dus in theorie kan de BC nog een tijdje in jullie leven zijn.

Maar ook als die wegvalt is alles weer anders.

Als ik het zo lees, vind je de Staff eigenlijk een fijne hond en heb je veel ruimte. Ik zou zelf serieus overwegen om de honden toch apart te houden.

Hoe rot ook, kan je niet alles voorkomen. Ik weet honden die al vele jaren samen leefde en er toch iets mis is gegaan na veel jaren samen. Te lang alleen, meerdere honden met 1 bot etc, er kan altijd iets zijn als je er niet bij bent. Ook als je deze ene staff terug brengt.

Onze kleine hondjes zijn schattig en lief, maar zijn eigenlijk mini pit bulletjes met bijbehorend karakter en gedrag. Dus ook alle voordelen en nadelen.
Broer en zus leven ruim 6jr samen ( reu is herplaatser) en kunnen niet zonder elkaar. Toch kunnen wij niet iets laten slingeren, want dat kan net een serieuze "ruzie"veroorzaken en dat is echt niet leuk. Alleen qua gewicht zijn ze net iets makkelijker uit elkaar te halen.

We hebben nu een BC pup die pas met 14 weken bij ons kwam en het duurde echt weken voor ons reutje ermee om kon gaan. De BC kwam wel al voor zichzelf op, maar is totaal ander gedrag.

Eten kunnen ze hier samen, maar doen we vaak niet. Net als we weg gaan. Ze slapen 's nachts samen, maar zijn we weg, houden we ze toch apart.

Overigens is mijn kleine oliebol kruising ooit gepakt door een hele roedel van de hondenuitlaat service die we tegen kwamen en helaas overleden. Daar zat echt geen HR hond tussen. Ons hondje was al 10, de BC toen 14 en we liepen altijd, elke dag km's, ook in losloop gebied en nergens ooit problemen gehad. Hondje had ook geen slechte gezondheid, raar gedrag, helemaal niks. Ze kwamen uit een busje en doken er blind op af. Er ging ook helemaal niks aan vooraf, daar was niet eens tijd voor.

Maar goed, ik vind zelf als de staffords leuk zijn samen, dat er misschien iets op te lossen is, zonder dat de BC daaronder hoeft te lijden. Ik weet echt meer mensen die honden apart hebben en ook apart aandacht en ebweging geven.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:48

Mindim schreef:
sterregoud schreef:
De hond was ook braaf in de roedel, tot het moment waarop hij niet meer braaf was, en ze met spoed naar de dierenarts moest.


Er is een verschil tussen het gedrag in eigen roedel en daarbuiten.\

Waarschijnlijk houd jij je thuis ook minder in dan bij een stel vreemden.


Als iemand ervoor zorgt dat zijn huisgenoten op spoed terchtkomen is er toch wel iets mis...
Bizar dat er zoveel excuses gezocht worden voor agressief gedrag. Beangstigend zelfs.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:53

Tsja in mijn ogen neem je met pitbull/staff type honden gewoon geen risico's. Als deze hond al een keer een andere hond heeft aangevlogen zou dat voor mij genoeg reden zijn om het spuitje erin te zetten. Los van de situatie. Er zal maar net een overmoedig keffertje wat dominant heen komen joh. Laat staan een kind.

Natuurlijk hardatikke lastig als het je eigen hond is en hij oh zo lief is, maarja... Daarom heb ik het ook niet op dit type honden :o vind ze gewoon te onbetrouwbaar voor de schade die ze kunnen aanrichten.

Weet ook wel dat asiels niet altijd helemaal eerlijk zijn over het verleden van honden. Dus dat maakt het alleen maar meer risico hebben.
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 02-11-21 17:54, in het totaal 2 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:53

Sclimpre schreef:
Als iemand ervoor zorgt dat zijn huisgenoten op spoed terchtkomen is er toch wel iets mis...
Bizar dat er zoveel excuses gezocht worden voor agressief gedrag. Beangstigend zelfs.


Als je het naar mensen wil vertalen;

Als iemand op z'n 40e/50e een keer zo kwaad wordt op iemand, dat het uit de hand loopt, zegt dat echt niet gelijk alles.
Er kan iets gebeuren of gezegd worden, waarom dat gebeurt. Er is een belangrijk aandeel van de andere partij.

Iemand is misschien zijn hele leven nooit agressief geweest, maar kan op dat moment zo reageren.

Ook bij mensen lopen ruzies op en kan je het soms voorkomen als beide partijen verstandig zijn om voor die tijd uit elkaar te gaan of als omstanders ingrijpen.

Maar dat zegt niet dat iemand een slecht mens is, altijd mensen verrot slaat of trapt etc.

Gini
Berichten: 17908
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:55

Sclimpre schreef:
Gini schreef:
Iedereen lijkt te vergeten dat TS meermaals heeft aangegeven dat de hond buiten en met andere honden zeer braaf is. Maar nee, het is een Stafford, dus hij moet en zal een levensgevaarlijk beest zijn, kan niet anders.

Dat is toch het perfecte 'dat doet hij nu nooit' scenario?
Om het even welke hond van om het even welk ras die een andere hond zo toetakelt dat de eigenaar er moet tussenkomen en met spoed naar de DA moet, dat is toch een levensgevaarlijk beest?


Niet per definitie.
Niet iedere hond heeft altijd alles graag. De ene is een allemansvriend, de ander moet niet zoveel weten van kinderen, nog een hond past niet in een roedel met verschillende rassen,...
Als het nu een notoire aanvaller was met al meerdere honden tussen zijn bek, snap ik de heisa. Maar een jongere reu die een oudere reu aanvalt, dat is niet leuk, niet fijn, tijd voor actie, maar niet heel abnormaal hondengedrag. Zoals TS al aangeeft wordt deze waarschijnlijk best als alleenhond geplaatst bij een baasje met kennis van zaken (en kennis van zaken zou eigenlijk iedereen die een hond wil aanschaffen moeten hebben).
De huidige stafford van TS deed in de tweede ronde trouwens gezellig mee. Die ook dan maar meteen een spuitje geven? Mijn paard heeft eens een jaarling flink op de plek gezet met verscheidene bijt- en trapwonden tot gevolg. Schande dat mijn paard nog leeft?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:58

Ierpier schreef:
Tsja in mijn ogen neem je met pitbull type honden gewoon geen risico's. Als deze hond al een keer een andere hond heeft aangevlogen zou dat voor mij genoeg reden zijn om het spuitje erin te zetten. Los van de situatie. Er zal maar net een overmoedig keffertje wat dominant hene komen joh. Laat staan een kind.

Natuurlijk hardatikke lastig als het je eigen hond is en hij oh zo lief is, maarja... Daarom heb ik het ook niet op dit type honden :o vind ze gewoon te onbetrouwbaar voor de schade die ze kunnen aanrichten.

Weet ook wel dat asiels niet altijd helemaal eerlijk zijn over het verleden van honden. Dus dat maakt het alleen maar meer risico hebben.


Dit soort type honden ook........... Heel veel zijn gewoon prima honden.

Je kan ook voorkomen dat je hond in aanraking of conflict komt met andere honden. Zeker honden die niet sociaal zijn, doe je daar een plezier mee.

Ik hou mn reu ook weg van andere honden. Waar de teef en de BC graag met andere honden (zouden willen ) spelen, wil hij dat niet, dus dat maakt hem niet gelukkig.

Maar de keer dat hij losraakte en op een echt keffertje afvloog, was het dat keffertje die hem als eerste beet. Ik had hem voor hij wat kon doen.

En zoals ik schreef; ik weet bijtincidenten waar geen enkele HR bij betrokken was. Zo ook bij de aanval op ons kleine hondje.

Het zou schelen als iedereen een basis cursus doet met elke hond en zich ook aan regels houdt. Als ik naar losloopgebied ga, mogen de honden los en weet je de risico's.
Ga je naar ander gebied waar het aangelijnd is, dan gewoon alle honden aangelijnd en geen gezeik.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:59

Gini er is toch een enorm verschil tussen een hond die een keer gromt/hapt, een paard dat trapt en een hond die volledig voor de kill gaat zoals de staff in de OP dat deed? De hond kan er niks aan doen, die is erop gefokt, maar dat past toch niet bij wat de hond nu moet doen.

Gini
Berichten: 17908
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hond terugbrengen naar asiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 18:01

In principe doet de Stafford niet meer dan iedere andere hond op dat moment, met dezelfde intentie, en dezelfde gedachten als iedere andere hond, alleen is de Stafford door de mens zo gefokt dat die daar efficiënter in is en ja, de schade dus groter kan zijn. Vandaar dat er wel actie ondernomen moet worden, maar ik ben het er niet mee eens dat die actie euthanasie is.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 18:02

Gini schreef:
Sclimpre schreef:
Dat is toch het perfecte 'dat doet hij nu nooit' scenario?
Om het even welke hond van om het even welk ras die een andere hond zo toetakelt dat de eigenaar er moet tussenkomen en met spoed naar de DA moet, dat is toch een levensgevaarlijk beest?


Niet per definitie.
Niet iedere hond heeft altijd alles graag. De ene is een allemansvriend, de ander moet niet zoveel weten van kinderen, nog een hond past niet in een roedel met verschillende rassen,...
Als het nu een notoire aanvaller was met al meerdere honden tussen zijn bek, snap ik de heisa. Maar een jongere reu die een oudere reu aanvalt, dat is niet leuk, niet fijn, tijd voor actie, maar niet heel abnormaal hondengedrag. Zoals TS al aangeeft wordt deze waarschijnlijk best als alleenhond geplaatst bij een baasje met kennis van zaken (en kennis van zaken zou eigenlijk iedereen die een hond wil aanschaffen moeten hebben).
De huidige stafford van TS deed in de tweede ronde trouwens gezellig mee. Die ook dan maar meteen een spuitje geven? Mijn paard heeft eens een jaarling flink op de plek gezet met verscheidene bijt- en trapwonden tot gevolg. Schande dat mijn paard nog leeft?


Het is het 2de incident op korte tijd.
Niets doen vind ik oneerlijk en onverantwoord tov de BC.
Ik heb het niet over een spuitje gehad, zorgen dat een andere hond (of mens) niet de dupe wordt is imo wel noodzakelijk.