Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kat met te snel werkende schildklier

 
Profiel   

Onze 14-jarige huistuin en keukenkat was de laatste tijd erg aan het zeuren om eten, hij krijgt genoeg, al vindt hij van niet.
Vandaag is mijn vriend met hem naarde DA geweest, ze hebben bloed geprikt en onderzoek gedaan.

Wat blijkt: 1 vergrote schildklier en een te hoge waarde van 104, waar 60 de bovenwaarde schijnt te zijn. Voor de komende drie weken hebben we pillen meegekregen. Dat wordt een ding, want hij is geen makkelijke pillen eter.

Maar over drie weken moet hij terug en opnieuw bloed prikken. Dan zijn er drie behandelopties volgens onze DA: levenslang op de pillen, opereren en verwijderen schildklier of bestralen? Wat er gebeurt als de waarde niet gezakt zijn weten we (nog) niet.

Nu zijn wij erg benieuwd naar ervaringen, wij weten niet waar we goed aan doen. Ook tips en of meningen zijn zeer welkom. Ik zelf heb bijvoorbeeld nu een ander standpunt dan mijn vriend, gebaseerd op een gevoel...


Laatst bijgewerkt door marleen_88 op 17-11-21 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 20:07 



 
Profiel   

Even heel snel: maar er is tegenwoordig een vloeibaar medicijn voor de schildklier. Is nieuw. Thiamacare heet dat

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 20:13 



 
Profiel   

eilleen333 schreef
Even heel snel: maar er is tegenwoordig een vloeibaar medicijn voor de schildklier. Is nieuw. Thiamacare heet dat


weet niet wat je onder nieuw verstaat.. maar ik meen dat er al zeker 5 jaar smeerbare medicatie op de markt is(smeer je in de oorschelp)

Overigens TS... welkom in de wereld van de schildklier katten...
Vaak wordt je er vanzelf handig in, maar idd mocht pillen geven een uitdaging blijven kan je inderdaad kiezen voor bijvoorbeeld bestralen..

opereren wordt tegenwoordig weinig nog gedaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 20:24 



 

Ik heb toendertijd voor de pillen gekozen. Ingewikkeld in een stukje zalm ging dat zonder problemen. Na de diagnose heeft hij nog 2 jaar geleefd. Uiteindelijk overleden aan een hersenbloeding en dat had met de schildklier te maken maar hoe en wat precies durf ik niet te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 20:33 



 
Profiel   

Flevolander schreef
eilleen333 schreef
Even heel snel: maar er is tegenwoordig een vloeibaar medicijn voor de schildklier. Is nieuw. Thiamacare heet dat


weet niet wat je onder nieuw verstaat.. maar ik meen dat er al zeker 5 jaar smeerbare medicatie op de markt is(smeer je in de oorschelp)

Overigens TS... welkom in de wereld van de schildklier katten...
Vaak wordt je er vanzelf handig in, maar idd mocht pillen geven een uitdaging blijven kan je inderdaad kiezen voor bijvoorbeeld bestralen..

opereren wordt tegenwoordig weinig nog gedaan


Sinds 2020 op de markt uit mijn hoofd. Thiamacare moet oraal (in de bek) gegeven worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 20:33 



 
Profiel   

Wij hebben twee oudere katten (16 en 17) met schildklierproblemen sinds ruim 2 jaar.
De ene is sinds kort verhoogd qua medicatie thiafeline, de waardes stegen weer helaas.
De ander ben ik bang dat zij ook gaat verhogen, ze krijgt volgende week haar check.
Terwijl ik dacht dat het pillen geven bij de oudste kat nooit zou lukken , doet ze het verrassend goed !
Ik moet snel zijn, anders is ze weg of grijpt mijn arm met 1 poot. Maar het is gelukkig prima te doen.

De radioactieve behandeling wordt in Lienden gedaan. Je kat verblijft daar een paar dagen (ik dacht 7 uit mijn hoofd)
Hier heb ik bij beiden niet voor gekozen; ze zijn zo aanhankelijk, ze zouden wegkwijnen. Ze knuffelen graag en dat kan in die tijd dat ze radioactief zijn niet.

Vandaar onze keuze voor thiafeline pillen.
Sterkte met je kat, er zijn veel mogelijkheden gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 20:39 



 
Profiel   

Oorzalf geprobeerd daar kon die van mij niet tegen. Is het Felimazole? Ik kreeg het naar binnen door het te malen tussen 2 theelepeltjes en dan te mengen met een heel klein beetje vla of slagroom.
Dametje heeft er nog 4 jaar vrij goed mee geleefd. 12,5 toen het geconstateerd werd en op 16,5 in laten slapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 20:40 



 
Profiel   

Onze hond heeft het wonderbaarlijke talent pillen overal uit te halen en van zich af te tuffen. Dus we hebben zo’n pillen verpulveraar en dat doen we door haar natvoer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 20:56 



 
Profiel   

Hier bijna alles geprobeerd; pillen (kon hij niet tegen), zalf (allergische reactie), voer (ging een tijdlang goed, maar opeens luste hij het niet meer), operatie (kwam na een jaar weer terug). Mijn advies: tel alle kosten op, pillen en zalf zijn duur, operatie relatief goedkoop maar geen garantie, jodium behandeling duur, maar gegarandeerd succes. Als mijn kat jonger was geweest had ik het laatste gedaan, maar toen het terugkwam was hij al bijna op dus niet meer gedaan. Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 20:59 



 
Profiel   

Ik heb gebruikt: pillen, ging goed tot mijn vriend ze er niet meer in kreeg en de kat alle trucjes in voer kenden.
Dieet. Ging goed tot hij de brokjes niet meer weg kreeg, hij is 21 geworden even voor de duidelijkheid. Ze mogen dan echt niets anders eten.
Oorzalf: ging goed, hij vond het gefriemel aan zijn oren heerlijk. Bij sommige katten gaat de huid kapot. Maar niet bij de mijne gelukkig. Wel relatief duur.


Laatst bijgewerkt door raket op 17-11-21 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 21:02 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik haal er even een paar uit.

eilleen333 schreef
Even heel snel: maar er is tegenwoordig een vloeibaar medicijn voor de schildklier. Is nieuw. Thiamacare heet dat


Goed om te weten, die nemen we mee.

nafkedemi schreef
Oorzalf geprobeerd daar kon die van mij niet tegen. Is het Felimazole? Ik kreeg het naar binnen door het te malen tussen 2 theelepeltjes en dan te mengen met een heel klein beetje vla of slagroom.
Dametje heeft er nog 4 jaar vrij goed mee geleefd. 12,5 toen het geconstateerd werd en op 16,5 in laten slapen.


Het is felimazole ja: er staat duidelijk op de verpakking dat breken/vermalen niet mag. Maar dat kan dus geen kwaad??

MarlindeRooz schreef
Onze hond heeft het wonderbaarlijke talent pillen overal uit te halen en van zich af te tuffen. Dus we hebben zo’n pillen verpulveraar en dat doen we door haar natvoer.


Precies dit. Hij weet er omheen te eten, echt een talent op zich.


Anna79 schreef
Hier bijna alles geprobeerd; pillen (kon hij niet tegen), zalf (allergische reactie), voer (ging een tijdlang goed, maar opeens luste hij het niet meer), operatie (kwam na een jaar weer terug). Mijn advies: tel alle kosten op, pillen en zalf zijn duur, operatie relatief goedkoop maar geen garantie, jodium behandeling duur, maar gegarandeerd succes. Als mijn kat jonger was geweest had ik het laatste gedaan, maar toen het terugkwam was hij al bijna op dus niet meer gedaan. Sterkte!


Daar hebben we over gelezen, maar heeft onze DA het niet over gehad. Ik weet ook niet of ze dat dus doen. Maar nemen we ook mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 21:04 



 
Profiel   

Ik heb goede ervaringen met het speciaal voer van Hills. Volgens mij heet het Hills thyroid care. De kat van mijn moeder kreeg ook rond de leeftijd van 14 jaar schildklierproblemen, maar met tabletjes was het nog niet zo makkelijk op te lossen. In overleg met de dierenarts zijn we dit voer gaan geven en eerst daarnaast nog tabletjes, maar die konden na het starten met dit voer al snel worden afgebouwd naar 0,5 of 1 tabletje per dag. Het pilletje gaf ze altijd in een stukje worst, daar zat de kat op den duur 's ochtends al op te wachten :+ Ze heeft het nog 5 jaar prima gedaan op de brokjes en een tabletje. Begin dit jaar is ze op 19 jarige leeftijd ingeslapen omdat er andere gezondheidsproblemen gingen spelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 21:04 



 
Profiel   

Ik heb een kat die de radioactieve behandeling (i-131) gehad heeft. Ik ben naar de universiteit van Gent gegaan daar die beduidend goedkoper waren. Pillen vond ik geen optie omdat dat altijd een heel gevecht met hem is en hij pas 8 jaar was en een leven lang vechten niet eerlijk is.

Ik heb hem op maandag eind ochtend gebracht en hem op vrijdag begin middag weer opgehaald. Hij heeft het daar niet vreselijk gehad, iedere dag kreeg ik een update en zeiden ze dat hij een echt charmeur was. Wel had ik een oud tshirt van mij, dekentje van huis en een catnipkussen meegegeven. Die krijg je niet mee terug, teveel aan eten kreeg ik wel netjes mee terug.
Inmiddels zijn we 2 jaar verder en gaat het prima met hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 21:08 



 
Profiel   

Ik lees pillen verpulveren. Dat kan helaas niet bij schildklierpillen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 21:19 



 
Profiel   

raket schreef
Ik lees pillen verpulveren. Dat kan helaas niet bij schildklierpillen.

Ah bij die van onze hond wel dus ging er vanuit dat het ook bij katten kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 21:22 



 
Profiel   

Deze pillen vermalen mag idd niet. Dan verliezen ze veel van de werking. Je kan alleen pillen met breek streep vermalen.


Btr. Ervaringen:
Mijn kleine oude man Cookie
aka Vent, aka de zeepok :+

[ img ]
(Siamees was 6kg en een schofthoogte van een gemiddelde hond :') )

Had dit ook, waarde was zelfs 160.
Staat nu al ruim 4 jaar ingesteld op Felimazole en dat gaat prima.
We laten elk jaar even prikken voor controle en ook waneer zijn gedrag weer verslechterd. Daardoor is het in die jaren 2x opgehoogd. Hij zit nu aan de 7,5mg per dag verdeeld over 2 giften en dat gaat nu al weer een hele tijd prima.

Hij is vrolijk, glanst, en is speels... (zonder dat hele hysterische en panische wat hij heeft als zijn medicatie te laag staat).

Zijn gedrag is verder lastig te beoordelen, hij heeft namelijk ook al een tijdje vasculaire dementie... ws heeft de hoge bloeddruk door de verhoogde schildklier hier ook niet positief aan meegewerkt voordat we dat probleem ontdekten. Dus hij is altijd wel een beetje vreemd.
Koddig... een soort uit de kluiten gewassen kitten is hij op het moment. :(:)

Maar zo lang hij blij, speels en vrolijk is. En het eten, plassen en poepen goed gaat, vinden wij het prima.

Hij krijgt zijn pillen in een snoepje gekneed. Yum Yum' van vitacraft :')
Gaat prima naar binnen.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 21:26 



 
Profiel   

Hoop wisselende ervaringen dus. Wij hebben een moeilijke/kieskeurige eter, dus ander voer is niet echt een optie.

Kan iemand een indicatie geven van de (dure?) jodium behandeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 21:42 



 
Profiel   

Over schildklierproblemen bij katten weet ik niet veel, maar als ik onze katten een pil moet geven gebruik ik Easypill. Soort klei-achtig spul en dat kneed je om de pil heen. Werkt hier super goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 21:56 



 
Profiel   

marleen_88 schreef
Hoop wisselende ervaringen dus. Wij hebben een moeilijke/kieskeurige eter, dus ander voer is niet echt een optie.

Kan iemand een indicatie geven van de (dure?) jodium behandeling.

Alleen eten gaat weinig doen bij een waarde van 130.

Jodium slok is ongeveer 300 per keer. Wisselt heel erg per DA.
Ze moeten dan wel een nachtje of meer daar blijven.

Het probleem met schildklier problemen bij katten is dat ze zich vaak beter voor doen dan ze zich voelen. Daarbij maakt de hoge bloeddruk ten gevolge er van ook veel schade (nieren, hersenen etc)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 21:59 



 
Profiel   

De waarde is 104, ik weet niet of voeding genoeg is dan.

300 Euro valt mee, met pillen komen we op 350 euro op jaarbasis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 22:06 



 
Profiel   

Klopt, en de slok hoeft in principe maar 1 keer, soms herhalen.

Bij Cookie kon dat toen niet ivm de andere problemen die hij al had. Anders hadden we daar ook voor gekozen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 22:14 



 
Profiel   

Onze poes heeft dit ook meegemaakt afgelopen zomer. Ook een kieskeurige eter.. Pillen zijn een absolute no-go bij haar. twee keer per dag was iedere keer weer een strijd. easypill geprobeerd, lustte ze niet.
Ze dook op een gegeven moment al weg als we er aan kwamen.. Ze is al geen allemansvriend dus dit hielp niet echt...

Dus gekozen voor bestraling in Lienden. Vanwege Corona was Belgie even geen optie... Lienden is bij ons om de hoek, dus dat hielp ook wel mee. Naast alle eigen DA onderzoeken, was de behandeling zo'n 1500 euro. Flink veel geld, maar jarenlang pillen kopen en steeds iets verzinnen om het binnen te krijgen zag ik helemaal niet zitten. En oppas die dit zou moeten doen was ook geen optie. Normaliter krijgt de vakantieoppas de poes al niet eens te zien, laat staan vangen en en er een pil in stoppen.

Behandeling is heel goed verlopen. De week was zo voorbij. Elke dag updates, met foto. Ze had wat moeite met eten ( enge omgeving) maar eenmaal thuis was alles binnen een dag weer normaal. Geen trauma aan over gehouden. Officieel moet je een paar weken voorzichtig zijn, maar hier geen kinderen, geen zwangeren en dat soort situaties. Dus alles was al heel snel 'normaal' .

Katje is weer helemaal happy, lief, gezond..

Geen enkele spijt. Nu maar hopen dat ze nog een flink aantal jaren meegaat....

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 22:30 



 
Profiel   

Volgens mij moeten ze voor jodium iets van een week blijven, het koste destijds iets van 1500 euro en er zijn maar enkele dierenartsen die het doen. Ook moet je nog enkele weken nadien de ontlasting verpakken en bij het chemisch afval gooien.

Edit greendragon is up to date met deze behandeling zie ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 22:30 



 
Profiel   

Het gemalen door vla doen was tip van de dierenarts...soms beter dan helemaal niks naar binnen krijgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 22:54 



 
Profiel   

nafkedemi schreef
Het gemalen door vla doen was tip van de dierenarts...soms beter dan helemaal niks naar binnen krijgen

Vreemde tip... want dan heb je de werking voor verlaging niet, maar het neveneffect voor de nieren wel.
De producent zet het er niet voor niets op.

Daarbij mogen katten ook geen lactose? Dus vla?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 23:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen