Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

HD of toch ook een breuk...?

 
Profiel   

Beste bokkers,

Wij hebben rontgenfoto's van Keetje (8 maanden oude kaninchen teef) laten maken omdat ze wat begon te huppelen onder het lopen. De dierenarts zei dat het op beginnende HD leek en adviseerde ons om even een jaar te wachten, haar veel laten bewegen en dan nieuwe foto's te maken, omdat ze nog zo jong is hoopt ze dat het met beweging verbeterd.

Echter ben ik me rot geschrokken door dat iemand mij er op wees dat het lijkt dat er een breuk bij de bekken???? zit. De dierenarts gebeld en die gaf aan dat dit ontlasting kan zijn of een deel van haar staart. Toch zit het me niet lekker.

Ik ben benieuwd naar wat jullie denken dat het is en ik ben benieuwd wat jullie in mijn situatie zouden doen (ook omdat ze met het maken van nieuwe foto's onder een roes zou moeten)


[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 21:26 



 
Profiel   

Is er geen tweede dierenarts op de praktijk die de foto's ook nog even kan beoordelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 21:27 



 
Profiel   

Ik heb geen verstand van rontgenfotos. Maar aangezien er een afwijkend loop patroon is gesignaleerd dat in mijn ogen zal wijzen op ongemak.
Kan je toch niet aanbevelen extra te gaan belasten?

Ik zou een second opinion aanvragen elders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 21:28 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Is er geen tweede dierenarts op de praktijk die de foto's ook nog even kan beoordelen?


Dat is een goed idee idd!
Ik zou ook een second opinion vragen, ik snap sowieso niet dat jouw DA bij een pup het woord HD in zijn mond neemt, ook niet bij deze foto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 21:29 



 
Profiel   

Huppelen onder het lopen, zou dat niet eerder richting Patella luxatie gaan?
Je kan altijd de foto’s eens doormailen naar daan kranendonk in putten en vragen wat hun zien. Of naar een orthopeed dichter bij huis of naar maarten kappen in eersel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 21:32 



 
Profiel   

Nee er zit geen tweede dierenarts in de praktijk waar wij zitten...

Ik heb de foto net even naar mijn oude stage gestuurd, zij is toevallig naast trimster ook dierenartsassistente dus ik ben benieuwd wat zij hierover zegt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 21:34 



 
Profiel   

Dat stukje bot ziet er sowieso wat 'rommelig' uit op te beoordelen. Het meeste linker lijntje dat je ziet kan je mooi verder volgen naar de staart.
Maar ik zou zeker voor een second opinion gaan. Kunnen ze ook niet lichamelijk voelen bij die plek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 21:40 



 
Profiel   

Piuni schreef
Nee er zit geen tweede dierenarts in de praktijk waar wij zitten...

Ik heb de foto net even naar mijn oude stage gestuurd, zij is toevallig naast trimster ook dierenartsassistente dus ik ben benieuwd wat zij hierover zegt


Dan zou ik een andere kliniek raadplegen.
Een dierenartsassistente is leuk, maar je hebt wel echt iemand nodig die een röntgenfoto goed kan beoordelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 21:41 



 
Profiel   

Ik zou sowieso een andere foto laten maken, want dan weet je zeker of er wat meer zit. Nu blijft het gissen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 21:44 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Piuni schreef
Nee er zit geen tweede dierenarts in de praktijk waar wij zitten...

Ik heb de foto net even naar mijn oude stage gestuurd, zij is toevallig naast trimster ook dierenartsassistente dus ik ben benieuwd wat zij hierover zegt


Dan zou ik een andere kliniek raadplegen.
Een dierenartsassistente is leuk, maar je hebt wel echt iemand nodig die een röntgenfoto goed kan beoordelen.


Helemaal mee eens hoor! Ik heb de foto's naar twee andere klinieken gestuurd en ik wil eigenlijk graag een nieuwe foto laten maken, maar het liefst niet weer onder een roesje, maar als dat wel moet doen we het uiteraard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 21:45 



 
Profiel   

Ik zou hier inderdaad iemand voor zoeken voor een second opinion. Misschien zelfs een nieuwe foto laten maken, dit is net wat onduidelijk lijkt me...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 21:46 



 
Profiel   

Ik zou naar een andere kliniek gaan voor een second opinion. Ik begrijp dat je liever niet weer een roesje hebt. Daarentegen kan het nemen van een nieuwe foto wel zinvol zijn.
Een breuk vraagt immers om een andere aanpak dan HD.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 22:36 



 
Profiel   

Nee is geen breuk, bij een breuk lopen ze echt niet meer. Wat je ziet is ontlasting, aan de andere kant zit de ontlasting niet op die plek daardoor zie je duidelijker het bot.
Teckels hebben een lange rug en gaan als ze versnellen al snel huppelen met de achterkant, soort bunny hupje/galopje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 22:44 



 
Profiel   

Mijn teckel "huppelt" ook en dat is door de dierenarts (heel duidelijk) beoordeeld als paella luxatie, dus dat was ook mijn eerste gedachte om het die kant op te zoeken. Bij hem zie je het trouwens alleen als ie van "draf" naar "galop" gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 22:48 



 
Profiel   

Wel ervaring met het beoordelen van röntgenfoto's hier (wel mensen) maar lijkt me knap lastig om vanaf zo'n plaatje goede beoordeling te geven. Meestal beoordeel je die op betere schermen met beter licht, ik heb hem eens uitvergroot maar kwaliteit is dan echt te laag om er iets over te zeggen. Meestal een breuk zie je een knikje in de cortex, niet zomaar een gat zegmaar wat je hier ziet. Dus lijkt idd niet helemaal een breuk.
Overigens vind ik stukje staart wat bijzonder wat die zie je toch gewoon loodrecht naar beneden staan of ligt dat aan mij?
Bij goed vertrouwen in de dierenarts zou ik het geloven die ziet het op betere schermen, anders vraag ik me af of dit plaatje rond sturen veel effect heeft dan zou ik idd een nieuwe foto laten maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 11:18 



 
Profiel   

Overigens misschien goed om ook mee te nemen in je overweging: Is het verhaal passend bij een breuk? van een op andere dag slecht lopen? Is er iets gebeurd? Zo niet lijkt me dan ook onwaarschijnlijk toch?
En misschien eens vragen wat zijn de consequenties als daar wel een breuk zou zitten? Bij mensen doe je namelijk niet zoveel aan zo'n bekkenbreuk alleen pijnstilling en bewegen op geleide klachten.
Kan je misschien ook nog helpen in het overwegen al dan niet nieuwe foto's te laten maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 11:23 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties.

Inmiddels heb ik twee andere dierenartsen gesproken, waaronder iemand in de kliniek die iemand hierboven aangaf in Putten.

De ene dierenarts gaf al aan dat haar heupje er inderdaad niet lekker uitziet, maar dat er ook een breuk zit op de plek van het rondje.

De dierenarts in Putten geeft aan dat zij er ook een breukje in leek te zien. Zij heeft de foto ook bij de orthopedische arts voorgelegd en zij geeft aan dat er inderdaad een breuk lijkt te zitten. Zij raden aan om eerst de orthopedische arts er bij te halen voordat we eventueel verder over zouden gaan naar nieuwe foto's. Dit is dan uiteraard ook wat wij gaan doen.

Ik ben hier best wel van geschrokken, voornamelijk omdat onze eigen dierenarts hier geen breuk in ziet en alle anderen wel.

Mochten jullie een goede orthopedische arts weten in de omgeving van Nijmegen, dan hoor ik het graag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 15:44 



 
Profiel   

Ik zou er wel een stukje voor willen rijden. Daan uit putten is echt een top vent. En daarnaast over t algemeen ook heel betaalbaar. (Helaas) al heel veel goede ervaringen van hun gehoord. Een van mijn honden is ook via hun gescreend op hd/ed/pl.
Ik zou daar een afspraak maken.

Andere optie is maarten kappen in eersel. Das dichterbij voor je.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 16:28 



 
Profiel   

kiwiwitje schreef
Ik zou er wel een stukje voor willen rijden. Daan uit putten is echt een top vent. En daarnaast over t algemeen ook heel betaalbaar. (Helaas) al heel veel goede ervaringen van hun gehoord. Een van mijn honden is ook via hun gescreend op hd/ed/pl.
Ik zou daar een afspraak maken.

Andere optie is maarten kappen in eersel. Das dichterbij voor je.


Volledig mee eens!! Daarnaast beter langer rijden en 100 procent duidelijkheid dan deze onzekerheid. Daarom raad ik mensen altijd aan ga direct naar een orthopeed. De gemiddelde dierenarts kan geen fatsoenlijke röntgenfoto's maken en indien wel dan blijken ze niet te kunnen beoordelen. Ik rij dus liever langer met juiste foto's en diagnose dan de onduidelijkheid die je nu hebt plus de stress die het geeft en het niet weten wat je je hond nu het beste wel of niet kan laten doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 17:26 



 
Profiel   

Het moeilijke van een foto op internet zetten/delen is dat de kwaliteit ontzettend achteruit gaat, zeker vergeleken met de schermen waarop een röntgenfoto normaal gezien beoordeeld wordt.

Die lijn links op de foto wat als breuk gezien wordt kan ik inderdaad op de staart doortrekken, rechts kan ik zo niet plaatsen maar daar is de kwaliteit/resolutie vanaf mijn kant te slecht voor. Ik kan me wel voorstellen dat dat ontlasting is.

Voor een breuk daar in het bekken moet er wel een serieus trauma zijn geweest, en dan is het gek dat hij alleen op die plek gebroken zou zijn en niet ook aan de overkant van de ring. Probeer maar eens een koekje in die vorm alleen zo'n stukje af te breken, dat wil bijna niet zonder hem ergens anders ook te breken.

Dus ik zou op de dierenarts vertrouwen en niet iemand anders die de foto toevallig zag :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 17:36 



 
Profiel   

Ik zou sowieso verder laten onderzoeken omdat ik ‘beginnende HD’ een heel rare conclusie vind. Het is niet zo dus heupen eerst super zijn en dan langzaam slecht worden. HD hebben ze wel of niet dacht ik…
Bij een hupje zou ik ook eerder aan de knieën denken. Dus extra onderzoek lijkt me niet verkeerd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 19:11 



 
Profiel   

Machie schreef
Ik zou sowieso verder laten onderzoeken omdat ik ‘beginnende HD’ een heel rare conclusie vind. Het is niet zo dus heupen eerst super zijn en dan langzaam slecht worden. HD hebben ze wel of niet dacht ik…
Bij een hupje zou ik ook eerder aan de knieën denken. Dus extra onderzoek lijkt me niet verkeerd!

HD komt wel in verschillende gradaties en verschillende problemen.
Maar t antwoord is inderdaad wel vreemd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 19:30 



 
Profiel   

Een raar loopje op deze leeftijd kan ook van groeipijn komen. Geef je nog steeds puppybrok toevallig?

Het sterker maken van de spieren is geen gek advies vanuit de dierenarts op deze leeftijd. Ze zijn gewoon nog wat slungelig omdat nog niet alles mooi gesloten en volgroeid is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 19:49 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik ga maandag bellen voor een afspraak bij de orthopeed zodat we duidelijkheid hebben, ik laat dan uiteraard de foto's zien en ik vertel wat mijn dierenarts mij heeft aangeraden en verteld. Nu maar hopen dat het niets ernstigs is omdat ze nog zo jong is. Ik denk dat ik dan inderdaad naar Putten rijd, fijn om te horen dat, dat een goede orthopeed is.

Ik moet zeggen dat ze, naast de passen huppelen en hinkelen tussen het wandelen door, geen pijn lijkt te hebben, maar dat is sowieso lastig te zeggen bij honden want die laten zich niet zo snel horen bij pijn, maar het stelt mij wel gerust. Ze is nu wat chagrijnig en minder actief, vermoedelijk door haar loopsheid, maar normaal gesproken is ze hartstikke speels en vol energie, ik hoop maar dat het mee valt en dat we snel terecht kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 23:03 



 

Piuni schreef
Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik ga maandag bellen voor een afspraak bij de orthopeed zodat we duidelijkheid hebben, ik laat dan uiteraard de foto's zien en ik vertel wat mijn dierenarts mij heeft aangeraden en verteld. Nu maar hopen dat het niets ernstigs is omdat ze nog zo jong is. Ik denk dat ik dan inderdaad naar Putten rijd, fijn om te horen dat, dat een goede orthopeed is.

Ik moet zeggen dat ze, naast de passen huppelen en hinkelen tussen het wandelen door, geen pijn lijkt te hebben, maar dat is sowieso lastig te zeggen bij honden want die laten zich niet zo snel horen bij pijn, maar het stelt mij wel gerust. Ze is nu wat chagrijnig en minder actief, vermoedelijk door haar loopsheid, maar normaal gesproken is ze hartstikke speels en vol energie, ik hoop maar dat het mee valt en dat we snel terecht kunnen.


Maarten Kappen in Eersel is ook zeer deskundig. Daar is mijn hond geopereerd. Bij de foto ter controle is zelfs niet eens een roesje nodig geweest, ze proberen het eerst zonder.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 23:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen